Ondine (2009)

Ierland / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Neil Jordan
met Colin Farrell, Stephen Rea en Alicja Bachleda

Het verhaal over Syracuse, een doodnormale Ierse visser die op een dag een vrouw verstrikt in zijn netten krijgt. Hij vist de mooie en mysterieuze dame uit de zee en krijgt al snel het idee dat het hier een zeemeermin betreft. Langzaam maar zeker blijkt er echter een veel duisterder kant aan de vrouw te zitten.

avatar van wyatt earp
Lekkere wegkijkfilm . Vorige week in de bios gezien, en ik heb echt ervan genoten. Heerlijke film waarbij je lekker weg droomt. Niks mis mee wat mij betreft. Mooie beelden van de kust, romantisch verhaaltje erbij, en je hebt een film waarbij je je geen seconde hoeft te vervelen. Een aanrader voor iedereen die gewoon een simpel filmpje wil kijken (met z'n vriendin ofzo) en de zaal gewoon met een glimlach wil verlaten. Er draait op et moment zoiezo niet zo veel interessants, dus pak je kans, en laat je bij deze film lekker wegdromen. Heerlijk, 3,5* van mij .

avatar van blurp194
Prachtig dromerig sprookje, dat toch net weer niet helemaal een sprookje is. Mooie beelden, goed geacteerd, goeie cast met geloofwaardige invulling van de rollen. En een paar grappige en voorzover ik dat even weet originele vonsten in het verhaal, dat zoals het hoort bij sprookjes goed afloopt.

Met veel plezier naar gekeken, en dat ga ik beslist nog wel eens doen.

Prachtige aangrijpende film die je meer doet nadenken over het leven.

4.5 *

voor diegene die dit maar niks vinden zijn volgens mij ongevoelige robots.

Top film

avatar van Zandkuiken
Charmant filmpje dat inderdaad soms net wat te veel weghad van een jeugdprent. Erg mooi geschoten wel, en ook de muziek (hoewel nogal sentimenteel) mag er wezen. Vind zo'n grijs Iers visserdopje als locatie best sfeervol.

Colin Farrell is aardig als niet bijster slimme Syracuse, en ook z'n dochtertje overtuigt. Het is echter Alicja Bachleda-Curus die als adembenemende verschijning met de film aan de haal gaat.

3 sterretjes.

avatar van Pixel-blue
Mooi film over hoe mensen zich verschuilen achter fantasie om het leven leuker te maken.
Terwijl de waarheid op de loer licht.Prachtig en Colin Farrell zo als tijd overtuigend

avatar van Aapje81
Mooie film met schitterende beelden en prima muziek. Farrell en Alicja Bachleda-Curus zijn uitstekend. Het enige bezwaar is het matige scenario en dat er eigenlijk te weinig wordt gedaan met de relatie tussen Farrell en Alicja Bachleda-Curus. Het had allemaal wel wat spannender gemogen.

Regisseur Jordan kiest ervoor om in te gaan op allerlei minder interessante zijplotjes terwijl de film een stuk interessanter was geweest als de verhaallijn zich had beperkt tot een passioneel liefdesdrama met een hoop mooie beelden. Helaas is Ondine niet helemaal geworden waar ik op had gehoopt en volgens mij had er ook veel meer ingezeten maar desondanks heb ik me er toch zeer mee vermaakt.

Goed

P.s.
Na deze film kregen Farrell en Alicja Bachleda-Curus een korte affaire waar een kind uit voortkwam.

avatar van John Lee Hooker
Wel aardig.

Ik had er iets meer van verwacht. De Ierse filmstijl pakt wel weer goed uit en is zoals altijd erg realistisch. Geen sentimentele troep, gewoon dat is dat.

Colin Farrell, een acteur met wie ik nooit moeite heb. Erg divers, en ook hier levert hij een knappe prestatie.

Annie vond ik matig, ze las haar teksten nogal geforceerd op. Het was echt zo'n betwetertje... met haar praatjes over de Selkie.

Het blijft een beetje oppervlakkig. Syracuse, de Clown, haalt af en toe wat vissen binnen en is aan het twijfelen over zijn gevonden dame in het net. En ze leven nog lang en gelukkig...

Kon beter.

avatar van Fran
Wat een mooi en ontroerend sprookje. Het duurde wel even voor ik er goed inzat. Ierse films hebben een wat grauwere indruk en dat was bij deze film ook wel het geval. Toch werd je wel getrakteerd op een heleboel mooie beelden. En ook de liefde tussen Ondine en Syracuse kwam heel natuurlijk en mooi over.

Het is nooit een straf om naar Collin Farrell te kijken. Hij zet in deze film zijn karakter heel natuurlijk weer. En wat een prachtige vrouw is Alicja Bachleda-Curus. Een plaatje om naar te kijken.

Soms komt het verhaal een beetje over als een kinderfilm. Vooral toen die crimineel achter Ondine aanzat wekte het bij mij wel eens die indruk. Ook wel een grappig detail dat dit begint als een fantasy achtige film en dit uiteindelijk niet zo blijkt te zijn zonder zijn mysterie of magie te verliezen.

avatar van Decec
Ik vond een goede Drama/Romantiek film...
Prima verhaal...
Geen vervelend film...
Prima muziek...
Prima acteerwerk...
Zeker mooie natuurbeelden van Ierland...

avatar van david bohm
De film weet de sfeer van een Iers kustplaatsje goed te vangen en de fraaie beelden en de sfeer zijn voor mij de hoogtepunten van de film. Naarmate de tijd vordert neemt het geheel voor mij in kracht af en wordt het wat al te melodramatisch, de fles wordt er ook nog even bij gepakt. Jammer, de vertelling had van mij nog best wat soberder gemogen.

avatar van sinterklaas
.....en wat vond je nou van de film?

Odine was voor mij zeker geen slechte film. Ik heb het natuurlijk niet echt op zoetsappige sprookjes maar het scheeld al een hoop dat deze uit Ierland komt en niet uit Amerika. Colin Farrell keert ook weer vanuit hollywood terug naar Ierland en levert toch weer een erg fraaie film op. Colin vind ik trouwens weinig met lang haar. Hij is veel gaver met kort haar. Odine is eigenlijk ook een grote verrassing. Syarecuse (of Circus) vist letterlijk een vrouw uit het water in zijn visnet. Is dat nou raar of niet? En dan beginnen ze wat voor elkaar te voelen en je zou ook in eerste instantie denken dat het om een zeemeermin gaat (alleen zonder visstaart) maar je beseft nog niet hoe het einde is en wat de geheimen van haar zijn. En die komen ook erg verrassend en onverwachts uit de hoek.

Ook de grauwe Ierse kustlocatie hadden een prima sfeervol decor en gaf een beetje een troosteloze sfeer ertussendoor wat ook alles behalve romantisch is. Dus je hebt allang door dat het niet bepaald om een romantische film gaat. Goede film.

Aardig romantisch sprookjesachtige verhaal met goede rollen van Colin Farrell en Alicja Bachleda-Curus (wat een schoonheid trouwens). Verhaal is best aardig en de beelden van Ierland zien er fraai uit, ook het typische leventje daar trouwens (zuipen, zuipen en nog eens zuipen). Misschien moet ik ook eens gaan vissen

avatar van Zeriel
Suske en Wiske en de Zingende Zeemeermin.......

Mooie opening, maar vanaf het moment dat ze beginnen te praten, en dat is al snel, is elke illusie van een echte Zeemeermin al weg. Ik zat me vooral te ergeren aan de saaie dialoogjes, en de weeë muziek.
Het einde was niet om aan te zien.
Pluspuntje het dochtertje in de rolstoel, en Ondine in natte jurkjes.
Als geheel een misbaksel.
Een Suske en Wiske scenario had waarschijnlijk beter uitgepakt.

avatar van wwelover
Een film die ik al lang wilde zien omdat ik de trailer bijzonder mooi vond. En ik ben ook niet teleurgesteld door de film. Het is een mooi verhaal dat ook nog eens visueel erg goed is. Ik ben niet heel bekend met Ierse films, maar ze kunnen het wel in ieder geval. Het goede aan het verhaal is, is dat je toch aan het zoeken bent naar de waarheid. Ook alles rondom de dochter vind ik heel mooi gedaan, al had daar denk ik nog wel iets meer ingezeten. Bijvoorbeeld hoe ze behandeld word door klasgenoten, dat was allemaal nog maar een half verhaal. Het acteerwerk van de jonge Alison Barry, maar natuurlijk is Colin Farrell de ster in deze film. In mijn ogen een zeer onderschatte acteur, komt ook door zijn gedrag natuurlijk misschien. Verder is Alicja wel magisch om te zien. Schitterende (zachte) muziek ook.

Redelijke film waarin een visser een vrouw uit het water vist. Maar is het wel echt een vrouw?? Een mooi verhaal dat op een goeie manier sprookjes-elementen aan een drama weet toe te voegen. Een traag tempo, wat vooral tijdens het tweede gedeelte wat langdradig wordt. Redelijk sfeervol in beeld gebracht (mede door de mooie locatie), maar het einde zag er wel erg donker en lelijk uit.

avatar van K. V.
'k vond het geen misse film. Het was een soort sprookjesfilm, ondanks dat je wel weet dat er wel wat meer achter zit.
De cast deed het zeker niet slecht. Voor de rest boeide de film wel.
De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Jawaddedadde
Mooi!

En tot net voor het einde had ik de film een stuk hoger beoordeeld. Helaas was ik al zo opgegaan in het Selkie-verhaal dat de echte waarheid mij bruusk uit de sprookjesachtige sfeer van het verhaal haalde. Beetje jammer.

Maar verder wel een prima sfeervolle film met een uitstekende Farrell en een bloedmooie en sensuele Alicja Bachleda in een al even mooie Ierse setting.

avatar van J.Ch.
Ach, ik houd eigenlijk altijd wel van films die zich op het randje van het realistische afspelen. Bij Ondine word je constant op het verkeerde been gezet: is Ondine een Selkie of niet? Wat ik van de uiteindelijke ontknoping vind, weet ik nog niet helemaal, overigens.

Colin Farrell speelt hier een heel andere rol dan ik van hem gewend ben, en dat bevalt me erg goed. Hij past heel goed in de ruige, grauwe setting. Het leven als visser, gescheiden man en ouder van een ziek kind is zwaar, en het is dan ook niet vreemd dat Syracuse behoefte heeft aan een sprookjesachtig element in zijn leven. Alicja Bachleda-Curús is precies mysterieus genoeg om fascinerend te blijven, en vormt een prachtig contrast met het harde, kleurloze leven van Syracuse. De chemie tussen hen beiden zit er duidelijk goed in.

Verder vond ik de soundtrack en vooral de sfeer erg geslaagd. Ondanks een positieve noot, zoals de nier voor Annie en natuurlijk het huwelijk op het eind wordt het verhaal nooit te zoet, omdat het voortdurend in evenwicht is met de grimmige setting. Zo wordt het geen zwaar dramatisch sprookje à la El Laberinto del Fauno (overigens een erg goede film) maar ook geen mierzoete film. De humor is subtiel en heeft altijd een zwart randje. Overigens vond ik Stephen Rea als de pastoor een erg leuke toevoeging.

Al met al vond ik Ondine zeer de moeite waard, zelfs al ben ik er nog niet helemaal uit wat ik van de ontknoping vind. Vier welverdiende sterren.

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik deze film gezien heb. Van het verhaaltje is niet veel blijven hangen, maar des te meer van de schitterende opnamen van Ierland in de omgeving van Cork. En ja, Alicja Bachleda-Curus herinnerde ik mij van de beklijvende mensenhandel film Trade (2007).

avatar van arno74
Aardige film die ik destijds in de bioscoop wou zien maar helaas uit het oog verloor, tot ik een fragment ervan zag in het MovieMeter Contest van mijn bovenbuurman.

De beelden, acteerwerk en de sfeer zijn prachtig, en leveren een geslaagde sprookjesachtige setting op die wel dicht bij de realiteit blijft (en daarmee bedoel ik dat er geen feeën, animaties, etc. in dit sprookje zitten). Minpuntjes zijn er helaas ook, zo wordt het verloop soms erg sloom en zie je sommige dingen al aankomen waardoor het verrassingselement vaak ontbreekt. Het verhaal had met gemak boeiender gebracht kunnen worden. Ook het (Iers) Engels uit de film is niet altijd even goed verstaanbaar, wat soms lastig is als je het zonder ondertiteling ziet, articulatie had iets beter gemogen.

Door dit soort minpuntjes blijft het tussen de middenmoot hangen, wat niet nodig was geweest als men meer op de details had gelet. 3*

Neil Jordan heeft iets met mythische wezens. Na weerwolven en vampiers vist hij voor 'Ondine' een zeemeermin op, en balanceert hiermee behendig op de lijn tussen realiteit en fantasie. Toch is de film geen sprookje geworden, daarvoor is de sfeer te rauw. Dat is al vanaf het begin duidelijk door het gebruik van blauwe filters, die de nochtans prachtige Ierse setting iets kil meegeven. Jordan kiest vervolgens voor de trage aanpak, waardoor je de film de tijd moet geven zichzelf te vertellen. Hierdoor wordt de film geleidelijk aan iets beter, al blijven de personages vrij oppervlakkig. Het verdict is uiteindelijk iets dat balanceert tussen goed en niet goed.

avatar van mrklm
Er gebeurt niet zo gek veel in dit kolfje naar de hand van Neil Jordan. Het verhaal is gefilmd op locatie in Ierland en geeft Colin Farrell een sympathieke rol als Syracuse, een visser met een drankverleden die zorgt voor zijn zieke dochter Annie [Alison Barry] en op een dag een mysterieuze vrouw uit het water vist. Aangezien ze lijdt aan geheugenverlies [Alicja Bachleda] besluit Syracuse haar tijdelijk in huis te nemen. Haar aanwezigheid lijkt hem geluk te brengen, zeker wanneer ze begint te zingen tijdens de visvangst. Maar Syracuse komt ook voor enkele tegenslagen te staan.
Neil Jordan voelt zich als een vis in het water in de omgeving van Roancarrig en brengt de omgeving op prachtige wijze in beeld. Misschien is dat ook wel de oorzaak voor het wat meanderende verhaal dat maar langzaam op gang komt en eigenlijk weinig dramatische momenten heeft. Net als het water bij Roancarrig kabbelt deze film gestaag door naar zijn ontknoping, maar Jordan verkiest daarbij te vaak visuele schoonheid boven interessante inhoud.