The Karate Kid (2010)

Verenigde Staten / China
Actie / Drama

geregisseerd door Harald Zwart
met Jaden Smith, Jackie Chan en Taraji P. Henson

Dre (Jaden Smith) is een skateboardende, gameverslaafde jongen die gedwongen is naar China te verhuizen, omdat zijn moeder (Taraji P. Henson) daar voor haar werk heen moet. Dre past zich maar moeilijk aan en wordt in elkaar geslagen door de plaatselijke pestkop. Mr. Han (Jackie Chan) is een klusjesman die Dre’s blauwe oog ziet en hem aanbiedt om hem martial arts en de Chinese taal te leren. Op deze manier kan Dre zich verdedigen tegen de leerlingen van de Li Quan Ha’s Fighting Dragon School of Kung-Fu.

avatar van Pazmaster
Net gezien op rtl4. Het is een slap aftreksel van het origineel dat veel beter is. Ze hadden beter de alternatieve titel kunnen kiezen want karate komt in deze film niet voor. Verder is de film vrij kinderachtig en zoetsappig. Ook het acteerwerk is matig. Kan niet tippen aan de originele film. 2,5 ster

avatar van Phantasm
Prima remake waarin veel meer gebeurt, heb me er geen moment mee verveeld, kijkt lekker weg, prima geacteerd van Jaden Smith.

We hadden hoge verwachtingen van deze film. Deze werden meer dan waargemaakt. Al was de film wel wat voorspelbaar. Jaden Smith en Jackie Chan lieten even zien hoe je moet acteren. Ondanks matige reacties. Leuke film.

avatar van ambrosini
Jammer..film is teveel gebaseerd op Smith..

avatar van JdeBoer
op 20-9-2014, RTL7, 19:00-21:35 komt de film "The Karate Kid" met o.a. Ralph Macchio, Noriyuki 'Pat' Morita, Elisabeth Shue (van regisseur John G. Avildsen)
het origineel dus...

avatar van lovecraft
JdeBoer schreef:
het origineel dus...

Vond het al vreemd. Ze zenden de hele trilogie uit, maar niet het originele deel 1? Dat lijkt me nogal stug. Zeker omdat de versie uit 2010 niet om aan te gluren is.

De echte Karate Kid 1 blijft onovertroffen. Geweldige film. Wax in... Wax out...

avatar van rcuppen79
Waarom de originele Karate Kid een remake nodig had, is mij een raadsel, maar gezien het feit dat deze remake een berg geld binnenharkte, toont wel aan dat hier blijkbaar een publiek voor is.

Van de originaliteit moet deze film het echter niet hebben, want we hebben het allemaal wel eens eerder gezien (en veelal ook beter). Toch is deze remake zo slecht nog niet. Jaden Smith speelt een verdienstelijke rol en is een goede opvolger van Ralph Macchio. En voor de verandering is The Karate Kid ditmaal ook echt een kind en geen tiener. Speelde het origineel zich af in Californië, in deze remake is de locatie verplaatst naar China. Karate heeft echter z’n oorsprong in Japan en de sport die beoefent wordt in deze film is Kung Fu (welke wel uit China afkomstig is). De titel is daarom misleidend, maar een kniesoor die zich daar aan stoort.

Deze remake mist de charme van het origineel en met name de pestkoppen zijn hier een stuk minder origineel en krijgen ook te weinig aandacht. Jackie Chan speelt een opmerkelijke rol als een oude Kung Fu-meester, die door een persoonlijk drama aan lager wal is geraakt. Op dat oogpunt heeft zijn karakter wat meer diepgang dan het karakter van Mr. Myagi, waarvoor Pat Morita in 1985 werd genomineerd voor een Oscar. Toch is de wisselwerking tussen Chan en Smith niet zo sprankelend of komisch als die van Macchio en Morita.

Al met al is The Karate Kid een vermakelijke maar overbodige remake.

avatar van Donkerwoud
Cinema op de automatische piloot. Werkelijk waar niks van wat voorbij komt is origineel of creatief. Toch heeft het zo zijn charme omdat Jaden Smith al het charisma en de looks van zijn beroemde pappa heeft. Hij zet een zeer aandoenlijk mannetje neer dat worstelt met realistische problemen als wennen in een nieuwe omgeving en gepest worden. Daar tegenover is Jackie Chan ook een ontzettend sympathieke figuur als de getraumatiseerde en nuchtere mentor.

avatar van starsky87
Vrij standaard film waarin Jack en Jaden best goed spelen. Wel jammer dat het camerawerk niet altijd goed tot z'n recht kwam.

MaartenTuinstra
Ik vind het maar niets.

Er wordt heus prima geacteerd, maar chemie tussen de hoofdrolspelers was nergens aanwezig. Het verhaal is weinig, en veel te karig voor 140 minuten. Daarbij snap ik niet dat men het überhaupt nodig vond deze remake te maken. Niet origineel, te weinig vermaak en eigenlijk gewoon overbodig.

Vanavond op visite bij mensen die deze film op hadden staan. Daardoor automatisch meegekeken naar een film die ik zelf nooit uit zou kiezen. En terecht. Een hele flauwe, onwaarschijnlijke en bovendien ook nog voorspelbare jeugdfilm vol clichés. Erg slecht. Het meest bijzondere vond ik dat zo'n kinderachtige jeugdfilm nog zo laat op de avond uitgezonden werd. Ook nog eens op RTL 5 waar het altijd jammer is als de reclameblokken iedere keer onderbroken worden voor de speelfilm. En dan ook nog eens 140 minuten lang. Dat is dus op RTL inderdaad avondvullend. Maar toch een gezellige avond gehad.

Wat beter dan het origineel.

Nodig was deze remake niet, maar aangezien China meer voeten in de Amerikaanse cinemabodem wil is het niet zo moeilijk te verklaren waarom deze film er kwam. Ook niet zo vreemd dat de film zich ditmaal in China afspeelt, met een mooi promofilmpje voor Beijing erbij.

Beetje goedkoop misschien, maar het maakt de film wel iets makkelijker te behappen. Enkel Smith is nog redelijk vervelend, maar een Karate Kid zonder Amerikaans jongetje slaat nergens op natuurlijk. Chan is geknipt voor de rol, de rest van de cast is redelijk maar weinig opvallend.

Verhaaltje is simpel, maar het wordt best aardig in beeld gebracht. 140 minuten is uiteraard teveel, maar toch gaat het nergens echt vervelen. En ondanks dat de uitkomst van deze film vooral al vaststond, is het einde toch ook wel de moeite.

Waardige upgrade, geen geweldige film, maar beter dan het origineel.

Orgineel is natuurlijk beter, weer een remake om te gapen .

avatar van Henry Spencer
Flauw! Geld verdienen op een beroemde titel en dan gemakshalve hetzelfde verhaaltje aframmelen in een kungfu-setting. Vind kungfu vaak eerder lachwekkend, overdreven spektakel. Het eerste gevecht van Chan is echt hilarisch met die jasmouwen en rondvliegende tegenstanders. Ja, dat verzin je zomaar ter plaatse als je aangevallen wordt... Acteerprestaties van Smith ook niet veel soeps. Appel valt niet ver van de boom...

avatar van Shadowed
Mwa remake.

Nodig was deze remake absoluut niet, want het origineel was niet briljant maar naar mijn mening best prima. Dit deel is natuurlijk wat nieuwer en daarmee dus qua vechtscenes wat beter. Smith is wel redelijk gecast als het energieke ventje.

Chan is wel leuk als meester, maar speelt niet briljant. Hij heeft het Amerikaanse accent niet helemaal onder de controle. De beelden van China zijn best mooi. Jammer dat dit deel wat ongeloofwaardiger is, die kinderen springen over meters hoge muren heen bijvoorbeeld.

Daarnaast duurt de film ook echt wat te lang. 140 minuten voor een remake op deze film? Onnodig lang, en daardoor dus niet altijd even boeiend. Opzicht niet slecht voor de rest.

avatar van AJK
AJK
Ze hadden het the kung fu kid moeten noemen.
En als een spin off van het og laten lijken.
Echt slecht is het niet maar als je het vergelijkt
met de og uit 1984 kom je bedrogen uit
Wel vind ik het te sentimenteel allemaal.
Chan als leraar misstaat hem niet.
Jaden smith iis te licht voor mijn gevoel op
alle fronten

avatar van Donkerwoud
Och ja, het is niet de klassieker waar ik mee opgroeide en ze beoefenen Kung Fu en niet Karate. Maar bij deze herziening zag ik toch vooral een solide kinderfilm over het overbruggen van cultuurverschillen. Dre (Jaden Smith) is een leuk personage als de jongeman die zijn eigen onzekerheid overschreeuwt met een reusachtige attitude, omdat hij eigenlijk lief en leuk gevonden wil worden. Mr. Han (Jackie Chan) is eens niet een oriëntaalse rip off van Yoda, maar een beschadigde man die onhebbelijk en chagrijnig uit de hoek kan komen. Misschien is deze film echt beter dan het origineel, want Dre en Mr. Han maken in deze remake gezamelijk een psychologische ontwikkeling door. 'The Karate Kid' (2010) blijft opvallend respectvol naar Chinese folklore en maakt er geen platte Amerikaanse karikatuur van.

avatar van jippie2010
Op een aantal goede momenten na kan de film toch niet tippen aan de sfeer van het origineel. Helaas. *2,5