Kameleon 2 (2005)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Steven de Jong
met Jos van der Donk, Koen van der Donk en Steven de Jong

Sietse en Hielke worden geconfronteerd met een laffe en zeer laaghartige streek van twee jongens uit de stad. Ze hebben Marieke, een Vlaams meisje, bijna laten verdrinken. Ze was al erg ziek. Ze dreigt dood te gaan als er niet snel 'dure' medische hulp komt. De jongens zetten de aanval in op twee fronten. Ze gaan achter de daders aan en zamelen tegelijkertijd geld in.

Alsjeblieft zeg de vorige keer was het een tornado wat al even onwaarschijnlijk was

Dit soort 'kleine' tornado's worden windhozen genoemd en komen af en toe in Nederland voor. (Die golf sloeg trouwens inderdaad nergens op)

Die tornado zoals in deel 1 getoond werd was echt geen windhoos zoals die in NL soms voorkomen hoor. Eerder een klasse 5 tornado zoals in midden Amerika voorkomt. Sloeg imo iig ook nergens op.

De herkenbaarheidsfactor is een onderschatte factor: 2.00 (2.00)
Men gaat op dezelfde voet verder als het eerste deel en dus is er geen wezenlijk verschil tussen beide producties. Regisseur De Jong staat weer aan het roer én voor de camera, de cast is volledig bewaard gebleven wat een duidelijk pluspunt betekent en is het laagdrempelige verhaal voor vele doelgroepen bedoelt, hoewel het moraal een tikje aan de hoge kant ligt. Echter komt er net als deeltje één weer de nodige onzin voorbij (vloedgolf op de Friese meren), waar we maar niet al te lang bij stil moeten staan en past het script wel heel erg mooi in elkaar. De cast met de broers Van der Donk is twee jaar ouder en dus meer ervaring rijker, wat merkbaar is, maar het houdt helaas nog altijd niet over. Leuke cameo van de broers Anker overigens. Al met al net iets beter dan het eerste deel.

avatar van Jan met de pet
Goed vervolg........wederom leuk voor kinderen.......en ook voor Oma's en Opa's:3,0

avatar van Phantasm
Net zo goed als het 1-ste deel, gebeurt net ietsje meer in.

Best een leuke kinderfilm, lekker boeren-oud-hollands compleet met veldwachter op de fiets en herrie schoppende nozempjes uit de stad. Het verhaal is ook onderhoudend, bevat oliebollen, regen en een projectontwikkelaar. Ik vind de tweeling Van der Donk het best goed doen als Hielke en Sietse, de (kwa)jongens met een hart van goud, die iedereen + dieren uit de nood helpen. In het verhaal zijn een aantal stereotypen (overdreven boos, overdreven dom, overdreven doortrapt) geplaatst, wat best humoristisch is.

avatar van tommycool
best leuke film voor kinderen. vond hem vroeger ook heel leuk, en dat kan ook komen omdat ik een groot fan was van het eerste deel

avatar van riefenstahl
Volgens mijn gewaardeerde tv-gids ''Een slecht gemaakte film met een benauwd makende, reactionaire ondertoon''.

avatar van panax
tis toch gewoon een leuke film ,met mooie plaatjes uit fryslan boppe!!!!

avatar van Ajax&Litmanen1
Waardeloos slecht vervolg.

Die Steven de Jong moet zich kapot schamen voor deze rommel. Deel 1 was al vrij matig, maar kende nog wel bepaalde pluspunten die ik kan waarderen als voormalig Kameleon boeken lezer. Dit tweede deel heeft werkelijk niks meer met de boekenreeks te maken. Omdat ik er zin in heb zal ik het uitgebreid toelichten.

Eerst maar eens beginnen met een grote ergernis. De meeste zaken zijn gewoon gekopieerd uit deel 1. Weer vervelende jongens uit ''de stad'' die irritant komen doen. Als je niet beter weet zou je denken dat alle jongens uit de grote stad corpsballetjes zijn. Wat een dom iets zeg. Wederom speelt een meisje de hoofdrol, waar beide jongens wederom voor vallen. En op het einde krijgen beiden wederom een innige zoen van haar. Na de tornado uit deel 1 krijgen we hier ook wederom extreem weer te zien. Boring. Dit is gewoon allemaal gekopieerd uit de vorige film.

Verder slaan een aantal zaken echt nergens op als je weet hoe in de boeken deze karakters handelden. Zo heeft ''Mem Klinkhamer'' wel een erg aanwezige rol in de film, net als in deel 1 trouwens. In de boeken komt ze nauwelijks voor en heeft ze sowieso nooit een eigen mening over belangrijke zaken. Beetje bullshit dat door haar nu in deze film het gezin in tweeën wordt gesplitst over de nieuwe snelweg. Sowieso, wat speelt die Dominique van Vliet enorm slecht zeg. Verder slaat het gedrag van veldwachter Zwart ook nergens op. Zomaar een motor zonder goede reden innemen en er mee rond gaan rijden? Kom zeg, wat dom. En dan op het einde nog zeggen dat de motor wel bevalt en dat hij er voor gaat betalen !!!. Welke idioot heeft deze verhaallijn bedacht zeg? Idem als dat Zwart de tweeling in de gevangenis stopt. Allemachtig, heeft dan niemand van de script-schrijvers ooit de oude boeken gelezen? En wat misschien wel het grootste dieptepunt was in vergelijking met de boeken was de massale vechtpartij. Dat ging helemaal nergens over en zou in de boeken echt nooit voorkomen.

En dan kan ik nog wel gaan klagen dat Gerben echt 30 jaar te oud is in vergelijking met de boeken, wat ook zo is bij pa Klinkhamer, die weer veel te jong en te iel is in vergelijking met de boeken, maar dat heb ik bij de recensie bij Kameleon 1 al gedaan. Wel vind ik beide een prima rol spelen, tenminste 2 die aardig acteren. Alleen stoort het gedrag van Gerben me wel weer met zijn opmerkingen over dat hij vroeger een paard was (dat hoef je niet vijf keer te zeggen en het slaat sowieso nergens op) en dat hij de jongens constant heikneuters enzo noemt. De Gerben uit de boeken was heel anders. Het grapje met de eieren op het hoofd kapot slaan of het verhitte muntje waren wel weer geslaagde Gerben grapjes zoals ze in de boeken ook voor kwamen.

Tot slot nog even algemene kritiek op bepaalde verhaallijnen. Dat gedoe met die gierige kerel was echt lachwekkend. Helemaal dat hij op het einde plots 180 graden bijdraaide, alleen omdat zijn zoon die hij schijnbaar jaren niet meer had gezien door de tweeling werd gered. Die tweeling doet overigens erg hun best, maar ze behoren echt tot de slechtste acteurs die ik ooit zag, maar terzijde. De film kent gewoon zoveel gaten in een logisch plot. Welke debielen gaan nu enkele minuten voor de deadline en het dan volgende faillissement pas alle papieren tekenen? Wat was dat een slecht stuk zeg. Maar dan hebben we het ultieme dieptepunt nog niet gehad. Die krijgen we pas helemaal op het einde, als de postbode met de moeder van dat zieke meisje gaat trouwen. Waarom? Hij bezorgt daar alleen de post, heeft geloof ik nog niet eens ooit met haar afgesproken of gegeten

Kortom, een enorm slechte film en bepaald geen eerbetoon aan de mooie boekenreeks van vroeger. Deel 1 viel nog mee, deel 2 is echt enorme bagger. Ik had nog zoveel kunnen benoemen, zoals de domme rol van Jack Wouterse of het feit dat de jongens om de 20 minuten wel iemand dapper uit het water redden, maar dat laat ik maar zitten. Heel snel vergeten en hopen dat er ooit nog een capabele regisseur de Kameleon boeken gaat verfilmen, want het zou best leuk kunnen worden.

avatar van tommykonijn
Ajax&Litmanen1 schreef:

Vanmorgen nog eens herzien. Dit ben ik helemaal met je eens. Sloeg nergens op, dat vond ik vroeger al; toen ik deze film met regelmaat keek. Sowieso waren de broertjes in de vorige film niet zo agressief als ze hier waren. Het viel me overigens ook op dat er een heel overdreven happy end in zit. Dat die postbode met die moeder van Marieke trouwt is nogal vreemd.

avatar van xxERWINxx
Leuke jeugdfilm, gebeurd net iets meer dan in deel 1, ook veel bekende gezichten zoals Joep sertons (GTST) , Chris zegers en de advocaten Anker)

Soms wel een beetje flauwe scenes, maar wel vermakelijk verder.

in 2007 zou er een 3e deel komen, maar heb er nooit meer wat over gehoord.

avatar van FILM!BOY!
Afgerond naar beneden 3 miljoen keer gezien. Tegen m'n zin in. Wat een slechte en saaie rommel. Ik hoop dat ik nooit meer een seconde van m'n leven hieraan hoef te verspillen. Ik heb er al genoeg tijd aan verspilt. Deze film verdient 0,0, maar omdat het niet lager kan dan 0,5 stem ik dat maar. Veel te hoog naar mijn mening.

avatar van tattoobob
Gemiddelde jeugdfilm die buiten het feit dat het in een andere periode afspeelt erg gedateerd over komt.
Acteerwerk van iedereen laat de wensen over....ondanks dat allemaal vond mijn zoon dit best een grappige film en dat vind ik belangrijker

Geef je punten voor je zoon?

avatar van tattoobob
Wouter schreef:
Geef je punten voor je zoon?

Nee anders was ik hoger uitgekomen.

avatar van hijman1946
Zal hier maar geen commentaar op geven ,sommigen zijn echt hun jeugd vergeten,,ik heb ze verslonden vroeger,en twee jaar geleden opnieuw gelezen,,toen 16 jaar nu bijna 70 lol..even liften n vijf,bekijk zulke fims met jongensogen..

avatar van missl
Wel vermakelijk voor de kinderen onder ons. Wel leuk om deel 1 en 2 achter elkaar te zien, de mannen hebben ineens een baard in de keel. Maar acteren doen ze niet beter. Vermakelijk maar verder stelt het niet veel voor.

hoe moet je het downloaden