Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titel: A Serbian Film
Oorsprong:
Servië
Geregisseerd door: Srđan Spasojević
Met onder meer: Sergej Trifunović en Ana Sakić
IMDb beoordeling:
4,9 (79.269)
Gesproken taal: Duits, Servisch, Engels en Zweeds
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Srpski Film
"Not all films have a happy ending"
Ex-pornoster Milos leidt nu een normaal leven, samen met zijn vrouw en zoontje van vijf. Een onverwacht telefoontje van zijn ex-collega Layla, die nog steeds pornoster is, verandert alles. Milos heeft financiële problemen, dus stelt Layla hem voor aan Vukmir, een mysterieuze, machtige man binnen de pornowereld. Hij doet Milos een aanbod dat deze niet kan weigeren; de hoofdrol in zijn nieuwste film. Dit zou ervoor zorgen dat Milos zich voor de rest van zijn leven geen zorgen hoeft te maken over zijn financiën. Maar Milos maakt deel uit van een wel heel bizarre film...
Externe links
Acteurs en actrices
Miloš
Vukmir
Marija
Marko
Lejla
Jeca
Jecina majka
Jecina baka
Doktorka
Stefan
Video's en trailers
Reviews & comments
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Ja maar ik vond het ook vrij ernstig. Ik kan nog tot op een bepaalde hoogte genieten van schock-films bijvoorbeeld als het filmisch erg sterk is of omdat er een sterk statement wordt gemaakt. Bij deze film was beide niet het geval, ik vind Srpski Film echt heel slecht.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11926 berichten
- 5331 stemmen
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Film gister gezien, en valt wat voor te zeggen. Al is het wel erg circumstancial.
narva77 (crew films)
-
- 12737 berichten
- 6541 stemmen
....of omdat er een sterk statement wordt gemaakt. Bij deze film was beide niet het geval, ik vind Srpski Film echt heel slecht.
Dan heb je toch écht wat gemist; "Srpski Film" is één grote aanklacht tegen de huidige Servische maatschappij en de verharding daarvan!
De "zwakkeren" in de samenleving, zoals kinderen, bejaarden en psychiatrisch patiënten delven in deze harde maatschappij het onderspit...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Belachelijke vorm om die aanklacht tot uiting te brengen wat mij betreft. Srdjan Spasojevic wil vast een statement maken, maar m.i. maakt hij die in de verste verte niet. Wat de omvang is van dat statement is per individu verschillend, Daja spreekt natuurlijk gewoon zijn mening uit dat hij vindt dat er geen sterk statement gemaakt wordt.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Ik vraag me sterk af of hij de film wel daadwerkelijk gezien heeft.
De aanklacht is toch redelijk duidelijk. In ieder geval duidelijker dan in Salo die hij wel prijst, maar het zeker nergens, op geen enkel vlak, haalt bij deze film. Juist bij Salo heb ik het idee dat het shockeren om het shockeren is.
Maar wat betreft de boodschap van deze film en de hardheid die gebruikt wordt om deze duidelijk te maken; ben je wel eens in Servie (of Bosnie, vrijwel zelfde situatie) geweest? Ga anders een praten met iemand die daar vandaan komt...
Overigens vind ik qua opbouw naar alle bizarheden juist wél goed opgebouwd, ook dat is juist iets dat in Salo mist.
Ik zou zeggen ga de film nou eens écht bekijken!
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12867 stemmen
Tijdje geleden ook al vernomen, zou een doodschande voor het medium zijn moest een rechter hieraan gevolg geven. Een uiterst zielige vertoning is het, hopelijk levert het de film dan gewoon wat extra aandacht op.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik vraag me af op welke gronde jij die accusaties baseerd. Helemaal niet zo gek dat je vindt dat deze film helemaal geen sterk statement neerzet. Beetje flauw om dan met zo'n accusatie te komen, alsof je iets moet kunnen met dit statement. Ook nogal misplaatst om Spasojevic met Pasolini te gaan vergelijken
. Alsof je de columniste van de Tina gaat vergelijken met Dostojevski.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Ik vraag me sterk af of hij de film wel daadwerkelijk gezien heeft.
De aanklacht is toch redelijk duidelijk.
Maar wat betreft de boodschap van deze film en de hardheid die gebruikt wordt om deze duidelijk te maken; ben je wel eens in Servie (of Bosnie, vrijwel zelfde situatie) geweest? Ga anders een praten met iemand die daar vandaan komt...
Dit meen je toch niet serieus hoop ik...
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Voor mensen uit Bosnie/Servie zijn de vergelijkingen tussen deze film en de huidige situatie in die landen niet zo heel vreemd hoor. Als je ook maar enig idee hebt van hoe het er aan toe is in die landen zou je dat makkelijker kunnen inzien.
Voor de vergelijking tussen Pasolini's Saló en Spasojevic's Srpski film moet je niet bij mij zijn maar bij Daja.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Voor mensen uit Bosnie/Servie zijn de vergelijkingen tussen deze film en de huidige situatie in die landen niet zo heel vreemd hoor. Als je ook maar enig idee hebt van hoe het er aan toe is in die landen zou je dat makkelijker kunnen inzien.
Geef me asjeblieft een voorbeeld, ben buitengewoon benieuwd.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Voor mensen uit Bosnie/Servie zijn de vergelijkingen tussen deze film en de huidige situatie in die landen niet zo heel vreemd hoor. Als je ook maar enig idee hebt van hoe het er aan toe is in die landen zou je dat makkelijker kunnen inzien.
Newborn porn is daar ook gewoon de normaalste zaak van de wereld? Lijkt me sterk. Ik vraag me sowieso af wat het doel is van het segment.
Je hebt gelijk. Excuses.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2584 stemmen
Ik ook, ik dacht wel te menen dat de regisseur zoiets vermelde in het interview wat ik een paar pagina's terug had gepost.
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12867 stemmen
Geef me asjeblieft een voorbeeld, ben buitengewoon benieuwd.
Wat betreft de aanklacht, dat hebben de regisseurs al meerdere malen aangegen.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Waarom allegorie soms niet werkt bij film:
Bron: The Guardian
ASman
-
- 1715 berichten
- 929 stemmen
Ik dacht dat iets pas kinderporno was als er ook daadwerkelijk levende kinderen het slachtoffer van zijn geworden. Dat lijkt me in deze film toch niet echt het geval te zijn. Bij de Newborn Porn was de prop trouwens van een overduidelijk campy ( lees : vrij zwakke en neppe) kwaliteit.
Al hadden ze deze scène evengoed achterwege kunnen laten en mocht ook de climax een beetje minder grafisch op dat gebied.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Newborn porn is daar ook gewoon de normaalste zaak van de wereld? Lijkt me sterk. Ik vraag me sowieso af wat het doel is van het segment.

Je hebt gelijk. Excuses.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Geef me asjeblieft een voorbeeld, ben buitengewoon benieuwd.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Al bedacht dat dit alles mischien wel eens figuurlijk bedoeld kan zijn? Dat je bij je geboorte al direct verneukt bent o.i.d.
Tuurlijk
. Maar dat is nou net mijn probleem met dat segment. Totaal onnodig en out of place. En als je hiermee inderdaad wil aantonen dat je van je jeugdigheid beroofd wordt etc. wordt de plank imho wel behoorlijk mis geslagen. Dan ben je qua symboliek creatief gezien wel erg lomp. Dit moet je als cineast zijn niet eens willen.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Oke, laten we er maar over op houden....
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Tja, je vroeg er zelf om...
@Naomi Watts; Ik denk dat een wat zwakker uitgebeelde scene de sitatie daar niet op gewicht zou schalen. Tenzij je erg naief bent, kun je natuurlijk dergelijke landen en hun situaties totaal niet met een land als Nederland vergelijken.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Snap ik, maar het de meest vergezochte onzin die ik ooit als excuus voor walgelijke rommel gehoord heb.
Alsof ook maar 1 iemand in Joegoslavie die vergelijking zal snappen cq waarderen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Snap ik, maar het de meest vergezochte onzin die ik ooit als excuus voor walgelijke rommel gehoord heb.
Alsof ook maar 1 iemand in Joegoslavie die vergelijking zal snappen cq waarderen.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Dan heb je toch écht wat gemist; "Srpski Film" is één grote aanklacht tegen de huidige Servische maatschappij en de verharding daarvan!
De "zwakkeren" in de samenleving, zoals kinderen, bejaarden en psychiatrisch patiënten delven in deze harde maatschappij het onderspit...
Prima, dan ga ik volgende week een film maken waarin studenten het slachtoffer zijn van kannibalisme en waarin kunstenaars on-screen verminkt en verkracht worden. Ik gooi er nog wat necrofilie bij en geef er een paar wat confronterende ongeneeslijke ziektes en zie daar; mijn statement tegen de regering die op dit moment financieel de kunstenaars en studenten aan het plukken is.
A Serbian Film heeft de ballen verstand van symboliek en legt in mijn ogen geen goede vergelijkingen (zo is de motivatie ook uit de lucht gegrepen en behoort het hoofdpersonage niet tot de doelgroep die jij schetst).
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1888 stemmen
Nee de symboliek in Saló wel? Daar worden meerdere keren de nodige minderjarigen verkracht. Ook de nodige, voornamelijke zelfs, homosexuele "daden" krijg je meerdere keren voor je kiezen. Dan nog maar niet te spreken over het eten van stront.
Nee die symboliek is volledig duidelijk en goed gekozen... 
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Je kreeg een hoop stront voor de kiezen, onder het toenmalige beleid. Ofso?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
kos bedoelt Joegoslaven die Milosevic niet gediend hebben
.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Nee de symboliek in Saló wel? Daar worden meerdere keren de nodige minderjarigen verkracht. Ook de nodige, voornamelijke zelfs, homosexuele "daden" krijg je meerdere keren voor je kiezen. Dan nog maar niet te spreken over het eten van stront.
Nee die symboliek is volledig duidelijk en goed gekozen...
Saló is een stuk duidelijker omdat ze ook letterlijker is. Ten tijde van de tweede wereld oorlog was de stad Saló een plek waar leiders van het fascisme vertoefden. De gebeurtenissen in de film zijn voor een deel gebaseerd op het 18 eeuwse boek van Marquis de Sade en een verwerking van Pasolini's eigen ervaringen in Saló (en vertoond bovendien paralellen met het boek Inferno van Dante). Los van dat hij gruwelijkheden laat zien die onder het naziregime hebben plaatsgevonden omdat mensen vanuit perverse belangen opeens vrijbaan hadden om hoger in de maatschapprlijkr ladder te komen, verteld Pasolini ook over het moeizaam seksueel "volwassen" worden is wanneer je omringt wordt door perversiteit. Beide aspecten (vooral laatsgenoemde) zijn zelden zo sterk naar voren gekomen in een film. Saló laat gruwelijkheden zien maar ook overleveningsdrang en menselijke spanningen (alleen al voortkomend uit die seksuele spanningen en de vraag wat "gezond" is). De film is niet vaag symbolisch maar letterlijk en laat bovendien een waanzinnig inzicht zien in (bepaalde) seksuele ontwikkeling.
narva77 (crew films)
-
- 12737 berichten
- 6541 stemmen
Wat de omvang is van dat statement is per individu verschillend,
Prima, dan ga ik volgende week een film maken waarin studenten het slachtoffer zijn van kannibalisme en waarin kunstenaars on-screen verminkt en verkracht worden. Ik gooi er nog wat necrofilie bij en geef er een paar wat confronterende ongeneeslijke ziektes en zie daar; mijn statement tegen de regering die op dit moment financieel de kunstenaars en studenten aan het plukken is.

Nee, en in de nieuwste film Auschwitz van onze grote vriend Uwe Boll zit natuurlijk wél symobliek en is natuurlijk dan weer wél één groot statement tegen de onwetendheid omtrent wat er nou daadwerkelijk gebeurde in de concentratiekampen? Die film krijgt nl. wel een 5*, van de weledelgestelde heer DAJA....?
Gerelateerd nieuws

Gruwelijke horrorfilm 'A Serbian Film' verschijnt ongecensureerd op Blu-Ray
Bekijk ook

Qing Mei Zhu Ma
Drama, 1985
18 reacties

I Compagni
Misdaad / Drama, 1963
5 reacties

Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.375 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties

Seul contre Tous
Drama / Thriller, 1998
274 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





