De Schippers van de Kameleon (2003)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Steven de Jong en Marc Willard
met Jos van der Donk, Koen van der Donk en Maarten Spanjer

1958. In het Friese dorpje Lenten, aan een groot meer, woont de tweeling Sietse en Hielke. De twee deugnieten staren vaak urenlang naar de schepen die voorbij varen. Wanneer hun vader, smid Klinkhamer, een boot op de kop kan tikken, komt de droom van de twee jongens uit. De sloep heeft echter nog geen motor. Wanneer Sietse en Hielke bij een verschrikkelijk onweer het leven van de dokter redden, krijgen ze een motor cadeau. Ze noemen hun nieuwe trots 'De Kameleon' en in hun speedboot vaart de tweeling allerlei avonturen tegemoet.

rose
De opzet is wel leuk, maar over de acteerprestaties van de jongens ben ik minder enthousiast.

avatar van planet_of_death
Niet veel grappigs aan.

avatar van movie acteurs
Gelukkig niet irritant.

Setting van het dorp was goed, zag er leuk uit. Acteerwerk was redelijk. Sommige scene's waren best spannend. Ik heb me eigenlijk best vermaakt met deze film. 3,0

avatar van pooper
de special effects zagen er goed uit voor een nederlandse film maar de film op zich zelf was niet super.

avatar van canciser
Vond dit altijd wel een leuk film, het spelletje wat je bij de pindakaas kreeg was nog leuker

avatar van van duijn
Vroeger gezien in de bios. Special effects waren goed, acteerwerk was niet heel slecht een leuk verhaal en heb me prima vermaakt.
*3.0

(verwijderd)
canciser schreef:

Ja daar ben ik het mee eens!
Heb mij daar toch wel erg vermaakt.

Toch net weer gezien vandaag, redelijk.

3'

MoFeDu
Eerste keer dat ik dit zag vond ik het echt fantastisch, maar dit doet toch wel erg pijn hoor.

Toch wel fijn die goede oude avonturen weer op te halen die Sietske en Hielke meemaakten. Maar echt, een vervelendere tweeling hadden ze haast niet kunnen uitkiezen. Ze acteerden zo slecht dat werkelijk al het jeugdsentiment wegebde. Het zag er grotendeels erg amateuristisch uit.

Nee, deze film vergeet ik liever zo snel mogelijk. Mocht ik ooit nog eens een boek openslaan van de kameleon, dan hoop ik niet aan deze film te hoeven denken. 1.5*

Leuk voor een keertje, maar te vaak te onbeholpen: 1.50 (1.70)
Een redelijke frisse en bij vlagen melige prent, maar zoals zo vaak met Nederlandse producties schort er kwalitatief weer van alles aan. Het punt van kritiek bij uitstek betreft het feit dat de tweelingbroers vooral zijn geselecteerd om hun olijke koppies, want op een fatsoenlijk uitgesproken zin heb de twee nauwelijks kunnen betrappen. Overigens geldt dat ook voor Koningsberger. Enkel Steven de Jong was een verrassende verschijning, die prima bij zijn personage paste. En laat diezelfde Steven De Jong ook nog eens de regisseur van de film zijn. Dat gaat hem eveneens redelijk af, maar hoogstaand wordt het echter geen moment. Cinematografisch oogt een en ander zeer amateuristisch, om over de vreemde keuze voor de tornado maar helemaal te zwijgen.

kinderdromen komen weer tot leven! Vooral mijn kameleon (huisdier) vond hem geweldig, hij verschoot continu van kleur!

avatar van Jan met de pet
Leuk voor de kinderen........... en ook voor Oma's en Opa's:3,0

avatar van Phantasm
Leuke jeugdfilm met een aardig verhaal.

avatar van daxclusive
Geinige Nederlandse film met de Friese jongens Sietse en Hielke.
Wel met plezier naar gekeken, overigens vond ik deel 2 ook erg leuk, maar minder dan dit eerste deel. Haalt wel de 3*

avatar van 606
Had allemaal wel iets spannender gemogen.
Is net wat te soft gebracht.
Acteren was niet van iedereen goed.

2,5 ster

avatar van Anjin
Regelmatig een amsterdams accent erdoor van die jongens..
Heel irritant,geen goede casting dus,als je weet dat het verhaal uit friesland komt..
Acteren was ook heel erg onder de maat.
Maarten Spanjer was toch wel de leukste en beste..
al met al toch 2 sterren voor het verhaal..
Trouwens de speedboot ontplofte al voordat die tegen die grote schip kwam

Voor kinderen vind ik dit een leuke film. Het moest een beetje op gang komen, maar verderop vond ik de avonturen onderhoudend. Een goed neergezette ouderwetse jaren '50/'60 sfeer, toen het verschil tussen boer en stedeling nog enorm was en de omgangsvormen en leefwijzen nog totaal anders waren (meer ontzag voor autoriteit, geen tv maar buiten spelen en dichter bij de natuur staan). De jongens krijgen ook een stukje coming of age mee, dus overal is aan gedacht. Ik vond zelf deel 2 net even iets leuker en beter in elkaar zitten.
Minpuntjes: accenten van de acteurs komen van overal uit Nederland en de pindakaas reklame is erg irritant.

avatar van tommycool
ik geef deze film 4 sterren omdat ik het vroeger mijn lievelingsfilm was, en ik hem echt 100 keer in m'n leven heb gezien.

Goh, mooi liedje in de intro van De Kameleon. Valt me nu pas op

In dit geval had ik deel 2 eerder gezien als deze deel 1. En deel 2 was niet best. Ik had dus ook geen hoge verwachtingen toen ik deel 1 ging bekijken. Maar des ondanks was het toch nog steeds een lange zit. Wederom een ongeloofwaardig, naïef en infantiel verhaal. Maar vooral ook hier belabberd geacteerd en dan in het bijzonder door de twee hoofdpersonen. Die gasten zijn volgens mij echt alleen op hun uiterlijk geselecteerd. En alsof de film allemaal nog niet erg genoeg is worden we ook nog eens tot drie maal toe getreiterd met verschrikkelijke muziek van een of andere zanger, die vast hoopte nog een graantje mee te pikken van het succes.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb vroeger de boeken van de Kameleon verslonden. Misschien heb ik ze wel allemaal gelezen, geen idee. Het waren er ieder geval ontzettend veel. En toen bedachten ze 10 jaar terug dat een verfilming wel leuk zou zijn...

Zelf heb ik tot aan gisteravond nooit de behoefte gehad om het te bekijken. Het valt wel te raden van welk niveau dit soort films zijn. Maar toch maar eens de film opgezet, kijken of mijn jeugdsentiment een beetje waardig verfilmd is.

Helaas, nee. Het is vrij beroerd op bijna alle vlakken. Dieptepunten zijn de vele droevige acteurs en het vreselijk beroerd weergeven van een tornado. Sowieso, een tornado in Friesland....damn, verzin eens iets realistischer verhalen, zeg. Maar het acteerwerk was toch nog treuriger dan de special effects. Ik vond alleen Steven de Jong (Smid Klinkhamer) en Maarten Spanjer (Gerben Zonderland) wel naar behoren acteren, al vond ik het wel 2 miscasts. In de boeken is de smid altijd een enorme potige kerel die eerder boos wordt om de streken van zijn zoons dan dat hij er om kan lachen. En Gerben is in de boeken een jonge twintiger, geen vijftig plusser zoals in deze film. Jammer dat regisseur De Jong dit niet beter opgelost heeft. Maar los van die fouten waren die 2 rollen wel het meest overtuigend. En dan heb je ook nog veldwachter Zwart. Wat een dom karikatuur zeg. In de boeken is de man vrij serieus, maar wel behulpzaam en rechtvaardig. Hier is het gewoon een kneus die zelfs zonder bewijzen Gerben beschuldigde van diefstal. Slaat nergens op. Sowieso zit de film vol met karikaturen. Die buren van de Klinkhamers ook, sjongejonge wat dom. En dan nog die corpsballen, pff.

Het minst overtuigend vond ik de tweeling. Ik vond het wel mooi hoe enthousiast ze hun rollen speelden, dat was prima, maar ze kunnen gewoon niet acteren. Ook niet een klein beetje. Typisch Nederlands weer, je ziet zo duidelijk dat ze hun teksten iets te opzichtig hebben ingestudeerd en opgelepeld bij de opnamen. Hun pogingen om indruk te maken op Saar Koningsberger gingen ook nergens over. Zij speelde nog wel redelijk trouwens, jammer dat ze alleen een enorm suffe rol kreeg.

Verder vind ik het knap storend dat een hoop zaken uit de boeken gewoon niet erin zitten. Hun 2 vrienden Kees en Louw ontbreken gewoon.
Nouja, Kees zie je een paar keer om de molen rennen ( ), meer niet. En Louw ontbreekt gewoon helemaal zelfs.

Maar laat ik niet te negatief eindigen. Ergens heb ik me er best wel mee vermaakt. Het typische sfeertje uit de boeken zit nog wel redelijk in de film en de Kameleon zelf vond ik vrij authentiek overkomen. Het was toch wel een beetje leuk om wat jeugdsentiment op te halen, ook al had dit veel beter kunnen worden. Benieuwd of Kameleon 2 een leukere film is.

avatar van xxERWINxx
Leuke jeugdfilm, net zo leuk als deel 2

avatar van FILM!BOY!
Afgerond naar beneden 3 miljoen keer gezien. Tegen m'n zin in. Wat een slechte en saaie rommel. Ik hoop dat ik nooit meer een seconde van m'n leven hieraan hoef te verspillen. Ik heb er al genoeg tijd aan verspilt. Deze film verdient 0,0, maar omdat het niet lager kan dan 0,5 stem ik dat maar. Veel te hoog naar mijn mening.

avatar van missl
Redelijke avonturenfilm waarin de broertjes heel slecht spelen. Het verhaal was wel oke, er gebeurd veel waardoor er geen verveling in zat bij mijn nichtje. Maar bij mij wel.

Sinds wanneer is er een Tornado in Nederland?

Wanneer komt de nieuwe serie van de Kameleon?

avatar van Shadowed
Mwa.

Wel een redelijke jeugdfilm van Nederlandse bodem dit. De tweeling ziet er opzicht wel leuk uit voor het plaatje, maar acteren inderdaad vrij matig. Daarnaast is de film visueel vaak niet al te best en verveelt het soms te snel.

Soms zitten hier en daar wat stijlvollere scenes in, maar in het algemeen is dit niet een al te goede film. De tornado stukken waren eigenlijk visueel al het best, en dat zegt al genoeg. Voor de rest veel houterig acteerwerk in het algemeen.

Soms verrassend fris, en een verhaal dat opzicht wel weet te boeien, maar nergens heel bijzonder. Ik heb me hier wel prima mee vermaakt.

avatar van Captain Pervert
Hoe gaat het nu 14 jaar later met de schippers van de Kameleon? (+foto's) - Pagina 2 van 2 - EnToen.TV

Koen en Jos kozen er na het succes van de twee films niet voor om verder te gaan met acteren. De twee zijn inmiddels 29 jaar oud en werken tegenwoordig achter de camera in plaats van ervoor.

Godzijdank.

avatar van Captain Pervert
Shadowed schreef:

Op de zuidpool is het vrij koud, Hitler was vrij onaardig, smurfen zijn vrij blauw

Vroeger wel eens gezien en altijd gedacht dat het wel aardig was. Helaas, het is vrij beroerd. En dan voornamelijk door de complete miscasting van nagenoeg iedereen en het belabberde acteerwerk van de hoofdrol spelers. Verhaal is wat je mag verwachten en het ziet er wel goed uit. Jammer, gemiste kans.