Baise-Moi (2000)

Frankrijk
Misdaad / Erotiek

geregisseerd door Virginie Despentes en Coralie
met Raffaëla Anderson, Karen Lancaume en Delphine MacCarty

Manu (Raffäela Anderson) en Nadine (Karen Lancaume) zijn allebei nog jong, maar hebben al een moeilijk leven achter de rug. Door een speling van het lot ontmoeten de twee vrouwen elkaar. Ze besluiten bij elkaar te blijven, hun twee favoriete bezigheden, seks en geweldpleging, te combineren en te genieten van het leven. Zoiets kan nooit lang duren.

avatar van Naomi Watts
Wat een misvattingen bestaan er toch. Dit kut of slecht noemen kan natuurlijk maar dit is in geen miljoen jaar al een beetje porno natuurlijk. Ook weer vrij opmerkelijk de kritiek op de seks maar geen woord reppen over het geweld .

avatar van mjk87
En schijnbaar choqueert het daardoor, door het net even anders te verpakken. Maar over porno of een beetje geweldsfilm is niemand ontdaan, komt er echte seks voor in een 'normale' prent, dan is het erg. Dat bedoel ik daarmee. Men kiest heel bewust voor pornoactrices en om alles in beeld te zetten, dan verdien je het ook het predicaat pornofilm te krijgen. En hier krijg je meer te zien dan de gemiddelde softpornofilm.

avatar van Naomi Watts
Nou nee. Pornoactrices in een film maken het geen porno, de functie van de seks bepaald of het pornografie is of niet. En met wat Despentes en Coralie voor ogen hadden kom je al gauw bij pornoactrices uit. Dat je hier meer ziet dan in de standaard softcore film is helemaal niet relevant.

avatar van mjk87
Wat is porno dan? Moet het je opgeilen? En als een film zodanig bedoeld is maar mij niet opgeilt is het geen porno meer? Want zo omschrijft Van Dale porno: zinnenprikkelende lectuur/films/etc.
En die actrices maakt dit niet automatisch porno nee, maar het is wel een aanwijzing. Net zoals dat men kiest de seks zeer expliciet, tot de meeste handeling an sich aan toe, en regelmatig in beeld te brengen. Of men dan mij probeert te choqueren of op te geilen vind ik irrelevant.

avatar van Naomi Watts
Het moet als functie hebben je op te winden. Seks kan zoveel filmische functies hebben. Ik heb juist een hekel aan films die seks niet tonen zoals het is. Hoort ook expliciet te zijn, zouden ze ook wel eens in romantische films mogen doen.

Seks is een normaal onderdeel van het leven, dus er is niks op tegen om dat in mainstream films te laten zien. Maar het moet wel een logisch onderdeel van het verhaal zijn. Het komt te vaak voor dat er seksscènes worden opgenomen enkel en alleen met het doel de box office te spekken. Aan de andere kant, zoals de Amerikanen het te vaak doen: seksscènes onder de dekens slaan ook als een tang op een varken.
Terugkomend op het commentaar van @mjk87: hij heeft natuurlijk gelijk. Het groezelige Baise-moi is in alle opzichten gewoon bagger.

avatar van Naomi Watts
Even vooropgesteld dat de kritiek of de expliciete seks een meerwaarde vormt is discussieerbaar maar ging mij om het feit dat het porno genoemd werd, en dat is feitelijk onjuist.

avatar van JacoBaco
Wat is deze film getoond wordt, is geen pornografie. Verre van.

De hardcore scènes zijn volgens mij gewoon porno, hoor. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere, mits goed onderbouwd.

avatar van Naomi Watts
Als je met een erectie van jewelste de film zat te kijken geef ik je gelijk.

avatar van mjk87
Tja, bij Deep Throat zat ik nou ook niet bepaald opgewonden te kijken met dat vieze haar. Schijnt wel algemeen als porno te boek te staan.

avatar van JacoBaco
Maar voor dat doel is Deep Throat wel gemaakt, want het is een pornofilm. In Baise-Moi zijn de seks-scènes niet bedoeld om ons op te winden zoals dat bij een pornofilm wel het geval is. Als er in de film Shame ook echte seks had gezeten, dan heeft dat een functie, want de film gaat over een man met een seksverslaving, dus is het functioneel. In deze film is dat ook het geval. Je hebt echte seks ter ondersteuning van het plot en je hebt een plot ter ondersteuning van seks. Er bestaan ook pornofilms met een verhaal, maar de nadruk ligt natuurlijk niet op het verhaal, maar op de pornografie. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die opgewonden raken van deze film, maar dat zegt denk meer over hun dan over de film zelf.

JacoBaco schreef:
je hebt een plot ter ondersteuning van seks.

Goed verwoord. En dat had ik bij dit nihilistische verhaal. Plot -zover je daarvan spreken kan- ter ondersteuning van seks- en geweldsscènes. Daarnaast, als ik de definitie van porno in mijn woordenboek opzoek zegt dat niets over het doel van het maken, enkel of het pikant ofwel zinnenprikkelend is.

avatar van JacoBaco

Maar het doel is toch moeilijk te negeren ook al wordt er niet in iedere omschrijving van pornografie nadrukkelijk gezegd dat het als doel heeft ons op te winden. Waar het mij omgaat is dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen seks ter opwinding en seks als functioneel. Ik denk dat we toch moeten nuanceren in dit geval.

Pornografie
De originele betekenis van het woord porno komt uit het Grieks. Het betekent letterlijk `verkocht` en duidde op dat wat prostituees in het oude Griekenland verkochten.

Pornografie - Wikipedia - nl.wikipedia.org

JacoBaco schreef:
Ja, dat staat er bij mij ook. Afbeeldingen en beschrijvingen van seks die bedoeld zijn om je seksueel te prikkelen. Synoniem: porno.

Juist. "(...) die bedoeld zijn om (...) te prikkelen." Dat wil niet zeggen dat ze ook metterdaad prikkelen.

JacoBaco schreef:

Wat is dat: functionele seks? Ik ben geen seksuoloog, maar daar kan ik me niks bij voorstellen, tenzij het gaat om iemand die met seks bedrijven de kost verdient.
Seks in films, boeken, videoclips enz. is vrijwel altijd bedoeld om de lezer/kijker op te winden. Daar is verder niks mis mee. Maar of dat opwinden ook echt gebeurd is een andere zaak, want dat hangt veelal af van de geestelijke en/of lichamelijke gesteldheid van de consument en diens tolerantiegrens (zelfbeheersing, gewenning).

Naomi Watts schreef:
Als je met een erectie van jewelste de film zat te kijken geef ik je gelijk.

Kom nou. Als dat bepalend zou zijn voor het al dan niet aanmerken als porno, kunnen een heleboel websites hun predicaat "porno" vanaf nu wel weghalen.

Terugkomend op Baise-moi", dat is gewoon een gewelddadige pornofilm. Zo is-ie door Virginie Despentes, die destijds kritieken over pornofilms schreef, ook bedoeld, omdat dat vermoedelijk de snelste manier was om haar kas te spekken.
"Harde pornografie omvat explicieter materiaal dat weinig te raden overlaat, inclusief directe opnamen van geslachtsdelen en alle soorten geslachtsgemeenschap." (bron: Pornografie) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

BBarbie schreef:

Neem het vooral serieus, maar zoals ik al zei, gaat het puur om het doel dat het heeft.
Terugkomend op Baise-moi", dat is gewoon een gewelddadige pornofilm. Zo is-ie door Virginie Despentes, die destijds kritieken over pornofilms schreef, ook bedoeld, omdat dat vermoedelijke de snelste manier was om haar kas te spekken.

Er zit gewoon een enorm groot verschil tussen expliciete seks en pornografie. Een grote misvatting, waar veel de nuance niet kunnen leggen. Maar dat heeft de conservatieve mens wel erg vaak moeite mee blijkt.

Leg mij nou eens uit wat dan het verschil is tussen expliciete seks en porno.
En wat heeft dat met "conservatief" te maken?

BBarbie schreef:

Daarom kwam ik met het voorbeeld Shame (2011). Het personage in deze film heeft een seksverslaving, dus in de film zitten scènes waarin ze dit laten zien: Hij is in volle glorie te zien, heeft o.a. vaak seks, hij mastrubeerd zich, kijkt porno en wordt oraal bevredigd. Nu zien we geen penetratie e.d., maar is het niet een beetje vreemd wanneer je een film maakt over een man met een seksverslaving de seks achterwege te laten? De seks in Shame heeft een functie en deze is in dit geval laten zien dat de man een seksverslaving heeft. Echter gaat het niet om de seks en is het ook niet bedoeld om ons op te winden, maar het onderwerp is een man met een probleem en de seks is ter aanvulling, want het is onderdeel van zijn probleem.

In de plotomschrijving van Baise-Moi staat:

Dat één van hun favoriete bezigheden seks ongecensureerd in beeld komt, vind ik normaal. Ook in deze film is de seks onderdeel van het plot en niet andersom.

Daarom zei ik al dat we moeten nuanceren. Seks als functie om ons op te winden, maar is er ook seks met een andere functie. Een probleem accentueren zoals in Shame bijvoorbeeld. In Baise-Moi komt het vol in beeld, maar ik zie het niet als porno. Het heeft een andere functie.

Laat ik het zo zeggen, seks heeft niet altijd dezelfde functie. Dat je ongepast vindt in een film als deze, tja... Wat kan ik daar nog meer over zeggen?

BBarbie schreef:
Leg mij nou eens uit wat dan het verschil is tussen expliciete seks en porno.
En wat heeft dat met "conservatief" te maken?

Zoals ik al zei, het doel. Porno is expliciete seks, wat niet betekent dat expliciete seks per definitie porno is. Lastig om het verschil duidelijk te maken als je mening vooral gebaseerd is op lukrake veronderstellingen. Porno is al een industrie die niets te maken heeft met de mainstream filmindustrie. Alle partijen die betrokken zijn bij de produktie van de film hebben niets met de pornoindustrie van doen.

@ JacoBaco

T.a.v. Shame. Op 12 mei 2012 schreef ik het volgende commentaar:
"BBarbie schreef:
Erg mooie, gevoelige film over een yuppie, die als de dood is om iemand zijn zorgvuldig afgeschermde, haast steriele wereldje binnen te laten dringen en die derhalve noodgedwongen zijn seksverslaving bevredigt door vluchtige one-night-stands en frequent masturberen. Hij komt in de problemen, wanneer zijn extroverte zus zich in zijn leven binnendringt én wanneer de relatie met een collega (knap gespeeld rolletje van Nicole Beharie) net iets verder dreigt te gaan dan oppervlakkige seks.

Een niet alledaags thema, dat door Steve McQueen binnen de contouren van een quasi-anoniem New York met veel gevoel wordt vormgegeven, met name door lange nadenkmomenten.

Meest gedenkwaardige scène: het oogcontact tussen Michael Fassbender en Lucy Walters in de metro, met een geweldige mimiek van Walters. Erg subtiel. Ik vermoed dat wij deze roodharige de komende jaren nog wel vaker zullen tegenkomen."(einde quote)

Expliciete seksbeelden zouden afbreuk doen aan een mooie film als Shame. Die film gaat niet over seks, maar over schaamte (zoals de titel al aangeeft). Het is uit schaamte over zijn eigen verslaving dat hij zich zo goed mogelijk afzondert van de buitenwereld.

Ik stop met deze discussie. Er zijn mensen (niet zo heel veel trouwens), die Baise-moi een goede en/of mooie film vinden, maar er voor terugdeinzen het te zien als een vorm van porno. Daarover zullen wij het nooit eens worden, denk ik. Zeker niet als de discussie wegzakt door uit de lucht gegrepen verwijten over "lukrake veronderstellingen" en "conservatief".

avatar van ArnoldusK
Laat ik maar met de deur in huis vallen; Baise-moi heeft 'het' niet, maar weet wel ergens compassie op te wekken als filmproduct-zijnde. De dialogen zijn soms hopeloos en vrij kaal en diverse shots worden zonder aarzeling afgekapt. Vooral in het begin is het een onduidelijke film die geen duidelijk doel lijkt te hebben. Daarnaast is de groezelige layer nu niet bepaald positief.
Na zo'n 20 minuten, en na de (simpele!) ontmoeting tussen de twee hoofdrolspeelsters, gaat het balletje rollen en zie je een kant van samenleving die je zou kunnen vergelijken met losgeslagen wild. Ja, er zitten (vervelende?) expliciete scènes in. Maar zoals eerder aangegeven beslaat dit maar enkele, van de 77, minuten-durende speelfilm. De reacties over de, al dan niet, pornografische inhoud vind ik dan ook erg overtrokken. Functioneel realisme, zou dat geen betere benaming zijn voor hetgeen hier geportretteerd? Enfin.
Als laatste maakt de soundtrack Baise-moi toch een speciale film. Heel simpele, vage elektronische tonen worden afgewisseld met wat stevigere, instrumentale rock en dit vond ik goed werken. 2,5*.

Het is een beetje een saaie en slecht gefilmde film eigenlijk. De sex vond ik ook totaal geen meerwaarde hebben ( het explicite althans), maar ik stoorde me er ook geenzins aan. Vond het allemaal weinig bijzonders eigenlijk.

Een interessante, intrigerende, gewelddadige vrouwenroadfilm, zonder moreel besef, in combi met vrouwelijke provocatie en een dosis porno. Het scenario was niet echt logisch, de film was technisch minimaal, maar kreeg een cultstatus. Het verhaal gaf mij een bittere bijsmaak maar dat lag zonder twijfel aan mezelf. Raffaëla Anderson en Karen Lancaume speelden met overtuiging. Ik blijf, ook in dit geval (je zat er ogenschijnlijk dichter op) geen van het handmatige cameragewaggel.

avatar van timmienoelie
Hilarisch zo'n discussie of dit nu een porno film is of niet. So what?... Pornofilms zijn ook gewoon films hoor.

avatar van Goldie63
wat een discussie over wel of geen porno. Daar is dit forum toch niet voor? Beoordeel de film op of je hem goed of slecht vindt, maar de discussie over porno zit ik niet op te wachten hier.
Goeie keiharde rauwe film.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd, maar vond er niet zo veel aan. Het verhaal had niet zo veel om het lijf. Visueel zag het er ook maar een goedkope film uit en de gevechten redelijk nep.
De film moet het vooral van de expliciete scènes hebben.
De muziek was wel opvallend en niet mis, maar de cast vond ik dan weer niet zo speciaal.
De film duurt niet lang en misschien hierdoor dat de film me niet echt kon meeslepen.
Voor de liefhebbers.

avatar van timmienoelie
Lang niet zo slecht dit. Paar erg vette scènes, maar over het geheel toch iets té sloppy.

Geef dit aan Assayas en het zou magisch worden.

avatar van Woland
Dat viel me niet mee. Baise-moi drijft op z'n shock value, maar het is over het algemeen een amateuristische bende. Het verhaal stelt weinig voor; we zien twee dames die een hoop neuken en een hoop moorden, zonder verder veel plot. De gimmick is dat de seks ook uitgebreid ongecensureerd in beeld wordt getoond, en de actrices zijn duidelijk gecast vanwege hun bereidheid tot expliciete seks in beeld. Hoewel Karen Lancaume het nog wel redelijk doet. Wat vooral opvalt is hoe lelijk alles gefilmd is, het ziet eruit als een jaren '90 homevideo, en de geweldsscenes zijn ook genant slecht in beeld gebracht. Om over de tenenkrommende dialogen maar niet te beginnen. Of de muziek. Tja, om maar met een relatief positieve noot te eindigen, ondanks de algemene lelijkheid van de film gebeurt er genoeg om het niet echt te laten vervelen, al is dat 'genoeg' meestal een volgende seksscene of (slecht gefilmde) moord. Ik had naast de pogingen tot choqueren wel wat minder amateurisme verwacht, eerlijk gezegd.

avatar van Mr_Mephisto
Baise-Moi, of hoe je een film helemaal kunt verkrachten. Afstotelijk camerawerk, afschuwelijke acteerprestaties en een verhaal dat rommelt langs alle kanten. Allemaal goed en wel dat je wilt choqueren, taboes breken en eventueel iets aan de kaak stellen, maar doe het dan met iets dat het waard is om naar te kijken. Troep.

avatar van Shadowed
Expliciet.

Ben vandaag even een middagje wat extremere films wezen kijken. Begon met de remake Martyrs en eindigde bij A Serbian Film. Ook Baise-Moi kreeg een beurt, die ik toevallig bij de rommelmarkt voor 50 cent kon meenemen. Vandaag ook dus maar even aangezet.

Deze vijfde ervaring met de "New french extremity" is me erg tegengevallen. Al gelijk viel me op dat er qua geweld vrij weinig aan de hand is wat zo grof is. Het zijn vooral de seksscenes die erg expliciet zijn weergegeven. Soms zelfs dicht tegen porno aan.

Acteerwerk is matig en de film is erg amateuristisch. Normaal stoor ik me niet aan de Franse taal bij acteerwerk maar hier dus wel. Misschien schokkend door sommige seksscenes maar vrij weinig echt harde of schokkende beelden die je een mokerslag geven.

Teleurstelling. Geen aanrader, zelfs als je van French Extremity houd. Irreversible komt geheid nog een keer aan de beurt. waarschijnlijk is die de laatste.