Ondine (2009)

Ierland / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Neil Jordan
met Colin Farrell, Stephen Rea en Alicja Bachleda

Het verhaal over Syracuse, een doodnormale Ierse visser die op een dag een vrouw verstrikt in zijn netten krijgt. Hij vist de mooie en mysterieuze dame uit de zee en krijgt al snel het idee dat het hier een zeemeermin betreft. Langzaam maar zeker blijkt er echter een veel duisterder kant aan de vrouw te zitten.

avatar van PatSavage
kan iemand me vertellen waarom zij zo'n goede invloed had op zijn visvangst ?

avatar van Joshua-Roger
Super camera werk, hele mooie beelden

En een aandoenlijk lief klein meisje(dochter Farrel), Waar halen ze die kinderen toch vandaan!
Vond de sfeer heel relaxt, en t ierse accent van iedereen heerlijk, apart verhaal dat wel, maar voor mij een heerlijk verhaal, hou er wel van!!!

top film wat mij betreft...

Prachtige aangrijpende film die je meer doet nadenken over het leven.

4.5 *

voor diegene die dit maar niks vinden zijn volgens mij ongevoelige robots.

Top film

avatar van ralfsjam
leuke film die wel in mijn ogen een iets te romantisch sprookje was dat schurkte tegen kinderfilm aan. maar aan de andere kant werd er goed in geacteerd en was de setting prima om naar te kijken.
Ondine was een prachtmeid om naar te kijken.
wel zaten er een paar kleine dingetjes in die mij deden fronzen. en 1 daarvan was de tijdslijn in de film. het kwam mij over dat het van de ene dag op de andere dag was, maar in het verhaal bleek dat de film zich mischien wel in een jaar afspeelde ofzo...

maargoed 3.5

avatar van Poppe
Aangename verrassing met schitterende natuurbeelden van Ierland.

avatar van johnrambo
Rustige film die lange tijd blijft zweven tussen drama en fantasie omdat de ware intenties van de mysterieuze dame pas in de laatste minuten van de film bekend worden. De voortdurende vraag hoe het verhaal nu werkelijk in elkaar steekt maakt deze film de hele speelduur boeiend. Het acteerwerk van Colin Farrell is van grote klasse en verslapt geen moment. De opnames van de Ierse kustgebieden zijn een prachtig decor bij deze film. Het enige wat niet klopte in deze film waren de plotselinge hoge visvangsten van Syracuse die achteraf niet door de vrouw veroorzaakt konden worden.

avatar van etherman
Leuke film dacht eerst ook echt dat ze een meemeermin was.Vooral bij die zonsondergang toen ze afgezet werd door Syracuce.Dat was gezichtsbedrog.
Wat idd vreemd overkomt is die plotselinge goede visvangst.
Maar zeker een leuke film!

avatar van Poppe
PatSavage schreef:
kan iemand me vertellen waarom zij zo'n goede invloed had op zijn visvangst ?

Dat is gewoon toeval, maar wel essentieel om Syracuse te laten geloven dat zij inderdaad niet menselijk is..

avatar van Nasty
Matige film, .

De grauwe sfeer maakt dat je er een beetje triest gevoel bij deze film krijgt , terwijl dat naar mijn mening bij zo'n verhaal een beetje vrolijker had mogen zijn .
Matige uitwerking en een niet al te sterk plot .

De mooie beelden van Ierland maken het nog wat aangenaam .

Onderhoudend maar meer ook niet .

2 *

avatar van tal1b
leuk filmpje, apart gedaan met het fantasy gebeuren.
goed geacteerd en idd mooie beelden v Ierland.

avatar van jikamajoja
Mooie film die in het begin héél sprookjesachtig overkomt. Het verhaal is best leuk tot aan de plotwending, die een beetje tegenvalt. Daarom 3.5 sterren i.p.v. 4 sterren. Knappe acteerprestatie van Colin Farrell en mooie soundtrack !

avatar van Friac
Het eerste uur wist Ondine me te charmeren: mooie idyllische plaatjes van de Ierse kust en zee, een verhaal dat als een modern sprookje aanvoelt en een sfeervolle soundtrack. Ik was gecharmeerd, maar nooit echt helemaal gegrepen: nergens werd het érg sterk naar mijn aanvoelen.
Helaas was ook de plotwending/ontknoping op het einde absoluut mijn ding niet, en haalde het de hele film voor een deel naar beneden. Het zoveelste verhaaltje over drugkoeriers en/of mensenhandel zag ik op voorhand aankomen, maar ik hoopte dat ik me uiteindelijk zou vergissen. Helaas werd het dus zo ongeveer exact wat ik verwachtte en dat haalde de hele sfeer danig om zeep. Ik geloof dat ik de film een stuk beter gewaardeerd had indien de film in zijn geheel een modern sprookje was bv. stel je voor dat Ondine nu echt een zeewezen bleek te zijn, had wel mooi geweest denk ik, in plaats van een dromerige - maar haast nooit intens ontroerende - kijk op de moderne, harde werkelijkheid.

filmpje keek lekker weg

Op zich een aardige film. Maar heeft mij niet geboeid.
Colin Farrell doet het goed!

avatar van Zandkuiken
Charmant filmpje dat inderdaad soms net wat te veel weghad van een jeugdprent. Erg mooi geschoten wel, en ook de muziek (hoewel nogal sentimenteel) mag er wezen. Vind zo'n grijs Iers visserdopje als locatie best sfeervol.

Colin Farrell is aardig als niet bijster slimme Syracuse, en ook z'n dochtertje overtuigt. Het is echter Alicja Bachleda-Curus die als adembenemende verschijning met de film aan de haal gaat.

3 sterretjes.

Orgineel verhaal wat je best wel meeneemt en bezig houdt..het minpuntje voor mij si Farrel die gewoon niet weet te overtuigen todat zijn karakter terugvalt in zijn oude gewoontes dan gaat al een stuk beter..:-)

Niemand denk PatSavage , ik vond het kind erg vervelend worden na een half uur.
Steeds hetzelfde gezeur!

Prachtig mooie film met veel elementen zoals (natuurlijk) liefde en liefde voor je kind, ziekte, sociaal achterop geraakte gezinnen en noeste arbeiders in een arm arbeidersdorp en fantasie..
Erg mooie beelden inderdaad van Ierland en een voor mij verrassende ontknoping ook.
En dat kind, aandoenlijk en af en toe ook wat irritant, maar goed neergezet!
Colin Farrell geeft altijd wel een bepaalde twist aan een film die erg plezierig is. Goeie acteur is dat toch.
Topppertje eerste klas.

avatar van SnakeDoc
Een film die helaas niet de volle 111 minuten kon boeien. Verhaal zat daarvoor iets te matig in elkaar. Ook de personages waren niet super interessant en het einde vond ik eigenlijk wat telleurstellend!
Ook de dochter van Syracuse werd wel erg bijdehand neergezet waardoor ik me nog wel is aan haar kon irriteren!

Ondanks een paar mooie beelden en de mysterie rondom Ondine die het verhaal nog beetje aantrekkelijk maakte geen hoog vlieger!

2,5 !

avatar van purples
Mooie romantische film met prachtige natuurbeelden.
Colin Farrel speelt net als zijn beide vrouwelijke tegenspelers erg overtuigend.
Aparte, onderhoudende film die zeker de moeite waard is als je graag naar een romantische film wil kijken!

avatar van Cleanshot
Leuke verhaallijn waarin mythe en realiteit door elkaar heen lopen.
Wel trage start, eerst 30 mins.
Prima film, lekkere chick

avatar van flyer
Mooie film. Dacht eerst dat het sprookje is maar naarmate het verhaal vordert komt de realiteit meer en meer naar voren. En aan het einde wordt pas werkelijk duidelijk hoe het in elkaar steekt.
De Ierse taal is prachtig net als de muziek

avatar van benthe
Saaie, niet zo'n interessant film. Irriteerde me eraan. Wel mooie beelden daarom nog 2*.

avatar van Actarus
Traag filmpje over de zoektocht tussen realiteit en sprookje...een soort welles-nietes verhaal dat steeds door je hoofd spookt...
Wel mooi gebracht en prachtige rustige muziek, maar het bied allemaal te weinig om een topper te zijn...

Wil ook wel eens weten waarom of hoe hij nu zoveel vissen en kreeften bovenhaalde!

avatar van Jan met de pet
Mooie film, niet meer en niet minder:3,5

avatar van BonJovi
vind het acteerwerk van colin farrel geweldig, en ook zn Ierse accent.
dochter van Syracuse vind ik op gegeven moment vervelend.
Het verhaal vind ik opzich orgineel, maar niet helemaal mijn ding

avatar van Pixel-blue
Mooi film over hoe mensen zich verschuilen achter fantasie om het leven leuker te maken.
Terwijl de waarheid op de loer licht.Prachtig en Colin Farrell zo als tijd overtuigend

avatar van Rodger
mooi drama, mooie beelen, vond het wel wat langzaam, maar daar werd de film achteraf niet slechter van...
2.5**

avatar van Menno
Een lekkere film. Rauw genoeg om niet kinderachtig te zijn en mooi. Heel erg mooi en warm in beeld gebracht. Maar een fantasieloze kijker gaat er weinig plezier aan beleven, Neil Jordan doet het eenvoudig en sober. Een dikke 4 sterretjes.

avatar van nightbreed
Tja, tussen de 3 en de 3,5 (6,5/10). Aan de ene kant wel goed en origineel, maar het ging er bij mij niet in dat hij werkelijk geloofde dat ze een zeemeermin was (belachelijk). Het ging er bij mij zélfs niet in dat dat kind dat geloofde. Ik had liever een normale dramafilm gezien, waarin meteen duidelijk was dat ze op de vlucht was voor die drugsdealer.