Avenging Force (1986)

Actie / Thriller

geregisseerd door Sam Firstenberg
met Michael Dudikoff, Steve James en James Booth

In de moerassen van Louisiana houdt zich een sinistere groep rechtse terroristen schuil, die bekend staat als Pentangle. Het doel van deze groepering is het uit de weg ruimen van politieke tegenstanders, zoals de senaatskandidaat Larry Richards. Een aanslag op hem kan net worden verijdeld maar Larry's zoon komt om het leven. De voormalige CIA-agent roept daarop de hulp in van zijn oude kameraad Matt Hunter en vormt samen met hem The Avenging Force, die heldhaftig het hoofd moet bieden tegen hun opponenten.

Linda
vind de meeste dudikoff films maar saai en de special effects zijn meestal waardeloos maar deze film is absoluut wel spannend en de special effects zijn ook ok. 3,5 sterren

goed verhaal ,slecht acteerwerk,veel aktie
leuke film.samen met american ninja 2 dudikoffs en james beste film.
steve james is in 1993 overleden

avatar van speedy23
Het duo Firstenberg-Dudikoff verwierf vooral bekendheid met de American Ninja-films. Avenging Force ligt in dezelfde lijn, met de klemtoon op overvloedig actie- en vechtwerk. Knappe bijrol van de gedroomde boeventronie John P. Ryan (Hoffa)...

eindelijk weer iemand die deze film weer een beetje weet te waarderen. klasse Speedy

John P. Ryan heeft sinds 1996 niets meer op film/serie gebied gedaan.

avatar van pascal83
Toch wel een van de beste B films die ik heb gezien, erg spannend en de scène(s) in het bos zijn uitstekend ... alleen vond ik het einde in het landhuis wat minder ... maar goed, dat is typisch zo'n Firstenberg / B-film einde.

Zie je we dat er meer mensen zijn die deze film kunnen waarderen roda

goeie film met een goed verhaal lijn erin

avatar van DiDa
Wanneer je de namen Sam Firstenberg en Michael Dudikoff hoort verwacht je niet veel soeps. Ik verwachte daarom ook helemaal niet veel van Avenging Force. Maar deze was boven verwachting goed. Dudikoff en Firstenbergs beste film....

De film begint heel sterk met een spannende en pakkende openingsscène. De toon is meteen gezet en vervolgens raast de film over je scherm heen. Firstenberg geeft je geen tijd om na te denken over het ongeloofwaardige maar toch interessante verhaal en de soms slechte vertolkingen. Deze film is puur actie en spanning. Spanning in een Firstenberg film? Jawel, zeker de scenes in het bos.
Het is ook fijn dat de bad guys lekker charismatisch zijn. Iedere bad guy (jager) heeft wel een specialiteit op het gebied van vechtkunst. De ene heeft een masker en vecht met een zwaard, de ander weer een shotgun met een legerpak. De film is ook best hard. De bad guys schuwen niet om kinderen neer te schieten!

Avenging Force is een film die iedere actiefan gezien moet hebben. Je zult er geen spijt van hebben. Dudikoff en Firstenberg zijn hier op hun best en de actie is zeer dynamisch. Je krijgt achtervolgingen, schietpartijen, zwaardgevechten, man-tot-man gevechten, explosies en een dosis spanning. En dat allemaal in een hoog tempo. Wat wil de actiefan nog meer? 4 sterren...

avatar van DiDa
Herziening: deze film krijgt 3.5 ster.

Niet een van de slecht(ste) Dudikoff films.
Behoorlijk leuke gevechtscenes en veel actie.
Redelijk acteerwerk (zeker niet hoogstaand)
Leuk tussendoortje.

B film maar wel een met een behoorlijke amusementswaarde.

avatar van Halcyon
Ik herinner me nog dat ik deze film vroeger vrij eng vond. Opgejaagd worden in een moerasgebied door enkele wapengekke freaks...

avatar van sherena
Goede film. Aan de hand van deze film volgde er meer (1996/1997 ongeveer ??) oa met Rutger Hauwer = surviving the game, en met Van Damme = Hard target .Deze was lekker eerst. ****

avatar van DragQueen
aardige actie film, met de bekende combinatie van michael dudikoff en steve james. die in mijn ogen altijd vermakelijk is. het verhaal is niet super origineel. maar de actie-scenes zijn hier wat beter en harder uitgevoerd dan in de american ninja reeks, van dudikoff en james. geen hoogstaande film, maar toch prima kijkvoer. ik geef de film 2,5 sterren.

Ramon K
sherena schreef:

Nee. deze was er al veeeeel eerder.

dit vind i kn hele goede film met Michael dudikhoff

avatar van Iron Maiden
Wat een keiharde actie scenes! Iedereen word overhoop geknald en je hebt dan ook een heerlijke bodycount!

avatar van stephan73
Cannon blijft een filmmaatschappij waarvan de aktiefilms nog steeds om te smullen zijn. Of het nou films zijn met Chuck Norris, Charles Bronson of in dit geval Michael Dudikoff, ze weten er altijd een film van te maken die bol staat van de aktie en spektakel.
Ondanks het totaal niet originele verhaal (een versie van The Most Dangerous Game), werkt het wel. Wat vooral komt door de leuke rol van Dudikoff en de (alweer te korte) rol van Steve James.

Heerlijke '80s pulp!

Een van de betere van Michael Dudikoff en wat een prachtige poster is dit

erik1677
Een van de eerste dudikoff films wat ik zag en meteen ook de beste,'de openingscene alleen al is superbruut en gaaf gefilmd, wat vandaag de dag helaas nog wel eens onbreekt.
Af en toe lekker bloederig en brute actie.
Voor actiefans een absolute must deze film.

erik1677
wel een klote hoesje hier trouwens

avatar van sylphil
Zat te twijfelen of ik hier wel wat over zou zeggen..

dan weet iedereen dat ik naar dit mormel heb gekeken..

Wat dit voor moet stellen weet ik niet hoor, een parodie ofzo..

Wat een verschrikkelijk slechte film is dit.

avatar van DeCol
Heerlijke actiefilm uit de Cannonstudio.

Wederom schitteren Michael Dudikoff (wat een held!) en Steve James samen in een film van Sam Firstenberg. De film begint met een geweldige opening zoals Firstenberg in veel van zijn films doet. Daarna krijgen we lekker veel achtervolgingen, vechtscenes, shoot-outs en veel verschillende vette wapens te zien. Hier is de actie ook iets bruter dan in bijvoorbeeld de American Ninja-reeks. Meer bloed en meer onschuldige doden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
American Ninja 2

Het duo Firstenberg en Dudikoff werkt na de Amerikaanse Ninja wederom samen in een gewelddadig Cannon-product. Het bleek voor de Israelische neefjes Golan en Globus aanleiding genoeg om dit actierijke B-werkje in eigen land te betitelen als American Ninja 2. Het genre der vechtfilms deed het goed in de jaren ’80 en ’90 en zo ook dus daar. Feit blijft wel dat Firstenberg niet zo’n heel sterke regisseur is en dat een en ander nogal zwalkt. Vooral de dialogen zijn hilarisch. Gelukkig is de boef een heerlijk schmierende Ryan.

Doorsnee.

avatar van Lennert
Oorspronkelijk had ik me vanavond verheugd op een avondje The Midnight Meat Train, maar omdat men zoals gewoonlijk weer eens een avondje voetbal-gelul belangrijker vind dan een spannende film, werd het uiteindelijk toch maar een dvd uit eigen collectie.

Allereerst: wow, Firstenberg is dus ook in staat om een redelijk goede en vrij harde film uit te brengen. Het lijdt nog steeds onder de mankementen van een typische Firstenberg film (slechte actiechoreografie), maar het geheel was vrij bloederig, hard en zelfs spannend. Dudikoff blijft voor mij een twijfelachtige actieheld, maar hij kwam er hier uitstekend mee weg. Daar komt ook nog eens bij dat hij en Steve James gewoon een goede onderlinge chemie hebben (dat was eigenlijk een van de weinige dingen die de American Ninja films uit te houden hielden).

Het leger badguys was groot en verdomd, wat waren het dit keer klootzakken eerste klas. Niet alleen schroomde men niet om onschuldige mensen op te jagen, nee, ook vrouwen en kinderen worden op point blank range geexecuteerd, om vervolgens kleine zusjes in de prostitutie te brengen. Dood moesten ze allemaal, dood gingen ze.

Het acteerwerk was met uitzondering van het afgrijselijk acterende zusje zeer behoorlijk en zelfs met de slechte choreografie werd het nooit saai. Veel achtervolgingen, explosies, shoot-outs en harde kloppartijen zorgden voor een gevarieerd scala aan actie, wat uiteindelijk als geheel prima weg te kijken was. In dit opzicht moet ik RTL7 ergens nog dankbaar zijn, daar zij degenen waren die mij eerst behoorlijk boos hebben gemaakt over het niet uitzenden van een film, waardoor ik extra kon genieten van de manieren waarop Dudikoff mensen aan het omleggen was. Nog steeds jaren '80 troep, maar wel troep van de bovenste plank!

Lennert schreef:

Respect!

avatar van badfans69
Lennert schreef:

Dat was inderdaad slecht. Gevechten in het water, te nep

Maar toch een redelijke B film met in het begin leuke auto achtervolgingen
en een M.D die de film toch genietbaar maakt

avatar van Beertje45
Tof! Beste film van Dudikoff die ik tot op heden heb gezien. Jammer van John P. Ryan's aanwezigheid. Ben ik de enige die vind dat die man gewoonweg niet kan akteren? Wat een grimassen dat die kan trekken

avatar van FunkStarr
Deze als klein jochie vroeger een aantal keer op tv gezien en sommige scenes zijn me voor altijd bijgebleven. Na een herziening kan ik niet anders zeggen dan dat dit echt een heerlijke actiefilm is met alle bekende ingredienten. Heeft wel iets weg van Hard Target alleen was deze eerder. Dudikoff doet het niet onaardig en ook John P. Ryan is weer een heerlijke boef. Bovengemiddelde actiefilm uit de Cannon stal.

avatar van yeyo
Zinema schreef:
Het bleek voor de Israelische neefjes Golan en Globus aanleiding genoeg om dit actierijke B-werkje in eigen land te betitelen als American Ninja 2..

Volgens mij was de film bedoeld als sequel op Invasion USA (vandaar dezelfde naam van het hoofdpersonage), maar Chuck Norris haakte af.

avatar van Imperial Figure
Dit is uiteindelijk de beste Michael Dudikoff en ook direct de beste film van Sam Firstenberg.
Verder ook één van de betere B-films uit de jaren 80.
Het "zet je verstand op nul" vermaak gehalte is net zoals met American Ninja en films als Commando, extreem hoog.
Avenging Force is bij vlagen alleen wat grimmiger en rauwer, al is dat een goed ding.

Leuke actiefilm met een vermakelijk verhaal a la Hauer's Surviving the Game. Sommige scenes steken er bovenuit, waaronder de beginscene, de sterfscene van James, de kletsnatte moerassen en de Jeep natuurlijk. Het kind kan totaal niet acteren, nog slechter dan Dudikoff, wat erg knullig overkomt. Ryan heeft zich zo te zien prima vermaakt in zijn rol als slechterik.

DiDa schreef:
Herziening: deze film krijgt 3.5 ster.

Oorspronkelijk was het een vervolg op Invasion USA met Chuck Norris (!) maar Norris had geen zin. Het is geen toeval dat zowel Norris als Dudikoff 'Matt Hunter' heten.