• 8.296.583 stemmen

Love in the Afternoon (1957)

Komedie / Romantiek | 130 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: Gary Cooper, Audrey Hepburn en Maurice Chevalier

Plot Love in the Afternoon

"Love is a game any number can play... especially in the afternoon..."

Claude Chavasse is een privé-detective die de amoureuze avonturen van een zekere Frank Flannagen onderzoekt. Hij ontmoet een bedrogen echtgenoot die wraak zweert en Frank wil neerschieten. Chavasse zijn dochter hoort dit en besluit Frank in te lichten. Dit doet ze 'in disguise' als een vrouw van de wereld. Frank heeft haar trucje al snel door, maar vindt haar toch wel leuk. Dan ontdekt Chavasse wat er allemaal gebeurt en tracht zijn dochter weg te houden van Frank.

imageimageimageimageimage

Police Chief (onvermeld)

Butcher (onvermeld)

avatar van Wouter

Wouter

Misschien mijn minst favoriete Wilder. Een paar leuke scenes, maar ondermaats.

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Wilder begint, zoals wel vaker, veel te silly maar al gauw zit er een aangenaam tempo in, met lange scenes en goedgeschreven dialogen. Een script van I.A.L. Diamond die later ook Some like it hot en The appartment zou doen en er regels uitfloept als “A girl may look as innocent as freshly fallen snow. But suddenly you discover the footprints of a hundred men." Leading lady is Audrey Hepburn die speelt zoals we van haar verwachten: speels en naief maar altijd met een doorschemerende intelligentie. Ja ik heb echt een zwak voor haar en vind het een beetje zielig dat ze het (net als in Sabrina en Breakfast at Tiffany’s) wéér moet aanleggen met een veel te oude man (hier, een 56-jaar oude Gary Cooper). Af en toe een beetje silly, maar genoeg fraaie momenten ter compensatie.

Wilder levert een solide romantische komedie af, maar Love in the Afternoon is zeker geen hoogvlieger.

Verhaal, regie en camerawerk - prachtige én leuke shots van Parijs - zijn allemaal op zich nog wel in orde.

Het probleem is de romance tussen Gary Cooper en Audrey Hepburn, die volstrekt ongeloofwaardig overkomt. Cooper had met gemak de vader, zelfs de opa van Hepburn kunnen zijn. Hij ziet er gewoon heel oud en slecht uit, waarschijnlijk ook door zijn toch al zwakke gezondheid. Cooper weet daarnaast eigenlijk geen raad met de rol, en rommelt en mompelt er zich een beetje doorheen.

De film wordt gered door een aantal fijne scenes (en prachtige shots) van Audrey Hepburn, en de toch wel vakkundige regie van Wilder.

scorsese

Aardige film waarin de dochter van een privé-detective valt voor de charmes van de man die juist onder observatie van haar vader staat. Een geslaagde opzet en goed geschreven dialogen. Echter duurt de film simpelweg te lang en is het leeftijdsverschil tussen de twee leads te groot.

avatar van Movsin

Movsin

Plezierige en goed opgebouwde romantische komedie, met een uitstekende Chevalier, een als altijd adorabele Audrey en al is Gary Cooper niet het playboy-type, ook dat valt nog best mee.

Knappe dialogen, Audrey als de charmantste, onschuldigste leugenaarster aller tijden ("zie ook "Roman Holiday") en een paar knappe scènes als de wijze waarop papa Chevalier de intrige doorziet en uitlegt.

Een zeer goede Wilder, vind ik.

avatar van Brix

Brix

Vanavond te zien op ARTE TV > 20:15 uur

BBarbie

Hoewel in de dialogen hier en daar de hand van de meester te herkennen valt, is deze film voor een Billy Wilder veel te gewoontjes. Het is een vlak, voorspelbaar verhaal zonder hoogte- of dieptepunten, zonder verrassende wendingen. De haast eindeloze herhaling van Ariane’s minnaars doet de film ook geen goed.

Bijkomende storende factoren zijn het ontbreken van chemie tussen Gary Cooper en (de toch weer uiterst charmante) Audrey Hepburn én de casting van Maurice Chevalier. Het is voor mij geen probleem dat een film in Parijs helemaal Engelstalig is, maar om daar dan één acteur tussen te zetten die Engels spreekt met een vet Frans accent wil er bij mij niet in. Eigenlijk vind ik de muziek (Fascination, C’est si bon) nog het leukste onderdeel van deze tegenvallende film.

gauke

In het algemeen waren de dialogen grappig in deze leuke, vrolijke, ongedwongen, subtiele, maar ook enigszins brave komedie, waarbij het leeftijdsverschil tussen de beide hoofdrolspelers, hoe onweerstaanbaar ook, wel ongeloofwaardig groot was en er van erotiek absoluut geen sprake was. Gary Cooper vond ik er trouwens ouder uitzien dan 56; vier jaar later zou hij overlijden aan kanker.

avatar van gotti

gotti

Ook de mindere Wilders zoals deze zijn nog prima te kijken. Bij vlagen erg geestig, Hepburn is fijn als altijd, maar vooral de ontbrekende chemie tussen Cooper en Hepburn doet de film de das om. Jammer van het einde ook.

avatar van mjk87

mjk87

Matige Wilder. De film begint nog wel sterk (met een werkelijk heel erg leuk openingsshot) maar duurt uiteindelijk veel te lang. Het verhaal dat verteld wordt leent zich er ook niet voor en hoewel zowel Cooper als de frisse Hepburn leuk spelen hebben ze onderling geen enkele chemie. En daar leunt nu net de hele film op. Paar leuke scènes en het ziet er allemaal wel heel aardig uit, maar echt leuk en echt grappig wordt het nergens. 2,5*.

avatar van Dievegge

Dievegge

De eerste samenwerking tussen Billy Wilder en screenwriter I. A. L. Diamond vertoont reeds alle typische kenmerken: gevatte dialogen, een hoog tempo, en een goed evenwicht tussen humor en romantiek. Het is vooral Audrey Hepburn die deze komedie draagt, met haar bekende gamine-look en haar expressieve gelaatsuitdrukkingen. Als tegenspeler hadden ze misschien beter Gregory Peck of zo gekozen, maar Gary Cooper blijft een goed acteur. Maurice Chevalier, met z'n charmante glimlach en z'n grappige accent, is wellicht de oudste Franse acteur die tot het collectieve geheugen behoort. Een leuke nevenrol is er voor John McGiver als de jaloerse echtgenoot. Heel grappig is het hondje, dat steeds blaft wanneer er wat aan de hand is, maar nooit geloofd wordt.

Muziek speelt een grote rol. Ariane sleept haar cellokist overal mee naartoe, al dan niet met een cello erin. Verschillende personages lopen het walsmelodietje Fascination te neuriën. Michel is meer geïnteresseerd in Wagner dan in Ariane die naast hem zit, en vergelijkt Italiaanse opera's met draaiorgelmuziek. Kostelijk is het alomtegenwoordige zigeunerkwartet met onder meer een hakkebord.

Wanneer Ariane haar ingebeelde minnaars opsomt, doet dat denken aan de cataloogaria in Mozarts Don Giovanni. Ze is democratisch, want behalve een edelman en een bankier krijgen ook een chauffeur en een berggids hun plaatsje. Met deze figuren, die uit het archief van haar vader komen, doorbreekt ze de dubbele normen tussen man en vrouw en wekt ze Franks jaloezie op. Ironisch genoeg zal deze don juan uiteindelijk voor monogamie kiezen - al wordt in de slotzin het huwelijk met levenslang vergeleken.

Alles is in Parijs en omgeving opgenomen. De openingsbeelden tonen minnaars op verschillende plaatsen in de stad. Het Ritzhotel is een mooie locatie, met z'n mansarderamen, grote gordijnen en grillige decoratie. In het operagebouw komt de grote kroonluchter mooi in beeld en wordt de hoogte van de zaal getoond. In de sauna en in het station is er veel stoom. De acteurs staan zelden in het midden van het scherm; meestal is er een open raam, een deuropening of een spiegel om diepte te creëren.

Bespieden is een motief. De detective bespiedt de minnaars; zijn dochter bespiedt hem. Een fototoestel, een vergrootglas en een toneelkijkertje staan hiervoor symbool. Momenten van herkenning of plots inzicht geven een wending. Er is wat suspension of disbelief nodig, bijvoorbeeld voor het feit dat de Fransen Engels spreken met diverse accenten, maar als je je daaroverheen zet, blijft er een heerlijke komedie over.