The Mechanic (2011)

1997 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Simon West
met Jason Statham, Ben Foster en Donald Sutherland

Arthur Bishop (Jason Statham) is de beste elitemoordenaar die er is. Met uiterste precisie voert hij zijn opdrachten koelbloedig uit, zonder sporen achter te laten. Als zijn leermeester en vriend Harry (Donald Sutherland) wordt vermoord, besluit hij zijn leven te veranderen. Zijn missie wordt gecompliceerd als Harry’s zoon Steve (Ben Foster) hem benadert met het verzoek de kneepjes van het vak te leren.

408 BERICHTEN72 MENINGEN

geplaatst op 3 juli 2014, 22:54 uur, permalink
Oerdegelijke Statham.

Het is voor dit soort filmpjes dat ik eigenlijk af en toe een film van Statham probeer. Simpel qua opzet, maar redelijk vlot en stijlvol in beeld gebracht. Statham is een perfecte ijskikker, veel meer dan de actie valt er niet te beleven en het duurt ook allemaal niet langer dan nodig.

Ben geen grote West fan, maar deze film viel me goed mee. Heb wel een boontje voor hoofdpersonages die alles tot in de puntjes plannen en boven de snode countermoves van de tegenstander staan. Statham is er zo eentje, het einde is dan ook absoluut geen verrassing, maar wat deert het bij dit soort films.

Actie wordt aardig in beeld gebracht, de vaart zit er goed in en visueel is het bekend terrein maar best goed uitgevoerd. Enige wat de film mist zijn momenten die écht beklijven of er bovenuit steken. 't Is een film die snel zal wegzakken, maar tijdens het kijken niet verveelt. Leuke filler dus.

ramonbrenda
geplaatst op 12 juli 2014, 17:37 uur, permalink
goede actie film zeker 2de keer kijken waard vond ik 4 sterren waard

geplaatst op 16 augustus 2014, 2:05 uur, permalink
Vervelende film met alleen maar onsymphatieke personages. Jason Statham heeft gedurende de hele film maar één gezichtuitsdrukking: stoer en onverschillig . Ok, het is een 'mechanic', maar iets meer emotie maakt het wel leuker om naar te kijken. Het buitensporige geweld, met het vele schieten, doet de film ook niet echt goed. De eerdere versie met Bronson was veel beter.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 12 oktober 2014, 19:29 uur, permalink
heerlijke statham-film die een leuke mix brengt tussen ouderwetse en actie en de meer modernere dramatische toon in de actiefilms. jammer dat foster zich niet helemaal ontplooit in deze film want dat had de scènes tussen hen samen nog sterker kunnen maken maar de actie zit goed, het verhaal valt nooit stil, zit nog best degelijk in elkaar voor dit soort films en het einde doet wat je ervan verwacht.

geplaatst op 13 december 2014, 13:55 uur, permalink
Toch wel een redelijke Actie / Thriller deze remake. Hoewel het verhaal vrij eenvoudig is en het verloop ook zeer voorspelbaar is, wist deze film me toch enigszins te boeien en keek hij zich ook lekker weg. De film bevat de nodige actie die er ook best aardig uitziet en de film duurt gelukkig ook niet lang, waardoor het nergens echt saai of langdradig wordt. Sterker nog, het tempo was behoorlijk hoog en er gebeurde dan ook voldoende. Jason Statham deed het wel aardig, maar een echte fan van hem zal ik nooit worden. Al met al leuk om eens gezien te hebben, maar meer ook niet.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 20 december 2014, 11:16 uur, permalink
The Mechanic

Ik ben een zeer grote Statham fan.. Hij mag dan niet in mijn Top 10 staan met een film, misschien komt hier nog verandering in, ik houd echt van zijn films... Ja, ik mag ook wel zeggen dat hij 1 van mijn lieveling acteurs is. Ik geniet altijd bordevol van zijn films, zo heb ik dat ook gedaan met The Mechanic. Echt een lekkere film met pure Statham actie... Lekker! En zoals bij vele andere films van deze beste man kijk ik toch wel mijn ogen uit.. Zodoende ook bij The Mechanic. Het concept is leuk bedacht, het verhaal was goed... De uitwerking was ook om weinig over te klagen... Ja, een echt lekker actie filmpje, kan het niet vaak genoeg blijven zeggen, haha! Ik denk toch echt wel dat ik deze binnenkort nog ga herzien, en dan maak ik me klaar voor deel twee 😄!

avatar van Daan258
geplaatst op 12 januari 2015, 20:30 uur, permalink
Een lekker actie filmpje met een erg toffe cast en goed acteerwerk, vooral Ben Foster vond ik goed in deze film:P Ook een prima verhaal en een paar erg leuke actie scene's.
goed mee vermaakt.

dikke 3,0*

avatar van Thorongil
geplaatst op 16 september 2015, 11:09 uur, permalink
Zie Statham graag bezig, maar zijn films zijn meestal niet veel soeps op de Crank en Expendables films na.

avatar van leatherhead
geplaatst op 14 februari 2016, 1:11 uur, permalink
Statham mag zijn norse tronie weer eens opzetten in een verder vrij generiek filmpje. Vermakelijk is het wel, en hoewel de hoeveelheid kolder natuurlijk buiten alle proporties is, kwamen de actiescenes toch best stijlvol voor de dag. West heeft zich er evident mee uitgeleefd, zowat al het mogelijke huis-tuin-en-keukengerei moest eraan geloven. Lekker.

Helaas ontstijgt het de middelmaat verder niet echt. Gewoon een redelijk amusant actievehikel met een aardige Statham. Maar indrukwekkend is het natuurlijk allerminst, tenzij je het over de riante verzameling clichés hebt.. 2,5*.

avatar van filmofiel
geplaatst op 11 augustus 2016, 9:46 uur, permalink
Goeie film alleen een barslechte regisseur, constant de microfoon boven in het beeld.

avatar van hutsekluts
geplaatst op 25 augustus 2016, 13:50 uur, permalink
Omdat deel 2 eraan komt, de eerste maar eens bekeken. Ik had hem blijkbaar al gezien want mijn stem stond op drie sterren. Er was weinig van blijven hangen. En op drie sterren blijft ie staan. Simpele actiefilm die lekker wegkijkt. Als je geen diep intermenselijke relaties en uitgediepte karakters verwacht, dan is dit anderhalf uur makkelijk en leuk vermaak. Hij blijft op drie sterren al hoop ik voor The Mechanic 2 na de trailer gezien te hebben in de bioscoop wel een halve ster extra te kunnen schrijven. Nu maar afwachten of die verwachtingen niet te hoog gespannen zijn.

avatar van Shinobi
geplaatst op 27 augustus 2016, 15:51 uur, permalink
"What I do requires a certain mindset."

Ter voorbereiding op het vervolg dit deel maar eens bekeken.

Blijkbaar is deze titel een remake van de gelijknamige film uit de jaren '70 met Charles Bronson. Jason Statham mag hier komen opdraven als huurmoordenaar die zijn hand niet omdraait voor de meest complexe doelwitten. Vanzelfsprekend is het geheel gevuld met de nodige clichés en een weinig verheffend verhaal.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat 'The Mechanic' verscheidene subplots bij elkaar heeft geraapt om je maar iets voor te kunnen schotelen. Daarbij neemt de film zichzelf te serieus, ondanks alle onlogica die voorbij komt; het is een wirwar van toevalligheden en vage motieven. De oplettende kijker ontdekt al gauw alle fouten. Dat men nog geen eens de moeite neemt om deze te verhullen zegt meer dan genoeg.

Statham doet het prima als - monotone - huurmoordenaar, al moet je wel een liefhebber zijn van zijn werk. De pacing is iets aan de langzame kant, maar de actiescènes zijn gelukkig onderhoudend te noemen. Helaas worden deze momenten door de slordige montage enigszins haastig in beeld gebracht, zonder een duidelijk overzicht.

Al met al een redelijke actiefilm die doet wat het moet doen, zolang je de verwachtingen maar laag houdt.

2,5 Sterren.

avatar van tbouwh
geplaatst op 28 augustus 2016, 13:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aanstaande donderdag verschijnt Mechanic: Resurrection, het vervolg op the Mechanic (2011) in de bioscoop. Dat verzorgde een uitstekende gelegenheid om het eerste deel, dat ik nog niet gezien had, eens aan een kijkbeurt te onderwerpen.

Jason Statham schittert als actieheld in deze flitsende, bij vlagen keiharde thriller, die door haar verteltempo en een krappe anderhalf uur speeltijd voorbij is voor je er erg in hebt. Statham speelt een huurmoordenaar, gespecialiseerd in doofpot-klusjes. Het is zijn taak ervoor te zorgen dat elke moord overkomt als een ongeval, en die taak vervult hij met verve.

Maar complicaties zijn al snel aanstaande, want nadat Jason ‘The Bishop’ Statham in opdracht een naaste kennis (Donald Sutherland) heeft omgebracht, komt hij in aanraking met diens zoon (Ben Foster), die de fijne kneepjes van het vak ook wil leren…

In haar narratieve opzet kent The Mechanic niet al te veel verrassingen, en daarmee kan de film terecht bestempeld worden als een vrij doorsnee actiefilm. Goed acteerwerk, degelijke visuals en een aantal geslaagde en goed gefilmde vechtscénes maken deze thriller echter wel de moeite. The Mechanic is daarmee uitermate geschikt als vermakelijke no-brainer voor tussendoor.

Of het vervolg ook zo geslaagd zal zijn? Ik betwijfel het. Statham lijkt in de trailer wel weer op dreef, maar het aantal slechte, minderwaardige sequels dat bij vergelijkbare thrillers is uitgebracht kan een videotheek vullen. Dat maakt dat mijn verwachtingen redelijk getemperd zijn, al zal het mij niet weerhouden te genieten van een avondje rechttoe-rechtaan amusement.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst op 30 augustus 2016, 20:47 uur, permalink
Wat een verschil met dat kitscherige tweede deel.. Dit kon ik een stuk beter hebben. Statham vind ik sowieso niks, maar als norse brombeer nog prima te doen. Wanneer er een knipoog bij komt, kan hij totaal niet mee qua charme en timing. Hier hoeft hij daar gelukkig niets mee te doen. Beetje grommen, paar klapjes uitdelen en verder relatief(!) stijlvol ingevuld door West. Op z'n minst smaakvol voor dit type hapslikweg actie vertier.

avatar van FunkStarr
geplaatst op 4 september 2016, 11:14 uur, permalink
Aardig, maar ook niet meer dan dat. Vind de film wat te traag op momenten, ondanks de korte speelduur. Op het laatst nog een paar aardige scenes, maar echt bijzonder wordt het nergens. Een mager zesje.

avatar van W.V.
geplaatst op 7 september 2016, 16:05 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onlangs de film op tv gezien, aardige remake van die met Bronson, jaartal wil me zo even niet te binnen schieten, maar de film is geen hoogvlieger. Statham is op zijn best in het actiegenre, maar hij acteert met 1 gezichtsuitdrukking. Daarnaast blijf ik met een aantal vragen zitten.
Waarom gaat hij over tot het opleiden van de zoon van een slachtoffer? Waarom neemt hij klakkeloos aan dat zijn mentor de zaak heeft verraden? Was het zijn bedoeling om de zoon te misbruiken als hulp om Dean terug te pakken? Getuige het einde van Steve was Bisshop op de hoogte dat Steve hem wilde doden, maar waarom verdween hij niet gewoon en liet Steve in de waan dat hij dood was?
Nou ja, de actieliefhebbers komen wel aan hun trekken en dan neem je de rest wel voor lief, maar dit is geen film die ik snel weer zal kijken.

avatar van IH88
geplaatst op 11 september 2016, 13:49 uur, permalink
“I'm going to put a price on your head so big, that when you look in the mirror your reflection's gonna want to shoot you in the face.”

Aardige actiefilm met actieheld Jason Statham die weer koel mag kijken, mag schieten en bad guys in elkaar mag trappen. Zo zie ik hem het liefst en er zitten een aantal fraaie actiescènes in de film. Jammer genoeg wordt de focus te veel gelegd op het verhaal waardoor er eigenlijk te weinig vaart en actiescènes in zitten.

En dat kan in dit soort films natuurlijk niet. Het verhaal is flinterdun en de personages ook, dus waarom zoveel aandacht eraan besteden? Het opleiden van Foster door Statham tot huurmoordenaar is aardig op papier, maar de acteurs hebben geen chemie en Foster is hier vooral een vervelende blaag. Het einde is wel lekker hard en gelukkig wordt niet voor de sentimentele oplossing gekozen. Zo zie ik het graag.

avatar van Duke Nukem
geplaatst op 28 september 2016, 12:54 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede actiefilm met Jason "ik kan niet acteren maar wel als de beste op je bakkes slaan" Statham in de rol van huurmoordenaar en Ben Foster als zijn arrogante leerjongen. Het verhaal blijft redelijk trouw aan de originele 'Mechanic' uit 1972 met Charles Bronson. Net als in het origineel komt aan het einde van de film nog een aardige twist, wat ik zo'n beetje het beste stuk van de hele film vond.

Sergio schreef:
De versie met Charles Bronson uit 1972 vond ik beter.

Daar ben ik het volledig mee eens.

"If you're reading this, you're dead!" 😎