Born on the Fourth of July (1989)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Tom Cruise, Raymond J. Barry en Kyra Sedgwick

Ron Kovic werd geboren op 4 juli 1946, de Amerikaanse nationale feestdag. Hij groeide op in een patriottische familie. Op school blinkt hij uit in sport en op 18-jarige leeftijd neemt hij vrijwillig dienst bij het marinekorps, wetend dat hij als getrainde vechtjas meteen naar Vietnam zal gestuurd worden. Zijn jeugdvriendin Donna gaat naar de universiteit en neemt er actief deel aan het anti-oorlogsprotest. In Vietnam geraakt Kovic zwaar gewond door een kogel in de ruggengraat en vertellen de dokters hem dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Ron aanvaardt het oordeel niet en oefent dwangmatig zijn onderste ledematen. Maar langzaam begint Kovic zich vragen te stellen over de zin van de Vietnamese oorlog en raakt betrokken bij de veteranenbeweging die de terugtrekking van de Amerikaanse soldaten in Vietnam wil afdwingen.

avatar van erik1677
Damn! wat een mokerslag blijft deze film toch
Al een paar keer gezien, maar hij blijft fantastisch.

avatar van MMXMMX
Ik heb niet gestemd ik kon hem niet uitkijken wat een langdradige film vol medelijden en gejank bah

Oliver Stone baseerde zijn pakkende, aangrijpende verhaal op een autobiografie: een soldaat komt verbitterd, mentaal kapot en lichamelijk gebroken terug uit de oorlog in Vietnam en sluit zich aan bij de anti-oorlogsbeweging.
Een betekenisvolle film en tegenpool van de Amerikaanse propagandamachine, die het waard is om gezien te worden. De regisseur focuste op het noodlot van een individu, die symbool stond voor een hele generatie oorlogsveteranen. De medische, psychologische en maatschappelijke nazorg die ze kregen was ronduit slecht. Daarnaast werden ze geconfronteerd met een anti-oorlogsstemming. Tom Cruise speelde zijn rol met overtuiging

Na toch al een aantal oorlogs- en Vietnamfilms gezien te hebben kwam Born on the Fourth of July op m'n bord. Het eerste wat ik vind is dat met het verhaal véél meer te doen valt. Stone maakt het oversentimenteel (mede door soms erg bombastische muziek). Een voorbeeld hiervan is wanneer Kovic plots teruggaat naar die Prom Night. Verder zoals ik zei een verhaal dat wel goed zit en waarin de sluimerende protestbeweging steeds meer de overhand krijgt. Een fijn detail hierbij is ook dat de zwarte revolutie rond die tijd ook aandacht krijgt.

Cruise speelt voor een keer erg goed, net zoals velen uit de cast. Een topmoment vond ik zijn tirade die hij tegen zijn moeder begon na een dronken avond. Daar zat alles in wat uit een gefrustreerde Vietnamveteraan moet.

Mindere momenten vond ik het (voor mij) overbodige Mexicostukje en het verhaal rond Donna was ook vis nog vlees.

Conclusie: een bij momenten goede film met een goede plot, maar er kon veel meer met gedaan worden.

Nee, Oliver Stone zijn brandmerk werkt hier niet. Jammer dat hij zonder omzien zijn bekende formule - de drukke beelden, de camera die af en toe in een draaikolk terecht lijkt te zijn gekomen en het weelderige kleurenpalet- op dit an sich zeer interessante verhaal projecteert. Mede daardoor komt het allemaal niet bijster authentiek over. Dat hij Cruise als de protagonist neemt, werkt ook al niet mee. Die hoge uithalen van hem doen de tenen krommen. Verder drijft het door in zijn moraliserende boodschap. Bijvoorbeeld Tommetje die bij terugkomst een speech moet geven voor de goegemeente en daarbij terstond tot inkeer komt; veel te ingestudeerd. De enige film die de impact van de Vietnamoorlog op de Amerikaanse samenleving weet over te brengen, en daarbij op succesvol op de emotie speelt, is en blijft The Deer Hunter.

avatar van Rickyman
Best een memorabele oorlogsfilm inderdaad.
Het indrukwekkende verhaal over de zin en nasleep van de Vietnam oorlog wordt weer uitstekend overgebracht door Stone. Cruise speelt ook erg overtuigend als gebroken veteraan, die bij thuiskomst uitgejouwd werden door het volk.

Toch wel sterke film over de zin en de onzin van de Vietnam-oorlog.
De oorlogstaferelen met de gekende wreedheden zijn niet nieuw, des te indrukwekkender zijn enkele scènes die het naoorlogs leed op menselijk vlak onderstrepen.

Sterke film,
ondanks dat ik geen Tom Cruise fan ben, is hij hier echt top.
4 sterren en ga ik zeker nog eens herbekijken

avatar van Fisico
Born on the fourth of July is Oliver Stones tweede film over Vietnam na het geweldige Platoon. Beide films liggen echter mijlenver uit elkaar. In deze film wordt voornamelijk gefocust op het leven vóór Vietnam en dat erna. De periode in Vietnam en de gevechten aldaar beslaan maar een klein stukje van de film. Dat de film erg vaderlandslievend is en bulkt van de Amerikaanse vlaggen mag op zich niet zo verbazen als je de filmtitel in beschouwing neemt.

De film begint met een jonge Kovic die naar een veteranenparade gaat kijken. Hij is erg onder de indruk van een armloze man. De sfeer wordt erg goed weergegeven tesqmen met de bombastische muziek die zo eigen is aan de jaren 80-films. Nadat een officier nog later zijn college toespreekt, is, hij vastberaden om zijn land te dienen. De klemtoon van de film ligt vooral na de oorlog waarbij Kovic het gevoel krijgt bedrogen te zijn door de politici en een heuse vredesactivist wordt. Dit wordt hem niet door iedereen in dank afgenomen. Alvast een geweldige Cruise hier die het beste geeft van zichzelf en deze scènes extra kleur geeft.

Stone geeft het personage van Kovic veel aandacht en het personage wordt uitstekend uitgediept. Geen propagandafilm alvast voor de VS. De appreciatie voor Vietnamveteranen is soms ver te zoeken (de onverschilligheid van de maatschappij) en tegelijk is het ook not done om zich tégen de oorlog uit te spreken want dan ben je een communistische verrader. De film doet me dan ook wat denken aan Forrest Gump en de passages van Captain Dan.

De film wisselt uitstekende momenten af met minder goede. Voor mij blijft voornamelijk het derde deel overeind en quoteer ik de film met een sterke 3,5*

Prachtige film over een jongeman die gaat vechten in de oorlog en gewon terugkeert. Het tweede en misschien wel beste deel van de Vietnam-drieluik van regisseur Oliver Stone. Een prima opbouw en de ontwikkeling/reis van het hoofdpersonage wordt geloofwaardig neergezet en levert een aantal aangrijpende momenten op. Tom Cruise weet de film met gemak te dragen in één van zijn beste rollen. Een mooi tijdsbeeld en prachtige muziek van John Williams.

avatar van macrobody
Qua thematiek een goede film, qua uitwerking iets minder. Dit zou kunnen liggen aan de leeftijd van de film, hij is alweer heel wat jaartjes oud. Tom Cruise speelt goed maar al die jongens, met wat leek opplaksnorren te zijn stoorde me en was voor mij niet overtuigend. De film had een halve of misschien wel een hele ster meer gekregen met een ander einde. Als Ronnie aan het einde zelfmoord had gepleegd was het veel realistischer geweest. Er zijn namelijk nu meer oorlogsveteranen die zelfmoord hebben gepleegd dan dat er gestorven zijn tijdens alle oorlogen zelf. Maar dit wordt heel stil gehouden en elke film met een helikopter of tank wordt zwaar gecensureerd door de CIA aangezien je anders geen gebruik mag maken van die voertuigen. Nu krijgt de film een typisch Amerikaans Hollywood einde wat veel afbreuk doet aan de film.

avatar van macrobody
Cobb schreef:
de hele oorlog in Vietnam met alles daar omheen blijf ik een interessant onderwerp vinden. Zeker een aanrader!

Dan kan ik je de 18 uur durende documentaire The Vietnam War van Ken Burns zeker ook aanraden. Te vinden op o.a. Netflix.