Genre: Avontuur / Familie
Speelduur: 100 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Steven de Jong en Marc Willard
Met onder meer: Jos van der Donk, Koen van der Donk en Maarten Spanjer
IMDb beoordeling: 6,1 (1.590)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 26 juni 2003
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via Viaplay
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot De Schippers van de Kameleon
1958. In het Friese dorpje Lenten, aan een groot meer, woont de tweeling Sietse en Hielke. De twee deugnieten staren vaak urenlang naar de schepen die voorbij varen. Wanneer hun vader, smid Klinkhamer, een boot op de kop kan tikken, komt de droom van de twee jongens uit. De sloep heeft echter nog geen motor. Wanneer Sietse en Hielke bij een verschrikkelijk onweer het leven van de dokter redden, krijgen ze een motor cadeau. Ze noemen hun nieuwe trots 'De Kameleon' en in hun speedboot vaart de tweeling allerlei avonturen tegemoet.
Externe links
Acteurs en actrices
Hielke Klinkhamer
Sietse Klinkhamer
Gerben
Heit
Esther Bleeker
Field ranger Zwart
Mrs Bleeker
Mr Bleeker
Mayor
Doctor
Video's en trailers
Reviews & comments
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Uitgeverij Kluitman , gedraagt zich super horkerig tegen over Een Friese studenten vereniging die ook een kort filmpje over de Kameleon gemaakt hebben in het fries! Dit filmpje is te zien op het friese film festival zie filminfriesland.
Horkerig als in rechtzaak na rechtzaak!
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Ik stoor me daar ook aan. Je zou zeggen: gratis promotie voor de boeken, maar nee hoor. Misschien krijgt de uitgeverij wel een deel van de opbrengsten van de Nederlandstalige film en zijn ze bang dat de Friese film een deel van de recette afsnoept..
cornelis
-
- 4742 berichten
- 671 stemmen
Wie heeft de rechten nu van die film dus wie heeft er gelijk?
Het antwoord is de uitgeverij.
Je kan het flauw vinden, maar zo liggen de zaken juridisch.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Okay, maar wat kan het voor kwaad als die Friese film in een paar dorpshuizen vertoond wordt? Niets dacht ik.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 671 stemmen
Voor die paar dorpshuizen is volgens mij dan ook wel toestemming gegeven. Maar nu die uitgever dan een grens trekt, staat men hoogstverbaasd te steigeren.
Ik kan me heel goed voorstellen dat noch de uitgever noch de filmproduktiemaatschappij van de 'echte' Kameleon-film (die dus geld hebben betaald voor exclusieve rechten) er niet gelukkig mee zijn.
Dan stellen sommigen in de media dat het uitsluitend als reclame zou werken. Ten eerste is dat te betwijfelen en ten tweede is het aan de uitgever, filmproducent en distributeur om uit te maken wie wanneer welke reclame maakt voor hun produkt.
En ook in amateurverband dien je voor sommige zaken op voorhand rechten te verkrijgen, hetgeen stomweg is verzuimd.
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Ja hoor. Mee eens. Er zijn duidelijke (en redelijke) regels, en ook amateurfilmers horen daar van af te weten. Als ze nu piepen is dat eigen schuld.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Omdat het gaat om een initiatief van een studentenvereniging, vind ik dat enige sportiviteit/flexibiliteit op zijn plaats is.
cornelis
-
- 4742 berichten
- 671 stemmen
Die flexibiliteit is reeds ten toon gespreid. Niemand behalve de rechthebbende(n) kan thans bepalen wat mag en niet mag en wat sportief is en niet.
Onsportief zou het wellicht zijn geweest vertoning ueberhaupt te verbieden. Zou me niets verbaasd hebben, daar deze over de studentenfilm uitdrukkelijk in de publiciteit is gebracht dat deze gemaakt werd uit onvrede over een Nederlandstalige verfilming (van Nederlands belastinggeld overigens).
En zoals ik al stelde, studentenvereniging of niet, ook voor amateurs gelden regels. Zo simpel is het.
En het is makkelijk voor een enkele filmfan om het zielig/belachelijk/onsportief te vinden, want hen kost het niets. Het gaat hier om formeel beschermde belangen.
Onsportief is het dat de makers van de studentenfilm zich na eerdere flexibiliteit van de uitgever nu niets meer van diens bezwaren aantrekken en met advocaten zwaaien. Beetje flexibiliteit aan die kant zit er kennelijk ook niet meer in.
jester
-
- 748 berichten
- 1140 stemmen
Ik vond de boeken altijd erg leuk, vroeger. De tweeling van de foto heeft alleen erg weinig weg van de Hielke en Sietse die ik voor ogen had. Ben benieuwd hoe het er uit zal zien. Het kan eigenlijk alleen maar tegenvallen.
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Dan stellen sommigen in de media dat het uitsluitend als reclame zou werken. Ten eerste is dat te betwijfelen en ten tweede is het aan de uitgever, filmproducent en distributeur om uit te maken wie wanneer welke reclame maakt voor hun produkt.
Daarbij genereeert het verbod *ook* publiciteit.
En wellicht is de amateurversie zó slecht, dat het toeschouwers afschrikt.
Kees Dijkstra
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Je moet de studentenfilm niet beschouwen als een film maar meer als een soort "multimediaprotest". Een spandoek met bewegende beelden en geluid. Iedere Nederlander heeft toch het recht om te protesteren? De Friese studenten waren het er niet mee eens dat de Friese tweeling Hielke en Sietse verhollandst zou worden en daar hebben zij tegen geprotesteerd. Iets wat volgens mij redelijk gelukt is trouwens.
De studentenfilm gaat op dit moment op tournee langs vele dorpshuizen in Fryslân en de rest van Nederland en inmiddels is de film al ruim 15.000 keer bekeken. Mocht de film echt zo slecht zijn, dan zou dit vast niet het geval geweest zijn.
De makers van de Nederlandse film hebben zich van hun zakelijke en onsportieve kant laten zien door o.a. niet op de première te komen en daarna ook nog naar de rechter te stappen. Terwijl ze op hun site pronken met: "de film heeft al een record aan publiciteit gegenereerd voorafgaande aan de première".
De Friese film is zo slecht nog niet, de Nederlandse moet zich eerst nog maar eens bewijzen...
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
De studentenfilm gaat op dit moment op tournee langs vele dorpshuizen in Fryslân en de rest van Nederland en inmiddels is de film al ruim 15.000 keer bekeken. Mocht de film echt zo slecht zijn, dan zou dit vast niet het geval geweest zijn.
Dan ken jij die Friezen nog niet.....
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Sterker nog: hij is er een. (evenals ondergetekende)
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Sterker nog: hij is er een.
Dat was wel duidelijk hoor......
Maar dan zou je dus beter moeten weten. Maak een film in het Fries en heel Friesland loopt uit.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Regisseur Steven de Jong woont 150 meter bij mij vandaan, de man verstaat zijn vak wel.
Friese films hebben het zo gek nog niet gedaan de laatste paar jaar.
Het is idd zo, dat als er een geheel Friestalige film uitkomt, echt een heleboel Friezen er heen gaan. Tja, ik niet trouwens.....
Kees Dijkstra
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Ik heb gister de Schippers van de Kameleon gezien. Een aardige film maar ook niet meer dan dat. Ik geloof dat ik De Kameleon sjocht yn it waar grappiger vond, maar ik ben natuurlijk ook bevooroordeeld.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Waar heb je deze film dan gezien, als ik vragen mag ? De film komt pas eind juni uit...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
mensen met een -a achternaam mogen vast gratis naar binnen straks
Kees Dijkstra
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Ik ben met een journalist naar een voorpremière geweest in het citytheater in Amsterdam op woensdag 8 mei.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Ik ben net terug van de film en hij is me heel erg meegevallen. Ik heb vroeger ooit het eerste boek gelezen, maar heel kapot ben ik er nooit van geweest. Ook de vele negatieve reacties moedigden niet aan om deze film te gaan bekijken. Maar moeders wou graag naar de film (en moeders betalen vaak ook voor de film ) en wie ben ik dan om dit te weigeren.
Ik had ooit dus het eerste boek gelezen en ik had dus een beetje vergelijkingmateriaal. Als eerste heb ik op de film aan te merken dat de casting stukken beter had kunnen zijn. Ten eerste de vader van Hielke en Sietse, gespeeld door de regisseur Steven de Jong. De vader is in de boeken een grote, sterke smid, die de grappen en grollen van de tweeling niet echt kan waarderen. Steven de Jong vond ik in deze film maar een klein iel mannetje die om de paar streken die de jongens uithaalden wel kon lachen. De tweede veel grotere miscast vond ik Gerben Zonderland, in de film gespeeld door Maarten Spanjer. Gerben is in het boek en jongen van een jaar of 25(!) en Maarten Spaanjer is zeker het dubbele. Dit kwam dus niet waarheidsgetrouw over. Ook is Gerben veel speelser en grappiger in het boek. Dit kon ik in de film ook niet terug vinden.
Wat ik ook minder vond was het matige acteerwerk van bijna de hele cast. De tweeling van den Donk heeft zo te zien nog heel wat ervaring nodig om waarheidsgetrouw over te komen, Maarten Spanjer was al totaal mis gecast en zijn rol die grappig had moeten zijn, kwam hierdoor helemaal niet leuk over en dan heb je ook nog de regisseur, Steven de Jong, de het wel redelijk deed, maar ook totaal misgecast was. En dit kwam zijn rol als grote, sterke smid ook niet ten goede.
Ik vond het ook jammer dat de rol van Kees (een vrien van Hielke en Sietse) niet meer uitgewerkt was, omdat ik, de keren dat hij in beeld was, hem erg best goed uit vond zien (ten op zichte van de tekeningen van Pol Dom).
Maar na deze toch wat negatieve berichten heb ik toch ook wel positieve berichten over de film. Het verhaal is ondanks het wat mindere acteerwerk en een paar totaal mis gecaste mensen (ik had Steven de Jong wel eens as Gerben willen zien en Maarten Spanjer blond geverfd en hem dan de rol van vadre Klinkhamer gegeven.) erg leuk om naar te kijken. Het heeft humor (en niet allen poep en plas humor voor de kinderen), spanning (de botenachtervolging) en zelfs een symbolische gedachte: de steeds terugkomende kikker die steeds smamen op 'iets' zitten. Ook bij de laatste scène waar Hielke, Sietse en het meisje uit de stad, Esther, weg varen met de boot zitten deze twee kikker samen op een lelieblad. Dit beeld in combinatie met het liedje "Voor altijd samen"; dus ik denk dat de regisseur dit samen zijn van de kikkers symbolisch tegenover de hele film bedoeld had. Ach, best wel grappig...
En dan nog tot slot: waar ik als enige in de zaal (ongeveer 80% 'irritante blagen van onder de tien') om moest lachten was dat de nozems, na het stelen van de 800 gulden en het tasje van oma de Jong, alleen maar even 'ik zal het nooit meer doen' hoefden te zeggen en daarna gewoon weg mochten lopen. Dat spoort lekker aan....:D
Ook verbaasde ik mij over die windhoos. Voor een Nederlandse film (die toch geen budget heeft van een film als "Twister") vond ik dit er erg mooi uitzien.
Al met al heb ik me toch nog best wel vermaakt.
3*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat een verhaal, gotti, om tot een 3 te komen.
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Ik dacht: laat ik ook eens interessant doen met mis-gecaste mensen en mooie symbolishe elementen (misschien een film voor jou Ramon?).
Pre- en sequels
Kameleon 2
2005
85 reacties
Gerelateerd nieuws
Nog eens vijf vergeten jeugdfilms waarmee kinderen uit de jaren 90 zijn opgegroeid
Bekijk ook
Záhrada
Komedie, 1995
56 reacties
Achtste-groepers Huilen Niet
Familie / Drama, 2012
193 reacties
Abel
Komedie / Drama, 1986
180 reacties
Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel
Animatie, 1983
179 reacties
De Nieuwe Wildernis
Documentaire, 2013
165 reacties
Spijt!
Drama, 2013
171 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.