Po Zakonu (1926)

Alternatieve titels: By the Law | Dura Lex

Sovjet-Unie

geregisseerd door Lev Kuleshov
met Aleksandra Khokhlova, Sergei Komarov en Vladimir Fogel

Een team van vijf goudzoekers heeft net zijn eerste successen binnen, als één van hen psychisch breekt en twee anderen vermoordt. De twee overlevenden, man en vrouw, weten de moordenaar te overmeesteren. Ze komen voor een dilemma te staan omdat ze de man niet binnen korte tijd aan de autoriteiten kunnen overhandigen. Moeten ze het recht zelf in handen nemen, of moeten ze het risico nemen hem levend naar de bewoonde wereld te brengen?

Aardig allegorisch drama van montage goeroe Kuleshov,en overigens gebaseerd op een verhaal van de in de USSR uiterst populaire Jack London.Wie aan goudzoekers denkt,denkt eerder aan Californie,maar het verhaal speelt des winters in de bar koude Yukon vallei tijdens de goldrush aldaar rond 1900(vgl. Dagobert Duck).
De aan cabin fever lijdende Dennin,die wordt vertolkt door een als 2 druppels water op A Walbrook lijkende Fogel,draait door, wat een werkelijk onvergetelijk beeld oplevert:1 vd miners zit met zijn hoofd in een kom leeglopende uiensoep,maar het lijkt alsof zijn hersens over het bord kruipen .
De hele film bevat overigens onvergetelijke beelden en lijkt wel een textboek illustratie van de sovjet-school technieken,niet zo verwonderlijk aangezien we allemaal weten dat Kuleshov een synoniem is geworden voor montage.Alle elementen uit de bekende klassieken van die school zien we hier reeds aanwezig.
Wat het acteerwerk betreft valt op dat de bizar uitziende mrs. Nelson(Chochlova die eerder getrouwd had moeten zijn met MR.Ed) blijkbaar denkt dat ze in een Duits/expressionistisch horrordrama speelt.
Uiterst raadselachtig is het slot,dat blijkbaar afwijkt van het London verhaal en waarvan ik de betekenis eerlijk gezegd nog niet geheel begrijp.Op IMDB weten ze in ieder geval iedere link met het marxisme te missen,wat wel knap is.
Overigens bevat dit werk wel enkele elementen die voor common sense adepten zoals ik wat storend zijn:zo kondigt het eind vd winter zich hier aan met een ongenadige(wel mooi gefilmde) hoosbui alsof het in Moskou speelt,en zou die cabin nog niet geschikt zijn om 1 man de winter door te helpen,laat staan 5.En waar haalden ze die taart vandaan ?Maar enfin,dit is kunst mensen.

avatar van beavis
ik heb een versie gevonden van ~57 minuten, is dat ook de versie die jullie zagen?

Waarschijnlijk wel.Even ter geruststelling:de integrale film duurt gewoon 57 minuten.Hij is echter ooit samen met "schaakkoorts" van Pudovkin uitgebracht,en de GEZAMENLIJKE speelduur daarvan was blijkbaar 80 minuten.....Zo komen ze dus bij IMDB aan hun"informatie",die hier dan zomaar wordt nageblaat.

avatar van beavis
ik had al een vermoeden dat er zoiets in het spel was, maar dank voor de bevestiging!!

Overigens begrijp ik de keuze van de moderatoren wel om zich aan ImdB vast te houden ook al is het algemeen bekend dat de informatie daar, zeker van oudere en niet-Amerikaanse films nog wel eens in gebreken blijft. Je moet ergens een grens trekken en je wilt ook niet constant 'correctie' mailtjes krijgen. Jammer is wel dat we over 100 jaar misschien de correctie informatie nooit meer kunnen vinden...

nog even verder off-topic, mijn duik in de vroege Russische avant-garde is nog maar net begonnen. dus ik volg de 'avonturen' van Poisonthewell en pippo il buffone met intresse. Dank voor jullie, indirecte, tips en leuk om af en toe jullie meningen te lezen!

avatar van Zavo
pippo il buffone schreef:

Dit klopt niet hoor, de film duurt wel degelijk 80 minuten. De gerestaureerde versie die op het IFFR draaide althans, misschien is er een oudere kortere versie die jullie hebben gezien.

Geweldige film trouwens, heel intens, zeer goede acteurs.

avatar van beavis
oeps, dat moet dan wel... had toch niet echt het idee iets te missen in het verhaal... maar goed, even checken hoe lang de Duitse DVD versie is

edit: 96 minuten... toch die ook nog maar eens aanschaffen dan!

Ik zag die film VOOR er een officiele DVD release was en toen de menschheid het nog moest doen met een video opname van een Russische tv-uitzending.God verhoede dat ik verkeerde informatie zou rondstrooien !
Nu wel die DVD checken,want ik ben toch benieuwd wat ze hier aan hebben toegevoegd,heb niks gelezen over evt. extra footage die gevonden zou zijn.

edit:op de kop af 78 minuten...

avatar van Spetie
Zeker één van de rauwste stomme films die ik tot nu toe zag. Ook een vrij goede trouwens, met een aardig verhaal dat best boeiend wordt uitgewerkt.

Waar het allemaal nog erg leuk en aangenaam begint, daar slaat de sfeer al vrij snel om in een spannende film, met een claustrofobisch aanvoelende atmosfeer, waarin de personages elkaar niet altijd kunnen vertrouwen. Het acteerwerk is lekker expressionistisch, mede ook doordat de gezichten bijna allemaal van die typische karakterkoppen zijn, die goed passen bij een verhaal als deze.

Naast de personages speelt het veranderlijke weer hier ook een hele grote factor in het verhaal. In de tweede helft is het vooral ook een psychologische studie, over hoe mensen in bepaalde situaties kunnen en eventueel hadden moeten reageren. De wet volgen hoeft niet altijd de juiste route te zijn. Het is niet altijd top, maar over het geheel gezien vond ik dit best goed. Daarnaast was het ook wel fijn om eens een stomme Sovjet te zien, waarin totaal geen propagandistische boodschap voorkomt, of ik moet deze zowaar gemist hebben.