Genre: Horror / Komedie
Speelduur: 88 minuten
Alternatieve titel: Piranha
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alexandre Aja
Met onder meer: Steven R. McQueen, Elisabeth Shue en Jerry O'Connell
IMDb beoordeling:
5,5 (101.567)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 september 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Piranha 3D
"There's something in the water."
Elk jaar stijgt de populatie van het slaperige dorpje rondom Lake Victoria explosief van 5.000 naar 50.000 mensen, allemaal gekomen om een wild weekend te beleven. Het '4th of July' feest staat garant voor zuipend sextoerisme. Dit jaar echter, zijn katers en geklaag van de lokale bevolking niet de enige zorgen van de tijdelijke bewoners; een aardschok in Lake Victoria heeft een scheur in de bodem gemaakt waardoor een kolonie van prehistorische piranha’s zich in het meer heeft genesteld. Ongekende moordmachines die door hun primitieve instinct maar één doel voor ogen hebben: jagen op alles wat beweegt en schoonstrippen tot het bot. In luttele seconden...
Externe links
Acteurs en actrices
Julie Forester
Derrick Jones
Jake Forester
Kelly Driscoll
Danni
Deputy Fallon
Mr. Goodman
Paula Montellano
Novak Radzinsky
Matthew Boyd
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vond het wel erg want nu heb ik het laatste stuk gemist. Maar dat komt nog wel en misschien kan ik er dan iets meer aan geven.
Dat was net het punt waar de film om draait, en waar je misschien de Aja die je kent wat meer in terug komt. En als je de aanloop (vol nudity) gewoon vervelend vindt, zijn die tien minuten durende carnage misschien te weinig in die 80 minuten.
Gewoon een keer een dvdrip kijken ofzo, ook geen must voor de bios. Ook niet ideal als je je niet zo lekker voelt.
Blijft een bekend euvel. Vooral met conversies. Het oogt allemaal behoorlijk out of focus.
De reden dat ie mij enorm beviel. Maar als je er niet van houdt voelt al dat non-functional nudity nogal onbevredigend aan. De carnage is dan wel de moeite waard maar voor de horror buffs die echt horror willen zien, zijn die tien minuten gewoon te weinig. En dat is te begrijpen natuurlijk.
sharkey111
-
- 31 berichten
- 575 stemmen
Piranha moet je niet heen gaan als je verwacht een serieuze film te zien met een sterk verhaal.
Je kunt hem beter kijken als je stoned bent ofsow dan is hij egt te grappig. Acteerwerk is een drama maar wel leuk om christopher Lloyd weer eens te zien. ( hij is ook niks veranderd )
Verder waren de specail effects van al die wonden ook niet egt slecht te noemen het zag er alemaal wel redelijk tot goed uit. Alleen soms zagen die piranha's er wel nep uit.
De humor moet je van houden want het is de slapste humor de je kunt bedenken.
Lang geleden dat er zon soort film in de bios is geweest en ik ging er niet heen met hoge verwachtingen maar hij heeft me eigelijk continue weten te boeien alleen vond ik het bloedbad misschien wat te lang duren. Prima vermaak dus voor in de bios voor thuis mss. wat minder.
3-d had niet perse gehoeven alleen sommige scenes net onder het wateroppervlak vond ik er wel leuk uit zien.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Het is een passieve zwarte bril en ik kan de klacht van Onderhond volledig onderschrijven. Vind het een zeer matig systeem dan vrijwel niets toevoegt. Zou 'm liever in 2d hebben gezien. (in tegenstelling tot Avatar waar ik de 3D wel een flinke meerwaarde vond hebben en het wel goed werkte)
Vond de 3D momenten veel beter te pruimen dan in alle films die ik na Avatar heb gezien. Doelende op Clash of the Titans, Alice in Wonderland, Toy Story, Shrek, Last Airbender.
Diepte kon ik hier zeker wel in vinden en genoeg 3D momenten waarbij iets de zaal in leek te komen.
Of het uiteindelijk wat toevoegt aan de film is een ander verhaal, maar het 3D gebruik hier wordt zeker beter benut dan bij bovenstaande films.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Ik had eigenlijk gewoon een film in de stijl van de andere films van Aja verwacht zoals Haute Tension en The hills have eyes. Het spijt me om te zeggen maar Aja is wel in mijn achtig gedaald nu.
Raar dat je zoiets verwacht, de trailer niet gezien zeker?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dan ben je zo overrompelt door een film, dan lees je dit. %$#$$%. Dat lucht op
.
Shyla Stylez was offered the role as Crystal but she had to refuse because of her full schedule.
Beetje jammer dit soort nieuws, Shyla Stylez had gewoon in deze prent kunnen zitten. Damn it. Niks ten nadele van Riley maar in een basketbal film zie je ook liever Michael Jordan dan Pau Gasol.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Raar dat je zoiets verwacht, de trailer niet gezien zeker?
Toevallig wel. Want ik heb ook al eerder in dit topic gezegd dat het me niks leek maar ik dacht dat als Aja (een van mijn lievelingsregisseurs) zich er mee bezig zou houden dat het misschien toch nog kon meevallen. Jammer genoeg is het me dus niet meegevallen. Ik kijk ook niet altijd trailers voordat ik een film ga kijken, maar bij deze wel!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vond de 3D momenten veel beter te pruimen dan in alle films die ik na Avatar heb gezien. Doelende op Clash of the Titans, Alice in Wonderland, Toy Story, Shrek, Last Airbender.
Diepte kon ik hier zeker wel in vinden en genoeg 3D momenten waarbij iets de zaal in leek te komen.
Of het uiteindelijk wat toevoegt aan de film is een ander verhaal, maar het 3D gebruik hier wordt zeker beter benut dan bij bovenstaande films.
Nou, dan is het niet veel snoeps dat 3d. Geen greintje vooruitgang in 30 jaar (muv Avatar). Zijn al die andere films ook pas in post productie 3d geworden?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Piranha is inderdaad in de post-productie 3D geworden, volgens mij is Avatar de enige film waar dat niet het geval was.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Toevallig wel. Want ik heb ook al eerder in dit topic gezegd dat het me niks leek maar ik dacht dat als Aja (een van mijn lievelingsregisseurs) zich er mee bezig zou houden dat het misschien toch nog kon meevallen. Jammer genoeg is het me dus niet meegevallen. Ik kijk ook niet altijd trailers voordat ik een film ga kijken, maar bij deze wel!
nee oke, maar vond de trailer wel een aardig beeld schetsen van de film. Heel veel gedans en half naakte wijven 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Piranha is inderdaad in de post-productie 3D geworden, volgens mij is Avatar de enige film waar dat niet het geval was.
De nieuwe Resident Evil is met het Avatar systeem gedraaid, ben benieuwd hoe die gaat zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zag het dan niet zo zitten met RE maar dit maakt het wel interessant. Ik ben benieuwd.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Alleen die soundtrack van RE deed me de haren overeind staan. Zal niet al te veel soeps worden die film, op het mooie 3D na.
Amel M.
-
- 85 berichten
- 0 stemmen
Wel een redelijk filmpje, een leuke 3D ervaring. De trailers van Tron en RE zagen er echter veel beter uit.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
De nieuwe Resident Evil is met het Avatar systeem gedraaid, ben benieuwd hoe die gaat zijn.
Waarschijnlijk beter. Bij Avatar was het effect natuurlijk en gaf het een soort van meerwaarde, hier was er nauwelijks meerwaarde aan het 3D effect, op wellicht wat enkele vissen die op je afspringen na. De film had ik liever gezien in 2D, hét bewijs dat de 3D gimmick niet altijd een positief iets hoeft te zijn.
Coole film is dit overgens. 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
Ben het toch eens met Cameron, dit voegt niets toe, eerder het tegendeel.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Terwijl Cameron nu eigenlijk juist de uitmelker van het 3D is met zijn projectjes nu en Cameron moet niet gaan denken dat hij god is. Inderdaad erg raar dat Cameron zijn gal spuwt over Piranha, toch de beste 3D film sinds Avatar. Waar was hij toen er gedrochten zoals Clash of the Titans en the Last Airbender ook schandalige 3D voorstelling vertoonden?
Klinkt eerder als een persoonlijk wrok.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zit geen rechtstreeks verband tussen. Zoveel invloed heeft Cameron nu ook weer niet. 
Terwijl Cameron nu eigenlijk juist de uitmelker van het 3D is met zijn projectjes nu en Cameron moet niet gaan denken dat hij god is. Inderdaad erg raar dat Cameron zijn gal spuwt over Piranha, toch de beste 3D film sinds Avatar. Waar was hij toen er gedrochten zoals Clash of the Titans en the Last Airbender ook schandalige 3D voorstelling vertoonden?
Klinkt eerder als een persoonlijk wrok.
Wat een onzin. Eerst trekt hij het medium naar een veel hoger niveau en dan brengt hij zoals bij vrijwel alle succesvolle films (Ik hoor je niet klagen over T2) een director;s cut uit en nu is hij ineens aan het uitmelken. Gewoon business als usual.
Daarnaast ben ik het gewoon met hem eens. Bij mij heeft Piranha 3D in een negatief voetlicht geplaatst. Dat is toch jammer. Als je iets doet doe het dan goed. Ik lees hier zat reacties van mensen die afhaken op 3D. En als wat je zegt waar is en die andere films nog slechter waren qua 3D dan deze, dan pleit ik er helemaal voor om Real 3D te boyotten. Enige wat je kan vaststellen is dat hij zich ook negatief over die andere films moet uiten en niet enkel Piranha.
criticalisme
-
- 10 berichten
- 15 stemmen
weet iemand welke muziek ze allemaal gebruikten op die "party"? Die muziek is geniaal? Kan iemand me pmen met tracknames?:p
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12867 stemmen
Ow ja, was ik vergeten! Hoogtepunt van de film was Steve Aoki - In The House.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4087 stemmen
Wat een onzin. Eerst trekt hij het medium naar een veel hoger niveau en dan brengt hij zoals bij vrijwel alle succesvolle films (Ik hoor je niet klagen over T2) een director;s cut uit en nu is hij ineens aan het uitmelken. Gewoon business als usual.
Daarnaast ben ik het gewoon met hem eens. Bij mij heeft Piranha 3D in een negatief voetlicht geplaatst. Dat is toch jammer. Als je iets doet doe het dan goed. Ik lees hier zat reacties van mensen die afhaken op 3D. En als wat je zegt waar is en die andere films nog slechter waren qua 3D dan deze, dan pleit ik er helemaal voor om Real 3D te boyotten. Enige wat je kan vaststellen is dat hij zich ook negatief over die andere films moet uiten en niet enkel Piranha.
Over de kwaliteit van zijn films spreek ik me verder ook niet uit, heb genoten van elke film van hem tot nu toe. Hij moet alleen geen praatjes krijgen, dat vind ik wel erg jammer. En als ik zo hoor dat hij bv. Titanic opnieuw in 3D wilt uitbrengen kan ik niet anders concluderen dan dat het uitmelkerij is. Weet overigens niet hoe het feitelijk staat met deze geruchten. Ik hoop het niet in ieder geval.
Misschien dat ik niet verwend ben met die andere films en dat ik daardoor positiever over het 3D gebeuren in Piranha ben. Maar geloof me, het kan tig maal slechter. Met als 3D dieptepunt Shyamalan zijn werkje.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2884 stemmen
Toy Story vond ik anders heel goed in 3D en die nieuwe RE zag er ook uit om van te smullen. daar vond ik die 3D effecten echt heel verbluffend in, nu maar hopen dat heel de film zo mooi is als de trailer
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Titanic in 3d lijkt me inderdaad vreselijk en pure uitmelkerij. Kan immers alleen maar met het post productie proces gebeuren. Verder wordt zijn geklaag natuurlijk door de pers opgeblazen. Man, It's just an opinion.
titia
-
- 601 berichten
- 1302 stemmen
@onderhond en @ reinbo:
Klein beetje info over 3D: of een film met xpand, imax, of reald vertoont wordt, (of een van de andere systemen) hangt af van het projectiesysteem in de bioscoop. Imax is een daadwerkelijk ander bestand, maar verder zit er geen verschil in de film. Dus, als een film in real d vertoont wordt zegt dat niets over de kwaliteit van de bron. Laat je dus niet weerhouden om een film te kijken als er RealD of een andere indicatie op de poster staat, je bent afhankelijk van de bios, en niet van de film.
De systemen zeggen iets over hoe de projector in de bioscoop werkt. Real d is een passive bril, waar een polarisatietruuk in zit (weet niet of ik dat nu bij real d of een ander passief systeem zag, maar als je je hoofd scheef houdt zie je strepen), xpand is een systeem waarbij de bril afwisselend je linker en je rechteroog dicht zet, waardoor je diepte ziet. Er zijn meer systemen, maar ze doen allemaal of het ene (polarisatie in de bril) of de andere (actief de bril laten bewegen).
Ik heb het idee dat de real d brillen iets donkerder zijn dan de xpand brillen, maar dat is een gevoel. Maar in principe zou een 3d film, projector, bril en doek zo uitgebalanceerd moeten zijn dat je de kleuren met bril goed ziet, en het zonder bril eigenlijk iets te fel is.
Als je iets wil weten over de kwaliteit van 3D loont het de moeite om even te duiken in de technical specs op imdb. Vergelijk bv. avatar met piranha, en je ziet dat avatar in 3d is opgenomen en piranha niet. Dat betekend dat de 3d effecten later met de computer zijn toegevoegd. Hoeft niet per definitie slecht te zijn, animatiefilms zijn geheel met de computer gemaakt en daarvan is bij sommige de 3d heel mooi. Maar je hebt in elk geval een soort indicatie. Een film als titanic, is nooit bedoeld voor 3d, en gaat nu door een trukendoos om 'm 3d te maken. Ik ben benieuwd, de truken worden steeds beter. En eigenlijk heb ik wel vertrouwen in James Cameron, hij zal echt niet iets wegsturen wat er niet goed (genoeg) uit ziet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Thanks, moet dus ook nog eens in de gaten houden waar de film draait. Maakt het er niet makkelijker op...
titia
-
- 601 berichten
- 1302 stemmen
haha...het leven van een filmkijker gaat niet over rozen! Probeer uit te vinden wat je prettig vind kijken, het is toch puur persoonlijk wat je fijn vind. Ik zweer bij xpand, vind het mooier. En ik had een kleine teleustelling bij imax, het beeld is echt prachtig en daar kan geen xpand of real d tegen op maar als je je hoofd scheef houd zie je luxaflexen. Das dus niet fijn als je lekker tegen je date wil aanhangen
Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand echt geen zin in een actieve en dus zwaardere bril heeft. Het is vooral van de bioscoop afhankelijk. Als die een goed ingestelde projector heeft, zou je de film moeten zien zoals hij bedoeld was.
_Casper_
-
- 1244 berichten
- 1692 stemmen
De film kijkt lekker weg en duurt precies lang genoeg. Het is wel een goeie film, alleen jammer dat het horror gedeelte pas na ongeveer 45minuten op gang komt.. maar dan krijgen we ook wat leuke dingen te zien. Het verhaal is wel erg bekend en niet bijzonder, maar toch is het leuk gedaan.. leuk om gezien te hebben
3 sterren
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Pulp, maar dan wel erg vermakelijk. De film is totaal onzinnig, met een verhaal dat leentjebuur speelt bij Jaws, maar in tegenstelling tot die film mikt deze film net op spanning, maar op over-de-top vermaak. En dat krijgen we dan ook voorgeschotelt!
Allereerst: heel veel naakt! Veel ontblote tieten, konten, en veel sexy vrouwelijk schoon! Het seksfeest zorgt in iedergeval voor een uitermate coole setting.
Dan: de gore. Zodra de opbouw is afgelopen, gaan de Piranha's los een eten ze ledematen op, rukken ze de huid van veel feestgangers los.. Die 10 minuten zijn een ongekend slachtfeest wat werkelijk waar z'n weerga niet kent. Heel veel gore, met mensen die op gruwelijke wijze verminkt worden door die beesten. Kijk deze film niet zonder sterke maag!
Ook: de humor. Richard Dreyfuss opent de film met een knipoog naar z'rol in Jaws, Christopher Lloyd speelt een verstrooide professor wat dus overduidelijk een knipoog naar zijn gelijkwaardige rollen in de Back To The future films. Maar ook veel andere grappige momenten zoals (spoiler!) de scène waarin de pornoregisseur z'n penis wordt opgegeten , en zo voorts. Er valt genoeg te (glim)lachen.
Dit is duidelijk een film die zichzelf totaal niet serieus neemt, wat een groot positief punt is. Helaas leidt het verhaaltje met de jongen en z'n broertje en zusje alleen maar af, wat het tempo soms uit de film haalt, maar opzich zorgt dat zij-verhaaltje wel weer voor enkele leuke scènes. Aan karakter uitdieping wordt niet gedaan in de film, daardoor krijgt men niet echt een band met de personages en wordt het nooit echt eng. Maar het weerhoudt de film er wel van zwaarmoedig te worden, sterker nog alles is lekker 'campy' en erg luchtig.
De special effects zijn goed te noemen, acteerwerk was niet denderend maar wel onderhoudend. En het 3D effect? Nauwelijks toegevoegde waarde, maar het stoort ook niet echt. Hier had men wel meer uit kunnen halen of het gewoon achterwege kunnen laten.
Veel seks, veel bloederig geweld en vooral veel Piranha's. Het eindresultaat is niks beklijvens, maar wel een érg vermakelijke slachtpartij. Verstand op nul en genieten maar! 3,5* uit 5*. 
yvvv
-
- 55 berichten
- 46 stemmen
Ik heb me gister rotgelachen om deze film! Heb 'm niet in 3d gezien, maar gewoon op de normale tv. Kan me overigens wel precies voorstellen wat de 3d-punten hadden moeten zijn/worden.
Als het niet overduidelijk was gemaakt dat het om spring break ging, had ik me erg geergerd aan de vele blote tieten en verder onnodig naakt. 'Gelukkig' had het een 'reden': spring break.
Leuke, lachwekkende horrorstukjes, maar ook wel voorspelbaar. Ach, leuk vermaak voor een middagje en ik heb echt kromgelegen om moeders walgende gezichtsuitdrukkingen
!
Edit: pff, rot stemmen met een iphone zeg! 3*
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ja hij was al bij Veronica he en je hebt ook een iPhone wat enig zeg. En je hebt mamma aan het schrikken gemaakt en poffertjes gegeten...
titia
-
- 601 berichten
- 1302 stemmen
Ik heb me gister rotgelachen om deze film! Heb 'm niet in 3d gezien, maar gewoon op de normale tv.
Ja hij was al bij Veronica
Dit begrijp ik vast verkeerd, maar de film al uitgezonden door Veronica? Terwijl hij nog in de bios draait? Lijkt me niet logisch
Pre- en sequels

Piranha 3DD
2012
360 reacties
Het laatste nieuws

De goed scorende westernserie 'Dark Winds' krijgt nog een nieuw seizoen

'An Cailín Ciúin' nog niet gezien? Pak nu je kans op NPO Start Plus, HBO Max of Videoland

Romantisch drama serie 'From Scratch' is een kijktip voor Netflix-abonnees: ‘Je voelt gewoon alles’

Hoe Netflix altijd weer unieke beelden weet te bemachtigen
Bekijk ook

Saw II
Horror, 2005
1.411 reacties

Journey to the Center of the Earth
Sciencefiction / Avontuur, 1959
38 reacties

Vigilante
Actie / Misdaad, 1983
48 reacties

Dahomey
Documentaire, 2024
8 reacties

Jackass 3D
Komedie / Documentaire, 2010
282 reacties

Kurôzu Zero II
Actie, 2009
24 reacties
Gerelateerde tags
graveyachtfilm in filmscuba divingschepselpiranha spring breakman eating monster post-credits scene3d3dghoulish
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








