A Serious Man (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met Michael Stuhlbarg, Richard Kind en Aaron Wolff

Terwijl Jefferson Airplane op de radio klinkt, valt het leven van de Joodse professor Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) in 1967 uit elkaar. Zijn vrouw wil van hem scheiden, zijn dochter steelt geld van hem voor een neuscorrectie en zijn zoon houdt zich bezig met rock-'n-roll en blowt liever met z'n vrienden dan dat hij zich op z'n Bar Mitswa voorbereidt. Daarnaast zit hij opgescheept met zijn sociaal gehandicapte broer die weigert het huis te verlaten en wordt zijn hoofd ook nog eens op hol gebracht door de beeldschone, naakt zonnebadende buurvrouw. En aangezien dit nog lang niet alle problemen van Larry zijn, wordt het hem erg moeilijk gemaakt om 'een serieuze man' te zijn.

avatar van Kronos
Het geeft niet hoor. De Coen films vragen meestal wel een wat aparte of acquired taste.

avatar van stefan dias
Vintage Coen brothers: Hollywood meets Normal Life.
Alweer heerlijk hoe de heren spelen met de clichés en verwachtingen die filmconventies oproepen om daar dan alledaags gedrag in te verweven, met een bizar resultaat als gevolg. Maar uiteindelijk blijft het toch wel film. Hún film.
Altijd weer afwachten hoe dat uitpakt, meestal fantastisch, soms een beetje 'mwah', maar deze is zeker het (her)bekijken waard.

En nog bijna vergeten: prima geluid met een heel mooi leitmotiv, of hoe schrijf je dat…
En wat een geweldige trailer, zeg…

avatar van Moviestar1979
Een leuke film onder leiding van de Coen brothers.

Het idee was om alleen een film te maken over de blowende zoon Danny, en diens ontmoeting met rabbijn Marshak. Volgens de gebroeders Coen hadden ze de intro verzonnen. Dit staat dus verder los van het uiteindelijke verhaal. Ook de tornado richting het einde van de film, is gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen die zich in 1967 in Minnesota afspeelde. De film werd binnen 44 dagen tijd opgenomen.

De cast is prima samengesteld. Marc Maron deed auditie voor de hoofdrol, en Patton Oswalt voor de rol van Arthur Gopnik. Uiteindelijk werden deze plekken ingevuld door Michael Stuhlbarg en Richard Kind. Ook de stem van Warren Keith komt weer voorbij. Eerder was zijn stem te horen in Fargo (1996).

Dit is de tweede film van de Coen brothers voor Working Title Films en Focus Features. Eerder maakten ze de film Burn after Reading (2008). De Coen brothers waren eveneens zelf verantwoordelijk voor de montage.

De film werd 2 keer genomineerd voor een Oscar, won 17 prijzen en werd nog eens 70 keer genomineerd.

3,0 *

avatar van Rickyman
Mooi gefilmd en geacteerd, maar het verhaal kon weinig boeien.
Na zo'n uur een enkele keer kunnen lachen.
Helaas een wat tegenvallende Coen.

avatar van Justinvdk
Allemachtig dit was een taaie zit zeg.

TMP
Geen hoogvlieger van de gebroeders Coen, maar echt vervelen doet de film nou ook weer niet. Ik heb het gevoel dat ik met de vele verwijzingen naar de Joodse cultuur hier en daar wat grappen heb gemist. Een verhaal over een persoon in wiens leven alles tegen lijkt te zitten. Het hoofdpersonage is echter wel zo sullig dat meeleven met hem lastig wordt. Ook de overige personages weten geen sympathie op te wekken of anderszins te overtuigen, waardoor de film weinig indruk maakt.

avatar van Antonin
ongetwijfeld één van de subtielste Coen-films, begrijpelijk niet voor iedereen behapbaar.