JFK (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Thriller
189 minuten / 206 minuten (director's cut)

geregisseerd door Oliver Stone
met Kevin Costner, Kevin Bacon en Tommy Lee Jones

1963: Jim Garrison neemt de taak op zich om de moord op president John F. Kennedy in Texas te onderzoeken. Garrison staat erg argwanend ten opzichte van het officiële verhaal dat door de FBI verteld wordt. Wat hij al weet, en wat hij vervolgens allemaal ontdekt, zorgt ervoor dat hij begint te vermoeden dat er meer aan de hand is dan wat er aan het publiek wordt verteld.

Vraagje nog: het indrukwekkende verhaal van mr. X kom ik in het boek nauwelijks tegen, komt dit uit het tweede boek, uit de duim van Stone of heb ik niet goed opgelet? [/quote]

avatar van K. V.
Deze historische film bekeken en ondanks de lange speelduur (iets meer dan 3 uur) verveelde de film niet echt. Dit hielp zeker door de fantastische cast en zeker door Kevin Costner die de film echt draagt.
Het verhaal boeide zeker en nu wachten tot 2028 voor de waarheid zeker...
De moeite waard om te bekijken.

Ploppy schreef:

Uit de duim van Stone, als het ware ter opsomming en samenvoeging van alle denkbare complotten tot uiting gebracht en verwoord door een fictief figuur. [/quote]

Wat mij bijstaat (maar het is effe geleden) is dat de ontmoeting niet zo letterlijk wordt beschreven maar wel dat Garisson in zijn boek zowel de ontmoeting als de vele informatie uit die ontmoeting beschrijft.

Film Pegasus (moderator)
JFK, een film die ik toch nog eens wou herzien, omdat de film nogal twijfelachtig qua score in m'n geheugen stond. Het resultaat is een op zich wel leuke film, maar geen topper.

Regisseur Oliver Stone maakt opnieuw een film vooral bedoeld naar de Amerikanen. Platoon, Wall Street, Nixon, World Trade Center, W., ... thema's die wel interessant zijn, maar waar Amerikanen meer feeling mee hebben. En dat merk je wel aan z'n uitgangspunt bij het maken van de film. Deze films willen niet de gebeurtenis zelf in de kijker zetten, maar het gevoel terug naar boven brengen dat de Amerikaanse bevolking hierbij had. Qua regie is hij niet altijd even sterk, Platoon is daar wel een uitzondering. Al moet ik zeggen dat hij bij JFK wel voor een goeie montage heeft gezorgd. De film duurt meer dan 3 uur en is vooral een opeenvolging van theoriën, monologen, ondervragingen, rechtzaken,.... kortweg 3 uur gepraat. En toch lukt het Oliver Stone om er wat ritme in te brengen en visueel de kijker meer te bieden dan enkel pratende acteurs.

De cast is wisselvallig. Niet helemaal een verwijt, omdat men blijkbaar dicht bij de originele figuren wil blijven. Dat geeft meer een accuraat beeld natuurlijk, maar wel minder vrijheid voor de acteurs. Costner speelt een doorsnee rol, en de randfiguren vallen best wel mee. Pesci zal me nooit bekoren en ook hier is het op het randje van irritant. Wel opvallend goed is Tommy Lee Jones in een rol die je van hem niet gewoon bent. En voor één keer ben ik het eens met Onderhond wat de familie betreft. Gewoon overbodige scènes die de film onnodig rekken.

Ik hou vooral niet van het uitgangspunt van de film. Bij een film als pakweg Elephant is het de bedoeling van de maker om de inpakt te laten voelen van de schietpartij. Terwijl JFK daar niet mee bezig is als einddoel, maar meer mikt op een complottheorie rond de moord op de president en het feit dat Oswald niet alleen of zelfs niet zou gehandeld hebben.Toegegeven dat Oliver Stone daar wel in lukt. Slecht is het dus niet, maar ik had graag de moord op Kennedy als climax van de film gezien.

Concreet een goeie film dus met vooral als minpunten de lange duur en de invalshoek van Oliver Stone, maar verder wel goed opgebouwd en op zich geslaagd in de missie die het had: overtuigen dat er een complot is achter de moord.

Driello
Prima recensie waarop ik, op een punt, wil reageren. Het uitgangspunt is gebaseerd op dat van het boek van Jim Garrison. Het is dus logisch dat daarmee de nadruk niet ligt op de daadwerkelijke moord, maar meer op het onderzoek en de climax op de daarop volgende rechtzaak.

Driello schreef:

Klopt natuurlijk, maar dan blijft het nog de keuze van Oliver Stone om die aanpak te verkiezen en voor het onderzoek en de rechtzaak te gaan. Dat hij daarbij het boek van Jim Garrison is een goeie keuze van Stone.

Driello
Tja, en de moord als climax kiezen is ook zo wat.......dan weet je het einde al: hij gaat dood.

Driello schreef:

Dat wel natuurlijk. Vergelijk het als de Titanic, daar weet je ook wat het einde is. Al zou een aanpak stijl Elephant niet slecht zijn. Je weet wat er uiteindelijk gaat gebeuren, maar de maker kan de sfeer zo opbouwen dat de inpact van die gebeurtenis sterk overkomt bij de kijker.

Driello
Bij Titanic was naar mijn gevoel de climax ook niet per see het zinken van het schip. Dat was voor mij de zeer dominante achtergrond van een liedesverhaal. Elephant.....vaak van gehoord en over gelezen en nog nooit gezien. Wellicht maar eens op zoek. Hou ik in ieder geval een tip aan onze discussie over!

Film Pegasus (moderator)
Kortweg gaat Elephant over de schietpartij in Amerika van 2 jongens die onverwacht in Combine High School enkele leerlingen en leraars neerschieten. De maker slaagt er in om die schietpartij als climax te nemen en daar naar toe te bouwen. Dat zou ook gekund hebben met JFK.

In elk geval is Elephant een aanrader.

Driello
Tja dat zou gekund hebben met JFK, maar dan was het een compleet andere film geworden.Dergelijke film zou dan fictief zijn geworden, want als je de aanloop naar de moord op een president wilt verfilmen moet je toch een idee hebben wie de daders zijn, iets wat in feite nooit duidelijk is geworden. Ook: JFK speelt zich simpelweg jaren na 1963 af en kijkt nu en dan terug.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Film, van Oliver Stone. Niet zijn sterkste, maar wel een waar goed op de details is gelet. Het verhaal steekt goed in elkaar. De cast is verder van goed niveau. Costner zit sterk in zijn rol. Maar ook Bacon en Jones doen het verdienstelijk. Ondanks de lange zit, nergens vervelend of saai. 3,5 Sterren.

avatar van missl
Het was een hele zit, heel veel personages en plotlijnen maar het bleef wel interessant.

Weet iemand waar ik deze film nog kan verkrijgen? Noch FRS noch bol.com biedt deze nog aan. Of moet ik dan echt via de buitenlandse kanalen zoeken?

avatar van jacobine_rodijk
Zag de Special Edition afgelopen week nog liggen in een 3v10 aanbieding bij Blokker, wat volgens mij een landelijke aktie is.

jacobine_rodijk schreef:

Bedankt voor de tip. Vorige week ben ik hem niet in de bakken tegengekomen maar misschien wordt deze nog bijgevuld.

AHWA
Door mijn cursusdocent voor Final Cut Pro X genoemd als de beste montage aller tijden.

avatar van kuk
kuk
Zag dat ik hier nog helemaal geen stukje had geplaatst. Maakte veel indruk, zo'n wanhopige zoektocht naar het wie en wat tegen het establishment. Interessant met een hoofdletter i, het grote gevaar van oneindig cynisme ligt wel op de loer. Maar dat is niet zozeer iets waar Stone veel aan kan doen, hij heeft gewoonweg een krachtige verfilming van dit urgente verhaal in elkaar geknutseld. Dit dient eerder om een gesprek mee te openen dan als afgerond plaatje waar je niks meer aan moet doen.

Spannend verteld verhaal over de bevindingen van Jim Garrison, dat de moord op Kennedy met allerlei complottheorieën in een ander daglicht probeert te zetten. Ondanks z’n lengte een boeiende film, die tot nadenken stemt. De cast is goed op dreef en dat geldt in het bijzonder voor Kevin Costner, die een van z’n beste rollen speelt.

Driello
Verhoogd naar 5*. Deze film heeft heel wat teweeg gebracht in Amerika. Daarnaast vind ik dat in deze film de montage van oude beeldeen ontzetend goed en vooral doeltreffend is uitgevoerd.

En op 10 in mijn top 10.

avatar van Masterbrain
Ongelooflijke film , je ziet maar eens dat er naast een sterke verhaal , ook hele goede Acteerwerk aan pas moet komen en dat laten ze in JFK zien en hoe... je moet wel ballen hebben om meer dan 3 uur achter de buis te zitten kijken naar lange scenes aan wat maar geen einde komt , ik zakte wat van mijn stoel af na het wat verrassende einde , want je had het toch wel kunnen voorspellen , maar dat is bij JFK geen fractie het geval.

Ben benieuwd wat voor effect de dood van JOHN F. KENNEDY heeft als de geheime documenten in 2029 worden openbaargemaakt.

USA is een land van zionisten die achter Macht aanzitten en daar alles aan doen zo zie je elke jaar wel complot theorieën en niet verrassend genoeg uit USA en daarmee willen ze de zogenaamde NEW WORLD ORDER aankondigen , ja daaaaaaaaaaaag!!!!!!!

Dat Stone zelf niet vermoord is na het maken van deze film, wat een bofkont. Stanley Kubrick had veel minder geluk.

Die Costner is trouwens ook een zwaar onderschatte acteur.

avatar van Franklin1975
Een van de beste en meest boeiende films in mijn ogen. De DC van 200 minuten waren zo voorbij.
Vooral de lange monoloog van Donald Sutherland (X) die hij voert tegen Kevin Costner is erg sterke cinema. (na ca. 1:45 uur). Briljant.

Masterbrain schreef:
... je moet wel ballen hebben om meer dan 3 uur achter de buis te zitten kijken naar lange scenes aan wat maar geen einde komt , ik zakte wat van mijn stoel af na het wat verrassende einde...

dusss......je hebt ballen. ??

Interessant maar te lang. Sommige zaken, zoals de gebeurtenissen in Garrisonś familie, kunnen wel weggelaten worden. Wellicht is een heel andere opzet nodig, omdat deze film wel erg dicht tegen een documentaire aanleunt.

Overigens wordt het militair- industriele complex, waar Eisenhouwer in 1961 voor waarschuwd, tegenwoordig wel het congressional-military-industrial complex genoemd, omdat invloedrijke mensen in de politiek job-hoppen tussen de politiek en posten in de militaire industrie.

avatar van Insignificance
Bijna megalomaan, zo'n project, zo'n complot en zo'n speelduur. Een hele klus om dat langer dan drie uur interessant te houden. Het lukt, meer dan dat zelfs, het lukt op wervelende wijze. Niet alleen houdt Stone het mysterie aan de praat, hij weet ook nog een thriller aspect in te bouwen door getuigen(issen) af te wisselen met zwart-wit beelden rondom de fatale dag. Het geeft de film een dosis energie die het zelden kwijtraakt. Het gezeur rondom Garrisons gezinnetje vormt eigenlijk de enige horde.

Verder dendert Stone door z'n dossier heen. X voelt een beetje als het konijntje uit de hoge hoed om het allemaal in z'n vooruit te houden, maar je hangt wel aan Sutherlands lippen wanneer hij tipjes van de sluier oplicht. De rechtszaak heeft dezelfde schwung, al is de afsluitende monoloog wellicht iets te veel van het goede. Buiten die paar smetjes een theorie tjokvol informatie die gedurende dik drie uur weet te boeien. Knap. Leuke bijkomstigheid is het optreden van de markante Willem Oltmans.

avatar van madmax2011
topper meer zeg ik niet

avatar van Jawaddedadde
Ik geef niet gauw 5 sterren, maar hier kon ik niet anders.

Wat een ongelooflijk boeiend en aangrijpend meesterwerk. Razend interessant. Tot op de dag vandaag doen nog steeds allerlei complottheorieën de ronde over wie Kennedy vermoord heeft, en waarom hij vermoord is. En deze film van Stone baseert zich op het onderzoek dat procureur Jim Garrison (Costner) startte, 3 jaar na de moord op JFK.

Wat volgt is een reconstructie van wat er de voorafgaande maanden allemaal gebeurde (of niet gebeurde) tot de gebeurtenissen op die noodlottige dag. Een resem personages en namen passeren de revue (opletten is de boodschap!) en het wordt al vrij snel duidelijk dat er kennelijk meer schutters dan alleen maar Lee Harvey Oswald waren. Hell, er bleken zelfs meerdere Lee Harvey Oswalds te zijn. Uit alles blijkt een grootschalig complot waarbij verschillende overheidsinstanties betrokken zijn: de beveiliging die dag, het ballistische rapport, de lijkschouwing, de arrestatie van Oswald en diens bizarre overlijden, de manier waarop de Warren-commissie te werk is gegaan, de obstructie bij het onderzoek van Garrison, enz...

Het valt niet te ontkennen: de versie van de moord op JFK die Stone hier schetst is een gekleurde versie. Hoe kan het ook anders als heel wat van het bewijsmateriaal nog steeds niet is vrijgegeven voor het publiek? Als je uitgaat van wat Stone hier presenteert dan kan je haast niet anders dan concluderen dat Oswald (amper een dag later trouwens en plein public vermoord, wat ook weer voer voor speculatie is) niet alleen was. Alleen al het ballistische bewijs spreekt boekdelen. Dit is overigens een fantastische scène in de film, waar Costner met heel wat sérieux uitlegt hoe die ene kogel zowel Kennedy als de gouverneur raakte en de meest onwaarschijnlijke bochten maakt.

Voor deze film moet je wel de tijd maken. Heb 'm zelf al een tijd in mijn bezit, maar nooit echt de tijd gevonden tot een paar dagen geleden. Echt een film waar je voor moet gaan zitten, maar o wat een beloning wacht op je!

Perfect opgebouwd, gebruik makend van echte beelden en gesteund door een uitstekende cast is dit niets minder dan een meesterwerk.

avatar van Materny
Deze film mag zich met recht een meesterwerk noemen, en dan spreek ik voor mezelf over de director's cut. Het is een goede presentatie over hoe door en door rot de Amerikaanse regering in zijn volledigheid kan zijn. Binnenkort moet deze nogmaals bekeken worden, daar waar ik links en rechts even het spoor bijster was gezien de golf aan informatie; maar voor nu een dikke 4.5*

TMP
Boeiende film van Oliver Stone over de moord op John F. Kennedy. Een lange zit, maar zeker niet te lang, de film blijft boeien. Omdat ik zelf niet heel veel achtergrondkennis over het onderwerp heb, ging het hier en daar zelfs nog iets te snel door de grote hoeveelheid informatie. Goed acteerwerk, vooral Kevin Costner zet een aardige rol neer. Ook Pesci en Bacon waren erg overtuigend. Het privéleven van Garrison was niet al te boeiend, maar het zorgde wel voor wat afwisseling.