The Outsiders (1983)

Alternatieve titel: Schooiers

3,34

Misdaad / Drama
91 minuten / 114 minuten (director's cut)

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met C. Thomas Howell, Matt Dillon en Patrick Swayze

Darrel Curtis probeert zijn twee broertjes Sodapop en Ponyboy op te voeden. Ze behoren tot de Greasers, een jeugdbende in de jaren 60. Ponyboy wil schrijver worden en is verliefd op Cherry, behorend tot een vijandige bende, 'the Socs'. Als een vriend van Ponyboy, Johnny Cade, een lid van de vijanden vermoordt, schiet hun vriend Dallas hen te hulp en verbergt ze in een verlaten kerkje. Hier komen ze tot rust en realiseren zich waar ze eigenlijk mee bezig zijn in hun leven. Hoewel ze allen niet door de maatschappij zijn gewild, worden ze een soort van helden als ze een groepje kinderen redden uit een brand. Toch kunnen ze het niet weerstaan eens en voor altijd de ruzie met de Socs uit te vechten.

52 BERICHTEN11 MENINGEN

avatar van Creasy_Bear
geplaatst op 25 juli 2009, 8:11 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond de film zelf inderdaad niet zo heel denderend, na alle reacties te hebben gelezen. En waar zijn alle haters van zo´n misselijkmakende sentimentele einde, waarin ze gebruik maken van zo´n waardeloze levensles

avatar van dutchtuga
geplaatst op 25 juli 2009, 17:13 uur, permalink
Lekker sfeertje en aardige cinematografie, maar op momenten echt tenenkrommend melancholisch en matig acteerwerk. Leuk al die kindersterretjes samen hoor, maar ik heb veel beter acteerwerk gezien in Stand By Me bijvoorbeeld. Aardig tussendoortje, niet meer dan dat.

geplaatst op 26 juli 2009, 12:47 uur, permalink
Zag ik Sofia Coppola nou voorbijkomen? Als dat meisje dat Matt Dillon bijna betrapt met z'n pistool?

avatar van DragQueen
geplaatst op 26 juli 2009, 14:57 uur, permalink
Een hele aardige film van coppola, met een boeiend verhaal. maar de film, die een soort van cultstatus verworven heeft, was achteraf niet zo goed geweest met onbekendere acteurs. het is dan ook vermakelijk om de jonge cruise, macchio, dillon en swayze in een film te zien. zij stonden hier nog aan het begin van hun carriere. 3 sterren.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 27 juli 2009, 9:56 uur, permalink
Matige film. Het is dat er er een heleboel bekende acteurs meespelen, die nog wel wat goed maken, maar het verhaal en de film zelf heeft verder weinig om het lijf. De sfeer is aardig maar echt heel interessant wordt de film nergens. Onderhoudend van begin tot eind, maar Coppola kan veel en veel beter, dat heeft hij wel bewezen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 28 juli 2009, 1:58 uur, permalink
De andere Coppola verfilming van een roman van S.E. Hinton al gezien? Rumble Fish en deze zijn schijnbaar zo ongeveer back-to-back gefilmd, maar Rumble Fish is echt opvallend veel beter.

avatar van Querelle
geplaatst op 28 juli 2009, 7:27 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de wat matige recensies hier ga ik het toch even opnemen voor deze film.
Ik heb het idee dat mensen deze film slechter vinden omdat dit een melodrama is. Met een hoofdletter, want het verhaal wordt dik aangezet met dramatische gebeurtenissen en echt realistisch is het allemaal niet, maar dat vind ik juist bij het genre passen.
Ik ben nu de Douglas Sirk box aan het kijken en ik begin het genre melodrama nu echt te waarderen. Als het visueel een beetje barok wordt aangekleed zoals hier en bij Sirk vindt ik het zeer goed verteerbaar.
The Day of the Locust is er ook zo een. Een goed melodrama heeft een bepaald ritme waarin gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Realisme is helemaal niet het doel. Emotie en entertainment wel. En de acteurs doen het prima hier. Het hoogtepunt vind ik de brand Erg sterke scene.
Rumble Fish vind ik een heel ander soort film. Veel meer ingehouden en symbolischer.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 28 juli 2009, 8:13 uur, permalink
starbright boy schreef:

Nee nog niet gezien, maar die komt zeker nog wel een keer aan de beurt. Is ook wel een verhaal dat me aanspreekt.

Mr_White
geplaatst op 5 augustus 2009, 13:00 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Veel te slap uitgewerkt allemaal. De personages hebben amper diepte, en als ze het al hebben is het alleen maar omdat dat handig is voor het plot. Bepaalde subplots lijken compleet nutteloos te zijn (die hele rol van Diane Lane) en de boodschap van de film wordt bijkans tien keer naar je hoofd geslingerd op de meest melodramatische manier mogelijk. Deze film moet het vooral hebben van enkele sterke scènes (de brand, maar ook de vechtpartij) die meer op lijn liggen met wat je van Coppola zou mogen verwachten.

avatar van matthijs_013
geplaatst op 11 augustus 2009, 12:53 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik snap niet dat je vindt dat personages geen diepte hebben. Ik geef toe dat de hele rol van Diane Lane nergens op sloeg, maar tegelijkertijd is het ook wel origineel en realistischer dat ze niet opeens verliefd werd op Howell. De film moet het vooral hebben van de prachtige sfeer en mooie cinematografie. Af en toe erg filmisch inderdaad, vandaar het halve puntje aftrek, maar verder reken ik dit tot een meesterwerk dat veel weg heeft van mijn lievelingsfilm.

avatar van jordandejong
geplaatst op 16 september 2009, 10:11 uur, permalink
De personages hebben inderdaad degelijk wel diepte vooral het verhaal rond die Johnny ( de verbrande jongen ) vond ik erg mooi.

avatar van brabusRUS
geplaatst op 16 september 2009, 12:31 uur, permalink
Jammer van het einde, anders had er misschien 4.0 ingezeten. Toch, moet je deze film even zien!

avatar van Plan 9
geplaatst op 29 maart 2011, 21:36 uur, permalink
nostalgische film, vond wel mooi

avatar van thugster
geplaatst op 9 augustus 2012, 7:40 uur, permalink
geweldig, vroegr gzien en nu weer. ik vind het een zeer mooie film

geplaatst op 2 januari 2013, 22:38 uur, permalink
5,0 Geweldige film met topcast Beste acteur voor mij in de film is Matt Dillon i give you a hangout,hoe hij dat zegt geweldig.Trouwens vroeger deze film grijs gedraaid,aantal jaren geleden de langere versie gezien van de film maakte hem nog mooier.Vooral acteur Rob lowe kwam beter uit de verf zo.Ook leuk om de extras te zien en de vele acteurs die er over praten.Grote afwezigen dat vond ik jammer waren Emilio Estevez En zijn beste buddy Tom Cruise.Wel jammer dat de hoofdrolspeler C thomas Howell,tegenwoordig alleen maar in b films speelt.Maar voor de rest hebben alle acteurs wel verschijne hits te pakken gehad na deze film.C thomas howell the hitcher,soulman,Ralph macchio ontsterflijk als The karate kid.Matt dillon Rumble Fish wat later Crash. Emilio Estevez The breakfast Club, Young Guns Patrick Swayze Dirty Dancing ,Ghost.Rob Lowe youngblood,st elmos fire en de grootste ster van allemaal die eigenlijk de kleinste rol hand Mr Tom cruise Top gun,Mi reeks etc.En de enige dame Diane Lane Rumble fish weer herenigd met Matt en nogmaals in The big Town De langere versie voegde meer toe nog aan het verhaal veel meer diepgang.Voor mij classic movie,met dank aan Francis en de vele jonge topacteurs van toen.

avatar van james_cameron
geplaatst op 10 juli 2013, 19:56 uur, permalink
Ik wist niet dat hier een director's cut van bestond, tot ik hem onlangs voor € 2,50 zag liggen bij het ter ziele gegane Free Record Shop. Direct gescoord dus. Niet één van Coppola's betere films, maar in deze puntgaaf gerestaureerde en 23 minuten langere versie komen de verschillende verhaallijnen wel beter tot hun recht. Het heeft op dramatisch vlak allemaal niet zo heel veel om het lijf en halverwege zakt de boel behoorlijk in. Belangrijkste troefkaart is natuurlijk de geweldige cast. Howell! Macchio! Dillon! Lowe! Estevez! Swayze! Lane! Enne... Cruise!

avatar van hannes64
geplaatst op 10 augustus 2013, 0:49 uur, permalink
Een echt goede film van Coppola, met een uitmuntend goed intro van Stevie Wonder - Stay Gold.
Goed gefilmd door Burum , die ook voor de fotografie zorgde voor The Untouchables, en een goede naam heeft gemaakt qua fotografie.
Dus, prachtig geschoten.
Er zaten momenten in de film die zeer emotioneel waren.
En wat james_cameron al vermeldde, een zeer goeie cast.
En ja, ik dacht ook dat ik Sofia Coppola zag lopen, kleine cameo, hoort er even bij.
Een zeer goede film, die me even 1 traantje liet vallen, een echte cultfilm word ie al genoemd.
Stay Gold is ook een prachtig nummer.

geplaatst op 5 december 2013, 17:57 uur, permalink
Op aanraden van een schoolklas besloot Coppola deze tijdloze literaire klassieker van S.E. Hinton te verfilmen. Een simpel maar boeiend drama voor jong volwassenen, met ruimte voor ernstige en tragische onderdelen, dat net zo als het boek nostalgische zestiger jaren gevoelens naar boven doet komen. De cast oogt jong en fris.

geplaatst op 18 december 2013, 9:26 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond het helemaal niet slecht. Het is een wat apart gevalletje. Op het ene moment heb je het idee dat je naar zo’n nostalgisch jongensboekavontuur zit te kijken en op het andere moment wordt het een loodzwaar melodrama. Wanneer bijvoorbeeld de hoofdpersonages een overnachting buiten doorbrengen, omdat hun thuissituatie op zijn zachtst gezegd niet optimaal is, komen ze zwaar in de problemen. Een moord is het gevolg. Na dit drama volgt een jongensboekachtige hideout in een kerk en daarna weer een heroïsche reddingsoperatie. En zo springt de toon en de feel van de film alle kanten op. Niet in de laatste plaats omdat de wel erg sterk aangezette muziek, zijn best doet die feel te bepalen.

Af en toe is het wel erg drakerig en over-sentimenteel, maar de film krijgt van mij het voordeel van de twijfel. Want het meisje zegt hem op het eind geen gedag. Zijn vriendje overleefd de brandverwondingen niet . En dus is er genoeg wat breekt met de Hollywoodwetten. Maar de film is in alles een twijfelgevalletje. In Coppela’s oeuvre (het zit tussen zijn waanzinnig goede en een mindere periode in), qua genre (jongensboekavontuur of loodzwaar drama) en qua sentiment (drakerig en dramatisch sterk). The Outsiders balanceren constant op een lijn. Toch overheerst bij mij een positief gevoel om de eenvoudige reden dat de film me gemakkelijk boeide. Bovendien vond ik het te goed gemaakt om kritiekpunten de overhand te laten krijgen.
Zag overigens de directors cut (en nog nooit de originele bioscoopversie). 3,5 dikke sterren.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 5 februari 2015, 8:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Outsiders (bioscoopversie). Passende titel bij een film over sociale uitsluiting en klassestrijd op kleine schaal. Greasers versus Snobs. Deed me wat aan Stand my Me denken, maar dan een heel stuk dramatischer. Helaas komt er ook veel zomaar uit de lucht vallen zonder dat daar een schijnbare aanleiding voor is : de reddingsoperatie in de kerk, de overval door Darrel op het einde. . Ook komt men weinig te weten over de achtergronden van die jongens, wat misschien hun ingesteldheid en karakter beter uit de verf had doen komen. Misschien was dat ook het euvel dat via de director's cut verholpen was. Ik heb Outsiders alvast nooit een hoogvlieger gevonden.

geplaatst op 13 april 2015, 11:15 uur, permalink
Redelijke film waarin twee jongens in de problemen komen als ze door een andere groep worden belaagd. De film speelt zich af begin jaren '60 en heeft een mooie aankleding en ook mooi camerawerk. De strijd tussen de twee groepen is wat oppervlakkig en de personages clichématig. De voornamelijk jonge cast levert prima werk.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 28 april 2015, 21:47 uur, permalink
Man, man, man, Francis Ford Coppola was nog in topvorm in de jaren '70 met Apocalypse Now, The Conversation en natuurlijk The Godfather. Maar met The Outsiders bakt ie er gewoon heel weinig van. Wat een kleurloze film is dit met smaak noch kraak. Het heeft een hoop jonge acteurs (Swayze, Estevez, Cruise) die maar nog net bezig waren met hun carrière en die verwikkeld zijn in een bende-oorlog. Het is allemaal erg kitscherig en één aspect wat nog interessant zou kunnen zijn wordt maar matig uitgewerkt.

Een van die bendeleden begaat eerst een moord en redt daarna heel heldhaftig kleine kinderen uit een brandend gebouw. Moet de kijker nou respect voor hem hebben of blijft het gewoon een ordinaire moordenaar die moet boeten? Dat soort vragen roept deze film maar veel te weinig op, mede door toedoen van Coppola. Ik keek de Director's Cut en dan weet je dat er (net als bij Apocalypse Now) her en der wel een overbodige scene tussen zit.