The Prince of Egypt (1998)

Alternatieve titel: De Prins van Egypte

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Brenda Chapman, Steve Hickner en Simon Wells
met de stemmen van Val Kilmer, Ralph Fiennes en Sandra Bullock

De Egyptische farao Seti geeft het bevel om alle Hebreeuwse baby's te verdrinken. Een wanhopige moeder plaatst haar zoon in een mandje, die terecht komt bij de koningin. Moses wordt opgevoed als een broer van de troonopvolger Ramses. Jaren later worden de broers van elkaar gescheiden wanneer Moses achter zijn ware achtergrond komt. Hij krijgt van God de taak om als boodschapper te fungeren, en de onderdrukte Hebreeuwse bevolking te leiden naar een eigen land.

voor het jaar waarin deze film uitkwam is dit echt een meesterwerk

Het was '98, niet '78.

avatar van DragQueen
Geen slechte animatiefilm. De film is zeer mooi getekend, en het prima verhaal is onderhoudend. 3 Sterren.

avatar van K. V.
Eindelijk nog eens een wat serieuzere animatiefilm, die het niet moet hebben van schattige, pratende dieren of iets dergelijks.
Visueel is dit een erg sterke film, bv het splijten van de Dode zee kwam erg indrukwekkend over.
Qua muziek was het overbekende liedje "When You Believe" natuurlijk een van de hoogtepunten. Er zaten nog wel goeie liedjes in, maar soms kwam de muziek nogal bombastische over.
Het verhaal verveeld niet en eigenlijk mocht de film misschien nog een tikkeltje langer geweest zijn, want het einde werd wel redelijk vlug gehaspelde.
Ook qua bekende stemmen blijven we zeker niet op onze honger zitten: Val Kilmer, Ralph Fiennes, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Michelle Pfeiffer, Helen Mirren, ... om er maar enkele op te noemen.
'k ben zeker niet van de religieuze soort, maar de film heeft me zeker niet verveeld. Visueel dus erg knap en het verhaal werd boeiend gebracht. 'k vond het zeker een van de betere animatiefilms. Zeker de moeite om te bekijken.

avatar van sjano1244
Dit is echt een mooi getekend, emotionele en spannende film, zeg

Supergeweldig gewoon.

Bij het begin was ik al weggeblazen hoe slaven zongen om hun vrijheid te krijgen, desnietaltemin mozes moeder die ook heel prachtig zong.

Over de nummers die werden gezongen. Stuk voor stuk: GENIAAL!!!!!

Wat er allemaal gebeurt is zo krankzinnig goed, dat ik eigenlijk geen minpunt vind in deze film

5 sterren ***** en het gaat misschien de top 10 in.

avatar van Macmanus
"He is a very vengeful God, Stan" (Quote Chef, South Park)

Met Bijbelse verhalen kan ik vaak maar weinig. Snapte van dit verhaal ook maar weinig. Zingen ze na de moord op alle first borns. "When You Believe, There Can Be Miracles" Het zal je religie maar zijn. Als je maar hard genoeg gelooft zal god je ergste vijanden hun kinderen doodmaken.

Naja jammer. Duurde ook wel effe voor de film die vervelende snaar raakte. Film begon best aardig. Leek me veel beter als Moses meer vanuit zichzelf zijn mensen zou gaan redden ipv daadwerkelijk met god te praten. Jammer. Eerste gedeelte is best leuk, maar daarna strand het in onzinnige religieuze mambo jambo.

2 sterren.

avatar van schram101
The Prince of Egypt is natuurlijk een heel andere film dan de gemiddelde animatie. Ditmaal geen sprookje, een vechtende panda of een stel ontsnapte dieren uit de New Yorkse dierentuin maar een vrij serieuze benadering van het Bijbels verhaal over Mozes. Gewaagd, maar op dat gebied zeker geslaagd. Prima animatie, prima zang en over de gehele linie mooi uitgewerkt.

schitterende animatiefilm, mooie muziek, maar mis alleen wel een aantal details.
En tijdens de plagen word het een beetje afgeraffeld.
Dat vind ik jammer.
Voor de rest is het echt een mooie film.

avatar van Snorren
Een wonderbaarlijke en prachtige animatiefilm met mooie muziek, fijne personages en een aardig boekgetrouw plot. Ik had zelfs een aantal kippenvelmomentjes door de combinatie van muziek en verhaal. Helaas dat deze film maar anderhalf uur duurde, want ik had graag meer gezien van de werkelijke exodus en het einde ging behoorlijk snel. Ik ben geen gelovig persoon maar wel erg geïnteresseerd in religie, en daarom sprak mij het verhaal van Mozes ook wel erg aan. 4,5 ster voor dit juweeltje, en misschien wel één van de beste animatiefilms die ik zag.

Angrod_Pallanén schreef:

Het was '98, niet '78.

wellicht moet je de scene waar de oceaan zich in tweeen deelt even opnieuw bekijken

koolmeeskip schreef:

Ik zeg niet dat dit geen meesterwerk is, het heeft alleen weinig betrekking tot de "tijd waarin het uitkwam". Dit was gemaakt nadat Disney iconische momenten animeerde in Beauty and the Beast en The Lion King. Dit is daar zeker een aansluiting op, maar aangezien deze later is gemaakt, was '98 nou niet bepaald een tijd waarin je geen mooie dingen kon verwachten van animatie.

"Let my people go!"
Heel erg mooie film! Nog steeds ben ik geen fan van CGI en computer inkleuring maar hierbij is het best wel mooi. De handgetekende animatie is prachtig, de dramatische CGI effecten zijn nog wel goed. De inkleuring is redelijk. De Muziek is goed maar de liedjes zijn matig en te vaak. ook zijn de momenten van de liedjes vaak wat vergezocht. Zoals wanneer Moses in de nijl word gelegd en de legers van Seti alle andere Hebreeuwse kinderen vermoorden.. Het Hebreeuwse lied als Moses met de joden naar de Rode Zee loopt is vreselijk en ik denk dan echt bij mezelf: Okéeee... . Het verhaal, wat een bewerking is van Het Verhaal van Moses uit de bijbel en de screenplay van de film The Ten Commandments (1956), is erg goed. De stemmen zijn ook wel goed. Jeffrey Katzenberg, Steven Spielberg en David Geffen hebben dat weer mooi gemaakt. Maar (ik vermoed door Spielberg) oogt het allemaal wel een beetje Joods en ik als Rooms Katholieke Christen vind dit licht irritant maar gelukkig word onze Katholieke Bijbel goed gehandhaafd. Ook is het knap om als Comedy serieus te blijven en als Christelijke bijbelfilm grappig te blijven. Mooi geanimeerd deze tekenstijl vind ik beter dan die Disney in de 90's had. Veel beter dan vergelijkbare The Road to Eldorado en Spirit. Goede film!

voor het jaar waarin deze film uitkwam is dit echt een meesterwerk

Alsjeblieft niet doen alsof deze film zijn tijd vooruit was. Star Wars, Alien, The Planet of the Apes, The Black Cauldron en Raiders of the Lost Ark waren hun tijd voor uit. Het is wel een goede film maar doe niet alsof 1998 zo lang geleden is.

avatar van Panta Rei
"Let my people go!"

Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen over Joden versus Katholieken, maar jouw opmerking dat de film nogal joods oogt door Spielberg en dat de 'katholieke bijbel' ondanks dat goed gehandhaafd bleef, vind ik toch wel opmerkelijk.
Bovendien is de bijbel niet katholiek of protetstants, maar is dit boek Het Boek voor alle christenen.

Panta Rei schreef:

Opmerkelijk? Ja ik vond het allemaal een beetje Joods ogen. Spielberg is oprichter van Dreamworks en dus ook de man achter de films van Dreamworks SKG (Spielberg Katzenberg G...). De Katholieke hebben een veel grotere bijbel dan de Protestanten (ik ben zelf katholiek). Die van ons is langer en dikker. In de bijbel zit natuurlijk ook de Thora van de Joden (het oude testament) maar toch anders.

avatar van Hansjepansje
Best oké.

Ooit eens gezien tijdens mijn Godsdienstlessen in de lagere school, maar was niet zo heel veel van blijven hangen. Ik vreesde dus het ergste, maar dat viel allemaal nog wel mee. Visueel zeker in orde. Hou wel van de tekenstijl, en zaten enkele mooie scènes in, waarin gelukkig meer wordt gedaan dan enkel registreren. Het allereerste shot, de scène waarin God de eerstgeborenen dood, of het splijten van de zee.

Film is zelf ook wel vrij vlot, beetje jammer dat de obligatoire nummers ook hier weer alle vaart uit de film halen. Weinig over te zeggen verder, niet echt verveeld maar ook nergens meer dan dat. 2.5*

Verder hoop ik niet dat men met deze film zieltjes hoopt te winnen voor een of ander geloof. Mozes die zich eerst (terecht) afzet tegen de Farao wegens het doden van kinderen, maar als God daarna hetzelfde doet is dat blijkbaar geen bezwaar. Erg vaag. Blij dat ik al die dingen achter me heb gelaten.

avatar van SnakeDoc
Een verhaal dat niet mooier gemaakt hoeft te worden dan dat het is.

Het Bijbelse verhaal over Moses is natuurlijk geweldig, en ook in de stijl van Dreamworks animatie' doorstaat het (hoe kan het ook anders) zijn tijd.

De muziek is ook nog eens erg prettig wat het geheel nog pakkender en indrukwekkender maakt.

avatar van Iron Maiden

avatar van SnakeDoc
Dit is geen Disney productie, maar een Dreamworks.

Excuses, je hebt gelijk. Heb het gewijzigd.

Dit is geen Disney productie, maar een Dreamworks.

Het grappige is dat Jeffrey Katzenberg (voor hij door een ruzie met Roy Disney wegging bij Disney en samen met Spielberg Dreamworks stichte) bij Disney deze film wou maken. Ron Miller en ook Eisner lachte hem vierkant uit en zijden dat dit soor film niets was. Katzenberg had een hekel aan films met dieren dat vond hij veel te kinderachtig, hij had bijv; Robin Hood liever met mensen gezien. Deze mening deel ik totaal niet, al moet ik zeggen dat ik zijn traditionele films niet slecht vind. Katzenberg voerde veel van zijn eerdere Disner-iedeën bij Dreamworks uit, eigenzinnig dat hij was. Ik mag hem niet erg (niet persoonlijk natuurlijk) omdat hij The Black Cauldron verknipt heeft en Disney-legende Rob Miller heeft laten ontslaan. In interviews van mensen die voor Disney hebben gewerkt kun je opmaken dat hij een wreemd en streng iemand was, in Waking Sleeping Beauty krijg je ook een aparte indruk van hem.

avatar van Iron Maiden
Ik was hier inderdaad al van op de hoogte, blijven toch leuke weetjes.
Ben trouwens erg onder de indruk van je kennis bij diverse films, al helemaal gezien je leeftijd vind ik het erg leuk dat je je zo verdiept in animatieprocessen etc.

Iron Maiden schreef:
Ik was hier inderdaad al van op de hoogte, blijven toch leuke weetjes.

Dank je wel. Ik heb een aantal boeken gelezen over Cel-animatie en kijk graag docu's. Zo heb ik deze info uit het boek DisneyWar dat gaat over de animatiegeschiedenis tussen 1984 en 1994. Ben gek op het genre en raakte zo ook geïnteresseerd in de achtergrond. Ben ook zelf amateur-animator. Maak al sinds mijn 10e Stop-motion met lego en ben nu serieus met een lichtbak en potloot aan het werk. Hoop hier later mijn beroep van te maken.

avatar van Spetie
The Prince of Egypt heeft een bijbels verhaal, waar ik wel bekend mee was. Ik wist niet dat dit een film was van Dreamworks. Ik was ook enigszins verrast erdoor bij het begin. Als je ziet hoe melig, blij en ADHDachtig het er tegenwoordig bij hen aan toe gaat, dan is dit in ieder geval iets heel anders.

Ik vond de tekenstijl wel iets hebben. Niet bijzonder mooi, maar het past wel bij het verhaal wat hier verteld wordt. De toon is overigens nogal zwaar en er wordt behoorlijk wat in gezongen, dus voor de allerkleinsten is dit misschien niet geschikt. Het keek wel aardig weg, al werd er hier en daar wat te snel door heen gegaan. De plagen zelf vond ik ietwat afgeraffeld worden, maar de open splijting van de zee zag er dan wel weer erg mooi uit. Een iets lichtere toon en wat minder liedjes hadden de film ongetwijfeld goed gedaan. Los daarvan is het verder wel aardig.

Het is duidelijk dat de betere films van Dreamworks aan het begin van hun bestaan zaten, ook al is dit verre van geweldig.

avatar van FilmMuziekFanaat
Ik heb veel Mozes films gezien en ik kan vol overtuiging zeggen dat van alle Mozes films die ik ken deze de beste is. Ik vind hem zelfs beter dan "The ten Commandments".

Want nergens komen de innerlijke conflicten, de relaties die de personages met elkaar hebben en de emoties zo duidelijk naar voren als in deze film. De andere films ogen misschien volwassener maar als je goed kijkt zul je zien dat het verhaalvertelling hier op echt geen enkel terrein onder doet aan de vertelling in de andere films.

Dat ze het gouden kalf en alle ellende in de woestijn hebben weggelaten is volkomen begrijpelijk.

De animatie is grandioos. Het stemacteerwerk is van de bovenste plank, zowel in de originele versie als in de Nederlandse versie. De liedjes zijn er ook niet zomaar doelloos ingezet voor de jonge kijker. Ieder lied levert haar eigen bijdrage aan de vertelling van het verhaal. "There will be miracles" is natuurlijk het hoogtepunt.

Een 4,5 is wat mij betreft meer dan terecht.

avatar van Rico120
een gewaagde film maar ook zeer goed

ik heb er niks op toe te voegen dat te zeggen geweldig
top klasse deze film staat in mijn top 10 ranking echt top

R.uben
baspls schreef:

Wat een onzin. Moses was toch geen katholiek? Het is notabene een verhaal uit het oude testament.
Beetje vreemd om dat personage dan toe te eigenen voor je eigen religieuze stroming. Eventueel aanwezige Joodse symboliek in de film is meer dan gerechtvaardigd gezien het volk waarvan hij afkomstig was.

avatar van baspls
Oeps... Ik moet het met je eens zijn R.uben... Echt weer zo'n ongelofelijk domme opmerking van mij. Is dan ook een erg oud bericht, toen was ik nog wat jonger

R.uben
baspls schreef:

No problem. Ik zag ook niet dat het al weer twee jaar geleden was.
Verder vond ik het wel een interessante film. Mooi geanimeerd, maar ik vind het zo jammer dat de cgi effecten op sommige momenten de film ontzettend gedateerd doen overkomen.
De muziek is soms erg leuk (you're playing with the big boys now) maar vaak ook te bombastisch.
Sterktepunt is de relatie tussen Ramses en Moses, en de animatie in de gezichtsuitdrukking van die twee wanneer de actie van de een de ander duidelijk veel zeer doet.

R.uben schreef:

Ben ik met je eens. Überhaupt ben ik geen liefhebber van CGI in traditionele animatie (tekenfilm), 3D en 2D gaan erg slecht samen.

HAL 9000
Redelijk goede animatie en leuk om eens een bijbelverhaal in deze context te zien. Lelijke computereffecten en bij momenten ongepaste muzikale intermezzo's verpesten het geheel echter een beetje.

avatar van Ste*
Heb een beetje tegen deze film aan zitten hikken omdat ik verwachtte dat het nogal een taaie en serieuze zit zou worden. Serieus is het wel, maar taai allerminst. Eigenlijk al vanaf de eerste scene met het eerste lied had de film mijn aandacht. Ook wel weer eens fijn, een animatiefilm die geen drukke humor, domme sidekicks en jolly liedjes nodig heeft, maar gewoon indruk weet te maken door het verhaal.

Erg goed uitgewerkt, het plot niet ingewikkelder en ook zeker niet simpeler dan nodig, en liedjes die al beklijven bij de eerste luisterbeurt. Animatie en stijl is ook prachtig, met alle prachtige zandtinten, Egyptische knipogen en computereffecten die eens niet lelijk of out of place aanvoelen. Denk wel het beste wat Dreamworks ooit gedaan heeft op animatiegebied, ze mogen best weer zoiets als dit doen.

avatar van Vinokourov
De animatie ziet er over het algemeen goed uit, dat zeker, maar ik kan niet zoveel met de bijbelse saus die rijkelijk over deze film is uitgesmeerd. Het verhaal van Mozes ken ik wel, maar vindt het nooit ergens boeiend worden. De liedjes zelf zijn ook tenenkrommend al is de animatie tijdens die momenten wel vaak tof om te zien.

avatar van Woland
Ik vreesde na vijf minuten al met zeer grote vrezen. Jazeker, het ziet er prachtig uit, maar dat eerste suikerzoete, vrome liedje kwam me al snel de neus uit. Die vervelende chariot race direct daarna waarin Moses doorzichtig neergezet moest worden als coole dude maakte het niet veel beter, ik kreeg er een reli-rock-gevoel van - "kijk eens hoe cool je kan zijn als Christen!". Gezien het feit dat het verhaal me bijzonder welbekend is, en gezien het feit dat ik als overtuigd heiden niet zo ontvankelijk ben voor vrome boodschappen was ik een beetje bang dat dit wel eens een hele lange zit zou kunnen worden.

Gelukkig werd het daarna wel een klein beetje beter. Het is natuurlijk een verhaal waarin veel gebeurt, veel drama en heel veel grootse ontwikkelingen die toch een aardig tempo opleveren als ze in dik anderhalf uur er doorheen geknald worden. En hoewel de hele film fraai geanimeerd is, is het jammer dat sommige van de interessantere stukken in een soort van korte samenvatting getoond worden (op de muur in Egypte bijvoorbeeld). En raar genoeg, hoewel de animatie grotendeels goed is, lukt het ze niet om de hoofden van de personages enigszins normaal te krijgen, wat na de eerste realisatie hiervan een constante bron van ergernis bleef. Verder bleven de liedjes de film lang een dikke treurnis, en meestal kon ik me toch niet aan het feit onttrekken dat ik naar jeukgevende reli-propaganda met een bloedirritante Mozes aan het kijken was - iets waar ik bij bijvoorbeeld The Ten Commandments of Ben-Hur helemaal geen last van heb. Ondanks de fraaie animatie kom ik niet verder dan 1.0*, vanwege de vrij constante ergernis over het belerende toontje, het propagandagevoel, de muziek, vrijwel alle personages, hun hoofden en in het bijzonder Mozes.

avatar van centurion81
Geweldige, tijdloze verfilming van het bijbelverhaal Exodus. Prachtige animatie, en een hele sterke soundtrack.