Storm: Letters van Vuur (2017)

Alternatieve titel: Storm

Nederland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Dennis Bots
met Davy Gomez, Juna de Leeuw en Yorick van Wageningen

Storm speelt zich af in de middeleeuwse Lage Landen, waar de 12-jarige Storm (Davy Gomez) ziet hoe zijn vader Klaas (Yorick van Wageningen) wordt gearresteerd. Klaas is door de Inquisitie betrapt tijdens het drukken van een belangrijke, maar verboden brief van Maarten Luther. Storm weet te ontkomen met de originele drukletters en wordt zo ongewild het middelpunt van de jacht op de brief. Bedreigd door de Inquisitie maar geholpen door Marieke (Juna de Leeuw), een weesmeisje dat in de ondergrondse tunnels woont, moet Storm in een race tegen de klok zijn vader zien te redden van de doodstraf. Wat begint als een spannend avontuur, ontaardt in een gevecht voor ieders vrijheid.

Vanaf januari 2017 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Doet me denken aan Brief voor de Koning...

Teaser geplaatst

Mooie film, ik heb de film gezien. Echt super gaaf!

avatar van Quentin
Opent dramatisch slecht, en ook geen kindervakantie in zicht volgens mij ...

avatar van murtcelP
Spannende, heel mooi gemaakte kinderfilm!
Het onderwerp is misschien wat te lastig voor sommige kinderen. Het geloof, de reformatie en Maarten Luther zijn niet de meest eenvoudige onderwerpen. Ik vond het heel spannend en interessant, maar kan me voorstellen dat (jonge) kinderen niet direct snappen waar het allemaal over gaat.
De hele reformatie-gedachte is een beetje verdraaid naar 'vrijheid van meningsuiting' en 'arm en rijk is gelijk', iets dat veel beter bij deze tijd past. Begrijpelijk, maar vanuit historisch perspectief niet juist.
Wel een mooi tijdsbeeld, met de boekdrukkunst als belangrijkste medium. Wel gek dat eigenlijk iedereen op straat lijkt te kunnen lezen. Middeleeuws Antwerpen ziet er wel gaaf uit.
Mooie film!

avatar van m1chel
Regisseur Dennis Bots begon zijn carrière met het regisseren van aan aantal afleveringen van soapseries als Goede Tijden, Slechte Tijden en Goudkust. Zijn ambitie lag echter hoger en vervolgens richtte hij zich op kinderfilms als Zoop in Afrika en Plop en de Pinguin. Zijn voorlopige hoogtepunt kende Bots met de indrukwekkende kinderfilms Achtste-groepers huilen niet en Oorlogsgeheimen. Een nieuwe uitdaging vond Bots in het avonturenverhaal Storm: Letters van Vuur, opnieuw een jeugdfilm die een soort Game of Thrones-achtig jasje is gegoten. Het moet gezegd: voor een jeugdfilm is dit wederom behoorlijk geslaagd. De hoofdrol wordt vertolkt door de jonge Davy Gomez, die met deze film zijn acteer debuut maakt. Hij wordt bijgestaan door Yorick van Wageningen, een ervaren acteur die met films als The Girl with the Dragon Tattoo, 47 Ronin en Blackhat ook behoorlijk Hollywood producties op zijn naam heeft staan. Deze ervaring maakt het verschil en is aardig af te zien aan het eindresultaat van deze film die zich afspeelt in het middeleeuwse Antwerpen in 1521.

Wat direct opvalt is dat de jonge acteurs niet altijd even goed om weten te gaan met de dialoogvoering in de film. Niet dat de jeugdige kijkers zich hieraan zullen storen, maar dit kan voor de meekijkende volwassenen een irritatiepuntje vormen. Het komt allemaal wat houterig over. Toch komt hier de klasse van van Wageningen om de hoek kijken, want hij weet een puike rol als vader van Storm neer te zetten. Het spannende, en vooral leerzame, verhaal zit erg goed in elkaar, al zal het wellicht soms iets te ingewikkeld zijn voor de jeugdige kijkers. Zo stipt de film onderwerpen als reformatie en geloof aan en zet deze om naar de vrijheid van meningsuiting en de verschillen tussen arm en rijk. Oftewel; volwassen onderwerpen in een jeugdig jasje. Dit is natuurlijk erg te prijzen en zo dient de film niet enkel ter vermaak. Zo leren kinderen wie Maarten Luther was; een Duitse theoloog en reformator die het geloof hoog in het vaandel had staan.

Buiten het feit om dat de film erg leerzaam blijkt te zijn, is de film ook behoorlijk vermakelijk en vooral erg mooi gemaakt. De duistere setting en het erg sterke camerawerk brengen hierbij het middeleeuwse Antwerpen op een indrukwekkende wijze tot leven. Het zorgt ervoor dat het tijdsbeeld goed en geloofwaardig naar het scherm wordt vertaald. Hierbij springt voor de boekdrukkunst in het oog, iets waar de film in grote lijnen om draait natuurlijk. Tel hierbij op nog een prima soundtrack, van componisten André Dziezuk en Fons Merkies, en we kunnen gerust stellen dat Storm: Letters van Vuur een prima jeugdfilm is die het zeker verdient op een groot jeugdig publiek te bereiken!

Storm: Letters van Vuur is een knappe jeugdfilm van eigen bodem! De film is niet alleen zeer vermakelijk, maar ook nog eens erg leerzaam. Dit is vooral te danken aan de prima verhaalvertelling en een knap staaltje camerawerk. Soms zijn de dialogen wel wat houterig, vooral tussen de jonge hoofdrolspelers, maar rekening houdend met deze debuterende acteurs is dit zeker overkomelijk. Toch is het duidelijk dat een ervaren acteur als Yorick van Wageningen overal met kop en schouders bovenuit steekt. Storm: Letters van Vuur bevestigt nog maar eens dat wij in ons kleine koude kikkerlandje prima in staat zijn om een goede avonturen jeugdfilm in elkaar te zetten.

avatar van tattoobob
Toch weer een prima kidsfilm....ietswat ingewikkeld misschien voor de kleinste maar wel erg vermakelijk en spannend.
Acteerwerk is ook wel aangenaam en er is eej goede middeleeuwse sfeer neergezet.
Leuk.

avatar van RuudC
Dit speelt zich niet af in de middeleeuwen mensen. Dit is midden in de tijd van de verlichting.

avatar van RuudC
Erg leuke kinderfilm. Sommige thema's lijken we eigenlijk wat lastig voor de doelgroep. Inquisiteurs blijven inhoudelijk vaag en komen niet verder dan de nors kijkende slechterik. Luther, aflaten, de reformatie. De (jonge) kijker zal het allemaal niet duidelijk worden wat er precies speelt Letters van Vuur heeft ook wat moeite met het thema. Voor kinderen is het misschien te lastig en blijft het verhaal over waarin een vader om (voor hedendaagse begrippen) lullige redenen vastzit en ter dood veroordeeld wordt en zoonlief dat moet voorkomen. Toch heeft deze prent een aantal zaken wel goed op orde en dat zijn vooral de decors die er fenomenaal uitzien. Het zestiende eeuwse Antwerpen is digitaal heel goed uit de verf gekomen en de catacomben zijn een prachtig decor voor het avontuur dat Storm met Marieke heeft. Dat laatste is toch waar het om draait en daarom was het een leuke kijkervaring.

avatar van Askikker
RuudC schreef:

Huh?????????
De verlichting was driehonderd jaar later, in de 19-e eeuw. Deze film speelt zich af ten tijden van Luther, 1521. Das dertig jaar na de late-middeleeuwen. Ben je misschien in de war met de renaissance ofzo?

avatar van RuudC
Ach, renaissance inderdaad. Maar goed, dat komt hier op gang in de vijftiende eeuw. De middeleeuwen lopen niet strak van 500 tot 1500, maar van de val van het Romeinse Rijk tot de renaissance.

avatar van mjk87
Ergens wel sympathiek en leuk zo'n soort film eens Nederlands te horen. Wel modern Nederlands en een mengelmoes van Vlaams en meer noordelijke accenten, maar soit. De film doet ook weinig kwaad, maar is eigenlijk niet spannend, niet echt leuk, net niet boeiend genoeg en wat saai. Acteerwerk van de meeste acteurs is nog wel beter dan het gemiddelde schooltoneel, maar meeslepend wordt het nergens. Typische kinderfilm waarvan ik vermoed dat de jongere kijkers wel worden meegetrokken in die wereld en het verhaal, maar mij lukte het niet. 2,0*.

avatar van Phantasm
Leuke, onderhoudende spannende jeugdfilm die lekker wegkijkt.

avatar van mcdaktari
Het decor is echt heel mooi gemaakt, het is dan wel een kinderfilm maar ondanks dat vond ik het toch goed te doen.