Maniac Cop (1988)

Actie / Horror

geregisseerd door William Lustig
met Tom Atkins, Bruce Campbell en Richard Roundtree

Politieagent Frank McRae (Tom Atkins) onderzoekt een reeks brute moorden in New York en hij denkt dat de moordenaar een politieagent is. Zijn chef wil hier echter niets van weten. Op een gegeven moment wordt politieagent Jack Forrest (Bruce Campbell) aangezien als de dader en gearresteerd, nadat zijn vriendin dood wordt gevonden in een motel. McRae is er echter van overtuigd dat Forrest niet de moordenaar is en gaat op onderzoek uit.

avatar van rebelkush
megaman schreef:
Wel een aardige slasher met een serieuze sfeer en een sinistere villain. Niet opzienbarend vergeleken met al die Halloweens en Friday the 13ths maar zeker geen miskoop (heb de Cultproof Blu Ray editie). De twee vervolgdelen heb ik helaas nog niet kunnen vinden op BR of DVD. Tenminste niet in regio B/2. Een 2,5 voor deze culthorror die niks speciaals is maar gelukkig ook nergens saai of onsamenhangend is.

M

Als je deel 2 nog niet hebt gezien kun je hem vinden op youtube.

avatar van Basto
Komt een remake aan van Refn. Een zeldzame remake waar ik wel naar uitkijk, want dit verhaal kan veel beter verteld worden.

avatar van keimpeS
Ik ben niet een grote fan van de films van Larry Cohen maar Maniac Cop is gewoon goed, ondanks zoals velen hier aangeven het slechte acteerwerk. Als je een paar Larry Cohen films hebt gezien dan weet je dat het acteerwerk niet super is, met uitzondering van It's Alive. De Blu-ray uitgave van Maniac Cop is top!

avatar van mikey
keimpeS schreef:
Als je een paar Larry Cohen films hebt gezien dan weet je dat het acteerwerk niet super is!

Cohen is toch de schrijver en niet de regisseur?

avatar van mikey
Basto schreef:
Komt een remake aan van Refn. .
Nou nou, hij moet ook nog een catholic schoolgirl giallo remake maken.

avatar van keimpeS
mikey schreef:

Cohen is toch de schrijver en niet de regisseur?

Oke dat wist ik weer niet...

avatar van sinterklaas
Zat de hele tijd met mijn hoofd dat ik hier naar Lustig's werkje uit 1980. Bleek het toch wel Maniac Cop uit 1988 te zijn.

Heerlijke film van het zogehete video nasty aangelegenheid. Een simpel verhaal: New York wordt geteisterd door een maniakale agent die gewoonweg plezier heeft in het vermoorden van mensen. Zo lijkt het. Ik had echter wel goorder verwacht, maar als een horrorfilm met enkele vanoudse actieelementen komt dit erg goed door. Lustig laat ook zijn overduidelijke liefde voor New York zien en de moorden die in beeld worden gebracht liegen er ook niet om. En altijd weet deze Maniac Cop er mee weg te komen, waarbij er anderen tot moordenaar worden verdacht... Waaronder agent Jack Forrest... die zich op de verkeerde plek en verkeerde tijd bevond.

Typisch jaren 80. Gooi wat elementen wat met psychopaten, psychologische elementjes, brute moorden en eventuele vuurgevechten in de blender en je krijgt voor weinig geld dit cinemaatje voorgeschoteld. Amusant van begin tot eind en het hoekige acteerwerk valt ook hierdoor niet op.
En uiteindelijk is de Maniac Cop zelf ook maar een beschadigde man. Geïndoctrineerd door zijn lieve moedertje of loopt het toch anders?

Prima vermaak. Ik miste alleen wel de VHS-sporen.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk meer een actiefilm dan slasher of horror en het blijft nogal braaf. Vooral de eerste 20 minuten zijn aardig waarbij er nog wat mysterie hangt rond de maniakale politieagent. Een verklaring over het waarom krijgen we min of meer, al is het uiteindelijk gewoon weer het aloude wraakverhaaltje. Het detectivegedeelte was ook nog wel enigszins boeiend, maar eens als het duidelijk is wie de killer is, is het vooral wachten op de ontknoping. Pakken ze hem of niet? Bruce Campbell ik ben niet erg onder de indruk, ik vind hem maar een houten klaas. Nogal voorspelbaar einde. Amusant maar toch vrij standaard. Met een wat leukere cast had ik het misschien wel een voldoende gegeven.

avatar van dvdfreak123
Matig filmpje. Word door velen als een ware cultklassieker gezien maar is voor mij niet echt weggelegd. Acteerprestaties beneden nul en verhaal heel cliche en voorspelbaar. Wat ik wel goed vond in het begin enzo dat maniac cop mysterieus is en je niet weet wie hij is. Goed om eens te zien op een saaie zondag maar meer niet 5/10

avatar van wendyvortex
Soort van jaren 80 -superproductie met schrijver en producer Larry Cohen (It's Alive, Q, The Stuff), regisseur William Lustig (Maniac) en hoofdrolspeler Bruce Campbell (Evil Dead).
Ze maken er een redelijke actiehorror van, maar weten Paul Verhoeven's Robocop niet te overtreffen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Maniac Cop will live forever! Aldus Tom Atkins in een aangenaam interview op de blu-ray release van Arrow Video. Blijft een super sympathieke vent en boeiend om naar te luisteren. Speelt hier (hoe kan het ook anders) een echte New York cop in een door Larry Cohen (It's Alive) geschreven en Lustig (Maniac) geregiseerde klassieker van formaat. Met Bruce Campbell in een voor hem serieuzere rol... what's not to like? Het bracht tevens een nieuw slasher-cult-icoon voort en dat allemaal met een über grauw New York als achtergrond. Een product van z'n tijd en mede daardoor bijzonder tijdloos en non-stop vermakelijk... + een sfeervolle soundtrack (met name die flashback-scene).

avatar van SouthamptonFC
Leuke slasher. 4*

avatar van Bob Gray
Aardige slasher maar een beetje te tam om echt gedenkwaardig te worden. Zit ook een beetje tussen een actie en een horror in, waarbij beide niet helemaal werken. Toch wel een fijn sfeertje en een leuke cast waardoor het niet helemaal saai wordt.

Goede film. Als Evil Dead-fan is het extra leuk om Bruce Campbell en Sam Raimi te zien acteren.

Heerlijk foute slasher van begin tot eind. Verrukkelijk simpel en voorspelbaar vermaak. Prachtige beeldkwaliteit op de Arrow Blu-ray disc.