Born on the Fourth of July (1989)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Tom Cruise, Raymond J. Barry en Kyra Sedgwick

Ron Kovic werd geboren op 4 juli 1946, de Amerikaanse nationale feestdag. Hij groeide op in een patriottische familie. Op school blinkt hij uit in sport en op 18-jarige leeftijd neemt hij vrijwillig dienst bij het marinekorps, wetend dat hij als getrainde vechtjas meteen naar Vietnam zal gestuurd worden. Zijn jeugdvriendin Donna gaat naar de universiteit en neemt er actief deel aan het anti-oorlogsprotest. In Vietnam geraakt Kovic zwaar gewond door een kogel in de ruggengraat en vertellen de dokters hem dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Ron aanvaardt het oordeel niet en oefent dwangmatig zijn onderste ledematen. Maar langzaam begint Kovic zich vragen te stellen over de zin van de Vietnamese oorlog en raakt betrokken bij de veteranenbeweging die de terugtrekking van de Amerikaanse soldaten in Vietnam wil afdwingen.

avatar van Xx_se7en_xX
Het lijkt me een erg goeie film maar ook erg Amerikaans.

avatar van Don MN
Zeker proberen, erg sterke rol van Cruise en fijne regie van Stone.

avatar van Demeter
djtommy schreef:
Echt een waardeloze film.
Ik houd veel van films met een diepgaand verhaal, maar dit is echt niet eens de moeite van het kijken waard.

Ik kan hier echt geen tijd in steken om te kijken.

Ik geef er dan ook niet meer dan 0,5* voor.
En dan heb ik al een halve punt meer gegeven dan ik in feite de film waard vind.

Wat gebruik jij veel woorden, zonder dat ook maar enigszins duidelijk wordt waarom je de film nou slecht vindt. Wat hebben we nou aan zo'n reactie?

avatar van MNV2
Als fan van dergelijke anti-oorlogsfilms kon deze film me wel zeer goed bekoren. De boodschap van de film deed me dan ook denken aan een kruising tussen All Quiet on the Western Front (1930) en Apocalypse Now, twee films die ook in mijn top 10 staan. Maar deze film zou misschien nog het beste kunnen vergeleken worden met The Deer Hunter, al vond ik de Vietnamscènes in deze film toch stukken indringender en naargeestiger. Het verhaal was over het algemeen ook minder langdradig. Tom Cruise zet hier een zeldzaam goede acteerprestatie neer en overtreft zichzelf, ook op de rest van de cast is simpelweg niets aan te merken. Neem daarbij het vakkundige camerawerk van Oliver Stone, een cynische, patriottistische soundtrack en ik kan veilig stellen dat dit een uitstekende film is. Maar zoals (bijna) altijd is er wel iets negatiefs aan een film aan te merken en hier zijn dat de clichés en voorspelbaarheid die ervoor zorgen dat deze film verre van perfect is. Maar voor één keer ervaarde ik het patriottisme uit deze film als een pluspunt aangezien het in deze film toch voor een cynische weerklank zorgt.

3.5 sterren

avatar van Gastel
Gisteren na jaren weer herzien, schitterende film. Gedurende de hele film werd ik gevat door een zeer vervelend, bedrukte en naargeestig sfeertje. Overal waar Kovic zich bevind, heeft hij mensen om zich heen die zó verkeerd voor hem zijn en waarmee hij zich zo laat meeslepen dat zijn gevoel op die momenten heel goed overkomt op de kijker.
Je wilt bij die Republikeinse conventie echt al die rechtse conservatieven beet pakken en door elkaar schudden en schreeuwen: 'Wordt Wakker!!'

avatar van Jan met de pet
Als je gezond de oorlog ingaat en het is daar al heel anders dan dat je je voorgesteld had en je komt als zwaar invalide terug naar huis, afschuwelijk, maar dat zal altijd zo blijven in welke oorlog ook, de film op zich is niet verkeerd Tom Cruise erg goed, soms wat overdreven, maar nogmaals het moet je maar gebeuren: 3,5

avatar van no9
no9
deze staat in mijn top 10...

Een al oude film , maar met zo weinig meningen??? Vreemd.....

avatar van Ajax&Litmanen1
Sterke film over het leed van de Vietnamveteranen.

De Vietnam oorlog is niet meteen de oorlog die bij mij de meeste interesse wekt, maar het is natuurlijk wel een interessante periode in de wereldgeschiedenis.
De film begint voor mij erg sterk als we Tom Cruise (overtuigend gespeeld in de film!) zien als iemand die het allemaal wel aardig voor elkaar heeft in een rustig dorpje. Uiteraard wordt hij soldaat en vertrekt hij naar Vietnam. Ik vond dat hele deel een interessante deel van de film. Je hebt dat deel ook nodig om te zien hoe het voor de tijd was en wat er veranderde na zijn terugkeer als verlamde veteraan. Het gedeelte dat hij in een ranzig ziekenhuis lag vond ik wel indrukwekkend.

Maar vanaf hij terug kwam in zijn dorp vond ik het verhaal iets minder boeien. Er zitten nog steeds sterke scene's in (wanneer hij bezopen terugkeert uit het cafe en ruzie maakt met zijn moeder bijvoorbeeld), maar het was verder wel een plot waarbij ik het gevoel kreeg dat ik dit wel vaker in films heb gezien. Denk aan The Deer Hunter om eens wat te noemen. De strijd om erkenning en tegen de oorlog op het einde was weer wel sterk. De film bleef zeker wel interessant tot het einde. Mede ook door overtuigend acteerwerk van Cruise, Dafoe en ook van de ouders van Ron.

avatar van Spetie
Best wel een goede anti-oorlogsfilm dit. Stone is zo'n regisseur die in sommige films best wel wat lef toont en daarnaast behoorlijk patriotistisch is aangelegd. Beide elementen komen ook in deze film terug.

Tom Cruise is niet mijn meest favoriete acteur, maar zet in deze film gewoon een goede prestatie neer als Vietnam veteraan Ron Kovic. Stone geeft het personage de nodige diepgang mee, door ook belangrijke gedeeltes van de jeugd v an Kovic te laten zien, waardoor het nog duidelijker is dat de klap van verlamd zijn enorm hard aankwam bij Kovic.

Ook vond ik het positief dat het grootste gedeelte van de film zich na de verlamming afspeelt. Vooral de momenten in de kliniek en in Mexico waren erg boeiend om te zien. ook de rol van Dafoe is erg sterk. De muziek is niet altijd even sterk, maar zwakte de film ook niet af. En ondanks dat de film een paar kleine inzakmomentjes heeft, is het tot het einde toe interesant enkun je duidelijk zien dat de film door een echte vakman gemaakt is. Oliver Stone dus in dit geval.

avatar van Grover
Een van de eerste films waarin Cruise ook een andere kant laat zien, dan de rollen die hij daarvoor heeft gedaan en daar nog goed mee weg komt ook. Prima regie van Stone ook.

avatar van Vinokourov
Mooie rol voor Cruise, die hier laat zien dat ie niet alleen telkens het opgefokte manipulerende karakter kan neerzetten. In Born on the Fourth of July speelt ie een pattriotische jongeman, die gedesillusioneerd uit Vietnam terugkeert. Speelt ie bijzonder goed in een verder prima anti-oorlogsfilm . Dit soort thema's kun je wel aan regisseur Oliver Stone toevertrouwen. Geen minuut heeft ie teveel besteed aan deze film, want er vinden genoeg gebeurtenissen in deze film plaats. Sterker nog, de 180 graden-verandering van Tom Cruise zijn karakter vond ik zelf ietwat abrupt. Daar had nog wel meer tijd aan besteed mogen worden.

avatar van mjk87
Op aanraden van mijn vader deze film eens bekeken. Soms hebben we dezelfde smaak, vaker zoekt hij heel andere zaken in films (vooral muziek/sfeer uit de jaren 60), maar in dit geval ben ik blij met deze tip. Lang geleden dat ik eens een politieke film heb gezien die ook als film zijnde zeer de moeite waard is. En de combinatie van beide factoren die goed zijn, dat geeft de hoge score die ik er aan heb gegeven.
Allereerst het inhoudelijke deel. Ten eerste wist ik niet dat dit om een waar gebeurd verhaal ging, daar kwam ik pas bij de aftiteling achter. Wel voelde de film voor mij constant realistisch aan. Deels door de aankleding, deels door het script, deels door Tom Cruise, die veruit zijn beste rol ooit speelt. Hij gooit zijn imago weg, zonder schaamte, en zet een zeer naakt personage neer, met alle frustratie en emotie daarbij. Zeer geloofwaardig, en dat is wel zo prettig in een politieke prent. En langzaamaan leef je ook mee met Cruise, in zijn ellende. Allereerst door zijn handicap, later ook door de behandeling tegen hem.

Een meergelaagde film is dit te noemen. Natuurlijk draait het om één persoon die verliefd is op zijn land, die verlamt raakt, die zich vragen gaat stellen, maar hij staat direct als voorbeeld voor vele gevallen gelijk aan hem. Nog immer juichen wij naar de veteranen uit 40-45, maar deze generatie soldaten kreeg de hoon mee van een land dat die oorlog niet meer wilde. Terwijl zij voor hun doen hetzelfde deden als hun voorgangers in Europa en de Pacific. Daarnaast geeft de film een mooi beeld van die tijd, zowel de leefwijze van jongeren, van gezinnen, als van de protesten en het beeld van Vietnam. En passent geeft de film een beeld van de oorlog in Vietnam, de gruwelijkheden aldaar, hoe men daarmee omgaat (zowel hoe omgegaan wordt met misdaden en misstanden als hoe de veteranen achtervolgd blijven door de spoken uit de jungle.

Dit alles is mooi meegenomen, maar een film moet er ook nog een beetje uitzien. Ook hier overtrof Stone ruimschoots de verwachtingen. De aankleding is geweldig. Van auto’s en gebouwen tot aan kleding en kapsels; je waant je in de VS van de jaren 70. Daarnaast getuigt ook het gebruik van het medium film van grote klasse, en toont een zeer brede verscheidenheid. Verschillende formaten van film, soms documentaireachtig, soms prachtige kleurenplatten (vooral in Vietnam, maar ook in flikkerende disco’s en gewoon op straat) en heerlijke montage (vooral bij de parade in het begin, een echt stuk goede film).

Een film, inhoudelijk en stilistisch goed, dat ook nog eens ontroert. Dat is een hoge waardering waard.

Cobb
De afgelopen twee weken allerlei films gekeken rondom het thema: Vietnam oorlog. Sommige van deze films had ik al eerder gezien maar wilde ik weer eens herbekijken. Maar Born on the fourth of July was compleet nieuw voor me. Oliver Stone, toch wel één van mijn favoriete regisseurs en de film heeft een aantal prijzen gewonnen dus ik had goede verwachtingen. Dat de film waargebeurd is geeft altijd nog een extra dimensie mee.
Tom Cruise zet een mooie rol neer als Ron Kovic en ook een prachtrol van Willem Dafoe. Ik heb mij geen moment verveeld tijdens deze film en de hele oorlog in Vietnam met alles daar omheen blijf ik een interessant onderwerp vinden. Zeker een aanrader! Next: We were soldiers.

avatar van Crook
Dit is toch wel echt weer een goede film van Stone! Had m nog nooit gezien, terwijl ik zijn werk over het algemeen wel kan waarderen. Tom Cruise speelt hier in mijn ogen een van zijn beste rollen ooit, en Willem Dafoe is weer echt een lekkere lijpo hier. Een film met een zeer duidelijke mening, zoals we dat van Stone gewend zijn. 4,5*

Akron777
Eindelijk nog eens herzien. Wat een geweldige film. Zeker weten de beste vietnamfilm die er is. Vergeleken met deze is Apocalyspe Now gewoon een stom, lullig verhaaltje wat zich toevallig in een jungle ergens in Vietnam afspeelt. Gewoon een prachtig beeld over de oorlog aan het thuisfront, de verdeelde meningen van de burgers en het leven als een veteraan. Zeer mooi hoe deze film zo huiselijk en zoet begint, om vervolgens over te schakelen in een drama. We komen terug, waar onze veteraan te maken krijgt met de verdeelde discussies over de oorlog. Prachtig hoe op het laatst de meningen zijn verdeeld. Nixon die een toespraak houdt voor de camera, terwijl al die mensen van goede komaf vrolijk toejuichen. Wie juichen ze toe? Eervolle terugtrekking? Een van de slechtste presidenten die de VS ooit gekend hebben. Ten minste een film die pas echt de nutteloosheid aantoont van deze oorlog. Zeker weten de beste film die van de oorlog is gemaakt. In feite staan alle drie de films die Oliver Stone maakte over de oorlog mijlenver boven de rest.

avatar van MovieHolic
Sterke film zeg! Goed acteerwerk van met name Cruise!
Ik heb ooit eens alleen het einde gezien nu het geheel... ik raad m aan

avatar van Number23
Heel lang geleden gezien en vanavond opnieuw gekeken. Was helemaal vergeten hoe goed deze film is. Cruise in zijn topjaren en ik was echt ontroerd door zijn performance.

avatar van Rosicky
Mijn zesde Oliver Stone-film, het blijft wachten op de eerste voldoende.

Born on the Fourth of July vind ik te sentimenteel, te lang en zeker in het middenstuk behoorlijk saai. Het redelijk sterke einde en de knappe prestaties van Tom Cruise maken dat nog enigszins goed. De soundtrack was ook alleraardigst.

Marlo Stanfield
Indrukwekkende anti-oorlogsfilm. Tom Cruise acteert hier zeer sterk vind ik. Niet dat ik alle facetten van zijn personage kon waarderen, maar toch. Zo begrijp ik enerzijds zijn twijfel en woede, anderzijds dompelde hij zichzelf wel erg onder in zelfmedelijden en liet daar ook zijn omgeving onder lijden. Hoe terecht dit misschien ook is, je helpt jezelf er niet mee, nee, er zijn positievere mensen in rolstoelen.
Hoe hij eerst krampachtig vasthoud aan zijn patriotisme, en er hoe lager hoe meer achter komt dat het allemaal onzin is, hoe hij bedrogen is, en hoe hij ook zichzelf voor de gek hield, vind ik erg sterk gefilmd, en zegt ook veel over de waanzin van deze oorlog in het bijzonder maar ook over de algemene waanzin van elke oorlog. En vooral hoe weinig al die principes waard zijn, als je zelf een hoge prijs betaald, en er niets voor terugziet.

Ik vind dit een van de beste films met Tom Cruise tot nu toe, en een zeer goede oorlogs-nasleep film, met een goede bijna on-Amerikaanse boodschap, indrukwekkend.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, goed verhaal en goed geacteerd.

avatar van Decec
Ik vond een redelijk oorlogfilm...
Jammer geen mooi HD film (commerciële zender RTL 7)...
Redelijk verhaal...
Demonstratie is mijn smaak niet...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Tom Cruise speelt redelijk goed...
Geen mooi achtergrond muziek...

avatar van Katharina
Verhaal is best okay, maar ik vond het verder een vrij saaie film die niet bepaald een richting op ging en een beetje chaotisch is.

Prima anti-oorlogsfilm, met volgens mij de beste rol die Tom Cruise ooit heeft vertolkt.
Het waar gebeurde verhaal van Ron Kovic wordt hier prima uitgebeeld, alle lof voor Tom Cruise.

Schitterende film met puike acteerprestaties. Wel heel Amerikaans, maar so what? Een absolute aanrader! Een kwaliteit die men maar één keer op honderd ziet.

avatar van K. V.
Dit vond 'k geen misse film. De focus ligt niet zo zeer op de oorlog zelf, maar dan eerder op de gevolgen. We volgen dus het verhaal van één man die tijdens de Vietnamoorlog ernstig gewond geraakt. 'k vond het wel overtuigend geacteerd.
Het is wel niet echt een film om heel vaak te bekijken, voor mij volstaat eigenlijk een kijkbeurt.

Best wel een aardig drama (zeker in het eerste uur). Verhaal is boeiend en de opbouw was goed gedaan. De cast deed het ook goed en dan met name Tom Cruise die overtuigend speelt. De beelden zijn trouwens ook geregeld fraai. Film duurt wel wat aan de lange kant waardoor er ook best wat saaie momenten tussen zitten. O ja het patriottisme druipt er geregeld vanaf.

Nieksnut
Sterke film, vooral dankzij Oliver Stone. Waanzinnig hoe hij een tijdsgeest neer kan zetten. Deze film maakt dat je je geweldig in kan leven in de betreffende generatie.
Er zijn al honderden films waarin wordt verteld over een trauma en hoe dat kan doorspelen in een leven, maar deze film gaat verder dan dat. Het gaat niet alleen over het schieten van kindjes en je eigen maat en wat dat met je doet maar ook (vooral) over de roerige zestiger jaren en wat er toen gaande was in de VS. Je zou bijna kunnen zeggen dat deze film meer over de cultuurtransformatie in de VS dan over de Vietnamoorlog gaat.
De film is echter zeker niet perfect. Tot aan de thuiskomst is er niets op de film aan te merken maar daarna wordt het af en toe wat over de top, hoewel zijn weerzien met Donna wel weer indrukwekkend en sober is. Het einde vd film weet niet helemaal te bevredigen maar al met al heb ik het gevoel wijzer te zijn geworden van dit verhaal. Tom Cruise doet het goed overigens, maar tijdens de film moest ik (logischerwijs) ook vaak denken aan the Deer Hunter en dan kan je alleen maar concluderen dat ie tov DeNiro duidelijk onder doet. Geen schande natuurlijk.

avatar van Julie
Uitstekende drama met een indrukwekkende acteerprestatie van Tom Cruise.

Echt een 'plezier' om te kijken kun je het niet noemen. Dat heb je natuurlijk met zo'n rauwe drama's. Maar de film is op z'n minst bewonderenswaardig. De film hield me 145 minuten lang geboeid.

Naar het einde toe vond ik het iets te veel van het goede, maar waarschijnlijk wou de film een zo juist mogelijke indruk geven van de innerlijke leefwereld van een vietnam-veteraan.

4* voor Tom Cruise & Oliver Stone

avatar van Fran
Het is best een heftig verhaal wat hier weergegeven word en voor mij was het belangrijkste thema toch wel de psychische schade die soldaten oplopen bij oorlogen zoals deze. Want de Vietnam oorlog is natuurlijk niet de enige oorlog waarin verschrikkelijke dingen gebeuren. Ze gebeuren helaas nog steeds waardoor dit nog steeds een actueel item is.

Je kan niet om het indrukwekkende acteerwerk van Cruise heen in deze film. Knap gedaan.