Avenging Force (1986)

Actie / Thriller

geregisseerd door Sam Firstenberg
met Michael Dudikoff, Steve James en James Booth

In de moerassen van Louisiana houdt zich een sinistere groep rechtse terroristen schuil, die bekend staat als Pentangle. Het doel van deze groepering is het uit de weg ruimen van politieke tegenstanders, zoals de senaatskandidaat Larry Richards. Een aanslag op hem kan net worden verijdeld maar Larry's zoon komt om het leven. De voormalige CIA-agent roept daarop de hulp in van zijn oude kameraad Matt Hunter en vormt samen met hem The Avenging Force, die heldhaftig het hoofd moet bieden tegen hun opponenten.

avatar van speedy23
Het duo Firstenberg-Dudikoff verwierf vooral bekendheid met de American Ninja-films. Avenging Force ligt in dezelfde lijn, met de klemtoon op overvloedig actie- en vechtwerk. Knappe bijrol van de gedroomde boeventronie John P. Ryan (Hoffa)...

avatar van stephan73
Cannon blijft een filmmaatschappij waarvan de aktiefilms nog steeds om te smullen zijn. Of het nou films zijn met Chuck Norris, Charles Bronson of in dit geval Michael Dudikoff, ze weten er altijd een film van te maken die bol staat van de aktie en spektakel.
Ondanks het totaal niet originele verhaal (een versie van The Most Dangerous Game), werkt het wel. Wat vooral komt door de leuke rol van Dudikoff en de (alweer te korte) rol van Steve James.

Heerlijke '80s pulp!

avatar van DeCol
Heerlijke actiefilm uit de Cannonstudio.

Wederom schitteren Michael Dudikoff (wat een held!) en Steve James samen in een film van Sam Firstenberg. De film begint met een geweldige opening zoals Firstenberg in veel van zijn films doet. Daarna krijgen we lekker veel achtervolgingen, vechtscenes, shoot-outs en veel verschillende vette wapens te zien. Hier is de actie ook iets bruter dan in bijvoorbeeld de American Ninja-reeks. Meer bloed en meer onschuldige doden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
American Ninja 2

Het duo Firstenberg en Dudikoff werkt na de Amerikaanse Ninja wederom samen in een gewelddadig Cannon-product. Het bleek voor de Israelische neefjes Golan en Globus aanleiding genoeg om dit actierijke B-werkje in eigen land te betitelen als American Ninja 2. Het genre der vechtfilms deed het goed in de jaren ’80 en ’90 en zo ook dus daar. Feit blijft wel dat Firstenberg niet zo’n heel sterke regisseur is en dat een en ander nogal zwalkt. Vooral de dialogen zijn hilarisch. Gelukkig is de boef een heerlijk schmierende Ryan.

Doorsnee.

avatar van Lennert
Oorspronkelijk had ik me vanavond verheugd op een avondje The Midnight Meat Train, maar omdat men zoals gewoonlijk weer eens een avondje voetbal-gelul belangrijker vind dan een spannende film, werd het uiteindelijk toch maar een dvd uit eigen collectie.

Allereerst: wow, Firstenberg is dus ook in staat om een redelijk goede en vrij harde film uit te brengen. Het lijdt nog steeds onder de mankementen van een typische Firstenberg film (slechte actiechoreografie), maar het geheel was vrij bloederig, hard en zelfs spannend. Dudikoff blijft voor mij een twijfelachtige actieheld, maar hij kwam er hier uitstekend mee weg. Daar komt ook nog eens bij dat hij en Steve James gewoon een goede onderlinge chemie hebben (dat was eigenlijk een van de weinige dingen die de American Ninja films uit te houden hielden).

Het leger badguys was groot en verdomd, wat waren het dit keer klootzakken eerste klas. Niet alleen schroomde men niet om onschuldige mensen op te jagen, nee, ook vrouwen en kinderen worden op point blank range geexecuteerd, om vervolgens kleine zusjes in de prostitutie te brengen. Dood moesten ze allemaal, dood gingen ze.

Het acteerwerk was met uitzondering van het afgrijselijk acterende zusje zeer behoorlijk en zelfs met de slechte choreografie werd het nooit saai. Veel achtervolgingen, explosies, shoot-outs en harde kloppartijen zorgden voor een gevarieerd scala aan actie, wat uiteindelijk als geheel prima weg te kijken was. In dit opzicht moet ik RTL7 ergens nog dankbaar zijn, daar zij degenen waren die mij eerst behoorlijk boos hebben gemaakt over het niet uitzenden van een film, waardoor ik extra kon genieten van de manieren waarop Dudikoff mensen aan het omleggen was. Nog steeds jaren '80 troep, maar wel troep van de bovenste plank!

Leuke actiefilm met een vermakelijk verhaal a la Hauer's Surviving the Game. Sommige scenes steken er bovenuit, waaronder de beginscene, de sterfscene van James, de kletsnatte moerassen en de Jeep natuurlijk. Het kind kan totaal niet acteren, nog slechter dan Dudikoff, wat erg knullig overkomt. Ryan heeft zich zo te zien prima vermaakt in zijn rol als slechterik.