The Outsiders (1983)

Alternatieve titel: Schooiers

Misdaad / Drama
91 minuten / 114 minuten (director's cut)

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met C. Thomas Howell, Matt Dillon en Patrick Swayze

Darrel Curtis probeert zijn twee broertjes Sodapop en Ponyboy op te voeden. Ze behoren tot de Greasers, een jeugdbende in de jaren 60. Ponyboy wil schrijver worden en is verliefd op Cherry, behorend tot een vijandige bende, 'the Socs'. Als een vriend van Ponyboy, Johnny Cade, een lid van de vijanden vermoordt, schiet hun vriend Dallas hen te hulp en verbergt ze in een verlaten kerkje. Hier komen ze tot rust en realiseren zich waar ze eigenlijk mee bezig zijn in hun leven. Hoewel ze allen niet door de maatschappij zijn gewild, worden ze een soort van helden als ze een groepje kinderen redden uit een brand. Toch kunnen ze het niet weerstaan eens en voor altijd de ruzie met de Socs uit te vechten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wel aardig, maar heeft zijn semi-klassieke status alleen te danken aan de cast.

avatar van Querelle
Nogal achterhaalde, sentimentele kijk op de amerikaanse sixties jeugd, waarbij onduidelijk blijft of het de bedoeling was om een geromantiseerd beeld te geven, zoals dat gebeurd in bijv. rebel without a cause.
Desalniettemin boeit het wel en steelt net zoals in Rumble Fish, de fotografie de show.
Prachtige beelden dus en toch een vermakelijk maar ongeloofwaardig, melodramatisch verhaal.

avatar van dutchtuga
Lekker sfeertje en aardige cinematografie, maar op momenten echt tenenkrommend melancholisch en matig acteerwerk. Leuk al die kindersterretjes samen hoor, maar ik heb veel beter acteerwerk gezien in Stand By Me bijvoorbeeld. Aardig tussendoortje, niet meer dan dat.

avatar van Spetie
Matige film. Het is dat er er een heleboel bekende acteurs meespelen, die nog wel wat goed maken, maar het verhaal en de film zelf heeft verder weinig om het lijf. De sfeer is aardig maar echt heel interessant wordt de film nergens. Onderhoudend van begin tot eind, maar Coppola kan veel en veel beter, dat heeft hij wel bewezen.

5,0 Geweldige film met topcast Beste acteur voor mij in de film is Matt Dillon i give you a hangout,hoe hij dat zegt geweldig.Trouwens vroeger deze film grijs gedraaid,aantal jaren geleden de langere versie gezien van de film maakte hem nog mooier.Vooral acteur Rob lowe kwam beter uit de verf zo.Ook leuk om de extras te zien en de vele acteurs die er over praten.Grote afwezigen dat vond ik jammer waren Emilio Estevez En zijn beste buddy Tom Cruise.Wel jammer dat de hoofdrolspeler C thomas Howell,tegenwoordig alleen maar in b films speelt.Maar voor de rest hebben alle acteurs wel verschijne hits te pakken gehad na deze film.C thomas howell the hitcher,soulman,Ralph macchio ontsterflijk als The karate kid.Matt dillon Rumble Fish wat later Crash. Emilio Estevez The breakfast Club, Young Guns Patrick Swayze Dirty Dancing ,Ghost.Rob Lowe youngblood,st elmos fire en de grootste ster van allemaal die eigenlijk de kleinste rol hand Mr Tom cruise Top gun,Mi reeks etc.En de enige dame Diane Lane Rumble fish weer herenigd met Matt en nogmaals in The big Town De langere versie voegde meer toe nog aan het verhaal veel meer diepgang.Voor mij classic movie,met dank aan Francis en de vele jonge topacteurs van toen.

avatar van james_cameron
Ik wist niet dat hier een director's cut van bestond, tot ik hem onlangs voor € 2,50 zag liggen bij het ter ziele gegane Free Record Shop. Direct gescoord dus. Niet één van Coppola's betere films, maar in deze puntgaaf gerestaureerde en 23 minuten langere versie komen de verschillende verhaallijnen wel beter tot hun recht. Het heeft op dramatisch vlak allemaal niet zo heel veel om het lijf en halverwege zakt de boel behoorlijk in. Belangrijkste troefkaart is natuurlijk de geweldige cast. Howell! Macchio! Dillon! Lowe! Estevez! Swayze! Lane! Enne... Cruise!

Op aanraden van een schoolklas besloot Coppola deze tijdloze literaire klassieker van S.E. Hinton te verfilmen. Een simpel maar boeiend drama voor jong volwassenen, met ruimte voor ernstige en tragische onderdelen, dat net zo als het boek nostalgische zestiger jaren gevoelens naar boven doet komen. De cast oogt jong en fris.

Vond het helemaal niet slecht. Het is een wat apart gevalletje. Op het ene moment heb je het idee dat je naar zo’n nostalgisch jongensboekavontuur zit te kijken en op het andere moment wordt het een loodzwaar melodrama. Wanneer bijvoorbeeld de hoofdpersonages een overnachting buiten doorbrengen, omdat hun thuissituatie op zijn zachtst gezegd niet optimaal is, komen ze zwaar in de problemen. Een moord is het gevolg. Na dit drama volgt een jongensboekachtige hideout in een kerk en daarna weer een heroïsche reddingsoperatie. En zo springt de toon en de feel van de film alle kanten op. Niet in de laatste plaats omdat de wel erg sterk aangezette muziek, zijn best doet die feel te bepalen.

Af en toe is het wel erg drakerig en over-sentimenteel, maar de film krijgt van mij het voordeel van de twijfel. Want het meisje zegt hem op het eind geen gedag. Zijn vriendje overleefd de brandverwondingen niet . En dus is er genoeg wat breekt met de Hollywoodwetten. Maar de film is in alles een twijfelgevalletje. In Coppela’s oeuvre (het zit tussen zijn waanzinnig goede en een mindere periode in), qua genre (jongensboekavontuur of loodzwaar drama) en qua sentiment (drakerig en dramatisch sterk). The Outsiders balanceren constant op een lijn. Toch overheerst bij mij een positief gevoel om de eenvoudige reden dat de film me gemakkelijk boeide. Bovendien vond ik het te goed gemaakt om kritiekpunten de overhand te laten krijgen.
Zag overigens de directors cut (en nog nooit de originele bioscoopversie). 3,5 dikke sterren.

avatar van Filmkriebel
The Outsiders (bioscoopversie). Passende titel bij een film over sociale uitsluiting en klassestrijd op kleine schaal. Greasers versus Snobs. Deed me wat aan Stand my Me denken, maar dan een heel stuk dramatischer. Helaas komt er ook veel zomaar uit de lucht vallen zonder dat daar een schijnbare aanleiding voor is : de reddingsoperatie in de kerk, de overval door Darrel op het einde. . Ook komt men weinig te weten over de achtergronden van die jongens, wat misschien hun ingesteldheid en karakter beter uit de verf had doen komen. Misschien was dat ook het euvel dat via de director's cut verholpen was. Ik heb Outsiders alvast nooit een hoogvlieger gevonden.

Redelijke film waarin twee jongens in de problemen komen als ze door een andere groep worden belaagd. De film speelt zich af begin jaren '60 en heeft een mooie aankleding en ook mooi camerawerk. De strijd tussen de twee groepen is wat oppervlakkig en de personages clichématig. De voornamelijk jonge cast levert prima werk.

avatar van Vinokourov
Man, man, man, Francis Ford Coppola was nog in topvorm in de jaren '70 met Apocalypse Now, The Conversation en natuurlijk The Godfather. Maar met The Outsiders bakt ie er gewoon heel weinig van. Wat een kleurloze film is dit met smaak noch kraak. Het heeft een hoop jonge acteurs (Swayze, Estevez, Cruise) die maar nog net bezig waren met hun carrière en die verwikkeld zijn in een bende-oorlog. Het is allemaal erg kitscherig en één aspect wat nog interessant zou kunnen zijn wordt maar matig uitgewerkt.

Een van die bendeleden begaat eerst een moord en redt daarna heel heldhaftig kleine kinderen uit een brandend gebouw. Moet de kijker nou respect voor hem hebben of blijft het gewoon een ordinaire moordenaar die moet boeten? Dat soort vragen roept deze film maar veel te weinig op, mede door toedoen van Coppola. Ik keek de Director's Cut en dan weet je dat er (net als bij Apocalypse Now) her en der wel een overbodige scene tussen zit.

mooie film met de bekende namen in hun jonge jaren de film begint zoals meestal rond bendes films waren in de tijd toch erg veel gemaakt. maar de ruwheid en de hardheid kwam er ook een hart boven als een van hen brandend gebouw binnen rent om kinderen te reden. vele van de acteurs waren nog onbekend toch geen slecht film maar ja je moet er voor te vinden zijn. en wat de rest betreft beter of slechter bendes zullen er altijd zijn en moorden ook kun je de vraag stelen of hij moest boeten voor de moord?

avatar van baspls
Nature's first green is gold,
Her hardest hue to hold.
Her early leaf's a flower;
But only so an hour.
Then leaf subsides to leaf,
So Eden sank to grief,
So dawn goes down to day
Nothing gold can stay.

- Robert Frost

Francis Ford Coppola mag zichzelf een van de meest invloedrijke en succesvolle regisseurs van de jaren '70 noemen. Opmerkelijk is dat de films die hij later heeft gemaakt allemaal veel minder bekend zijn en er op het eerste gezicht ook minder uit springen.

De broers Ponyboy en Sodapop worden door hun oudere broer Darrel opgevoed na het overlijden van hun ouders. Ze behoren allemaal tot de Greasers, de bende uit het armere gedeelte van de stad, en zijn continu in strijd met de Socs uit de villawijken. Ponyboy is een dromer en wordt stiekem verliefd op Cherry - een Soc-meisje - waardoor de Socs het op hem gemunt hebben. Zijn beste vriend Johnny vermoord een Soc om Ponyboy te redden, waarna ze samen in een verlaten kerk moeten onderduiken.

De film is gebaseerd op een boek van S.E. Hinton. Coppola heeft het boek verfilmd omdat een grote groep studenten uit Fresno, California hem brieven stuurde met de vraag of hij het boek zou willen verfilmen. Na het boek gelezen te hebben was Coppola zo onder de indruk dat hij niet alleen The Outsiders maar ook Rumble Fish maakte.

Zoals we van iemand als Coppola kunnen verwachten is de film cinematografisch erg sterk. Met name de nachtscènes en de beelden van zonsondergang waren heel erg indrukwekkend in beeld gebracht. De muziek is gecomponeerd door de vader van Francis, Carmine Coppola en heeft een titelsong van Stevie Wonder.

Vele van de hoofdrolspelers zouden later in de jaren ’80 grootheden worden. Patrick Swayze (Dirty Dancing), Ralph Macchio (The Karate Kid), Emilio Estevez (The Breakfast Club), Tom Cruise (Risky Business, Top Gun) . C. Thomas Howell speelt een sterke hoofdrol, vooral wanneer hij samen met Macchio te zien is.

The Outsiders is een mooi jeugddrama over de jaren ‘50/’60, dat net zoals Stand By Me de broederschap tussen vrienden laat zien en net zoals American Graffiti en Hearts in Atlantis een mooi nostalgisch beeld van de tijd schetst. Opmerkelijk dat in een film over macho-bendes zoveel gefocust wordt op gevoelens, dat kon ook alleen maar in de jaren ’80.

Stay gold, Ponyboy. Stay gold.

avatar van Basto
Nooit geweten dat hier een director’s cut van was. Heb m in 1983 ooit in de bios gezien en vond m wel aardig. Maar de ‘herziening’ van de director’s cut beviel mij buiten gewoon goed. Erg mooie coming of age film. Met veel gevoel geregisseerd, prachtig in beeld gebracht en erg sterk spel van de ongeloofelijke sterrencast in spé. Coppola en de casting director moeten haast wel hulp uit de toekomst gekregen hebben, want vrijwel elke greaser had een glansrijke carriere voor de boeg. En Diane Lane was natuurlijk ook een voltreffer!

Dikke 4, nieg naar zelfs een halfje hoger. Maar dat komt wel bij de volgende herziening, die minder lang op xich zal laten wachten.

avatar van Brabants
Een juweel van Francis Ford Coppola op basis van de roman van SE Hinton. Een coming-of-age-film met jonge acteurs, die allen doorbreken in Hollywood.

avatar van Vidi well
Ondanks alle grote namen een heel wisselende film. Coppola zet hier en daar goede scenes neer, maar op andere momenten wordt er wel zo’n dik aangezet sentiment ingezet dat ik het niet meer serieus kan nemen. Het uitgangspunt is mooi genoeg, en de vele oude surfmuziek zorgt tijdens de gevechten voor een prettig ontspannen sfeertje. Gek genoeg wordt deze muziek ook soms op de meer emotionele momenten gebruikt en daardoor contrasteert deze zelfde muziek op bizarre wijze, waardoor een dramatisch moment waarop Soda van huis loopt overkomt als een soort komische ontsnapping.

Leuk om eens gezien te hebben. Coming of age / jongensboekverhaal dat nogal kanten rammelt, net te lang duurt ook, maar genoeg kijkplezier biedt om eens te kijken.

The Outsiders is een verfilming van het in Amerika zeer populaire gelijknamige jeugdboek van schrijfster S.E Hinton. Het verhaal is een coming of age verhaal maar dealt ook met de classtruggle die in de jaren 50- 60 de jeugd verdeelde in de arme Greasers en de rijke Squares, al heten die laatste in The Ousiders Socs. De leadcharacter is Ponyboy Curtis (C. Thomas Howell), een jongen wiens ouders dood zijn en daarom woont hij samen met zijn broers Darrell (Patrick Swayze)en Sodapop(Rob Lowe). Ponyboy is een intelligente en gevoelige jongen die schrijver zou kunnen worden maar door hun sociaal economische status behoort hij tot de Greasers en zal hij in de toekomst net als Darrell en Sodapop waarschijnlijk een nietszeggend baantje moeten nemen om te overleven. De Greasers hebben altijd mot met de Socs, die vaak laffe verrassingsaanvallen op hun uitvoeren. Ze pakken een klein groepje met meerdere en gaan er dan snel vandoor in hun auto's zodra andere Greasers komen. Wanneer hij en zijn beste vriend Johnny Cade(Ralph 'Daniel-San' Macchio) twee Socs meisjes ontmoeten in de Drive Inn en hun naar huis brengen worden ze door Socs aangevallen. Johnny Cade steekt er een neer uit zelfverdediging. In paniek slaan ze op de vlucht. Francis Ford Coppola volgt de hoofdlijn van het boek en heeft bijzaken er buiten weten te laten waardoor het voor een film goed te behapstukken was en met de directors cut heeft hij zelfs de kleine minpuntjes van de originele uitgave gladgestreken. Het gevecht dat de climax vormt is prachtig in beeld gebracht maar zoals een van de Socs al zegt: uiteindelijk verandert het niets. Zij blijven rijk en de Greasers arm. Het sterkste punt is de cast. Die is uitermate goed bezet met de al genoemde namen en aangevuld met Diane Lane, Matt Dillon, Tom Cruise en Emilio Estevez. Grappig om te zien dat diegene die het matigst acteerde in deze film, Cruise, de meest succesvolle acteercarriere heeft gekregen. Al moet ik ter verdediging van Cruise aanvoeren dat zijn personage dan ook de kleinste rol had en hij qua persoon beter bij de Socs had gepast en een type als Judd Nelson beter had gepast als Greaser. De film geeft een mooi tijdsbeeld van een periode toen Gangs slechts met elkaar vechtende kwajongens waren en niet zoals nu drugsdealers met machinegeweren die vele onschuldige slachtoffers maken, zowel met die drugs als met die machinegeweren.