The Prince of Egypt (1998)

Alternatieve titel: De Prins van Egypte

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Brenda Chapman, Steve Hickner en Simon Wells
met de stemmen van Val Kilmer, Ralph Fiennes en Sandra Bullock

De Egyptische farao Seti geeft het bevel om alle Hebreeuwse baby's te verdrinken. Een wanhopige moeder plaatst haar zoon in een mandje, die terecht komt bij de koningin. Moses wordt opgevoed als een broer van de troonopvolger Ramses. Jaren later worden de broers van elkaar gescheiden wanneer Moses achter zijn ware achtergrond komt. Hij krijgt van God de taak om als boodschapper te fungeren, en de onderdrukte Hebreeuwse bevolking te leiden naar een eigen land.

avatar van Vinokourov
De animatie ziet er over het algemeen goed uit, dat zeker, maar ik kan niet zoveel met de bijbelse saus die rijkelijk over deze film is uitgesmeerd. Het verhaal van Mozes ken ik wel, maar vindt het nooit ergens boeiend worden. De liedjes zelf zijn ook tenenkrommend al is de animatie tijdens die momenten wel vaak tof om te zien.

avatar van Woland
Ik vreesde na vijf minuten al met zeer grote vrezen. Jazeker, het ziet er prachtig uit, maar dat eerste suikerzoete, vrome liedje kwam me al snel de neus uit. Die vervelende chariot race direct daarna waarin Moses doorzichtig neergezet moest worden als coole dude maakte het niet veel beter, ik kreeg er een reli-rock-gevoel van - "kijk eens hoe cool je kan zijn als Christen!". Gezien het feit dat het verhaal me bijzonder welbekend is, en gezien het feit dat ik als overtuigd heiden niet zo ontvankelijk ben voor vrome boodschappen was ik een beetje bang dat dit wel eens een hele lange zit zou kunnen worden.

Gelukkig werd het daarna wel een klein beetje beter. Het is natuurlijk een verhaal waarin veel gebeurt, veel drama en heel veel grootse ontwikkelingen die toch een aardig tempo opleveren als ze in dik anderhalf uur er doorheen geknald worden. En hoewel de hele film fraai geanimeerd is, is het jammer dat sommige van de interessantere stukken in een soort van korte samenvatting getoond worden (op de muur in Egypte bijvoorbeeld). En raar genoeg, hoewel de animatie grotendeels goed is, lukt het ze niet om de hoofden van de personages enigszins normaal te krijgen, wat na de eerste realisatie hiervan een constante bron van ergernis bleef. Verder bleven de liedjes de film lang een dikke treurnis, en meestal kon ik me toch niet aan het feit onttrekken dat ik naar jeukgevende reli-propaganda met een bloedirritante Mozes aan het kijken was - iets waar ik bij bijvoorbeeld The Ten Commandments of Ben-Hur helemaal geen last van heb. Ondanks de fraaie animatie kom ik niet verder dan 1.0*, vanwege de vrij constante ergernis over het belerende toontje, het propagandagevoel, de muziek, vrijwel alle personages, hun hoofden en in het bijzonder Mozes.

avatar van centurion81
Geweldige, tijdloze verfilming van het bijbelverhaal Exodus. Prachtige animatie, en een hele sterke soundtrack.

avatar van mjk87
Vrij serieuze film en dat is verrassend voor westerse animatie, maar echt boeien deed die me niet. Het verhaal is te groot voor de geringe tijd die de film heeft. De liedjes zijn matig en dienen ook niet echt een doel, anders dan vaak in Disney waarmee de plot vooruit wordt geholpen en je een verhaal in 80 minuten kan vertellen. Animatie is ook weinig bijzonder, een beetje plat en niet mijn stijl. De achtergronden zijn dan wel heel aardig en het slotstuk mag er zijn, daar wordt ook goed gebruikt gemaakt van cgi. Acteerwerk ten slotte is het vermelden nauwelijks waard met enorm vlak stemmenwerk. 2,0*.

avatar van IH88
“Look. Look at your people, Moses. They are free.”

Aardige animatiefilm. The Prince of Egypt is een wat serieuzere film (gebaseerd op het boek Exodus), en de strijd van Moses om zijn volk een beter bestaan te geven wordt goed verwerkt in een animatiefilm van maar 90 minuten. Er zit humor in de film en de muziek is soms weer erg zoetsappig (zonder muziek had ook best gekund), maar voor het grootste gedeelte weten de makers wel de juiste toon aan te slaan. Met prima stemacteurs als Kilmer, Fiennes, Pfeiffer, Bullock, Goldblum en Glover (en Mirren, Patrick Stewart, Steve Martin en Martin Short). Het is bijna jammer dat dit geen live-action film is.