Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn
Met onder meer: Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston
IMDb beoordeling:
7,8 (755.598)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 november 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Drive
"There are no clean getaways."
In Drive staat een Hollywood-stuntrijder centraal, een eenzaat van nature, die er een bijverdienste als bestuurder van de vluchtwagen in de criminele onderwereld op nahoudt. Hij haalt zich de woede op de hals van een van L.A.'s gevaarlijkste mannen nadat hij de ex-criminele echtgenoot van z’n mooie buurvrouw helpt bij een klus die helemaal fout afloopt. De enige manier om haar te beschermen en in leven te blijven is doen wat hij het beste kan: rijden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 755598)
- Trailer (YouTube)
- Drive (BoekMeter)
- Drive (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Driver
Irene
Shannon
Bernie Rose
Standard
Blanche
Nino
Benicio
Tan Suit
Cook
Reviews & comments
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3873 stemmen
Valhalla Rising lijkt me trouwens een perfecte film voor Xav met z'n puzzeltjes en symboliek alleen krijgen we natuurlijk een hoop flut-berichten bij die film over wat het nu allemaal wel niet moet betekenen en wat we allemaal wel niet over het hoofd zien.
Heb er allemaal niet zo'n moeite mee. Vind het bij veel films zelfs bijzonder leuk om zijn bijdrages te lezen. Al gaat het mij dan vaak wel een stapje te ver.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
xav zit vooral in de knoop met zichzelf zou krijg ik het idee. De man is volledig aan het raaskallen geslagen hier. Doet me sterk denken aan die docu over Bobby Fischer, vooral zijn laatste fase dan.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Wow, wat een geweldige film is dit!
De eerste vijftien minuten zijn misschien wel de beste momenten die ik ooit in een film gezien heb. Eerlijk is eerlijk, daarna zakt de film wel een beetje in met de wat overbodige romance. Maar vervolgens word de film weer beter en beter, tot de knallende finale. Tel daarbij ook nog de geweldige rol van Ryan Gosling erbij op, en je hebt een geweldige film, die de hele speelduur erg spannend blijft. Beste film van 2011? Zou zo maar een kunnen.
Topfilm, 4*
Sergio Leone
-
- 4415 berichten
- 3101 stemmen
de wat overbodige romance.
Ik heb het algemeen gezien niet voor romances in films. Maar hier stoort het mij net niet, omdat het zowat de ruggegraat is van de film. Neem de romance weg en je hebt eigenlijk niets meer.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Neem de romance weg en je hebt eigenlijk niets meer.
Helemaal mee eens! Zijn liefde voor Irene was net zijn motivatie voor alles wat hij doet in de 2e helft van de film. Waar had het anders op gesteund? De romance was verre van overbodig, integendeel!
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Inderdaad héle vreemde kritiek. Elk element in deze film staat in verhouding tot de romance. Het is net de hele kern van de film. Er blijft inderdaad wel erg weinig over als je dat weghaalt. Net zoals zeggen dat de romance in Blade Runner overbodig is.
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het algemeen gezien niet voor romances in films.
Behalve knullig geformuleerd een mening, die gelukkig door veel filmmakers niet gedeeld wordt.
"No points."
Elk element in deze film staat in verhouding tot de romance. Het is net de hele kern van de film.
Hoe zit dat dan met die afgrijselijke en misplaatste liftscene? Of had Meneer de Schorpioen toen zijn hoofd er even niet bij? Die tik van Irene op de foute opmerking van Mr Scorpio was trouwens wel raak, maar dan in een heel ander 'licht' gezien. Een beschermengel heeft toch geen "handje vasthouden" of een "zoen vol op de mond" nodig om motivatie uit te putten? Bovendien spoort het disproportioneel gebruik van geweld niet met de algemeen bekend staande erecode der demiurgen.
xav zit vooral in de knoop met zichzelf zou krijg ik het idee. De man is volledig aan het raaskallen geslagen hier. Doet me sterk denken aan die docu over Bobby Fischer, vooral zijn laatste fase dan.
Ach Reinbo, waarom 'speel' je (net als Naomi Watts) zo laag op de man? Ik zou heel boos, beledigd of verdrietig kunnen worden, maar het lijkt me beter om vanuit mijn welbekende arrogante kwaliteiten te reageren.
Ja, ik heb Refn een "flut-regisseur" genoemd, maar het is jou en al die anderen ontgaan dat deze kwalificatie in een bepaalde context gelezen dient te worden. Sorry, maar ik ga geen poging doen om jouw te lange en te gevoelige teentjes en autonoom reagerende onderbuik te masseren.
Je bent geen 'hardcore' (jouw woordkeus) puzzelaar. Wat je met 'hardcore' bedoelt, zal me worst wezen, maar kon je geen Nederlands woord vinden? Om een mysterie (of een raadsel, Rubiks Kubus, rebus, crypto- of logigram of een combinatie van al het voorgaande) op te lossen, is een eerste vereiste dat je 'ze' zèlf op een rijtje hebt staan; met alleen onderbuikgevoel, waarbij een vervelende bijwerking is dat de woorden ongefilterd uit de onderbuik stromen, red je het niet. Da's natuurlijk jammer, want door deze handicap gaat er heel veel filmplezier aan jouw bovenkamer voorbij, en toch merk ik aan jouw reacties (en van vele anderen) dat je graag van de hoed en de rand zou willen weten.
Als een regisseur met zijn hoofdrolspeler een toneelstukje opvoert en begint met de twee zinnen zoals boven en onder door mij geciteerd dan gaat er bij jou nog geen lichtje branden? Da's wederom heel jammer, want het is meteen de reden waarom jij, en velen met jou, zijn en mijn woorden niet kunnen plaatsen. Dat is geen oordeel, maar slechts een constatering.
Ik ga me afvragen in hoeverre je ooit 'iets' van de door jou zo geliefde regisseur begrepen hebt, maar dat terzijde. Hoe serieus kan je de woorden van Refn (en van mij) nog nemen na alles wat ik onder je neus heb gewreven? Mijn favoriete regisseur drukt zich op dit vlak iets plastischer uit: "Looking at a donut, do you see the w/hole?"
Ik zal je nog een vlakje tonen van Refns zelf geconstrueerde Rubiks Kubus (niet letterlijk nemen hoor):
Wie een beetje oog heeft voor detail hoeft alleen de eindscene maar tegen het (zon)licht te houden om te begrijpen 'hoe' Refn aan zijn kubus draait (zelfs buiten de film).
Hang deze boven je bed (een grotere aanwijzing kon Refn je niet geven):
"The key for any art-form is honesty."
Tja.
Beffrey28
-
- 476 berichten
- 1345 stemmen
Ik wacht met smart op een tegenreactie van Reinbo....It's getting interesting. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ben redelijk onder de indruk van deze film. Het Heat-achtige maniertje van filmen en kleurgebruik sprak me erg aan. Goed acteerwerk van Gosling wat af en toe een beetje doorslaat in te cool doen, waardoor hij juist als een autist overkomt. Mulligan had ik nog nooit iets van gezien, maar dat is wel een diamantje. Simpel gezichtje, maar toch krachtig en ze kan er veel mee zeggen.
Ik vond het tempo erg prettig. Soms een soort dromerige beelden en dan weer keiharde actiescenes. Minpuntje vond ik toch wel dat de politie in het begin weet dat hij zich ongeveer moet bevinden onder het viaduct, maar dat er een andere oproep komt, waardoor de helikopter opeens verdwijnt. Vond ik wat makkelijk opgelost door de makers. Verder was de chemie tussen Gosling en Mulligan uitstekend. Haar man in de film vond ik niet zo best acteren en ook die roodharige dikkerd hadden ze er beter uit kunnen laten. Dat was eigenlijk het minste stukje van de hele film. Natuurlijk belangrijk voor het gehele verhaal, maar vond het toen heel even 10 minuutjes inkakken.
Dat we verder weinig te weten komen over de achtergrond van Driver vond ik niet zo erg. Dat hij niet echt een beste jeugd heeft gehad lijkt me duidelijk. De stille schorpioen, die als het moet zeer venijnig en gewelddadig uit de hoek kan komen. Mooiste stukjes uit de film vond ik de eerste 10 minuten met perfecte achtergrondmuziek en mooie plaatjes van L.A. en verder het ritje met Mulligan en haar zoontje op die zonnige dag. Dat soort ritjes kunnen zooo relaxed zijn. Gewoon beetje toeren, vrouwtje ernaast en verder nergens aan denken.
Het einde vond ik persoonlijk een beetje te simpel gaan. Ik had de volle score gegeven, mocht Driver op het einde dood zijn gegaan. En waar is het geld nou eigenlijk gebleven?? Voor mij was dit de beste film van 2011 in ieder geval. Helemaal mijn idee van hoe een film in elkaar moet zitten en gefilmd moet worden! 4,5 sterren
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoe zit dat dan met die afgrijselijke en misplaatste liftscene?
Dat is de verstoring van de romance. Een overduidelijk verband.
Ach Reinbo, waarom 'speel' je (net als Naomi Watts) zo laag op de man? Ik zou heel boos, beledigd of verdrietig kunnen worden, maar het lijkt me beter om vanuit mijn welbekende arrogante kwaliteiten te reageren.
Als een regisseur met zijn hoofdrolspeler een toneelstukje opvoert en begint met de twee zinnen zoals boven en onder door mij geciteerd dan gaat er bij jou nog geen lichtje branden? Da's wederom heel jammer, want het is meteen de reden waarom jij, en velen met jou, zijn en mijn woorden niet kunnen plaatsen. Dat is geen oordeel, maar slechts een constatering.
Ik ga me afvragen in hoeverre je ooit 'iets' van de door jou zo geliefde regisseur begrepen hebt, maar dat terzijde. Hoe serieus kan je de woorden van Refn (en van mij) nog nemen na alles wat ik onder je neus heb gewreven? Mijn favoriete regisseur drukt zich op dit vlak iets plastischer uit: "Looking at a donut, do you see the w/hole?"
Ik zal je nog een vlakje tonen van Refns zelf geconstrueerde Rubiks Kubus (niet letterlijk nemen hoor):
Wie een beetje oog heeft voor detail hoeft alleen de eindscene maar tegen het (zon)licht te houden om te begrijpen 'hoe' Refn aan zijn kubus draait (zelfs buiten de film).
Hang deze boven je bed (een grotere aanwijzing kon Refn je niet geven):
Tja.
De term hardcore lijkt me hier wel toegestaan, het is hier een filmforum en we hebben het over een Amerikaanse film. Engelse termen zijn daar kind aan huis. Verder is een film iets dat mij vooral emotioneel en intellectueel moet raken, maar dat laatste betekent zeker niet dat het ook logisch moet zijn of zaken voor mij opgelost dienen te worden. Een staat van chaos en verwarring is mij velen malen liever dan die van orde en logica. Dus dat 'ik het niet red', zal me worst wezen. Ik zie dan ook niet hoe dit ten kosten zou gaan van mijn film plezier. In tegenstelling tot jou, maal ik er niet om. Daar verschillen we nu eenmaal.
Je hebt wel gelijk dat ik graag van de hoed en de rand wil weten, daarom ben ik wel benieuwd naar je opzienbarende ontdekken. Zelf kom ik niet verder dan dat er met kapsels en rollen wordt geschoven, maar wat daar de logica achter zou moeten zijn ontgaat me. Of dit komt door mijn tekort schietende capaciteiten, of dat het me te weinig interesseert om er lang over na te denken laat ik hier maar in het midden. En ach, dan gaat er maar geen lichtje branden, ik zie films toch het liefst in het pikkedonker.
Maar ik wil je best nog eens vragen ons te verlichten en je zienswijze uit de doeken te doen: Verlicht ons?
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Hoe zit dat dan met die afgrijselijke en misplaatste liftscene? Of had Meneer de Schorpioen toen zijn hoofd er even niet bij? Die tik van Irene op de foute opmerking van Mr Scorpio was trouwens wel raak, maar dan in een heel ander 'licht' gezien. Een beschermengel heeft toch geen "handje vasthouden" of een "zoen vol op de mond" nodig om motivatie uit te putten?
Klopt, daar doet hij het dan ook niet om. Hij beseft zich dat hij nooit meer een kans zal krijgen om intiem met haar te zijn nadat hij dat hoofd heeft platgestampt, daarom precies op dat moment die allereerste zoen. En het geweld misplaatst noemen maakt duidelijk dat je maar weinig van de film gevolgd hebt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die zoen was bovendien een afleidingsmanouvre.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
@ xav
Meer dan een standaard verhaal dus.........
De beschermengel heeft wél een naam, niet?
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Die zoen was bovendien een afleidingsmanouvre.
Dat lijkt me niet. In dat segment ligt de nadruk volledig op hun eerste echte intieme moment. Het geluid valt weg en maakt plaats voor een prachtig stuk muziek, de bewegingen worden sterk vertraagd en de lichtinval verandert naar het dromerige soort. Dat is allemaal niet voor iets banaals en onnodigs als een afleidingsmanoeuvre.
Sergio Leone
-
- 4415 berichten
- 3101 stemmen
Behalve knullig geformuleerd een mening, die gelukkig door veel filmmakers niet gedeeld wordt.
Wel grappig dat iemand zegt dat ik knullig formuleer terwijl hij-/zijzelf niet schijnt te weten dat in elke zin een werkwoord moet staan.
Tevens is de verwijzing naar mijn eerdere 'douze points' redelijk mislukt, daar douze (maar dat zal je wel weten, hoop ik) en points (dat is al een moeilijke, zo te zien) in het Frans zijn en bij mijn weten is 'no' geen Franse vertaling van 'geen'.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat lijkt me niet. In dat segment ligt de nadruk volledig op hun eerste echte intieme moment. Het geluid valt weg en maakt plaats voor een prachtig stuk muziek, de bewegingen worden sterk vertraagd en de lichtinval verandert naar het dromerige soort. Dat is allemaal niet voor iets banaals en onnodigs als een afleidingsmanoeuvre.
Hij weet door die manoeuvre zich wel in een gunstige positie achter de andere man te positioneren. Vergeet niet dat hij de dreiging al herkent heeft. Dus hij deed het niet voor niets. Het is tweeledig. De afscheidszoen en een tactische zet in een
jogert
-
- 29 berichten
- 189 stemmen
Snap het gemiddelde van deze film eigenlijk niet,
Vanwaar deze ophemeling?
Ik vond het veel te traag gaan, weinig "drive" gezien, heel verhaal om die stockcar die staat te roesten op de brug om niets.
Het sterkste vond ik nog wel z'n messteek in z'n maag, en vervolgens lekker wegrijden. film afgelopen..? vaag allemaal.
Hoef um niet weer te zien.
2,5* voor de sterke scene's die er wel in zaten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mensen met enkel Hollywood spektakel in hun top 10, kunnen deze film ook beter mijden.
Laks
-
- 131 berichten
- 0 stemmen
Mensen met enkel Hollywood spektakel in hun top 10, kunnen deze film ook beter mijden.
Ben ik het niet mee eens, want kijk ook doorgaans veel Hollywood spektakel en mijn top 10 zou ook uit vooral Hollywood films bestaan, en vond deze film toch top. 
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Nu het kwartje viel en uitgerold is, volgt verhoging (misschien na herziening wel meer).
De film zit ingenieuzer in elkaar dan ik dacht, er zit echt een 'deluxe-versie' in verstopt 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben ik het niet mee eens, want kijk ook doorgaans veel Hollywood spektakel en mijn top 10 zou ook uit vooral Hollywood films bestaan, en vond deze film toch top.
Uitzondering bevestigt de regel. 
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
als je het mij vraagt is deze film verschrikkelijk overrated; ik begrijp die 4 sterren echt niet maar datligt natuurljk aan mij; het begon nogal veelbelovend maar werd later saai; heb m niet afgekeken sorry voor de fans; t halve sterretje is voor Ryan Gossling;
Sergio Leone
-
- 4415 berichten
- 3101 stemmen
Waarom toch altijd stemmen terwijl je de film geeneens volledig gezien hebt?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat zijn geen filmliefhebbers, maar mensen die zo af en toe een filmpje aan zetten Hebben gewoon een hele oppervlakkige kijk op het medium. Gewoon negeren, ze zijn met miljoenen.
Beffrey28
-
- 476 berichten
- 1345 stemmen
Dat zijn geen filmliefhebbers, maar mensen die zo af en toe een filmpje aan zetten Hebben gewoon een hele oppervlakkige kijk op het medium. Gewoon negeren, ze zijn met miljoenen.
Waarom negeren, hebben die mensen geen recht op een mening?
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Dat zijn geen filmliefhebbers, maar mensen die zo af en toe een filmpje aan zetten Hebben gewoon een hele oppervlakkige kijk op het medium. Gewoon negeren, ze zijn met miljoenen.
Over elitair gezever gesproken...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat moet je dan? Mensen die de film maar half gezien hebben en toch stemmen serieus nemen? Noem mij maar elitair.
Ga jij toch fijn met ze over een film in discussie die ze niet eens gezien hebben. 
Het laatste nieuws

Veelbesproken verfilming van 'Wuthering heights' nu te zien in de bioscoop

Sciencefictionfilm 'Bølgen' met Kristoffer Joner is zondag te bekijken op televisie

'Derry Girls'-bedenker terug op Netflix met nieuwe komedieserie

Disney+ onthult releasedatum voor tweede seizoen van bejubelde dramaserie 'Rivals'
Bekijk ook

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Prisoners
Thriller, 2013
682 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties

City Girl
Drama, 1930
11 reacties
Gerelateerde tags
diefstalcar mechanicstuntmanwraakbuurmangeorganiseerde misdaadpolice chasebeaten to deathlos angeles, californiëwreedheidjacket geweldauto achtervolgingscorpion getawaytoothpick getaway drivercrime lordstunt driver existentialismneo-noirsilent protagonisthammer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








