Dik Trom (2010)

Nederland

geregisseerd door Arne Toonen
met Michael Nierse, Marcel Musters en Eva van der Gucht

Dik Trom is een vrolijke, eerlijke, beetje gezette jongen. Samen met zijn ouders woont hij in het knusse Dikkedam, waar iedereen net zo dik en uitbundig is als hij. Dan verhuist Dik met zijn ouders naar Dunhoven, waar niemand zo dik is als Dik. Het mooiste meisje van Dunhoven is Lieve, zo vindt Dik, maar Dik is niet de enige die zijn oog heeft laten vallen op de mooie Lieve. Ook Viktor, de brutale zoon van sportschoolhouder Dolf, dingt naar haar hand. De strijd tussen de twee kemphanen zal beslecht worden tijdens de lokale zomerwedstrijd.

vonden het een hele leuke gezellige
familie film

Zo heel slecht vond ik hem niet eens. Leuke sfeer in de film.

Als ik aan Dik Trom denk dan zie ik polders boerderijen, klompen en heel belangrijk nostalgie dat allemaal had deze familiefilm niet des ondanks prima geslaagde feelgood familie film.
Nu weer een Dik Trom maken na het boek van C.Joh. Kieviet en dan ziet de jeugd weer de echte Dik Trom want Dik is een bijzonder kind, en dat is-ie.

Had weinig meer met de oude films te maken, simpel verhaaltje over dietten!

avatar van hannes64
hutch schreef:
Net met mijn kinderen geweest.
Zelfs voor een kinderfilm waardeloos.
Slecht geacteerd, sorry heel slecht.
Het verhaal buitengewoon onverantwoord.

Hiermee heb je alles al gezegd, ik vond `t tamelijk ook een irritante film.
Nee, dan maar een amerikaanse blockbuster, maar dit niet meer.
Zeer slechte film.
En @ DV1984, had zeker niets met de oude films te maken.
Halve ster voor `t alsnog proberen.

jeeke21
Het verhaal heeft misschien helemaal niets om het lijf maar ik heb in elk geval genoten van deze film !!

Aangezien ik nooit de boeken heb gelezen van dik trom, of enige film ervan. Was ik toch wel is benieuwd waar het verhaal over ging.

Vandaar deze film gekeken.

Echter vond ik het een zeer vermakelijke film, met goede cast. Erg leuk gedaan. De overdreven sfeer en geen "linda de mol" acteurs deden de film zeer goed.

Ik vondt het 1 van de betere "Nederlandse" films die ik in de laatste tijd gezien heb.

Normaal vindt ik nederlandse films 1 grote bende.

Dus als iemand die totaal niet, met de boeken / films in aanraking is geweest. Is dit een erg leuke film.

Mocht je de boeken gelezen hebben, dan is zo'n verfilming meestal een tegenvaller.

al met al een zeer geslaagde film, en dat vindt ik niet vaak met nederlandse films. De acteurs die mij totaal onbekend zijn deden de film erg goed. Ze acteerde ook erg goed, en de omgeving / sets waren erg goed.

ps

ik dacht eigenlijk dat dik trom een gastje ws ( was ik zo hoorde ) die veel kattekwaat uithaalde, maar daar merkte ik weinig van in de film.

avatar van hannes64
Ik denk dat je deze bedoelt: pietje bell
En anders had je nog Boefje nog,die wel hèèl veel kattekwaad uithaalde.

robertus65
Ik vind het niks, een kinder film met een boodschap dat je de strot wordt ingeduwd, leuk is anders. Als ik Dik Trom wil zien, geef mij dan maar de oude Henk van der Linden films.

hutch schreef:

Daar bovenop nog even een verhaallijn aan het eind waar elke gescheiden vader zijn haren van overeind gaan staan.

Vertel eens...

avatar van Multivitamine
Kan me niet voorstellen dat kinderen dit een leuke film vinden.

Klanten die komen in een bordeel en gasten in een restaurant..

avatar van SnakeDoc
Ontzettend leuk familie filmpje. Ontzettend vrolijke setting met veel aandacht voor detail.
Niet altijd even goed geacteerd maar ondanks dat gewoon ontzettend vermakelijk. Dat er aandacht is besteedt aan het maken van deze film straalt er 100% vanaf.

***

avatar van daxclusive
Een leuke film, zeer vermakelijk voor jong en oud!

avatar van daxclusive
robertus65 schreef:

Als we alle "oude" films uit de kast halen, hoeven we geen remakes meer te zien.

Wat een waardeloze film met een verhaal wat helemaal uit z'n verband is gerukt in vergelijking met de Dik Trom uit de jaren 60. Echt weer zo'n slecht gemaakte nederlandse film over toch een typisch nederlands produkt. Ik kan me niet voorstellen dat kinderen van deze tijd dit leuk vinden.
Het verhaal moest weer zo nodig in een nieuw jasje; het resultaat: tien keer niks !

gatygun schreef:

Dat weet je dus nu nog steeds niet.

Vandaar deze film gekeken. [....]
ps

... omdat deze film -op de naam en een dik jongetje na- weinig te maken heeft met de Dik Trom van C. Joh. Kieviet.

avatar van Pete_033
Ik heb een klein stukje van deze film gezien maar het gaat hier om DIK Trom met de nadruk op DIK. De Dik Trom in deze film is helemaal niet dik maar heeft allen een dikke nepbuik.

Mijn vader is vroeger opgegroeid met de Dik Trom boeken en vond het een erg slechte film mede door de plaatsverandering.

avatar van Kippie.
"Ga eens aan de kant, fffffetklep."
"Nee, jij niet fffffffffetklep."

Na 3 keer het woord 'vetklep' gehoord te hebben is het wel welletjes geweest voor velen denk ik en is het effect er vanaf, maar de makers melken dit woord uit tot de laatste druppel. Na een tijdje stond het me echt tegen. Verder wordt er wisselend geacteerd, zo vond ik Michael Nierse naar behoren spelen. Ook Eva van der Gucht en Marcel Musters speelden leuk. De beste vriend van Dik daarentegen acteerde naar mijn mening niet erg goed. Maar goed, het zijn kinderen dus is het voor mij een minder groot probleem dan bij volwassenen. Kinderen hebben immers doorgaans weinig tot geen ervaring met acteren.

Leuke sfeer, leuke personages, maar er mist toch iets wat ik op het moment niet echt kan plaatsen. Wel leuk voor een keertje.

avatar van Phantasm
De film is nog net te doen, al mis ik hier wel wat dingen uit de vroegere Dik Trom films die ik veel leuker en grappiger vond. Zoals de achtervolgingen van veldwachter Flipse en nog meer van dit soort dingen.

avatar van bjerik76
Ik ga m binnenkort eens kijken. gekocht op dvd
ben toch wel benieuwd

avatar van Jan met de pet
Slappe Dik Trom film, klopt bij Dik Trom denk je aan Jan Vos en Piet van Dril en Bruin Boon en natuurlijk Flipse: 2,0

avatar van bjerik76
Ik vond hem juist heel erg leuk en meevallen.
Dacht eerst van "WEER EEN REMAKE" en dat het weer een klompenfilm was, afspelend op het platte land met oudbollige grappen en dat het zich allemaal vroeger afspeelde, maar het is juist een moderne, in deze tijd afspelende film, wat ook nog eens geslaagd is.

ik snap dat de echte vroegere dik trom fans dit niks vinden, ikzelf vond de vroegere films juist niet leuk, en de boeken die ik eens op mn verjaardag kreeg heb ik nieteens uitgelezen, terwijl mn tantes die juist geweldig vonden.

Ik vond de cast ook nog eens goed, de rollen die de volwassen spelen hebben ze ook goed neergezet.

avatar van SaNDuTjE
Matig maar zeer stijlvolle kinderfilm met een boodschap.

Of je het nu eens bent met de boodschap of niet, de visuele uitwerking van het verhaal is leuk bedacht en prettig om naar te kijken. Het witte Amerikaans aandoende dorp zorgt voor een mooi contrast met de kleurrijke familie Trom. Dik en z'n familie worden aardig gespeeld en zorgt Thijs Romer voor de nodige humor. Voor de rest wordt er door jong en oud maar matig geacteerd en heeft men geprobeerd of zo veel mogelijk BN'ers een rol te geven wat de kwaliteit ook niet echt ten goede komt.

Het verhaal is duidelijk gericht op kinderen en doordrenkt met clichés waardoor het allemaal erg simpel blijft. Als een wat oudere kijker is het lastig om geboeid te blijven en vooral wanneer het eind mierzoet is.

Leuk voor jong en redelijk voor oud die deze film met een knipoog moeten zien. Ondanks dat voor mij geen voldoende.

avatar van AmazingPP
Vroeger is dood. Laat ik dat voorop stellen. Dit is geen remake van de vroegere films van Dik Trom, maar gewoon een nieuwe film over een andere Dik Trom. En wat een leuke film is dit geworden. Ik ging er totaal onbevangen naar kijken en hij heeft me heel de film door geboeid. Er wordt goed in geacteerd, zelfs door de kinderen, maar de moeder van Dik steelde mijn hart. Wat een hilarisch, goed neergezette prestatie! Römer is volledig over de top en zijn zoontje irriteerde me eigenlijk als enige in de film. Goed geschoten, goed geknipt, zodat de actie er lekker in blijft en Nederland is in één klap weer een hele leuke jeugdfilm rijker. Maar vergeet de oude Dik Trom. Daarbij; de boodschap die de film uitdraagt is helemaal geen verkeerde: In deze maatschappij word veel te veel gekeken naar het uiterlijk, terwijl het innerlijk van een mens ook prachtig kan zijn. Ik hoop dat de jeugd dit eens ziet en niet steeds bezig is met "Oh, ik heb een Gap-Star spijkerbroek, maar karakter mis ik"-attitude. Dat zou wel fijn zijn. Nee, dit is verfrissend en nieuw en zoals ik begon eindig ik ook: Vroeger is dood. 4 *

avatar van Mezelf
Ik heb nu zin in eten jonge, niet normaal!

Maar goed, een 6 voor deze film.
Ik vond hem best vermakelijk

avatar van michielo77
vertelling luchtig gebasseerd op de boeken C.J. Kievit. Eigenlijk wordt alleen de naam en de onduigendheid ontleent aan de boeken en verder is het een nieuwe vertelling. Dat is niet erg, het is zelfs leuk en verfrissend.

Mijn Review

(verwijderd)
sorry maar die trailer is al zo moralistisch kut, ik word 'r niet goed van

avatar van Euro551
Ik geniet zo hard van zulke films! Heerlijk! Bommetje in het zwembad en het zwembad is leeg. Ja dat is mijn humor!

avatar van weaselweasel
Goedgemaakte en leuke jeugdfilm!

avatar van 93.9
Grappige, eerlijke familiefilm.