Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

John Wick: Chapter 2 (2017)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Chad Stahelski
met Keanu Reeves, Riccardo Scamarcio en Ian McShane

John Wick (Keanu Reeves) is een legendarische huurmoordenaar die wordt gedwongen terug te keren uit zijn pensioen. Een voormalige medewerker probeert een schimmige, internationale moordenaarsbende te pakken te krijgen. Vanwege een gezworen eed om hem te helpen reist John af naar Rome, waar hij het op moet nemen tegen de meest dodelijke moordenaars van de wereld.

Het verhaal stelt niet veel voor zeggen sommigen terecht, maar dit verhaal ben ik echt binnen drie dagen totaal kwijt. De beelden vind ik mooi, maar zoals menig vervolg is ook dit minder dan deel 1. Reeves acteert slecht, er is een hoop onzin aktie. Een aantal scenes werkte op mijn lachspieren, wat volgens mij niet de bedoeling was.

Ik ga deel drie niet kijken. Denk ik...

avatar van Sergio Leone
Goed.

Ietsje minder dan deel 1, wat minder doekjes windt om de actie. Chapter 2 wil iets “dieper” gaan, wat natuurlijk te zot voor woorden is aangezien het DNA van deze reeks bestaat uit schieten.
Nu, er wordt nog genoeg afgeschoten en geknokt. De speelduur vliegt wederom voorbij en dat het verhaaltje nu minder persoonlijk is, is dan maar zo. Het einde laat een laatste deel toe, hopelijk wordt dat ook gewoon terug anderhalf uur schieten en knokken. Verhaal moeten ze er toch niet insteken, dat hebben ze hier al gedaan.

Voor Keanu Reeves geldt hetzelfde als het origineel, al gaat hij hier iets meer over-the-top tijdens een oneliner of 2. De slechterik van dienst vind ik weinig overtuigend, maar de aanwezigheid van zo’n Ian McShane is dan weer wél prettig.

Regisseur Chad Stahelski doet een herhalingsoefening van al het goede en al het slechte uit het origineel. De knokpartijtjes zijn iets afwisselender, maar de actie teert wel vaak op headshots. Dikke plus wel de shootout in de tunnel onder het Colosseum. Heerlijk in beeld gebracht, zowel op visueel vlak als qua sounddesign. De soundtrack blijft ondermaats, dat zal in het derde deel ook wel niet meer veranderen, vrees ik. Niettemin vermakelijk actievehikel.

avatar van Zandadder
Te slecht voor woorden. Weet niet waar ik moet beginnen..

avatar van feyenoord126
Zandadder schreef:
Te slecht voor woorden. Weet niet waar ik moet beginnen..

Nou, give it a shot!

avatar van GoodOldJack
Ik kon het eerste deel echt nog wel appreciëren maar dit was echt niet goed. Het beste moment van de film is nog de eerste paar minuten voor de eigenlijke titelsong zich afspeelt. Voor de rest is John Wick misschien nog steeds wel het onklopbare spook dat hij altijd geweest is maar toch ik heb mij aan veel geërgerd. Dat gaat van de visuele rommel die er vaak van gemaakt is, echt serieus als je film draait om de stevige actiescènes en schietpartijen zorg dan dat die te volgen zijn voor de kijker... . Maar evengoed om totaal andere dingen: Zo blijkt iedere slechterik perfect getraind in gebarentaal (en in meerdere andere talen)... . Heeft John Wick speciale adressen om pakken geregeld te krijgen waardoor hij per definitie al bijna onklopbaar is, wat dan met al de andere topgangsters, die hebben blijkbaar nul komma nul bronnen om aan gelijkaardige zaken te komen? Daarnaast missen de gangsters nog tien keer meer dan in elke andere film (echt geen énkele gangster die hem één keer in zijn gezicht kan raken?)?.

Enfin dertien in een dozijn actiefilm die door het vrij goede eerste deel voor mij minder punten krijgt dan de gemiddelde dertien in een dozijn actiefilm, het einde was ik ook niet meteen over te spreken.

avatar van snarfje5508
In vergelijking met deel 1 wat mij betreft duidelijk minder. Ietsje te ongeloofwaardig en ietsje teveel standaard piep-paf-poef. Dialogen gaan tergend langzaam alsof de film is bedoeld voor de leden van omroep MAX. Natuurlijk, de cast is goed. Het verhaal flinterdun maar dat weet je vooraf bij een dergelijk werk. Maar dit is te obligaat en te veel leunend op de altijd winnende held. Helaas, met 2,5 ster goed bedeeld.

avatar van macrobody
Hehe, eindelijk weer eens een actie film. Van begin tot eind non stop actie. John Wick 2 komt er mee weg vind ik. De stunts zagen er realistisch uit zoals die knakker die door de achterkant van de auto wordt weggeslingerd tegen een paal. Het verhaal heeft verder weinig om het lijf maar lekker boeien. Rambo in een modern jasje. Laat maar komen deel 3.

avatar van Harley Quinn
Dit pijnlijk slechte vervolg met een belabberd acterende Reeves doet afbreuk aan het goed te pruimen eerste deel. De persoonlijke motivatie om zijn oude beroep op te pakken was daar begrijpelijk. Dit keer wordt John gedwongen door een oude belofte. Jammer genoeg fungeert het bijzonder magere verhaal als een transparante kapstok waar een hoop klop aan gehangen wordt. Houd je van vechtscènes, dan zit je goed. Liggen je verwachtingen een minuscule drempel hoger? Dan adviseer ik je om deze overbodige sequel over te slaan.

avatar van Kenzomovies
had veel vrees dat deze zou tegenvallen na deel 1
maar viel goed mee, weer knallen als de beste.
een kleine ster minder dan deel 1 doordat het beste er toch een beetje af is.
toch nog een mooie 3*

avatar van DVD-T
Opnieuw bewijst Reeves dat hij met het juiste materiaal erg veel kan doen. Gelukkig ziet Reeves dat nu in. Hij neemt eindelijk een keer de juiste beslissingen voor zijn rollen.

Reeves is natuurlijk de kracht achter het succes van de eerste John Wick. De fantastisch geregisseerde actie scenes, de look en de wereld dragen daar ook aan bij. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. John Wick 2 gaat verder waar het eerste deel is geëindigd, maar besteed niet veel tijd meer aan dat onderwerp. Wat volgt is een heel nieuw verhaal wat niet altijd even interessant is om te volgen. Er zit te veel in wat het tempo van de film aanzienlijk naar beneden haalt. Neemt toch wel een deel van je interesse weg. De actie scenes zien er weer erg goed uit en zijn heel erg vermakelijk, al heb je het idee dat de makers het wel heel erg gechoreografeerd hebben. Het voelt niet echt naturel meer aan. Het laatste gevecht stelt wel wat teleur. Maar gelukkig is daar dan het einde. Krikt het niveau meteen weer heel erg omhoog. Erg tof gedaan waarbij je wel heel erg veel zin krijgt in een vervolg.

Reeves is zoals gezegd geboren om deze rol te spelen. Scamarcio mist gewoon aan uitstraling om een bad-guy te spelen. Fishburne doet gewoon even mee en speelt niet echt de memorabele rol waar zo veel aandacht in de marketing aan is besteed. Gelukkig dit keer wel McShane in een wat grotere rol. Ruby Rose, je ziet haar ineens in elke film. Wat haar charme is gaat compleet aan me voorbij.

Een beetje mixed feelings heb ik bij dit vervolg. De film duurt net wat te lang en af en toe gaat het tempo behoorlijk naar beneden. Maar de actie en het einde maken weer heel veel goed. Ik ben wel klaar voor Chapter 3.

avatar van Cleanshot
Sterke actie slecht tweede deel

avatar van JM Q
Inderdaad minder dan deel 1 en voor mij net iets meer dan 3 sterren. Niet dat het verhaal en acteerwerk geweldig zijn maar de film is over-the-top en een typische John Wick-film. Reeves is Wick, de film ziet er gelikt uit. Mensen moeten begrijpen dat de film bedoeld is als over-the-top.. en nergens pretendeert realistisch te moeten zijn

Toen ik Lawrence en Reeves weer zag acteren samen, kreeg ik weer een matrix vibe gevoel. Vraag mij af of ze het allebei nog een keer aandurven voor een vervolg op the Matrix. Ben bang van niet maar misschien is het maar beter ook. Het is haast onmogelijk om in de buurt te komen van het niveau van deel 1.

De actiescènes waren wel goed maar de film duurde naar mijn mening te lang.

Weer een prima actie film. Heerlijk genieten. Give me more, please.

(verwijderd)
Ik snap elk cijfer van 0.5* tot 4.0* wel eigenlijk. Het is zo voorspelbaar en allesbehalve origineel dat ik de reacties die deden vermoeden dat dit echt iets nieuws was totaal niet begrijp. Als hersenloze actie je ding is, zit je al snel aan die 4.0*.

Zelf zit ik er een beetje tussenin, ook omdat ik best fan van Keanu ben. Een paar slechte oneliners, leuke gevechten, en aardige bijrollen doen het goed, al viel de bijrol van Ruby Rose wel zwaar tegen qua speeltijd en relevantie. Aan de andere kant had ik het na een halfuur wel kunnen uitzetten zonder ene reet gemist te hebben.

Ergerde me ondanks de leuke gevechten ook aan het feit dat het ongeloofwaardig slecht is in plaats van geniaal (zoals een Fast&Furious dat wel voor elkaar krijgt). Wick had denk 700 keer vermoord kunnen worden zonder enige moeite.

Lager dan het 1e deel, kan me die echter nauwelijks herinneren.

avatar van pieteroyama
Het verhaal gaat helemaal nergens over. Een en al gevechten met soms echt belachelijke actie momenten. Ik persoonlijk was erg teleurgesteld. Ik vond deel 1 beduidend beter,

avatar van ikkegoemikke
“I'm not that guy anymore.
You are always that guy, John.”

De zoveelste keer dat ik me laat verleiden tot het kijken van een sequel, terwijl ik in mijn achterhoofd al weet dat het waarschijnlijk een flauw afkooksel zal zijn van het origineel. En toch kon ik het niet laten. En als ik mijn recensie van de eerste “John Wick” herlees, kan ik alleen maar constateren dat ik het toen al voorspeld had. De conclusie klonk als volgt : “Ik heb bewondering voor Reeves die op zijn 50ste aantoont dat hij nog steeds personages zoals Wick zonder moeite naar een hoger niveau kan tillen, maar ik vrees dat een vervolg toch maar een slap doorslagje zal zijn van het origineel”. Spijtig genoeg had ik gelijk.

Het enige verschil met het eerste deel is dat ze nu niet karig zijn geweest met de hoeveelheid nepbloed. Alweer gaat John Wick (Keanu Reeves) driest te werk en stapelen zich de lijken op. De vechtscènes, waarbij de aanstormende lijfwachten weer met een gericht hoofdschot worden afgemaakt, zien er bloederiger uit dan in de voorgaande film. Voor de rest is de opzet van het verhaal identiek hetzelfde. Ditmaal is niet het stelen van Wick’s auto en het doden van een puppy de aanzet om een nooit geziene wraakactie te starten. De gepensioneerde huurmoordenaar is verplicht om een taak uit te voeren in opdracht van Santino D’Antonio (Riccardo Scamarcio). Een taak waar hij niet onderuit kan vanwege een aloude code onder huurmoordenaars. Een weigering zorgt eerst voor een drastische wraakneming, waarna Wick noodgedwongen de vooropgestelde taak uitvoert. Dat deze uitvoering nadelige gevolgen heeft voor Wick zelf, is dan weer aanleiding voor meer over the top actiemomenten.

Overduidelijk dat de klemtoon bij dit tweede hoofdstuk weer op de actie ligt. Alweer werd de film voorzien van een flinterdun verhaal en is het ontbreken van diepgang bij de personages alomtegenwoordig. Maar uiteindelijk is dit gebrek alleen maar een voordeel . Alle pijlen kunnen gericht worden op de tot in de puntjes gechoreografeerde actiescènes die elkaar opvolgen in een razendsnel tempo. Ik ben ervan overtuigt dat de tellerstand op vlak van eliminaties een flink stuk hoger ligt. Men deed wel een schuchtere poging om het verhaal over het huurmoordenaars syndicaat en het neutraal terrein in de vorm van het Continental Hotel verder uit te diepen. Interessant? Ja. Noodzakelijk? Nee, niet echt. Je weet waar de film “John Wick” voor staat en dat is hetgeen je ook verwacht. En gelukkig hebben ze op dat vlak niet gefaald.

Maar toch was ik ditmaal niet bepaald onder de indruk. Ook al verplaatste ze het werkterrein van Wick naar een meer tot de verbeelding sprekende locatie en zijn de beelden daardoor oogstrelender dan die van New York, toch kon ik me niet van de indruk ontdoen dat deze film gewoon het succes dat het eerste deel kende schaamteloos uitbuit. Zelfs Keanu Reeves moest niet echt moeite doen. Toegegeven. De man is uiterst geschikt voor deze rol. John Wick’s koelbloedige, stoïcijnse blik en het beperkte gebruik van dialogen zijn eigenschappen die op het lijf geschreven staan van Keanu Reeves. “John Wick Chapter 2” is een logisch vervolg na het onverwachte succes die de eerste film kende. Ben je een liefhebber van het betere actiewerk dan is dit zeker verplicht kijkvoer. Zo kom je ook te weten hoe de mythe John Wick iemand met een potlood het zwijgen kan opleggen. Persoonlijk vind ik dat Wick nu toch wel rustig op pensioen kan gaan !

avatar van schenkowiets
Ik denk dat je van steven seagal enzo moet houden om deze film goed te vinden. Nee daar hou ik niet van , mischien toen ik 14 was . Maar ieder zn smaak natuurlijk.

avatar van Decec
Ben benieuwd...

avatar van MovieMind
Vond John Wick (2014) wel aardig, maar deze chapter 2 is me toch minder goed bevallen.

Echte actieliefhebbers zullen er wellicht van smullen want actie is er volop, maar voor mij was het een beetje overdaad schaadt. Om in de juiste termen te blijven....overkill!

avatar van Majestics
Wat een kinderachtige film is dit. De actiescenes hebben grotendeels dezelfde soort choreografie en er is amper spanning want John Wick ruimt iedereen wel op. En ook al is het een verstand-op-nul actiefilm, dat betekent niet dat je als scriptschrijver geen enkele moeite meer hoeft te doen om een paar fatsoenlijke dialogen te schrijven. Man man man.

Majestics

Jij bent kinderachtig deze film is puur actie en avontuur, nooi fantasie verhaal. Koop een waterpistool en schiet je zelf mee se lucht in

avatar van clubsport
Matig vervolg op het eerste deel waarin het slachtvee wel erg makkelijk word opgeruimt om het maar zo uit te drukken .
De eindscene in die spiegelkamer is wel aardige afwisseling maar voor de rest is het allemaal minder als deel 1

avatar van clubsport
1 gedachte kwam nog op een gegeven moment bij me op tijdens het kijken van de film

Waarom kiest men ervoor in het verhaal om de schijn op te wekken dat bijna letterlijk de halve wereldbevolking lid lijkt te zijn van deze organisatie en ook nog eens getrainde huurmoordenaars te zijn ?

Dit is overkill ten top , als kijker pas je je al heel snel aan en de verassing is oo zo vlug vervlogen en
als toeschouwer besef je als snel hoe belachelijk het idee eigenlijk is .

avatar van Brother Grimm
Eerste deel prima maar 2...sorry hoor wat een slechte acteurs voorspelbaar triest triest

avatar van Robertdeniro
Ongelooflijk wat een pulp. Hij vermoordt ze 1 voor 1 en wat is de verhaallijn? Compleet zinloos, nutteloos, inhoudsloos geweld vehikel. Hou je van domme inhoudsloze geweldfilms... Ga dan je gang.

Vond dit wel een goede tweede film. Het is inderdaad geen topscenario, maar zet je verstand op nul en geniet van de vele actiescènes.
Vond het net zo goed als het eerste deel, en denk dat de derde, want die komt er, net zo goed zal zijn.
Voor mij mag er gerust nog eentje bij !!
Heb me vermaakt met deze en de eerste film !!

avatar van thoyouknow1980
Wederom volop genieten geblazen
Maar dan wel blazen met kogels,want die vliegen je om de oren als zoete broodjes
De constante bruut harde actie die word getoond is van een hoog niveau.
Kan dus niet anders concluderen dan dat dit weer een heerlijke wraakfilm is geworden

avatar van Captain Pervert
Style over substance.

Deze nieuwe John Wick film is net als zijn voorganger met heel veel aandacht voor licht en kleur gemaakt. Het spat van je scherm en is heel fijn om naar te kijken. Het verhaaltje stelt weinig voor maar de lekkere visuele saus die over de film ligt, doet een heleboel vergeven.

Dit vervolg gaat iets dieper in op de onderwereld met huurmoordenaars die worden betaald met mysterieuze munten en er een vreemd soort eer-systeem op na houden. Ook vernemen we wie uiteindelijk aan het hoofd staat van dit alles: een geheim bizar samenwerkingsverband tussen zo ongeveer elke misdaadorganisatie op de wereld. Niet geloofwaardig, maar kniesoor die daar op let.

In de vorige film werd daar nog wat serieuzer over gedaan dan nu. De ernst gaat helemaal overboord bij een scène waarin twee mannen elkaar dood willen maken, en daarna per ongeluk belanden op een plek waar dit niet mag (volgens de onderwereld regels). Dus gaan ze maar aan de bar samen een drankje drinken. Dit werkte bij mij erg op de lachspieren, terwijl ik me afvraag of dat wel de bedoeling was.

De gevechten zijn leuk en de bodycount ligt weer heel hoog (honderden anonieme henchmen bijten in het stof). De hand-to-hand gevechten zijn best origineel, omdat er in tegenstelling tot veel andere films, veelvuldig gebruik wordt gemaakt van worpen. Dat zie je eigenlijk bijna nooit in films (meestal alleen schoppen en slaan). Toch deugt de choreografie niet altijd. Als je let op iemand die in elkaar gebeukt wordt door John Wick, doet hij soms secondenlang niets (en maakt hij het de hoofdpersoon wel erg makkelijk). De ècht goede vechtfilms weten dit beter te maskeren.

De vuurwapens zijn wederom talrijk aanwezig en leveren mooie scènes op. Wel laten de boeven zich zo nu en dan als makke lemmings in de pan hakken, met name de scène waarin ze massaal met zaklampen aan en het verstand op nul achter Wick aan rennen (en stuk voor stuk aan gort worden geschoten) is hier een pijnlijk voorbeeld van.

Al met al een leuke, maar lege kijkervaring. Niet verveeld, maar ook niet bijzonder geprikkeld.

Eindoordeel: voor een film die begint met Peter Stormare, die de 98345e Russische gangster in zijn carrière speelt en je als kijker onwillekeurig een facepalm laat maken, is John Wick: Chapter 2 helemaal zo slecht nog niet.

3 sterren

P.S. tegen het einde zit er een scène in met een spiegelhuis, dat me sterk deed denken aan Enter the Dragon met Bruce Lee.