Ondine (2009)

Ierland / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Neil Jordan
met Colin Farrell, Stephen Rea en Alicja Bachleda

Het verhaal over Syracuse, een doodnormale Ierse visser die op een dag een vrouw verstrikt in zijn netten krijgt. Hij vist de mooie en mysterieuze dame uit de zee en krijgt al snel het idee dat het hier een zeemeermin betreft. Langzaam maar zeker blijkt er echter een veel duisterder kant aan de vrouw te zitten.

avatar van Aapje81
Mooie film met schitterende beelden en prima muziek. Farrell en Alicja Bachleda-Curus zijn uitstekend. Het enige bezwaar is het matige scenario en dat er eigenlijk te weinig wordt gedaan met de relatie tussen Farrell en Alicja Bachleda-Curus. Het had allemaal wel wat spannender gemogen.

Regisseur Jordan kiest ervoor om in te gaan op allerlei minder interessante zijplotjes terwijl de film een stuk interessanter was geweest als de verhaallijn zich had beperkt tot een passioneel liefdesdrama met een hoop mooie beelden. Helaas is Ondine niet helemaal geworden waar ik op had gehoopt en volgens mij had er ook veel meer ingezeten maar desondanks heb ik me er toch zeer mee vermaakt.

Goed

P.s.
Na deze film kregen Farrell en Alicja Bachleda-Curus een korte affaire waar een kind uit voortkwam.

avatar van John Lee Hooker
Wel aardig.

Ik had er iets meer van verwacht. De Ierse filmstijl pakt wel weer goed uit en is zoals altijd erg realistisch. Geen sentimentele troep, gewoon dat is dat.

Colin Farrell, een acteur met wie ik nooit moeite heb. Erg divers, en ook hier levert hij een knappe prestatie.

Annie vond ik matig, ze las haar teksten nogal geforceerd op. Het was echt zo'n betwetertje... met haar praatjes over de Selkie.

Het blijft een beetje oppervlakkig. Syracuse, de Clown, haalt af en toe wat vissen binnen en is aan het twijfelen over zijn gevonden dame in het net. En ze leven nog lang en gelukkig...

Kon beter.

avatar van Fran
Wat een mooi en ontroerend sprookje. Het duurde wel even voor ik er goed inzat. Ierse films hebben een wat grauwere indruk en dat was bij deze film ook wel het geval. Toch werd je wel getrakteerd op een heleboel mooie beelden. En ook de liefde tussen Ondine en Syracuse kwam heel natuurlijk en mooi over.

Het is nooit een straf om naar Collin Farrell te kijken. Hij zet in deze film zijn karakter heel natuurlijk weer. En wat een prachtige vrouw is Alicja Bachleda-Curus. Een plaatje om naar te kijken.

Soms komt het verhaal een beetje over als een kinderfilm. Vooral toen die crimineel achter Ondine aanzat wekte het bij mij wel eens die indruk. Ook wel een grappig detail dat dit begint als een fantasy achtige film en dit uiteindelijk niet zo blijkt te zijn zonder zijn mysterie of magie te verliezen.

avatar van 93.9
Vervelende film, die geen diepgang kent.
Met moeite af gekeken, zooo kinderachtig.

avatar van Decec
Ik vond een goede Drama/Romantiek film...
Prima verhaal...
Geen vervelend film...
Prima muziek...
Prima acteerwerk...
Zeker mooie natuurbeelden van Ierland...

avatar van david bohm
De film weet de sfeer van een Iers kustplaatsje goed te vangen en de fraaie beelden en de sfeer zijn voor mij de hoogtepunten van de film. Naarmate de tijd vordert neemt het geheel voor mij in kracht af en wordt het wat al te melodramatisch, de fles wordt er ook nog even bij gepakt. Jammer, de vertelling had van mij nog best wat soberder gemogen.

avatar van soom
Jámmie. Jummie. Colin... Oh, Colin.... Ik hou van je, je bent zó stoer..
Wat is het jammer dat Colin in 't dagelijkse leven niet echt honkvast is, want ik ga ervan uit dat Alicja echt een waardige vrouw geweest zou kunnen zijn voor hem. Maar ach, hun chemistry is dan ook overtuigend, en zo te zien bezwangerde hij haar al tijdens de film.. Tragisch dat het leven soms niet meer lijkt op een sprookje, want het was best schattig om te zien dit. Colin horen praten met onvervalste tongval... Oeh! Ach... Wat kan ik voor excuses aanwenden? Dat ik stiekem en altijd een beetje een giechelend schoolmeisje blijf, die voor altijd en eeuwig zal blijven hopen op een tweede kus van een echte gentleman? Ik zál blijven hopen en dromen, maar weet wel dat sprookjes in het echte leven precies zo kunnen eindigen als het sprookje van Colin en Alicja. Maar de chemistry tussen hen zal dankzij Ondine altijd een happy end krijgen.

avatar van sinterklaas
.....en wat vond je nou van de film?

Odine was voor mij zeker geen slechte film. Ik heb het natuurlijk niet echt op zoetsappige sprookjes maar het scheeld al een hoop dat deze uit Ierland komt en niet uit Amerika. Colin Farrell keert ook weer vanuit hollywood terug naar Ierland en levert toch weer een erg fraaie film op. Colin vind ik trouwens weinig met lang haar. Hij is veel gaver met kort haar. Odine is eigenlijk ook een grote verrassing. Syarecuse (of Circus) vist letterlijk een vrouw uit het water in zijn visnet. Is dat nou raar of niet? En dan beginnen ze wat voor elkaar te voelen en je zou ook in eerste instantie denken dat het om een zeemeermin gaat (alleen zonder visstaart) maar je beseft nog niet hoe het einde is en wat de geheimen van haar zijn. En die komen ook erg verrassend en onverwachts uit de hoek.

Ook de grauwe Ierse kustlocatie hadden een prima sfeervol decor en gaf een beetje een troosteloze sfeer ertussendoor wat ook alles behalve romantisch is. Dus je hebt allang door dat het niet bepaald om een romantische film gaat. Goede film.

sinterklaas schreef:
.....en wat vond je nou van de film?
Staat er toch wel een beetje in hoor. Dat ik genoten heb van het spel van Colin/Alicja. , dat het schattig is om te zien.

Aardig romantisch sprookjesachtige verhaal met goede rollen van Colin Farrell en Alicja Bachleda-Curus (wat een schoonheid trouwens). Verhaal is best aardig en de beelden van Ierland zien er fraai uit, ook het typische leventje daar trouwens (zuipen, zuipen en nog eens zuipen). Misschien moet ik ook eens gaan vissen

avatar van Zeriel
Suske en Wiske en de Zingende Zeemeermin.......

Mooie opening, maar vanaf het moment dat ze beginnen te praten, en dat is al snel, is elke illusie van een echte Zeemeermin al weg. Ik zat me vooral te ergeren aan de saaie dialoogjes, en de weeë muziek.
Het einde was niet om aan te zien.
Pluspuntje het dochtertje in de rolstoel, en Ondine in natte jurkjes.
Als geheel een misbaksel.
Een Suske en Wiske scenario had waarschijnlijk beter uitgepakt.

De scene waarbij Alicja Bachleda-Curus uit het water komt met alleen een doorzichtig jurkje aan is inderdaad mooi

avatar van Mitchy.
Helaas helaas.
Had dit ''sprookje'' toch liever wat anders willen zien.
Allereerst het bekakte Ierse engels, maar daar is nog overheen te komen.
Er gebeurt gaandeweg de film veels te weinig. Elke scène word uitgemolken, en daardoor word de film veels te langdradig.
Het thema fantasie komt ook totaal niet tot z'n recht. Ik snap bij God niet hoe een regisseur een label ''fantasie'' op een film kan plakken als er enkel in de film word gezegd dat iemand een zeemeermin is?! Kom nou, daar mogen ze toch wel meer uit halen.
Het einde , de oh zo grote TWIST... vond ik zeer mager uitvallen.
Ze hadden daar veel meer aan toe kunnen voegen.

De vraag rest; zijn er ook positieve punten?!
Ja die zijn er. Topper vond ik de karakters. Zeer mooi gekozen en absoluut niet flat.
Ook de acteerprestaties zelf vond ik wonderbaarlijk goed en overtuigend! Klasse.

Al met al wegen die paar goede puntjes niet op tegen de ''ondergang''.
Zoals ik al schreef; helaas.

2 *

avatar van sinterklaas
soom schreef:

Late reactie, maar in je recensie te lezen zeg je alleen hoe leuk en lief je Colin vind.

Maar in het echt schijnt het wel een "typische soort man" te zijn geloof ik.

avatar van Embie
Mooi vormgegeven film, met een apart verhaal! Erg mooi gespeeld!

avatar van wwelover
Een film die ik al lang wilde zien omdat ik de trailer bijzonder mooi vond. En ik ben ook niet teleurgesteld door de film. Het is een mooi verhaal dat ook nog eens visueel erg goed is. Ik ben niet heel bekend met Ierse films, maar ze kunnen het wel in ieder geval. Het goede aan het verhaal is, is dat je toch aan het zoeken bent naar de waarheid. Ook alles rondom de dochter vind ik heel mooi gedaan, al had daar denk ik nog wel iets meer ingezeten. Bijvoorbeeld hoe ze behandeld word door klasgenoten, dat was allemaal nog maar een half verhaal. Het acteerwerk van de jonge Alison Barry, maar natuurlijk is Colin Farrell de ster in deze film. In mijn ogen een zeer onderschatte acteur, komt ook door zijn gedrag natuurlijk misschien. Verder is Alicja wel magisch om te zien. Schitterende (zachte) muziek ook.

sinterklaas schreef:
Nog latere reactie... Maar ik schrijf bijvoorbeeld over de chemistry die tussen hen bestaat.

avatar van cantforgetyou
Ondine is een erg mooie film. Ik had Colin liever met kort haar gezien, maar goed. Dit uiterlijk past wel bij zijn rol als visser. Leuk is het, dat je steeds denkt is het nou werkelijk een sprookje of niet. Dat ga ik hier niet verraden. Maar de film is zeker de moeite waard. En vooral ook Ierland wordt mooi neergezet. Ik zou er graag een keer op vakantie gaan.

Redelijke film waarin een visser een vrouw uit het water vist. Maar is het wel echt een vrouw?? Een mooi verhaal dat op een goeie manier sprookjes-elementen aan een drama weet toe te voegen. Een traag tempo, wat vooral tijdens het tweede gedeelte wat langdradig wordt. Redelijk sfeervol in beeld gebracht (mede door de mooie locatie), maar het einde zag er wel erg donker en lelijk uit.

avatar van K. V.
'k vond het geen misse film. Het was een soort sprookjesfilm, ondanks dat je wel weet dat er wel wat meer achter zit.
De cast deed het zeker niet slecht. Voor de rest boeide de film wel.
De moeite om eens gezien te hebben.

Een mooie Ierse film -de landschappen!- waar je een heleboel lagen in kunt zien: de wereld van het kind, relaties, etc.

Ben het niet eens met de verschillende kritieken zoals die in het Parool: ' De ontknoping is op zichzelf al niet erg geloofwaardig. Erger is het dat de 'realistische' plotwending de kitscherige magie van het voorgaande bijna teniet doet.' Voor mij bracht het wat levendigheid in de film, die tot dan moment gestaag en mooi voortkabbelde. Al zou het natuurlijk wel mooi zijn als eea een mysterie gebleven zou zijn. De afloop is in die zin wat 'alledaags' . Maar toch: 3 sterren.

avatar van Jawaddedadde
Mooi!

En tot net voor het einde had ik de film een stuk hoger beoordeeld. Helaas was ik al zo opgegaan in het Selkie-verhaal dat de echte waarheid mij bruusk uit de sprookjesachtige sfeer van het verhaal haalde. Beetje jammer.

Maar verder wel een prima sfeervolle film met een uitstekende Farrell en een bloedmooie en sensuele Alicja Bachleda in een al even mooie Ierse setting.

avatar van missl
apart verhaal, beetje donker gefilmd

avatar van kels92
redelijk boeiende film. wel jammer dat ik hem zonder ondertiteling had, waardoor ik stukjes niet helemaal kon volgen. iers is best moeilijk te verstaan..

avatar van Dying Rose
Een zeer rustig drama dat je meeneemt naar een bescheiden Ierse stad.

Het verhaal begint al meteen met de vondst van een vrouw in een visnet, die al snel genoeg een groot deel uitmaakt van Syracuse's leven, gespeeld door een zeer goede Colin Farrell. Het is eens een mooie afwisseling om deze Ier in een drama te zien (ook al kon je hem al eens bewonderen in ‘In Bruges’ en 'The Way Back').
Dat Tony Curran een nevenpersonage vertolkte, vond ik tevens een leuke verrassing.

Naarmate het verhaal vordert met ondertussen Annie’s verbeelding en enthousiasme over Selkies, loert er gevaar om de hoek azend op Ondine. Hierdoor was ik wel benieuwd naar het motief van de man die achter ‘het watermeisje’ aan zat, maar toen bleek dat Ondine in een vorig leven drugs vervoerde en de drugs nog niet terecht waren, was ik enigszins teleurgesteld. Vanaf dan voelde het aan als een ander verhaal. Zeker toen er nog een happy ending aanwezig bleek te zijn. Ik had me voorbereid op een minder gelukkige afloop en toen kwam er dit. Ik denk niet echt dat dit verhaal zo’n einde nodig had.

Nog een laatste minpunt was de diepgang van de personages, of beter; van Colin Farrell, want zijn personage was zowat de enige die echt diepgang kreeg. Waar hij sukkelde met zijn problemen en gevoelens voor Ondine, moest zijn dochter het doen met het lezen van boeken over Selkies en een klein pesterijtje van enkele ukjes, waar er bovendien verder niets mee gedaan werd.
Ook de personages van zijn ex-vrouw en Alex mochten meer onder de aandacht gebracht worden.
Misschien keek ik daarom te vaak op de klok, ‘hopend’ dat de film bijna gedaan was, want uit de personages kon iets meer gehaald worden.
Wel past de setting perfect met de manier waarop de film verder gaat; het verhaal kabbelt rustig voort, terwijl de zeegolven onstuimig tegen de rotsen slaan.

avatar van Marvinleeaday
Leuke film waarin we worden meegesleept in de fantasie van een klein meisje. Alles en iedereen in het dorpje laat zich gewillig meeslepen in deze fantasie. Ook als kijker ga je er helemaal voor.
Persoonlijk vond ik het einde goed, al is het wat vergezocht.

akkef
Mooie film, met zeker goeie muziek ook!
Ik had wel graag gezien dat ze iets dieper ingingen op het liefdesverhaal tussen te twee, ik denk dat het daardoor nog een betere film zou zijn.

Normaal vallen de filmen met Colin Farrell in de hoofdrol me wel in de smaak, maar deze is dan wel een uitzondering.
Vond het een heel saai verhaal en ook nog eens heel saai gebracht.
Neen, dit is niet de film waarin ik Farrell het meest bewonder, Alicja Bachleda-Curus daarentegen is wel een mooie verschijning, maar om haar acteertalenten te beoordelen is de rol een beetje te klein.
Kortom: een te saaie film voor mij.

avatar van Noodless
Een sprookjesachtig script dat een matte indruk oplevert.

Ondanks dat het script je lang doet twijfelen over de fantasie of de werkelijkheid van het hele gebeuren, kon me de film niet echt boeien. Daarvoor vond ik het verhaal vaak wat aan de saaie kant en de climax wat magertjes. Het acteerwerk valt mee, vooral de actrice Alicja Bachleda-Curus weet een opvallende entree te maken. Maar samenvattend te weinig voor een degelijke score. 5/10

avatar van Fryce
Mooie film die lekker doorkabbelt.