JFK (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Thriller
189 minuten / 206 minuten (director's cut)

geregisseerd door Oliver Stone
met Kevin Costner, Kevin Bacon en Tommy Lee Jones

1963: Jim Garrison neemt de taak op zich om de moord op president John F. Kennedy in Texas te onderzoeken. Garrison staat erg argwanend ten opzichte van het officiële verhaal dat door de FBI verteld wordt. Wat hij al weet, en wat hij vervolgens allemaal ontdekt, zorgt ervoor dat hij begint te vermoeden dat er meer aan de hand is dan wat er aan het publiek wordt verteld.

Fascinerende film die een erg goed beeld geeft van wat er destijds allemaal verzwegen en verzonnen is. De film wordt gedragen door een erg goed acterende kevin costner die vooral bij het slotpleidooi enorme indruk maakt. Verder voegen de originele beelden van de gebeurtenissen destijds veel toe aan de film.
Al met al een facinerende kijkervaring en de volle 5 sterren.

De film gooit een hoop theorieën op een hoop, maar er zitten genoeg interessante en plausibele tussen.
Sowieso is het verdacht hoeveel mensen wel niet in de nasleep onder bizarre omstandigheden zijn overleden.
Het eerste uur is erg rommelig en slecht geregisseerd. Gelukkig wordt het daarna een stuk beter. De spanningsopbouw wordt steeds beter en de film werkt toe naar een 'climax'.
Het verhaal over het gezinsleven van Garrison is clichématig uitgewerkt en eigenlijk totaal overbodig.

Ik hoorde nog niet zo lang geleden van een Nederlander die een boek heeft geschreven met interviews met mensen die zeggen de schutters te zijn. Ik kan hier niks over terug vind online. Die man kwam z'n boek presenteren in De Wereld Draait Door. Heeft iemand de titel en de naam van de schrijver voor me?
De film duurt wat te lang, maar ondanks genoemde minpunten vind ik het zeker wel 3,5 sterren waard. Boeiende film die stemt tot nadenken/peinzen.

P.S. De pruik van Pesci is hilarisch!

avatar van otherfool
Prachtige film die van de eerste tot de laatste minuut weet te boeien. Het verhaal rond de moord op JFK blijft fascineren, tot op de dag van vandaag.

Overigens is de persiflage in Seinfeld zeer aan te raden, maar dit terzijde.

4* voor de ultieme conspiracy film.

avatar van Baggerman
Deze film is alleen al heerlijk om te kijken vanwege de allstar-cast.

Persoonlijk vind ik Brian Doyle-Murray (broer van Bill, Joel en John!) heel goed gecast als Jack Ruby.

Misschien heeft iemand dit al eerder hier gemeld, maar hebben jullie trouwens Willem Oltmans in deze film gezien?? (credited als: George DeMohrenschildt!)

Ik had het de eerste keer gemist en heb tijdens de tweede kijkbeurt echt goed moeten opletten om hem te spotten; hij heeft een piepklein rolletje!

Hoe die daarin is terechtgekomen???

avatar van Spetie
Zeer boeiende film, met een uitblinkende Kevin Costner. 'Back and to the left, back and to the left' Bij dit moment raakte in helemaal overtuigd van de complottheorie die Oliver Stone ons op een zeer interessante wijze weet voor te schotelen. De film is natuurlijk gedeeltelijk verzonnen, maar Stone weet in ieder geval boeiende argumenten te verzinnen voor de samenzweringstheorie.
Ben het anderen eens dat het slotpleidooi van Costner fantastisch gedaan is. Wat een overtuiging legt de beste man in zijn rol. Toppertje wat mij betreft.

avatar van DVD-T
Net weer even gekeken, en ik moet zeggen elke keer wordt hij weer een beetje beter zo nu ook weer.

Het hele verhaal en de complot theorien over de moord op John F. Kennedy spreken mij gewoon heel erg aan , en zoals het in de film aan de kijker word voorgeschoteld ga je het bijna geloven ook nog.Daarin ligt o.a. ook de kracht van deze film voor mij.Het wist mij in iedergeval helemaal mee te slepen in het verhaal en mee te laten denken hoe het nu allemaal gegaan kan zijn.Het begint al heel mooi met de opening van de film met de voice over van Martin Sheen, waar je meteen al heel veel informatie wat betreft de plot krijgt iets wat je misschien allemaal niet meekrijgt als je de film voor de eerste keer ziet. Dit word niet anders naarmate de film volgt je blijft maar ontzettend veel informatie, namen e.d. toegespeeld krijgen.Dit word vooral gedaan in de scenes waarin je de complot theorieen uitgelegd krijgt en in de verklaringen van de personages.Dit zorgt soms wat voor verwarring(en vooral zoals ik al gezegd had als je de film voor de eerste keer ziet).Maar de manier waarop dit gedaan is vind ik geweldig gedaan, en vooral in de scene waarin Garrison mr. X ontmoet en in de laatste "courtroom" scenes.Dat zijn echt de momenten waarop je helemaal in het hele complot meegaat en alles begint te geloven.

Naast de geweldige uitleg scene's gaat JFK ook dieper in op bijv. de hechte band tussen de aanklagers en de gezins situatie van Jim Garrison.Die ook goed laat zien wat de gevolgen op de mensen in zijn nabijheid hebben en soms wat worden verwaarloosd worden en veel van ze geeist word.

Acteerwerk is van alle acteurs, of het nou grote rollen zijn of kleine rollen, werkelijk fenomenaal te noemen.Costner speelt de sterren van de hemel, Pesci heeft echt weer zo'n rol die hem op het lijf geschreven is, eveneens als Jones en Bacon.Ook vond ik Sutherland erg sterk spelen in zijn rol als Mr. X die een grote uitleg scene speelt en dat geweldig doet,dit is dan ook één van mijn favoriete scenes uit de film.Oldman vond ik ook zeer goed in de rol van Lee Harvey Oswald, Hij geeft het karakter ook veel menselijkheid mee en schildert hem niet af als eenzame "moordenaar".

Oliver Stone heeft het geweldig gedaan om deze film op poten te ktrijgen en uit te voeren,hij heeft met deze film weer stof op doen waaien en zoals je op de aftiteling al ziet is er zelfs een commisie ingesteld die kijkt welke documenten er wel mogen worden uitgegeven en welke niet.De regie die hij over deze film uitvoerd is heel erg goed,daarbij helpt het sterke script het goede camera , de editing en de mooie muziek van John Willams ook een hele hoop.

JFK blijft mij bij elke kijkbeurt steeds weer boeien en vermaken, en is een film die ik,hoe vaak ik hem ook zie, nooit vervelend of saai vind worden.Voor de 2e keer een verhoging en ten koste van The Constant Gardener een plekje in mijn top 10.

Verbluffende en belangrijke thriller over de moord op (misschien wel) de meest populaire president die de USA ooit gehad heeft en de complottheorieën (die er nog altijd zijn). Toprol van Kevin Coster als advocaat.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zoals Stone wel vaker flikt, duurt deze film iets te lang. Geen meesterwerk maar ondanks de lengte toch een puike zit. Zeer goed.

avatar van HarmJanStegenga
Fantastische film van Oliver Stone, waarin de sublieme cast meer dan drie uur vol weet te praten zonder dat de film één minuut saai word. Dat hele gedoe over de moord op Kennedy heeft me altijd wel geinteresseerd eigenlijk. Oliver Stone zorgt er met één van de betere screenplays voor, dat dit me allemaal nog meer gaat bezighouden.

Geweldig hou de vele personages in deze film allemaal overtuigen en er voor weten te zorgen dat je wel gekuisterd aan beeld moet blijven zitten. Kevin Costner zet één van zijn beste rollen neer, voor zover ik me kan herrinneren. Wat is zijn slotpleidooi geweldig gedaan zeg! Daar kreeg ik toch behoorlijk kippenvel van, prachtig. Ook de bijrollen worden allemaal prima ingedeeld. Van Tommy Lee Jones, Kevin Bacon, Gary Oldman en Joe Pesci, allemaal erg overtuigend. Stond wel even vreemd te kijken toen Pesci voor het eerst in beeld kwam, die pruik en wenkbrouwen .

Dat Stone het één en ander uit zijn dikke duim heeft gezogen voor deze film maakt niet uit. Sterker nog; hij weet alles op een erg geloofwaaridge en realistische manier te brengen. De regie van hem is wat mij betreft dus zeker van de bovenste plank. De ondersteuning van de score - van John Williams - verdiend ook een voldoende. Prima gedaan wederom, al vond ik zijn muziek in een paar scénes niet helemaal goed passen. Het gedoe van Garrison zijn gezin was dan weer een beetje een cliché, maar opzich vond ik dat niet storend.

Over het algemeen een dikke, vette, voldoende voor deze film, die me meer dan drie uur heeft weten te boeien. Nogmaals mijn complimenten voor Costner, die met deze rol zijn kunnen bevestigd.

avatar van ®Tc
Een thema dat de dag van vandaag nog steeds erg gevoelig ligt, ook bij mij. Van hogere hand af wordt de mens belogen en bedrogen en democratie bestaat niet. Ik zou het leuk vinden moest Oliver Stone ook een film moest gaan maken over complottheorieën over 9/11.

De film begint dan eigenlijk al bevoordeeld tegenover anderen maar het moet gezegd worden dat het fantastisch uitgewerkt is door Oliver Stone die weer de controversiële snaar weet te raken. Wat de film enkel een beetje verkeerd doet is het onschuldig willen maken van Oswald die toch wel één van de schutters was, dat kan bijna niet anders want veel ooggetuigen hebben dat ook bevestigd maar hij werkte dus duidelijk niet alleen, dat kan gewoon niet. Leuke intro ook zodat je eerst wat info krijgt over jfk zijn beslissingen en aanleiding tot de mogelijke staatsgreep of moord rond Cuba.

Schitterend geacteerd door Kevin Costner, een acteur die me bij Dances With Wolves of The Untouchabels niet echt kon bekoren speelt hier wel de pannen van het dak. Ook Joe Pesci, Gary Oldman en Tommy Lee Jones speelden erg goed, al mochten ze Pesci wel een andere pruik geven. Iets minder overtuigd van Kevin Bacon en Michael Rooker. Vooral Bacon vond ik zeer zwak spelen, konden ze beter iemand anders voor nemen.

Vrije sterke film dus waarvoor Stone de geknipte man is, zeker een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn voor complottheorieën.

avatar van FrisoBoei
Net weer gekeken en het blijft een geweldige film.
Het verhaal is zo bizar, ik kan het af en toe nog steeds niet geloven.

Ik denk ook echt dat het een complot was. Al die kleine toevalligheden, maar ook grote dingen die niet kloppen, bij elkaar kan je het eigenlijk gewoon niet ontkennen.

Daarom vind ik het zo ongelofelijk dat het gewoon heeft kunnen gebeuren.

Verder is dit een prima film, goed in elkaar gezet, goed gebruik van bestaand materiaal. Goed geacteerd door de grote namen. Enkele mindere scenes, bv de scene waarin Costner wakker wordt midden in de nacht is wat minder goed geacteerd.

Al met al een bizar verhaal en een film die drie uur lang blijft boeien.

avatar van Vinokourov
Als kleine Vino was ik vele jaren geleden bij deze film afgehaakt, omdat ik het toen niet snapte ofzo. Maar jaaaren later vond ik het wel erg boeiend, ondanks dat het een ingewikkelde puzzel is. Enige voorkennis rond JFK is wel vereist om ten minste de grote lijn van het verhaal te zien. Er zaten wel wat onboeiende gedeeltes in en ik denk dat de theorie van Oliver Stone/Garrison beter tot recht komt in boekvorm. Verder ergerde ik me in het begin ook aan de lelijke pruik van Joe Pesci, maar later werd duidelijk hoe dat zat .

avatar van wyatt earp
Voordat ik deze film gezien had wist ik eigenlijk vrij weinig over het onderwerp. Ik had nog net van de naam Kennedy gehoord, maar ik wist niet dat hij vermoord was. Deze film leek mij een mooie kans om eens te kijken hoe het eigenlijk in elkaar steekt. En het is een geweldige film, en geeft een heel mooi beeld over de moord op Kennedy. De film is eigenlijk één grote zoektocht naar de moordenaar, en het complot wat er achter steekt. En in de rechtzaal worden de resultaten uitgebruid uitgelegd in een hele mooie scene. De archiefbeelden van de moord zelf waren nog best wel schokkend. En op het eind van de film als je helemaal weet hoe het zit, sta je er echt versteld van. Heel indrukwekkend.

avatar van maxcomthrilla
Een teleurstelling. Het kijkt allemaal nog wel weg, maar zenuwslopend spannend of intensief wordt het allemaal nooit. Film krijgt vaak het predikaat controversieel mee, maar dat zie je er allemaal niet aan af. Mocht de film nou in het hol van de leeuw gemaakt zijn, in de jaren `60 ala. De suggestie dat de overheid van Amerika een staatsgreep pleegde is even schokkend maar niet om een film rond te borduren met familaire besognes, rechtzaken etc. die ervoor zorgen dat het geheel meer dan 3 uur duurt.

Meest positieve is dat Stone een gevoel weet op te roepen waarbij je jezelf soms afvraagt hoe het mogelijk is dat er in Amerika 'een land dat democratie hoog in het vaandel heeft staan' misstanden plaatsvinden die een bananenrepubliek niet zouden misstaan. Best wel confronterend om te zien hoe een complete ideologie 'gedragen door het volk' wordt drooggelegd door een golf van liquidaties door de elite.

De (korte) zwart - wit flashbacks waren mooi afgewerkt, maar zijn montagekunsten zou Stone later pas volledig blootgeven. Onderhoudend. 2,5*

Aardige film, maar had zeker meer in gezeten.

Sowieso was het hele familiedrama compleet overbodig en had het integraal geschrap mogen worden. Brengt niks bij aan de film, behalve een beetje irritatie over de clichés. Nog even gevreesd dat de film zich verder zou richten op de bedreigingen naar hem en z'n dochtertje, gelukkig laat Stone het niet zover komen.

Wel leuk is het complot, wat vlot en interessant gebracht wordt. Er hangt een aardige donkere sluier over de gebeurtenissen, die alles lekker mysterieus en enigszins spannend houdt. Ook de interessante montage helpt daar wel bij. Geen 3 uur bewegende monden kijken, de dialogen worden vaak ondersteund door leuk gefilmd en gemonteerd beeldmateriaal.

Aan de vele steracteurs heb ik me niet echt gestoord, hoewel er natuurlijk wel een paar mindere bijzaten. Het succes van iemand als een Pesci blijft voor mij dan ook nog steeds een raadsel. Costner zelf was jammer genoeg niet al te best, al is hij wel geschikt voor een rol als deze. Hij is zo'n beetje de volledige 3 uur in beeld, en een acteur met meer karakter zou een deel van het publiek sneller kunnen afschrikken vermoed ik. Costner is eigenlijk gewoon z'n eigen typische grijze-muis zelf.

Einde deed mij uiteindelijk niet zoveel, vond de rechtzaak zelf dan ook een beetje overbodig. De speech van Costner deed mij terugdenken aan Chaplin in The Great Dictator. Ook hier dient een moraaltje koud geserveerd te worden, eentje die alles nog een keer van A tot Z moet uitspellen, uiteraard met veel bombast. Bleh.

Maar Stone's mysterie werkt wel, en hoewel niet meteen geloofwaardig zit er genoeg in om genoeg argwaan rond de gebeurtenissen op te wekken. Vermakelijke film, beetje luguber over de rug van een dode president, maar het zij zo. Verwacht de remake van deze film rond 2038.

avatar van simonvinkie
JFK

De moord op preseident Kennedy heb ik altijd al een boeiend onderwerp gevonden en vandaag besloot ik de film de gaan kijken.
En ik moet zeggen dat ik dit een hele interessante film vind.

De theorieen van Oliver Stone zullen vast niet allemaal kloppen maar hij heeft er wel een mooie film van gemaakt. De film duurt vrij lang. Zeker de director's cut die ik heb gezien maar hij verveelt niet en blijft eigenlijk de volle speelduur boeien.

Het plot is lekker mysterieus maar er zitten helaas ook de nodige cliches in verwerkt. Zoals bijvoorbeeld de relatie met zijn vrouw die achteruit gaat. Dat had niet gehoeven. Kevin Costner zet maar een matige rol neer maar hij past wel goed bij de film aangezien Jim Garrisson eigenlijk een saai personage was. Irritant was wel dat heel veel rollen door hele bekende acteurs werd gespeeld. Zo ging je af en toe maar op hun letten dan op de dialogen.

Montage was inderdaad prima. Er zaten veel documentaresiche beelden in van de moord afgewisseld met geacteerde beelden van de moord in zwart-wit. Dat was wel oke. De speech in de rechtbank was inderdaad een erg sterk einde. Ik kijk nu toch ook wel uit naar 2029. Het jaar dat de geheime dossiers over de moord op JFK openbaar worden gemaakt.

avatar van maerk
Interessant.

Stone vuurt een hoop informatie en theorieën op je af, heel de speelduur lang. Meestal erg interessant, maar soms draaft hij ook iets te ver door en zakt het voor mij wat in. Beste momenten waren die met Donald Sutherland en in de rechtbank.
Stone geeft geen antwoorden op veel gestelde vragen, het zijn slechts theorieën. We weten niet wie de moord gepleegd heeft of hebben. Wel weten we dat Oswald dit bijna niet alleen gedaan kan hebben. Dat wilde hij denk ik aantonen, dat JFK vermoord is door een groep mannen en niet door één man.
Mooie cinematografie, vooral een heel sterke montage. Fotografie was goed. JFK draait vooral om de geweldige cast. Van hoofd- tot bijrol helemaal goed verzorgd.

Interessante film, al is de ene theorie wat interessanter dan de andere. 3,5*.

avatar van 606
Zoals hier al is gezegd een film met veel informatie en theorieën.
Tot op de dag van vandaag weet nog niemand wie het gedaan heeft.
Erg sterke cast dat goed overtuigend speelt.
Mooi gebruik van echte beelden.

3,5 ster

avatar van Ajax&Litmanen1
Grootse conspiracy thriller die ik al jaren eens wilde zien. Vanavond daar aan toegekomen.

De speelduur is behoorlijk lang (ik heb de lange versie gezien van bijna 3,5 uur), maar het is wel een interessante film geworden. Al had ik het niet erg gevonden als ze de film 3 kwartier hadden ingekort. De film begint enorm boeiend en krijgt daarna een behoorlijk lang middenstuk dat wel boeit, maar soms wel bondiger had gekund. Gelukkig is het slot werkelijk briljant met het eindpleidooi en de reconstructie volgens de aanklager. Het komt zo echt over dat je er bijna in gaat geloven. Wat dat betreft is dit toch wel 1 van de beste conspiracy films die ik heb gezien. Of Oswald nu wel of niet de (enige) schutter was, zullen we denk ik niet meer te weten komen, maar erover speculeren was nog nooit zo boeiend. Ikzelf kan niet geloven dat de aanslag het werk van 1 schutter is geweest.

Trouwens, ik moet nog wel 2 kleine dingen kwijt. De aanslag was op ''Elm Street'' merkte ik. Is het toevallig dat er later de film ''A nightmare on Elm Street" uitkwam?
En ben ik de enige die elke keer aan South Park moest denken als de naam ''Mister Garrison'' weer eens werd genoemd in de film?

Sterke thriller, mede door goed acteerwerk en een overhoudend plot.

avatar van K. V.
Deze historische film bekeken en ondanks de lange speelduur (iets meer dan 3 uur) verveelde de film niet echt. Dit hielp zeker door de fantastische cast en zeker door Kevin Costner die de film echt draagt.
Het verhaal boeide zeker en nu wachten tot 2028 voor de waarheid zeker...
De moeite waard om te bekijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
JFK, een film die ik toch nog eens wou herzien, omdat de film nogal twijfelachtig qua score in m'n geheugen stond. Het resultaat is een op zich wel leuke film, maar geen topper.

Regisseur Oliver Stone maakt opnieuw een film vooral bedoeld naar de Amerikanen. Platoon, Wall Street, Nixon, World Trade Center, W., ... thema's die wel interessant zijn, maar waar Amerikanen meer feeling mee hebben. En dat merk je wel aan z'n uitgangspunt bij het maken van de film. Deze films willen niet de gebeurtenis zelf in de kijker zetten, maar het gevoel terug naar boven brengen dat de Amerikaanse bevolking hierbij had. Qua regie is hij niet altijd even sterk, Platoon is daar wel een uitzondering. Al moet ik zeggen dat hij bij JFK wel voor een goeie montage heeft gezorgd. De film duurt meer dan 3 uur en is vooral een opeenvolging van theoriën, monologen, ondervragingen, rechtzaken,.... kortweg 3 uur gepraat. En toch lukt het Oliver Stone om er wat ritme in te brengen en visueel de kijker meer te bieden dan enkel pratende acteurs.

De cast is wisselvallig. Niet helemaal een verwijt, omdat men blijkbaar dicht bij de originele figuren wil blijven. Dat geeft meer een accuraat beeld natuurlijk, maar wel minder vrijheid voor de acteurs. Costner speelt een doorsnee rol, en de randfiguren vallen best wel mee. Pesci zal me nooit bekoren en ook hier is het op het randje van irritant. Wel opvallend goed is Tommy Lee Jones in een rol die je van hem niet gewoon bent. En voor één keer ben ik het eens met Onderhond wat de familie betreft. Gewoon overbodige scènes die de film onnodig rekken.

Ik hou vooral niet van het uitgangspunt van de film. Bij een film als pakweg Elephant is het de bedoeling van de maker om de inpakt te laten voelen van de schietpartij. Terwijl JFK daar niet mee bezig is als einddoel, maar meer mikt op een complottheorie rond de moord op de president en het feit dat Oswald niet alleen of zelfs niet zou gehandeld hebben.Toegegeven dat Oliver Stone daar wel in lukt. Slecht is het dus niet, maar ik had graag de moord op Kennedy als climax van de film gezien.

Concreet een goeie film dus met vooral als minpunten de lange duur en de invalshoek van Oliver Stone, maar verder wel goed opgebouwd en op zich geslaagd in de missie die het had: overtuigen dat er een complot is achter de moord.

Spannend verteld verhaal over de bevindingen van Jim Garrison, dat de moord op Kennedy met allerlei complottheorieën in een ander daglicht probeert te zetten. Ondanks z’n lengte een boeiende film, die tot nadenken stemt. De cast is goed op dreef en dat geldt in het bijzonder voor Kevin Costner, die een van z’n beste rollen speelt.

avatar van Insignificance
Bijna megalomaan, zo'n project, zo'n complot en zo'n speelduur. Een hele klus om dat langer dan drie uur interessant te houden. Het lukt, meer dan dat zelfs, het lukt op wervelende wijze. Niet alleen houdt Stone het mysterie aan de praat, hij weet ook nog een thriller aspect in te bouwen door getuigen(issen) af te wisselen met zwart-wit beelden rondom de fatale dag. Het geeft de film een dosis energie die het zelden kwijtraakt. Het gezeur rondom Garrisons gezinnetje vormt eigenlijk de enige horde.

Verder dendert Stone door z'n dossier heen. X voelt een beetje als het konijntje uit de hoge hoed om het allemaal in z'n vooruit te houden, maar je hangt wel aan Sutherlands lippen wanneer hij tipjes van de sluier oplicht. De rechtszaak heeft dezelfde schwung, al is de afsluitende monoloog wellicht iets te veel van het goede. Buiten die paar smetjes een theorie tjokvol informatie die gedurende dik drie uur weet te boeien. Knap. Leuke bijkomstigheid is het optreden van de markante Willem Oltmans.

avatar van Jawaddedadde
Ik geef niet gauw 5 sterren, maar hier kon ik niet anders.

Wat een ongelooflijk boeiend en aangrijpend meesterwerk. Razend interessant. Tot op de dag vandaag doen nog steeds allerlei complottheorieën de ronde over wie Kennedy vermoord heeft, en waarom hij vermoord is. En deze film van Stone baseert zich op het onderzoek dat procureur Jim Garrison (Costner) startte, 3 jaar na de moord op JFK.

Wat volgt is een reconstructie van wat er de voorafgaande maanden allemaal gebeurde (of niet gebeurde) tot de gebeurtenissen op die noodlottige dag. Een resem personages en namen passeren de revue (opletten is de boodschap!) en het wordt al vrij snel duidelijk dat er kennelijk meer schutters dan alleen maar Lee Harvey Oswald waren. Hell, er bleken zelfs meerdere Lee Harvey Oswalds te zijn. Uit alles blijkt een grootschalig complot waarbij verschillende overheidsinstanties betrokken zijn: de beveiliging die dag, het ballistische rapport, de lijkschouwing, de arrestatie van Oswald en diens bizarre overlijden, de manier waarop de Warren-commissie te werk is gegaan, de obstructie bij het onderzoek van Garrison, enz...

Het valt niet te ontkennen: de versie van de moord op JFK die Stone hier schetst is een gekleurde versie. Hoe kan het ook anders als heel wat van het bewijsmateriaal nog steeds niet is vrijgegeven voor het publiek? Als je uitgaat van wat Stone hier presenteert dan kan je haast niet anders dan concluderen dat Oswald (amper een dag later trouwens en plein public vermoord, wat ook weer voer voor speculatie is) niet alleen was. Alleen al het ballistische bewijs spreekt boekdelen. Dit is overigens een fantastische scène in de film, waar Costner met heel wat sérieux uitlegt hoe die ene kogel zowel Kennedy als de gouverneur raakte en de meest onwaarschijnlijke bochten maakt.

Voor deze film moet je wel de tijd maken. Heb 'm zelf al een tijd in mijn bezit, maar nooit echt de tijd gevonden tot een paar dagen geleden. Echt een film waar je voor moet gaan zitten, maar o wat een beloning wacht op je!

Perfect opgebouwd, gebruik makend van echte beelden en gesteund door een uitstekende cast is dit niets minder dan een meesterwerk.

TMP
Boeiende film van Oliver Stone over de moord op John F. Kennedy. Een lange zit, maar zeker niet te lang, de film blijft boeien. Omdat ik zelf niet heel veel achtergrondkennis over het onderwerp heb, ging het hier en daar zelfs nog iets te snel door de grote hoeveelheid informatie. Goed acteerwerk, vooral Kevin Costner zet een aardige rol neer. Ook Pesci en Bacon waren erg overtuigend. Het privéleven van Garrison was niet al te boeiend, maar het zorgde wel voor wat afwisseling.

avatar van RuudC
Dat deze prent niet de oscar voor beste film gewonnen heeft. Het zou niet de eerste politieke oscar zijn. Het blijkt dat veel mensen hier erg van genoten hebben, maar ik vond ‘m eigenlijk lang niet zo briljant. Naar het totaalplaatje gekeken, is JFK eigenlijk niets meer dan een excuus van Oliver Stone om maar even goed mee te doen met alle speculaties en complottheorieën rondom de dood van John Fitzgerald Kennedy. We volgen uiteindelijk de rechtszaak tegen Clay Shaw, maar eigenlijk wil Stone vooral vertellen dat de CIA achter de aanslag zit. Na vele documentaires over de aanslag op Kennedy ken ik voor mijn gevoel wel alle verhaaltjes. Dan duurt een nieuwe film van drie uur lang, kan ik je zeggen.

Ik ben ook niet echt onder de indruk van de cast. Costner is een saaie acteur die voor een dergelijke rol geknipt is, maar Garrison heeft eigenlijk vrij weinig te bieden. Joe Pesci ziet er met zijn megalomane wenkbrauwen en dito pruik uit als een circusact. Wanneer hij een zuidelijk accent probeert op te zetten, schoot ik simpelweg in de lach. De enige goede rol is wat mij betreft die van Gary Oldman.

Met het verhaal is weinig verkeerd. Sommige scenes (met name Lee Harvey Oswalds verleden) zijn best interessant. Er is ook veel materiaal dat overbodig is. Op een of andere manier lukt het me niet om Oliver Stone serieus te nemen en ik vind het moeilijk om de vinger er op te leggen wat het precies is. De bedoelingen zijn goed, want het is erg gemakkelijk om de officiële verklaringen klakkeloos aan te nemen. Een goede dosis twijfel is altijd verstandig. JFK is niet slecht, maar ergens vind ik het een gemiste kans.

avatar van mjk87
Dik drie uur duurt JFK – een film kortom waar je even voor moet gaan zitten. 50 jaar na dato leek me wel zo een moment (zo probeer ik al jaren op 4 mei Schindler’s List te kijken, wat overigens om uiteenlopende redenen nooit lukt). Deze JFK was het wachten waard.

In wezen is de film een herhalingsoefening van (het fantastische) Born on the Fourth of July - een politiek geladen thema in beide, en een zelfde visuele look. Maar waar die eerste zich richtte op de hoofdpersoon met een uitstekende Cruise in de rol, richt JFK zich meer op het onderzoek en komt de uitwerking van Costners personage er wat bekaaid vanaf. Zodanig zelfs dat je die uitwerking nog beter had kunnen schrappen, omdat het nu zo opvalt. Nu is Costner sowieso niet de acteur voor zulk werk, maar hij krijgt geen enkele achtergrond mee, maar krijgt wel de echtelijke twisten mee en de vraag waarom hij maar doorgaat of dat hij gek is. Alleen, dit gebeurt sporadisch waardoor dit alles nogal geforceerd aandoet en Costner weet je nooit het gevoel te geven dat dat alles iets met hem doet. Dus: waarom zit het in de film als het weinig toevoegt? Pas aan het eind, als spreker, herpakt Costner zich in een sterk stukje rechtbankdrama, dat dan wel iets te lang duurt maar verder wel erg goed is.

Dat dat stukje rechtbank goed is, komt vooral door de regie en montage, zoals we ook uit Born kennen. Stone mixt heel knap heden en verleden, echt archiefmateriaal en nieuw geschoten film, tot een knap geheel. Verder heeft alles zijn eigen look. Het heden is geschoten in een bruinachtige omgeving, de flash backs in scherp zwart-wit, interviews toentertijd in ’63 op een kleiner formaat et cetera. Dat is niet alleen een sterke gimmick, het helpt je ook met de oriëntatie. Je weet altijd waar je je bevindt als kijker. Buiten dat is het gewoon goed in elkaar gezet, waardoor de vele tekst nooit saai is (altijd bewegend beeld erbij) en door beelden te mengen met teksten kan je als regisseur ook je boodschap kwijt. Bijvoorbeeld de getuigen tonen die zeggen dat ze iets anders zeiden dan hun officiële verklaringen weergeven, en daarna bewegend beeld van het geven van die verklaringen (en warempel, er is dus geknoeid).

Als onderzoeksthriller werkt de film dus wel degelijk. Stone weet veel informatie helder te brengen, de opbouw is goed, het onderzoek behoorlijk en zijn regie doet de rest. Er is veel rook rondom de dood van Kennedy en Stone zoekt het vuur. In hoeverre hij gelijk heeft is een tweede, maar ervan uitgaande dat de rook correct is weergegeven (de magic bullet bijvoorbeeld) is dit als film sterk en als betoog prima. Verder zit er een aantal goede acteurs in, alle iets tegen het overacteren aan en alle met wel een erg bijzonder kapsel. Zo is altijd helder wie wie ook alweer is, en ondanks vaak kleine rollen blijven de meesten je dan dus ook bij. En het werkt ook mee dat de saaie degelijke Costner zelf nauwelijks aandacht vangt, al zit hij bijna drie uur lang in beeld.

Sterke film, die vooral de mist in gaat als drama, maar verder zeker eens het kijken waard is. 4,0*.

avatar van John Barry
JFK is een erg goede film over de moord op Kennedy nadeel van deze film is wel dat hij af en toe wat te langdradig is.

In deze film volgen we Jim Garrison, hij onderzoekt de moord op Kennedy en hij komt uiteindelijk tot de conclusie dat er sprake moet zijn van een complot. Garrison word uitstekend vertolkt door Kevin Costner, hij levert in deze film een top prestatie . Ook de overige cast doet het erg goed.

De officiële lezing is nog steeds dat Lee Harvey Oswald de enige schutter was. Maar deze film laat zien dat het veel ingewikkelder in elkaar zit dan het op het eerste gezicht lijkt . De zoektocht naar de dader van de moord Kennedey door Garrison is erg spannend.

Ondanks dat de film erg spannend is. Is de film soms een beetje te langdradig. Er had wel wat meer vaart in de film gemogen. In deze film krijgen we ook de thuis situatie van Garrison te zien . Garrison is erg druk bezig met het onderzoek naar de moord op Kennedy en hij verwaarloosd daardoor een beetje zijn gezin. Echt interessant zijn die gezin scènes niet en ze halen alleen maar de vaart uit de film. De gezin scènes konden beter uit de film worden weg gelaten . Dit is een film over de moord over de moord op Kennedy en deze moord word in de film onderzocht door Garrison. Welke problemen die hij zijn obsessie in zijn gezin krijgt vind ik niet echt ter zake doen. Er word alleen maar tijd verspild door aandacht te geven aan het gezin van Garrison.

De film werkt toe naar een hele lange monoloog van Garrison. In deze scene legt Garrison uit dat er sprake moet zijn van een complot en tevens klaagt hij ook iemand aan voor de moord. . Deze scene word uitstekend gespeeld door Kevin Costner en het is ook een erg goede scene maar de scene was nog beter geweest als die monoloog iets korter was geweest. Die monoloog duurt nu een beetje te lang om de hele tijd interessant te blijven.

Al met al is JFK een erg goede film over de moord op Kennedy. Deze film laat op een hele goede manier zien dat het lang niet zeker is dat Oswald de dader is . Ook erg goed in deze film is dat we veel echte beelden te zien krijgen. Tevens heeft deze film ook een uistekende muziek van John Williams. Als er wat meer vaart in had gezeten was de film nog beter geweest.

4 sterren voor deze film

avatar van Decec
Herhaling gezien, maar toen geen verhaal volgen...
Een redelijk drama/historie/thriller film...
Redelijk verhaal, moet echt goed verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Wel leuk oude bekende acteurs...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld, soms 4:3, soms zwart beeld...
Redelijk achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van baspls
"Let justice be done though the heavens fall."

Een erg sterke film van Stone. Als eerst moet ik zeggen dat dit niet het soort film is voor mensen die even lekker vermaakt willen worden en spectaculaire actiescènes willen zien. JFK is een politieke thriller met heel veel theorieën, onderzoeken, ondervragingen en speculaties. Waarschijnlijk haalt de film het wereldrecord voor meest gesproken worden in een film ooit. Dat gezegd hebbende vond ik het een briljante film.

Petje af voor Kevin Costner, die tijdens de productie ongetwijfelt een hoop glaasjes water heeft gekregen. Hij doet het erg goed als Garrison en vooral in de rechtszaak aan het einde is hij heel goed. Een min-puntje vond ik wel zijn accent dat soms een beetje irritant begon te worden. Overigens was hij niet de enige en vond ik het nogal dom klinkende Amerikaanse accent überhaupt storend, zeker als er zoveel word gepraat. Het acteerwerk is ruim in orde en er spelen een hoop getalenteerde acteurs mee.

John Williams (een van de beste componisten die ooit op deze aarde heeft rondgelopen) heeft een goede score voor de film gemaakt. In het begin voelt het een beetje aan als een documantaire maar al snel horen we kenmerkende Williams aspecten. Ik moet wel zeggen dat voor Williams' doen de soundtrack niet erg herkenbaar is.

De film oogt in geen enkel opzicht gedateerd. Qua camera werk helemaal perfect. Ik vind de afwisseling tussen zwart-wit, stock-footage in kleur en de film zelf erg geslaagd.

Al met al een erg goede film en een aanrader voor mensen die een film niet enkel ter ontspanning kijken.