Territoires (2010)

Frankrijk / Canada
Horror

geregisseerd door Olivier Abbou
met Roc LaFortune, Sean Devine en Nicole Leroux

Canada, nabij de grens met Amerika. Jalil, Michelle, Gab, Leslie en Tom rijden terug naar huis van een bruiloft en naderen de Amerikaanse grens. Een auto van de grenspolitie blokkeert de weg en dwingt hen te stoppen. De vrienden moeten hun identiteitspapieren laten zien en de uitdrukkingen op de gezichten van de grenspolitie beloven niet veel goeds. Vooral de afkomst van Jalil lijkt hen dwars te zitten. De vrienden proberen kalm te blijven; ze hebben immers niks verkeerd gedaan. De auto wordt onderzocht en ze treffen een kapot licht en een zak marihuana aan. Leslie probeert Toms medicijnen uit de auto te pakken maar wordt tegengehouden en snel daarna worden ze allemaal geboeid. Leslie protesteert en wordt op een vervelende manier gefouilleerd. De zaken beginnen volledig uit de hand te lopen...

avatar van Spartaan1986
Van de makers van La Horde en dat was toch best een degelijke horrorfilm

avatar van brucecampbell
Nog eentje om in de gaten te houden!

mauwiewauwie
Zenuwslopende horror ! Zet je goed aan het denken om op te passen,wat je doet.En als je pech heb dat je zo iets zou overkomen.IJzersterke film!

Focus.

Da's wat deze film een beetje mist. Er zitten zeker aardige momenten in deze film, maar ook teveel scenes waar de film een andere wending neemt en een tijdje lang van het pad afdwaalt. Best jammer, want hier had toch wel meer ingezeten.

De opening mag er in ieder geval zijn. De bust die compleet uit de hand loopt was scherp en benauwdend. Het stuk daarna in de kooien heel wat minder boeiend. Had er eigenlijk helemaal uitgemogen, waardoor men veel meer tijd in de Guantanamo-achtige setting had kunnen doorbrengen. De scenes daar waren nu wat gehaast. De film laat het ook wat na om al te grafisch te zijn, iets wat toch wel in deze rauwe setting gepast had.

Ook het verhaaltje met de detective (slechte acteur trouwens) doet de film geen goed. Het lijkt vooral op filler om tot een open einde te komen (te weinig materiaal anders), maar na een uur een volledig nieuw personage met dramatische achtergrond introduceren in een horrorfilmpje als dit .. niemand die er op zit te wachten heb ik zo het idee.

Los daarvan kent de film zeker wel z'n momenten. Wel enigszins ironisch is dat de ene z'n foltering de andere z'n feestje blijkt te zijn. De scenes met de strobe en snoeiharde metal en industrial zijn erg cool, de personages leken het wat minder te appreciëren Moest iemand trouwens weten te achterhalen welke muziek er daar gebruikt werd ...

Film met aardig wat potentieel dus. ZItten een aantal sterke momenten in die dik weten te overtuigen, maar de film wijkt teveel van het padje af om echt te blijven boeien. Sommige sequenties zijn gewoon saai, wat je telkens weer uit de film haalt.

Matige thriller met een paar aardige scenes.

avatar van dutchtuga
Wat een geweldig begin! Ik zat werkelijk aan mijn stoel gekluisterd en dacht deel te gaan nemen aan een modern horrormeesterwerk. Helaas is de rest van de film nergens zo subliem als het eerste half uur. De twee bad guys verliezen hun weirdness al redelijk snel en de film introduceert op een gegeven moment een personage dat me gestolen kon worden. Erg jammer, want het eerste half uur is werkelijk subliem en kent een van de sterkste spanningsopbouwen die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van WaynesW
Goeie film Goeie soundtrack .

3,5/5

avatar van Movie-Addicted
Brute en wreedzame film. Eentje zonder revenge. Acteerwerk was ook goed. Alleen heb mijn vraagtekens bij een vervolg (deel 2) ? de muziek die je hoort in de film is erg macabre wat het spannend genoeg maakt.

*3.5

avatar van Spartaan1986
Na La Horde weer een misser op het gebied van Franse Horror

Het begint nog wel goed. Het eerste kwartier is spannend. Maar wanneer de groep eenmaal gevangen wordt genomen verdwijnt de spanning eigenlijk volledig. Er zit geen enkele lijn in, het acteerwerk is matig en het camerawerk vond ik heel erg storend. Het einde is ook totaal nietszeggend. Het enige wat in de 2e helft van de film nog de moeite waard is is de scene in het motel. Voor de rest mis je niks.

2* op basis van het eerste kwartier en het goede schrikmoment bij het motel. En dan ben ik mild.

avatar van sinterklaas
18 juni te koop op dvd (Filmfreak)

Vaardig gemaakte psychologische, realistische en geloofwaardige horrorthriller, in zeventiger jaren stijl, met moderne elementen, spelend in de "na de elfde september" wereld. Af en toe moeilijk om te kijken. Wel werpt de film meer vragen op dan antwoorden. Bij de cast ligt de focus vooral op Roc LaFortune en Sean Devine; de personen in de auto blijven te vaag, waardoor je helaas als kijker nauwelijks een band met hen krijgt (al kijken ze nog zo huilerig in de camera).

avatar van Raffie_75
@Gauke, je slaat de spijker op zn kop.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:

Helemaal mee eens Gauke. Van mij hadden er wel wat meer horror elementen in gemogen. Het einde is ook zeer onbevredigend. Jammer, want het begon heel goed...

avatar van Boeikens
Horror kan wel heel breed gezien worden maar persoonlijk zou ik deze er echt niet bijplaatsen. Eerder Misdaad/Thriller.

Geen gore, geen slachtingen, geen monsters of dergelijke. Enkel wat pychologische marteling.
Deze is dan wel vrij sfeervol gebracht maar slabakt naar het einde toe evenals de aanvankelijk goede spanning.
Het slot met de detective vond ik vrij zwak uitgewerkt en eindigt vrij pover.

In UK vanaf 18 en parallels met TCM???

avatar van tattoobob
Redelijke film,mist alleen hier en daar wat!!

avatar van Ew_MK1
Best een aardige film die vrij gruwelijke beelden laat zien. De angst komt aardig over ook al blijven de slachtoffer personages vrij plat.
Jammer van het tegenvallende einde.

Eindelijk weer een heerlijk luguber filmpje met hier en daar een sarcastische ondertoon. Vooral het eerste half uur is geweldig. Daarna zakt het iets is.

Beweegredenen van personages blijven onderbelicht en het lijkt alsof er gaten in het plot zitten maar dat mocht de pret niet bederven. Het is in ieder geval geen storende factor en wellicht bewust gedaan als inspiratiebron voor deel 2 met hopelijk een kruisend plot.

avatar van mixmaster
weer zo´n goeie franse horror , de film is wreed en de acteurs doen het goed.
de muziek is ook lekker apart en er hangt weer echt zo´n creepy sfeertje in heel de film.
soms is het camerawerk storend en te donker maar ik vond de film toch vooral goed omdat er van die Guantanamo bay methodes gebruikt werden bij de personen die ontvoerd worden.

avatar van Pazmaster
Leuke film, vooral het eerste gedeelte. Daar wordt ondanks dat het een B film is soms echt goed geacteerd, en zitten er hier en daar wat lekker gruwelijke scènes in. Daarna (het gedeelte met de detective) wordt het toch echt een stuk minder. Zijn acteerprestaties zijn toch echt een stuk slechter en haalt voor mijn gevoel de film een stuk naar beneden. Jammer van het laatste gedeelte dus want als daar meer aandacht aan was besteed had ik de film wel meer punten kunnen geven. Nu kom ik op 2,5 ster

avatar van Noodless
De film opent sterk en weet dit een lange tijd vol te houden. Realistisch weergegeven, sfeervol ,
degelijk acteerwerk, spannend, soms hard qua beelden, goed camerawerk, prima sound.... Ik zat op mijn puntje van mijn stoel en dacht dat dit wel een heel sterke film ging worden. Helaas wordt het wat minder als de detective zijn intrede doet. Het geheel wordt naar een lager niveau gebracht door zijn aanwezigheid met daarbij aandacht voor andere subplotjes. Ook het einde is niet zo bevredigend. Jammer, want hier zat toch wel een topfilm in die nu door zijn eerste uur gewoon een goede film is. 7,5/10

avatar van K. V.
'k dacht dat het een soort Saw ripoff ging worden, maar het is toch anders uitgedraaid, maar daarom niet slechter. Nee, 'k heb me er prima mee vermaakt. 'k zat direct in het verhaal en 'k leefde wel mee met de verschillende personages, dus qua verhaal en cast zat het wel snor. Ook de speelduur zat goed, niet te lang en niet te kort.
Voor de rest zat het einde ook goed, dus dit is ook altijd wel leuk meegenomen.

matige film, zeer zeker geen horror. eerder een thriller.

Thriller die ijzersterk begint en die er goed inkleunt bij de kijker waardoor je gefixeerd blijft kijken.
Bikkelhard op sommige momenten.
Maar na een dik uur slaat de film om. Het lijkt erop dat de makers er geen rekening mee hebben gehouden dat een verhaal ook moet eindigen.
Waarschijnlijk had men geen idee hoe waardoor er een einde is die zeer teleurstellend overkomt.
Alsof men gewoon gestopt is met draaien.Je voelt je een beetje bekocht.
2.5*/3* slechts hierdoor.

avatar van Noodless
Waku schreef :
Alsof men gewoon gestopt is met draaien.Je voelt je een beetje bekocht.

Ik begrijp je reactie wel, maar ik vind juist het einde realistisch en perfect sluitend bij het geheel. De regisseur kiest niet voor nog meer spannende momenten of voor een geweldige climax ( die dan onlogisch of onrealistisch zouden overkomen ) , maar gewoon hoe de feiten zijn ( er verdwijnen heel veel mensen zonder dat ze die ooit terug vinden). Begrijp me niet verkeerd, ik had na de film ook beetje een wrang gevoel van het slot....maar even laten bezinken en dan vond ik het toch wel passend.

avatar van Hollywood007
Het uitgangspunt is wel goed maar ze hadden er meer mee gekunnen. Halfweg valt de film wat stil. Er gebeurd niet bijzonder veel. Dan is voor mij persoonlijk Live animals 2008 een stuk beter in dit genre.

avatar van umbra
mauwiewauwie schreef:

lol zenuwslopend ni veel gewend dan vrees ik xD

avatar van umbra
Eerste pakweg half uur was echt nog goed, maar naarmate de film vorderde, verwaterde deze ook :/ Deze kon veeeel beter uitgewerkt worden hoor. De spanning slonk steeds meer en meer en het einde was maar loos, ik miste vanalles wat bij deze film. Achja leuk om is gezien te hebben, maar dat is het dan ook, niet echt aanrader voor die hard horror/thriller freaks like me een 2/4* msschn juist een voldoende.

avatar van sinterklaas
Erg gestoorde psychologische horrorfilm. Wie zijn hier de slachtoffers en wie de daders?

We volgen een groepje feestlustige jongeren die net terugkomen van een feest in Canada en weer terug naar huis in Amerika gaan. Alle vrolijkheid lijkt wel bluf te worden wanneer ze bij de grenspost te maken krijgen met 2 hele ongure kille agenten die al heel gouw iets in hun mars hebben en het al helemaal niet hebben op hun Arabische vriend Jalil. Wanneer der een zakje wiet word gevonden in hun kofferbak, zijn de agenten (stiekem gezegd) als een kind zo blij, want het blijken bewakers te zijn van Guantanamo Bay en die zitten altijd wel met smart te wachten om mensen zowel psychisch als fysiek, helemaal te slopen.

Zo gezegd, zo gedaan, de jongeren worden meegenomen naar het bos en opgesloten in hondenkooien, en worden aangesproken met een nummer. Dit is het begin van een zenuwslopende nachtmerrie voor de jongeren. De pijn, kwellingen en de gekte word ook hier op een uiterste manier in beeld gebracht en soms kan je de claustrofobische angst gewoon voelen. Wanneer we langzaam maar zeker achter de achtergrond komen van de twee agenten slaat de verwarring helemaal toe. Om antwoord te geven op mijn vraag bovenaan: Zowel de jongeren als de agenten zijn slachtoffers. Het einde is ook erg creepy.

Echt een on-Hollywoodiaanse film die je helemaal binnenstebuiten trekt en ook goed met je weet te spelen. De sfeer is ook erg rauw en druilerig en weet het ook alleen maar akeliger te maken en de spanning is vaak om te snijden. Dit is gewoonweg weer een verbazingwekkend stukje cinema.

avatar van StevenMighty
Niet heel slecht, maar ik heb het nu wel een beetje gehad met dit soort films waarin er op los wordt gefolterd. Ik kreeg al snel het gevoel dat ik het allemaal al wel eens gezien had.
Op de vraag 'waarom?' krijg je in dit soort films zelden een antwoord, zo ook in Territories.

Het laatste gedeelte met de detective vond ik maar eigenaardig en snel uit de mouw geschud omdat de inspiratie op leek. Het open einde viel me ook een beetje tegen.

Een horror film vond ik het al helemaal niet.

2,5 sterren

avatar van Rickyman
Weer een typisch sterke Franse horror/thriller, komt gruwelijk realistisch en sadistisch over.
Bevat soms wel wat vreemde acties en uitspraken, maar zo is het verhaal!
Het heeft me van begin tot eind met afschuw weten te boeien.

avatar van leatherhead
Sterk eerste halfuur, matig laatste halfuur. Geen idee waarom Abbou het nodig vond om out of the blue die detective te introduceren. Niet dat het meteen rampzalig werd of zo, het werd nog best sfeervol gebracht allemaal, maar de film had gewoonweg beter bij de kern kunnen blijven. Kwam nogal inspiratieloos over. Zeker na een nijpend sterk eerste halfuur, dat dankzij de ruwheid en het beklemmende sounddesign best indrukwekkend is. Jammer dus dat het hoe langer hoe meer de mist inging. Kleine 3*.