Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.782.038)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2782038)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ja daar heb je gelijk in. Zoals ik al eerder zei, de film probeert zich complex voor te doen. Als je al die zaken wil begrijpen dan moet je inderdaad iets wat meer je hoofd erbij halen. Maar er zijn zoveel zaken en volgens mij dus ook die dingen die jij opnoemt die helemaal niet van belang zijn voor het grote verhaal, voor dat wat echt belangrijk is en voor dat waar de film ook naartoe wilt. Maar oke, ik vond de film gewoon voldoende en niet bepaald beter om verschillende zaken, waarschijnlijk daarom ook dat ik het zo zie...
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Volgens mij net niet... Je ziet hoe de tol langzaamaan "knikjes" krijgt omdat zijn snelheid mindert, je weet wel, die beweging die een tol maakt vlak voor hij gaat vallen. Maar daar kan je natuurlijk een eindje over door emmeren.
Ik vond de film top. Een vrij ingewikkeld gegeven stapsgewijs verwerken tot een begrijpelijke complexiteit vind ik een hele prestatie. Schrijf dat scenario maar eens uit... Geniaal.
Nee hoor, de laatste seconde staat hij mooi recht.... En misschien moet je letten op spoilers?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Zo, dat viel goed mee. Een stuk beter dan The Prestige en al helemaal eindeloos veel beter dan The Dark Knight. Ik moet zeggen dat ik na het stroeve begin van de film in het middenstuk behoorlijk werd meegesleept. Het einde werd iets te veel uitgesponnen, zowel het stuk in de sneeuw als de 'situatie' tussen Dom en Mal.
De schizofrene premisse is natuurlijk al vanaf Following niks nieuws, dus Nolan doet inhoudelijk gewoon zijn ding. De film is overigens prima te volgen. Daar onderscheidt hij zich al van The Prestige die gewoon vervelend was in zijn doorzichtige mistgordijn. Deze snijdt tussen de (meestal nogal zwakke) dialogen inhoudelijk nog wel enkele leuke thema's aan. Al is Nolan geen Tarkovskiy.
Sterke punt hier ten opzicht van de eerdere Nolan films is het persoonlijk leed dat DiCaprio meedraagt. Het geeft zowel zijn personage als het verhaal een enorme boost mee, die het echt nodig heeft. Anders blijft er een actieflick over waar niks aan zou zijn geweest. Want ik moet zeggen dat ik de film er verder nogal modaal uit vond zien. Met name dus dat stroeve begin. Na de eerste ontploffing volgt er een scène op een dak, die is zo simplistisch dat ik het bijna niet geloofde.
Maar goed. Het kwam dus allemaal meer dan goed. Grootste plus vond ik hier overigens de acteurs. Gelukkig geen Jackman en Bale ditmaal (helaas wel Michael Caine), maar een overtuigende DiCaprio die erg goed werd bijgestaan door de mannelijke bijrollen. Zowel Hardy als Gordon-Levitt schitteren in hun rollen. Ze zijn een baken van rust in de film. Watanabe als de standaard Amerikaanse excuus-Japanner was wat vlakjes. Show wordt echter met gemak gestolen door Cillian Murphy, echt een acteur met charisma. Ook leuk om Lukas Haas nog even te zien in het begin al ruimt hij helaas nogal snel het veld.
De dames waren een stuk minder. Waar Marion Cotillard haar claim-to-fame aan te danken heeft is me een raadsel. Een vervelende actrice en ook nog eens een onaantrekkelijke vrouw om te zien. Page vond ik ook niet sterk, maar ze had ook een ondankbaar geschreven rol als architect, waarbij van haar bijdehand heid werd verlangt. Een beetje type-casting dus,
Al met al een enorme meevaller en een bewijs dat Nolan het misschien toch nog wel kan.
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Als ik de flop top 100 of de top 250 doorrace zou ik kunnen huilen.
En dit zegt iemand die films als 'Con Air', 'Tremors', 'Flash Gordon' en 'The Blob' in zijn eigen top 10 heeft staan........
Con air behoord tot de top als het gaat over het creëren van personages die je hele leven bijblijven,die dan nog eens perfect gecast zijn. Flash Gordon heeft dan weer 1 van de betere sound tracks van de laatste 30 jaar. Dit zijn al 2 dingen waarbij ik bij Inception op mijn honger bleef zitten. Vooral de personages vond ik leeg, en zoals al gezegt geweest is, Nolan heeft niet echt het talent om de juiste Leading Lady te casten. qua soundtrack vond ik de film ook zo grijs en neutraal als maar kan zijn, niks memorabel op dat vlak.
En Tremors en The blob behoren bij de beste creature features. Dus mijn beste $mit$, jou persoonlijke aanvallen op mij zijn echt hilarisch jongeman
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
1156 stemmen en the godfather nog niet gezien? Damn bro
.
Weten dat het een mega goede film is kan je dus eigenlijk niet zeker zeggen
. Ivm het systeem van moviemeter heb je wel gelijk alhoewel er toch nog films inzitten die er volgens mij niet bijhoren...
Bon dit is eigenlijk al een tijdje zeer offtopic
.
Ik bedoelde dat inception een mega goede film was het woodje dit moest er nog tussen 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een boutfilm. Zelden een sterk concept zo slecht uitgewerkt gezien. Later meer.
1,5*
$mit$
-
- 51 berichten
- 171 stemmen
Con air behoord tot de top als het gaat over het creëren van personages die je hele leven bijblijven,die dan nog eens perfect gecast zijn. Flash Gordon heeft dan weer 1 van de betere sound tracks van de laatste 30 jaar. Dit zijn al 2 dingen waarbij ik bij Inception op mijn honger bleef zitten. Vooral de personages vond ik leeg, en zoals al gezegt geweest is, Nolan heeft niet echt het talent om de juiste Leading Lady te casten. qua soundtrack vond ik de film ook zo grijs en neutraal als maar kan zijn, niks memorabel op dat vlak.
En Tremors en The blob behoren bij de beste creature features. Dus mijn beste $mit$, jou persoonlijke aanvallen op mij zijn echt hilarisch jongeman
@ Con Air: Het creëren van personages die mij het hele leven bijblijven O.o???
@t Flash Gorden: laat me raden, jij bent zeker een enorm Queen fan??? Verder vind ik dat deze film toebehoord tot een doelgroep van kinderen tot max 12 jaar, tenminste zo zie ik hem dan. Acteerprestaties overigens waardeloos......
@t The Flop,.....oops srry ik bedoel natuurlijk The Blob: het is jouw mening dat deze film met een van de beste creature featues kwam, en ik zeg ook niet dat die slecht was. Maar we weten allebei dondersgoed dat de acteerprestaties bij deze film zwaar ondermaats liggen en het plot zo even tussen de soep en de aardappelen verzonnen is. The Thing is zeker een stuk beter wat dat betreft.
@ Tremors: tjah, ik moet eerlijk zeggen dat ik dit vroeger als een klein mannetje een geweldige film vond, maar om te zeggen dat deze film in een top 10 hoort, nahhhhhh.....
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Kunnen dit soort dingen niet even via de pm gedaan worden? Niemand zit hier op te wachten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Wat een boutfilm. Zelden een sterk concept zo skecht uitgewerkt gezien. Later meer.
1,5*
Zeg niet, dat je niet gewaarschuwd was 
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Pluspunten:
- Verhaal
- Acteerwerk
- Special effects
Minpunten:
- Lange aanloop
- Iets te weinig actie
- Einde
Al met al: 4.5 sterren. Vooral het verhaal en de special effects zijn heel goed. Kijken!
Te weinig actie heb je wel de goede film gekeken
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar dat het z'on matige mission impossible kloon zou zijn had ik echt niet verwacht. En dat einde zag ik al aankomen toen ik nog popcorn moest halen..... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Te weinig actie heb je wel de goede film gekeken
Actie? Ze blazen een skihut op en er valt een busje van de brug... Of ben ik nog iets vergeten?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Maar dat het z'on matige mission impossible kloon zou zijn had ik echt niet verwacht. En dat einde zag ik al aankomen toen ik nog popcorn moest halen.....
davidz352
-
- 206 berichten
- 315 stemmen
Te weinig actie heb je wel de goede film gekeken
Ik zeg ook "IETS" te weinig actie. Het klopt trouwens ook dat Nolan de film ingewikkeld wil laten lijken. Maar dat het eigenlijk helemaal niet ingewikkeld is. Al snapte de persoon naast mij er niets van 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Actie? Ze blazen een skihut op en er valt een busje van de brug... Of ben ik nog iets vergeten?
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Ja het einde had ik ook al wel voorspeld maar ja dat hoort bij een film als deze. Heb je ook nog enige motivatie voor je 1,5 ster
davidz352
-
- 206 berichten
- 315 stemmen
Maar dat het z'on matige mission impossible kloon zou zijn had ik echt niet verwacht. En dat einde zag ik al aankomen toen ik nog popcorn moest halen.....
Inderdaad, nu je het zegt. Toch vind ik dat je deze film niet echt kunt vergelijken met mission impossible. Het verhaal is toch iets ingewikkelder. Mission Impossible is vooral actie (en Tom Cruise).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat zweven was zo'n beetje het enige goede aan de film. Voor de rest leek was het bedroevend in de uitwerking. Soort Green Mile... Zo braaf en voorspelbaar. Ik heb geen spannend shot gezien, iedereen acteerde als een dooie (op Hewitt na) en het concept had zo veel potentie om er iets bijzonders mee te doen.... Nee, deze kan in het rek bij Shawshank Redemption en de Green Mile. Braaffilmerij voor de massa.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Nou eerlijk is eerlijk, ik vond het meer een actie film dan een thriller, wat te denken van de achtervolging de scene's in de sneeuw, alle acteurs lopen constant met een gun in hun hand. Actie in overvloed
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Dat zweven was zo'n beetje het enige goede aan de film. Voor de rest leek was het bedroevend in de uitwerking. Soort Green Mile... Zo braaf en voorspelbaar. Ik heb geen spannend shot gezien, iedereen acteerde als een dooie (op Hewitt na) en het concept had zo veel potentie om er iets bijzonders mee te doen.... Nee, deze kan in het rek bij Shawshank Redemption en de Green Mile. Braaffilmerij voor de massa.
Je hebt mijn stukje wschl. (nog) niet gelezen. Ik vond juist het acteerwerk er positief uitspringen. Maar visueel vond ik het heel modaal. Levitt (bedoel je denk ik) was inderdaad goed, vooral in zijn zweefscènes. Maar Cillian Murphy was toch ook heel goed.
Ben het wel eens met een andere user dat het casten van vrouwen Nolan niet goed afgaat. Zowel Page als Cotillard waren niet op hun plek.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, nu je het zegt. Toch vind ik dat je deze film niet echt kunt vergelijken met mission impossible. Het verhaal is toch iets ingewikkelder. Mission Impossible is vooral actie (en Tom Cruise).
Juist niet, ik vond het verhaltje juist ongeloofelijk zwak, was echt een simpele mission impossible:
Man krijgt moeilijke opdracht,
- stelt team samen voor de 'kraak'
- auto achtervolging met wat schietwerk en botsinge
- inbraak op afgelegen en beschermde locatie
- kluis wordt gekraakt
- pseudo verrassing op eind
- en klaar is kees.

O, ja en dat gedoe met zijn vrouw vond ik enkel vervelend en overbodig.
Nee, dat was toch niet veel.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou eerlijk is eerlijk, ik vond het meer een actie film dan een thriller, wat te denken van de achtervolging de scene's in de sneeuw, alle acteurs lopen constant met een gun in hun hand. Actie in overvloed
Tja, dat ken ik al van For Your Eyes Only (1981) en Ging Chaat Goo Si 4: Ji Gaan Daan Yam Mo (1996) waar het vele malen beter is gedaan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je hebt mijn stukje wschl. (nog) niet gelezen. Ik vond juist het acteerwerk er positief uitspringen. Maar visueel vond ik het heel modaal. Levitt (bedoel je denk ik) was inderdaad goed, vooral in zijn zweefscènes. Maar Cillian Murphy was toch ook heel goed.
Ben het wel eens met een andere user dat het casten van vrouwen Nolan niet goed afgaat. Zowel Page als Cotillard waren niet op hun plek.
Ik lees nu je stukje net, maar wellicht komt het omdat ik eerder deze week Shutter Island heb gezien. Vind dat DICaprio al tijden stil staat. Begint een beetje zijn ding te worden om semi getrecht te ogen...
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
O, ja en dat gedoe met zijn vrouw vond ik enkel vervelend en overbodig..
Djaxx
-
- 58 berichten
- 86 stemmen
Ik lees nu je stukje net, maar wellicht komt het omdat ik eerder deze week Shutter Island heb gezien. Vind dat DICaprio al tijden stil staat. Begint een beetje zijn ding te worden om semi getrecht te ogen...
Ik denk dat jij beter je mening over tenniswedstrijden of zo kunt gaan neerpennen want van film ken je duidelijk de ballen. Als er 1 akteur de laatste tijd enorm gegroeid is zal hij het wel zijn zeker?
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
DiCaprio vind ik juist met de jaren beter worden, veder was er over het acteerwerk idd niet veel te zeuren alleen Cotillard was ontzettend slecht, ik heb haar trouwens nog nooit in een goede rol gezien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja het einde had ik ook al wel voorspeld maar ja dat hoort bij een film als deze. Heb je ook nog enige motivatie voor je 1,5 ster
Ja, hoor.
Al na een half uur bekroop mij het gevoel dat het niets ging worden. De droomwerkelijkheid werd uitermate matig vormgegeven en in beeld gebracht en het verhaal begon als een simpele heistfilm waarbij de leader of the pack eerst zijn team ging samenstellen. Een architect, een chemist, much ado about nothing vond ik het.
Dan volgde er wat tamme actiescenes en vervelend gedoe rondom een ex wat alles behalve mystiek of inrigerend was. Al snel dacht ik aan hoe mooi er wel niet met een droomwerkelijkheid gespeeld zou worden als een dergelijk script in handen van Lynch, Jackson, Arronofski of zelfs Boe gevallen was. Maar niet bij Nolan. Hij schotelde mij enkel shotjes voor die je voornamelijk verwacht in 'niets aan de hand' films als Meglio Gioventu en The Green Mile, alles mijlen binnen het veilige krijtlijntje.
En dan ook de belichting, veel verder dan de kleur amber kwam hij niet. Verder was het akkelig plat en kil allemaal. Is dat werkelijk het beste wat hij kon bedenken om ook maar het gevoel van dromen te benaderen?
Verder werd er zoals meestal bij Nolan weer uitermate vlak geacteerd en wis hij zelfs Page tot een kleurloos bordkartonnen typetje te maken. Enkel bij Levitt zag ik soms een vaag teken van leven in de ogen blinken wat mij aan een echt personage deed denken.
De digital effecten waren trouwens ook erg matig, in de gemiddelde Sony Brava reclame zijn ze met meer creativiteit bedacht en beter gerenderd. Dieptepunt van de sneeuwlawine, daarin ontbrak elk detail.... Al vond ik ook die trein niet echt overtuigend, miste massa.
Actie was ook nergens speciaal, in ieder geval niets nieuws gezien. Enkel de eerder genoemdezweefscenes waren aardig, het hoogtepunt van de film.
Kortom ik vond het echt zwaar teleurstellend, met name omdat ik het concept wel ijzersterk vind. Hopelijk mag iemand anders ooit deel 2 maken, want er moet meer uit te halen zijn.
En voordat ik alle fanboys over me heen krijg. Ik kan me best voorstellen dat je dit leuk en mooi vind, maar mij beidt het helaas totaal niet wat ik zoek in een film. Daarvoor heb ik dit allemaal al te vaak voorbij zien komen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat jij beter je mening over tenniswedstrijden of zo kunt gaan neerpennen want van film ken je duidelijk de ballen. Als er 1 akteur de laatste tijd enorm gegroeid is zal hij het wel zijn zeker?
Klopt, hij is veel dikker geworden, maar je wil toch niet beweren dat hij tegenwoordig interessantere personages/rollen neerzet dan in Basketball Diaries, The (1995) , Romeo + Juliet (1996) en What's Eating Gilbert Grape (1993)
En sorry, ik heb nu eenmaal meer verstand van film dan van tennis. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Je wordt oud!
Maar ik kan me er wel in vinden, al viel het bij mij in sommige gevallen juist de goede kant uit (maar die heb ik je al aangegeven).
't Is zeker geen baanbrekend meesterwerk, zoals je nu zou verwachten. Maar goed dat was die vleermuizenfilm ook niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, maar die vleermuizenfilm was de eerste anderhalf uur dan tenminste nog zeer vermakelijk.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








