JFK (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Thriller
189 minuten / 206 minuten (director's cut)

geregisseerd door Oliver Stone
met Kevin Costner, Kevin Bacon en Tommy Lee Jones

1963: Jim Garrison neemt de taak op zich om de moord op president John F. Kennedy in Texas te onderzoeken. Garrison staat erg argwanend ten opzichte van het officiële verhaal dat door de FBI verteld wordt. Wat hij al weet, en wat hij vervolgens allemaal ontdekt, zorgt ervoor dat hij begint te vermoeden dat er meer aan de hand is dan wat er aan het publiek wordt verteld.

neo (crew)
Ga ik zeker kijken voor de 10e keer ofzo.
JFK is goed geregisseerd en heeft een geweldige sterrencast. Kevin Costner acteert echt goed, net zoals in vele andere films met hem erin. Het verhaal is soms wel een beetje ingewikkeld, maar wel erg goed. Vooral interessant om te zien is wat voor theoriën Oliver Stone heeft gebracht in het verhaal over de moordaanlsag op Kennedy. 4,5 sterren

vic
Aaaaaah saai! Even wakker worden na deze film.
Voor wie lijdt aan slapeloosheid moet deze film gaan kijken.

BS
erg goede film,gaat diep in op allerij theorieen van de aanslag.
Soms moeilijk om te volgen want het verhaal is best intens.Maar daarom leuk om vaker te zien.
3.5 ster

Heb deze film vandaag voor het eerst gezien en ik vondt 'm goeeeeed! Vooral het rechtzaak stuk waarin Kevin Costner, ruim een half uur het woord heeft is echt heel pakkend. Btw, er was laatst een documentaire op discovery met Jim Garrison.

avatar van Jordy
heb 'm ook net gezien

Vond het een mooie, sterk geacteerde film, met een zeer interessante kijk op het JFK-verhaal. Groot nadeel vond ik echter dat het echt ruim 3 uur lang gelul is, denk dat dit verhaal in boekvorm beter werkt want om zo lang naar pratende hoofden te kijken verveelde af en toe wel een beetje. Ook vond ik het jammer dat echt elk rolletje door een superbekende acteur werd gespeeld, dat leidde wel eens af. Zit erg te twijfelen tussen 2.5 en 3 sterren, maar hou het vanwege een goed gedeelte aan het eind van de film toch op het laatste.

Interessante theoriën over de moord op Kennedy, op zich wel boeiend om naar te kijken maar was in boekvorm waarschijnlijk toch beter tot z'n recht gekomen, aangezien je op een gegeven moment toch wel een beetje genoeg hebt van al dat gepraat. 3 sterren.

avatar van Ralfke
Een heel gewaagde film van Stone. Inderdaad interessant op alle theorieën op deze wijze eens terug te zien. Ik snap best dat 'ie bij de release het nodige stof deed opwaaien. Alleen al petje af voor het lef om deze film te maken. Je moet echter wel in de stemming zijn voor deze rolprent.

FisherKing
Aanvankelijk Stone fan ;toch heeft deze film me weggejaagd. Toon wordt te drammerig (die al in 4th july opdook) en ook nog te lang.
Overigens een Stone-film is vele malen beter dan een normale...

avatar van jay73
Tjonge jonge, jullie hebben ook weinig geduld hoor met een goede film! Is er een superfilm gemaakt (die ook nog eens in Amerika een hele gevoelige snaar raakt en dat zou eens tijd worden) gaan jullie een beetje zitten piepen dat-ie te lang duurt en dat-ie saai is(???????????) Veel plezier met Mortal Kombat, zou ik willen zeggen. Ik geef JFK 5 sterren. BINGO! En applaus voor Kevin Costner want dat mag ook wel eens gebeuren!

JFK blown away...en Lee Harvey is inderdaad een 'patsy', de conclusies van de Warren Commissie vallen of staan bij de 'magic bullet theory' van Arlen Specter, die op zich al vrij vergezocht is...alleen de heren hadden waarschijnlijk geen rekening gehouden met ene Abraham Zapruder, die de bekendste 'home video' aller tijden heeft gemaakt...voor de mensen hierboven die vinden dat de film misschien beter tot zijn recht komt in boekvorm is het boek 'Crossfire' van Jim Marrs zeker aan te raden (een van de boeken waar de film op gebaseerd is).
In de DVD versie heeft Willem Oltmans trouwens een heel klein rolletje als George DeMohrenschildt.

sublieme film
***** 5 op 5 *****

avatar van Sjoerd
Wow goede film zeg.
Ik snap wel dat sommige mensen deze film saai vinden hoor, maar persoonlijk vind ik hem heel mooi en vooral interessant.

4,5 *

avatar van JoeHallenbeck
Voor mensen die na het zien van deze film precies willen weten wat er nu allemaal precies wel en niet waarheidsgetrouw is (zoals ik), is dit een zeer interessante site.

Ik ben geschokt, man, zoveel flagrant verkeerde gegevens ...
Wat denk jij ervan ?
Ik vond het een heerlijke film, weet niet of ik nog met dezelfde ogen zal kunnen kijken naar deze film.

avatar van JoeHallenbeck
Tonyvdb schreef:

Ik ben geschokt, man, zoveel flagrant verkeerde gegevens ...
Wat denk jij ervan ?

Ik kijk nu idd niet meer met dezelfde ogen naar deze film als de eerste keer (toen ik volledig overtuigd van Stone's complot theorie de bioscoop uitliep).
Deze film bewijst wel wat een invloed iemand als Oliver Stone kan uitoefenen met dit medium, op de (vaak goedgelovige) mensen.
Deze mensen (zoals ik toen) zijn vaak te lui of te ongeinteresseerd om te kijken hoe de feiten werkelijk in elkaar steken. Dan zien ze Stone's film en nemen dat gelijk voor waar aan.

Dat gezegd, als je eenmaal weet dat je naar Stone's verhaal zit te kijken (met al zijn 'vrijheden'), dan is JFK nog altijd een boeiende en stijlvol gefilmde politieke thriller.

Het is bij een speelfilm meestal niet aan te raden wat dan ook voor 'waar' aan te nemen.
Persoonlijk vind ik de site nogal onoverzichtelijk, maar zal hem zeker nog eens nalopen als ik de film herzie.
Dank voor de link.

avatar van A.S.E.
Waarschijnlijk de beste film van Oliver Stone.

AHWA
Ik geef de film 5 sterren. Het is een prachtige film die je van begin tot eind beetpakt en niet meer loslaat. Na het zien van deze film, wil je gewoon weten wat er nu echt gebeurd is. Ook al klopt de film op meer dan 100 plekken niet, het klinkt allemaal heel logisch en het zou kunnen en dat maakt de film erg geloofwaardig.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Waar of niet waar, het blijft een fantastische film.

En wie zegt, dat die JFK 100 allemaal feiten bevatten.

"We are through the looking glass here people, black is white, and white is black."

avatar van Quentin
Lange zit, maar erg goede film, mooi gemaakt en komt realistisch over 4/5

avatar van Freud
Schitterende film, de drie uur vlogen voorbij. Dit maakt evenveel indruk als alle strips van XIII na elkaar lezen, wat spijtig was omdat ik dat al gedaan had en sommige dingen dus wat déjà vu overkwamen. Maar daar kan deze film weinig aan doen natuurlijk.

avatar van MarkFish
Ik heb me geen moment verveeld. Ik vin heyt trouwens niet de beste van Stone. Platoon is wat mij betreft beter, maar deze zit ook erg goed in elkaar. 3,5 ster

avatar van pascal83
Heeft iemand trouwens Willem Oltmans (al) in de film ontdekt? Hij heeft geloof ik een zin, als ik het me goed herinner.
Iemand enig idee hoe hij in deze film is beland?

pascal83 schreef:

Iemand enig idee hoe hij in deze film is beland?

Ja, zag de film onlangs weer en zag hem langskomen. Volgens mij zonder dialoog.

Ik meen dat Stone Oltmans had geconsulteerd als deskundige, Oltmans zat nogal diep in de zaak. Achteraf was Oltmans teleurgesteld, omdat Stone's theorie ver bezijdens de door Oltmans gesuggereerde waarheid bleek.

avatar van gemaster
Nee hij had wel degelijk een dialoogje. Ik zat de film te kijken en was helemaal diep in het verhaal verzonken toen ik ineens de kop van Oltmans voorbij zag komen. Ik dacht echt dat ik gek werd, gelijk IMDb gecheckt en toen bleek dus inderdaad dat onze Willem een rolletje had.

Over de film zelf: Fantastische thriller die mij dik 3 uur lang zeer kon boeien. Ik moet die site nog ff bekijken of het allemaal wel klopt, maar volgens mij zit Stone dichter bij de waarheid dan de officiele lezing. 4 dikke sterren.

A.S.E. schreef:

Waarschijnlijk de beste film van Oliver Stone.

dat is Platoon... maar deze is ook niet slecht *3

avatar van De GeuS
Lange, maar zeer onderhoudende film over het "complot" achter de aanslag op John Kennedy; 4 sterren....

avatar van TheRisingSun
Intrigerende film over de aanslag op John F. Kennedy. Erg goed in elkaar gezette film,naar mijn mening. Zeer overtuigend gespeeld van iedere acteur! Zeker de monoloog (noem je dat zo?!) van Costner in de rechtzaal vond ik indrukwekkend!

4,5 ster

avatar van MarkFish
Fantastische film ja. Erg gedetailleerd en erg spannend. Goeie acteurs (mooie rollen van Donald Sutherland en John Caddy en vele andere).
Hij boeide van begin tot eind en dat is knap voor een film van 3 uur en 20 minuten. 4,5 *

Twister
MarkFish schreef:

hoe krijg je het voor elkaar die twee met elkaar te vergelijken?
zeer helder kritiek trouwens..