Taps (1981)

geregisseerd door Harold Becker
met George C. Scott, Timothy Hutton en Ronny Cox

Een 141 jaar oude, strikte militaire academie wordt opgeschrikt door het nieuws dat het gesloopt moet worden en vervangen door woonhuizen. De bevelhebber General Harlan Bach en zijn directe kadetten organiseren een sfeer binnen de academie waardoor iedereen besluit te ageren tegen de beslissing om te slopen. De kadetten nemen bezit van de 'campus' en weigeren alles en iedereen te toegang. Uiteindelijk komen ze tegenover het echte leger te staan..

avatar van narva77
Heel lang niet geweten hoe deze heette. Eindelijk gevonden, omdat er iemand op had gestemd.

FisherKing
Dat heb je soms Narva

jvr
Ben benieuwd, zal vanavond even kijken.

avatar van otherfool
Met de (grotendeels jonge) cast zit het wel goed, maar dit is haast een schoolvoorbeeld van een film die zich te lang voortbeweegt. En da's jammer, want het basisidee is wel interessant...

2.5*.

Eindelijk ik heb deze film gevonden, had hem een x op RTL 5 gezien.
Maar was naam vergeten.

avatar van mikey
Goede cast, onwaarschijnlijk verhaal. wel okay 3

Goede film met leuke tiener-sterren zoals Sean Penn, Tom Cruise etc.

MR APOCALYPSE
Duurt lang voordat er wat gebeurt,en tot die tijd is het saai en echt super boeiend word het nergens.
Leuk om de acteurs te zien op jongere leeftijd maar kan er mee leven als ik deze film nooit meer zie.

avatar van Filmkriebel
Kan er mee door. Is zelfs redelijk kritisch tegenover de conditionering in het leger. Ik bedoel maar... hoe sterk moet je doordrongen zijn van de militaire waarden als je bereid bent om met een handvol kadetten een academie te verdedigen tegen het nationale leger? Duurt wel net iets te lang maar toch slaagt de film er in om een punt te maken. Het is wel leuk om Tom Cruise en Sean Penn in hun allereerste rollen te zien.

Een veelbelovende start verzandde in middelmatigheid, in het bijzonder doordat aan de ene kant de regisseur de kern van het verhaal leek te verliezen en aan de andere kant de handeling te oververhit raakte. Een drama over trouw, eer en leiderschap (maar in de kern ging het toch om persoonlijk gewin) waarin cadetten hun militaire academie bezetten. De cast speelde absoluut sterk.

Redelijke film over een groep cadetten die het heft in eigen handen nemen als ze horen dat hun militaire school gaat sluiten. Een goed verhaal, met ook wel goed uitgewerkte personages (ingevuld door een prima cast, waarbij het uiteraard leuk is om een uiterst jonge Tom Cruise en Sean Penn te zien). Wel zakt het hier en daar wat in, voornamelijk omdat de film met gemak een stuk korter had kunnen zijn.