ad

Alternatieve titels: By the Law / Dura Lex

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Lev Kuleshov

Met onder meer: Sergei Komarov en Vladimir Fogel

IMDb beoordeling: 7,6 (947)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Over Po Zakonu

Een team van vijf goudzoekers heeft net zijn eerste successen binnen, als één van hen psychisch breekt en twee anderen vermoordt. De twee overlevenden, man en vrouw, weten de moordenaar te overmeesteren. Ze komen voor een dilemma te staan omdat ze de man niet binnen korte tijd aan de autoriteiten kunnen overhandigen. Moeten ze het recht zelf in handen nemen, of moeten ze het risico nemen hem levend naar de bewoonde wereld te brengen?

imageimageimageimageimage

avatar van Spetie

Spetie

Zeker één van de rauwste stomme films die ik tot nu toe zag. Ook een vrij goede trouwens, met een aardig verhaal dat best boeiend wordt uitgewerkt.

Waar het allemaal nog erg leuk en aangenaam begint, daar slaat de sfeer al vrij snel om in een spannende film, met een claustrofobisch aanvoelende atmosfeer, waarin de personages elkaar niet altijd kunnen vertrouwen. Het acteerwerk is lekker expressionistisch, mede ook doordat de gezichten bijna allemaal van die typische karakterkoppen zijn, die goed passen bij een verhaal als deze.

Naast de personages speelt het veranderlijke weer hier ook een hele grote factor in het verhaal. In de tweede helft is het vooral ook een psychologische studie, over hoe mensen in bepaalde situaties kunnen en eventueel hadden moeten reageren. De wet volgen hoeft niet altijd de juiste route te zijn. Het is niet altijd top, maar over het geheel gezien vond ik dit best goed. Daarnaast was het ook wel fijn om eens een stomme Sovjet te zien, waarin totaal geen propagandistische boodschap voorkomt, of ik moet deze zowaar gemist hebben.