ad
  • 140.677 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.819 acteurs
  • 284.168 gebruikers
  • 8.143.137 stemmen
Avatar
 
Geen afbeelding beschikbaar

Lev Kuleshov

Overleden op: 29-03-1970 (71)

Geboren: 13 januari 1899 in Tambov

Bekend van: Po Zakonu, Neobychainye Priklyucheniya Mistera Vesta v Strane Bolshevikov en Velikiy Uteshitel

IMDb profiel: Lev Kuleshov

Wikicode: 17524

12 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Niet Sergei M. Eisenstein, maar Lev Kuleshov is de grondlegger van de (Sovjet) montagetheorie.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Het legendarische Kuleshov-effect ( experiment ) !

YouTube - the original kuleshov expiriment.mov


Wouter

  • 18471 berichten
  • 2861 stemmen

ghostman schreef:

Niet Sergei M. Eisenstein, maar Lev Kuleshov is de grondlegger van de (Sovjet) montagetheorie.

Er is niet 1 Sovjettheorie. Eisenstein had andere dan Kuleshov. Feit is wel dat Kuleshov een veel grotere impact had op de filmgeschiedenis. Zijn theorie is nog steeds de basis van alle speelfilms die vandaag gemaakt worden, terwijl je Eisensteins (en Vertov for that matter) werk eigenlijk alleen terugziet in commercials (en propaganda).


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Natuurlijk zijn er door de jaren heen nieuwe theorieën ( methoden ) bedacht en bestaande technieken verder ontwikkeld ( , door Pudovkin , Eisenstein , Dovzhenko , Vertov , e.a. ) . Maar hij was toch de eerste Sovjetfilmtheoreticus die er de basis voor legde ...


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Wouter schreef:

Zijn theorie is nog steeds de basis van alle speelfilms die vandaag gemaakt worden, terwijl je Eisensteins (en Vertov for that matter) werk eigenlijk alleen terugziet in commercials (en propaganda).

De theorie van Griffith is de basis . Ik ben het ook niet eens met je tweede stelling ...


Wouter

  • 18471 berichten
  • 2861 stemmen

Tja, maar jij ziet Eisenstein in Mann...


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Vraag ik me toch echt af waarom het niet zou kunnen ? Ik zie Eisenstein o.a. in Peckinpah , Godard , Parajanov , Russ Meyer , Rocha en Kar Wai Wong , dus waarom ook niet in Mann ? Verder vergeleek ik hem met Vertov ...

Omdat Manns cinema je niet ligt , betekent toch niet dat hij geen Sovjetmontage hanteert . De 'talkies' ( Ivan Groznyy ) van Eisenstein zijn qua editing eigenlijk veel minder dynamisch dan Ali , Miami Vice en Public Enemies . Ik ben niet de enige die dat ziet . De schrijver van dit essay vergelijkt zelfs de montage van Arsenal (1928) !!! met Public Enemies . Met de wetenschap dat films van Dovzhenko in principe veel dynamischer zijn dan van Eisenstein of Vertov .

Bovendien geeft Mann nota bene zelf aan dat hij in de Sovjetmontage is geïnteresseerd . Wie zijn we om dat in twijfel te trekken of zelfs te ontkrachten ... ?


Wouter

  • 18471 berichten
  • 2861 stemmen

Uit die quote die jij van hem plaatste bleek niet dat de man enig inzicht in de materie had. Dat was een uiterst oppervlakkige vergelijking. Dat is zeggen dat je films wel wat van À Bout de Souffle weghebben, in de zin van dat ze ook zwart-wit zijn.

Ik heb niet genoeg van Mann gezien om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik zag in wat ik zag een simpele westerse verhalende montage.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5445 berichten
  • 2 stemmen

Huh , beide stijlen hoeven elkaar toch niet uit te sluiten ? Russ Meyer heeft bijv. toch ook 'verhalende' films gemaakt , toch beweren filmtheoretici dan hij zich vasthield aan de beginselen van Eisenstein .

Volgens Eisenstein ( Vertov en Godard ) is montage allesbepalend en eigenlijk ook de essentie van de cinema . Daar gelooft Mann ook in . That's all , no big deal .

Ga eens de shootouts in Miami Vice en Public Enemies checken . De cuts daar zijn eigenlijk veel energieker en dynamischer dan bij Eisenstein . Of Nouvelle Vague en Je Vous Salue, Marie van Godard . Je zal je ogen niet geloven .

Maar dat is toch eigenlijk niet zo raar , films van Eisenstein zijn bijna antiek , man .

Bovendien zijn films van Mann abstract , wetenschappelijk ( afstandelijk ) en niet zo 'verhalend' als je zou denken denken . Waarom denk je anders dat de gemiddelde tiener zijn films niet kan waarderen ...

Er zijn cineasten die cinema tot kunst hebben verheven , Mann heeft cinema tot kunst en wetenschap verheven .


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2840 berichten
  • 1504 stemmen

Wouter schreef:

Ik heb niet genoeg van Mann gezien om er iets zinnigs over te zeggen, maar ik zag in wat ik zag een simpele westerse verhalende montage.

Dan moet je er inderdaad meer van 'm gaan zien.


Wouter

  • 18471 berichten
  • 2861 stemmen

xgogax schreef:

Huh , beide stijlen hoeven elkaar toch niet uit te sluiten ? Russ Meyer heeft bijv. toch ook 'verhalende' films gemaakt , toch beweren filmtheoretici dan hij zich vasthield aan de beginselen van Eisenstein .

Volgens Eisenstein ( Vertov en Godard ) is montage allesbepalend en eigenlijk ook de essentie van de cinema . Daar gelooft Mann ook in . That's all , no big deal .

No big deal indeed. Een uitermate grove simplificatie van Eisenstein.

Maar dat is toch eigenlijk niet zo raar , films van Eisenstein zijn bijna antiek , man .

Ik ben nooit zo'n fan geweest, hoor.

Het gaat me niet om het kwaliteitverschil, maar om de inhoud.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4285 berichten
  • 4043 stemmen

xgogax schreef:

films van Eisenstein zijn bijna antiek , man ..

Ik ben wel een groot fan van Eisenstein en snap overigens niet wat er mis is met antiek. Moet ook bekennen de gehele uitspraak niet goed te snappen want als ik zijn geluidsloze films vergelijk met die van tijdsgenoten vind ik Eisenstein vele malen moderner en verantwoordelijk voor filmisch briljante stukken die nog altijd intens voelbaar zijn.

Daarnaast is z'n geluidstijdperk ook waanzinnig. Ivan Groznyy en Alexander Nevsky zijn meesterwerken.