Baise-Moi (2000)

Frankrijk
Misdaad / Erotiek

geregisseerd door Virginie Despentes en Coralie
met Raffaëla Anderson, Karen Lancaume en Delphine MacCarty

Manu (Raffäela Anderson) en Nadine (Karen Lancaume) zijn allebei nog jong, maar hebben al een moeilijk leven achter de rug. Door een speling van het lot ontmoeten de twee vrouwen elkaar. Ze besluiten bij elkaar te blijven, hun twee favoriete bezigheden, seks en geweldpleging, te combineren en te genieten van het leven. Zoiets kan nooit lang duren.

avatar van alexspyforever
Destijds was er veel om te doen geweest, expliciete seksscènes in een mainstream film die in de gewone bioscoop werd vertoond, het komt weinig voor. Voor mensen die nog nooit van hun leven porno hebben gezien kan het inderdaad schokkend zijn. En die het wél hebben gezien en het afstotelijk vinden zullen een film als deze wellicht mijden. Het geweld is dan weer weinig expliciet en op een saaie manier gefilmd net als het hele verhaal dat een duidelijk doel mist. Het voelt zo een beetje als een wat gewelddadigere en pornografischere versie van Thelma en Louise met het verschil dat de 2 Franse dames totaal niet sympathiek zijn. Neen dit is nergens memorabel.

avatar van Basto
alexspyforever schreef:

Geloof niet dat deze film ooit ‘mainstream’ is geweest. Laat staan dat de gewone bioscoop (Pathé of Kinepolis) m ooit heeft vertoond. Hooguit was het een obscure cultklassieker in het dvd circuit...

avatar van umbra
Deze er nog eens bijgehaald en blijft toch lekker Frans filmpje, de Fransen kunnen dit toch fantastisch, zulke ciné maken. 2 Gestoorde (begrijpelijk) wijven, die terecht wraak nemen op klootzakskes. Dit komt natuurlijk nooit in de buurt van een 'Irréverseble', daardoor is deze gewoon té goedkoop ogend en van een lager kaliber, maar leuk op zijn manier.

avatar van joolstein
Baise-moi is een soort roadmovie over twee jonge vrouwen, Nadine (Karen Bach) en Manu (Raffaëla Anderson), die genoeg hebben van hun omgeving en de mannen daarin. Zo ze ontsnappen aan die waardeloze wereld en doden en neuken erop los. En als verhaal krijg je ook niet meer dan dat! Een beetje Bonnie & Clyde, een beetje Thelma and Louise, ietsepietsie geweld alla Tarantino. Niets wordt verhuld. De moorden en seksscènes worden in beeld gebracht met close-ups van de geslachtsdelen en de coïtus etc. Er wordt dus zeer weinig aan de suggestie overgelaten. Jammer genoeg is deze film niet vakkundig gemaakt, zelfs amateuristisch gemaakt. Het bezit nogal wat schoonheidsfoutjes; het camerawerk, de slechte beeldkwaliteit en eigenlijk de cinematografie in zijn geheel kom slecht over. Enigszins begrijpelijk als je weet dat het voor de beide makers, alsook voor de actrices (alle afkomstig uit de seks of porno-industrie) de eerste maal is dat ze zich met een echte speelfilm bezig hielden. Ach soms was de film best nog pakkend en omdat de dames-filmmaker wel iets beters hebben gemaakt dan zo'n beetje al het soft-erotische spul om maar te zwijgen van porno, (maar dat is ook niet heel moeilijk) een voorzichtige goede waardering.