Kameleon 2 (2005)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Steven de Jong
met Jos van der Donk, Koen van der Donk en Steven de Jong

Sietse en Hielke worden geconfronteerd met een laffe en zeer laaghartige streek van twee jongens uit de stad. Ze hebben Marieke, een Vlaams meisje, bijna laten verdrinken. Ze was al erg ziek. Ze dreigt dood te gaan als er niet snel 'dure' medische hulp komt. De jongens zetten de aanval in op twee fronten. Ze gaan achter de daders aan en zamelen tegelijkertijd geld in.

Ondanks de zo nu en dan tenekrommende dialogen, enkele stupide scènes (De "De-molen-moet-blijven" scène spande toch wel de kroon) en ergerlijke clichetypetjes was het nog redelijk kijkbaar. Maar ik heb het wel gezien met die Kameleon verfilmingen. Mij iets te oubollig.

avatar van IcU
IcU
Ondanks het overdreven veel ge-merci, en het wat slappe verhaaltje vond ik de film wel leuk. Niet veel bijzonders. 3*

een tegenvallende film. Vond deel 1 een stuk leuker (misschien ook omdat je toen geen verwachtingen had en nu dus wél)

Beetje doorsnee film, haalt het niet bij het eerste deel. Voor liefhebbers van de Hollandse huis-tuin-keukensfeer wel leuk om naar te kijken. Er zitten ook wel hilarische scenes in.

Prissie
Inderdaad,een oerhollandse film.Niet echt leuk.Slecht geacteerd.FLOP

Jeugdsentiment, alleen daarom al 2*
Maarten Spanjer, perfecte Gerben 1*
Jack Wouterse, in een rol van botte zak (op het dikke lijf geschreven!) 1*
Kom ik uit op 4*

MAar inderdaad, de eerste was beter

avatar van trebor
Na het zien van Kameleon 1 viel deze me echt tegen. De verhaallijn is dun en sommige scenes zijn echt onwerkelijk (storm op het meer...). De acteerprestaties vond ik ook tegenvallen.

avatar van moviegirl2
slechter dan deel 1.
deze krijgt van mij een magere 1*

avatar van soom
Niets slechts over de Belgen, anders krijg ik straks een pak slaag. Maar ik vond dat allé van Marieke wel leuk klinken. Erg romantische scene. Ik werd hier weer erg melig door. Sietse en Hielke deden het erg leuk, en een stuk leuker dan het eerste deel, vond ik persoonlijk. 'Ik ben Sietse, en ik ben Hielke,' whahaha. . Veel meer humor. Er mogen wat mij betreft nog heel veel delen van dit duo gemaakt worden.

avatar van tommykonijn
Hier vind ik niet veel aan, de knok scene vind ik heel slap en het verhaal vind ik veel erger dan deel 1, ook jammer dat Koen en Jos zo groot zijn in deze film en zo'n hoge stem hebben maar dat vind ik eigenlijk nog het minst erg (want ja iedereen wordt groot!) 1.5*

neo (crew)
Als extra bij de dvd uitgaven zit ook een filmmuziek cd, wat meteen ook de reden was om em aan te schaffen. Van Ronald Schilperoort's score is er nu meer te beluisteren in vergelijking met de cd van De Schippers van de Kameleon.

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:

Een sterretje gestegen na nog een keer bekeken!
Ja ik kan een heleboel gedichten weten .
Nee even serieus het is wel waar wat ik rijm.

avatar van jumpstylemovie
vond hem veel van het zelfde.
de knok scene is zoooo niet deel 1.
ook dat gedeelte van dat paard is nep.
toch een leuke kijk ervaring.
2.5***

avatar van hellblazer93
Wel leuk, maar stukken minder dan deel 1. Veel van hetzelfde en voorspelbare stukken. Verhaal is saai en afgezaagd. 2.5*

Spijtoptant
Leuke filmvariant op de boeken.

Enkele verhaallijnen uit verschillende delen van de serie zijn samengevoegd (en een beetje aangepast) tot een genietbaar geheel. De rollen worden redelijk tot goed neergezet (al had Gerben wel wat jonger mogen zijn), met voor mij als best geslaagde de rol van Kees Dijkstra.
Hier en daar wel wat kneuterig geacteerd door met name de tweeling, maar eigenlijk vond ik dat best goed passen bij het ook kneuterige dorpse begin jaren '60 sfeertje.

Wat niet goed was was de gezinssituatie van de Klinkhamers. Het karakter van moeder Klinkhamer strookte totaal niet met hoe het karakter in de verhalen wordt neergezet (moeder Klinkhamer zou NOOIT voorstandster van die nieuwbouwplannen zijn als daar een gedeelte van het dorp voor moest wijken!), en zo'n scene als die dat ze aan tafel zitten te eten en Hielke min of meer onder druk wordt gezet door vader Klinkhamer en Sietse is volslagen ondenkbaar in de verhalen. Verder vond ik die karakterverandering niets toevoegen, en enkel afbreuk doen aan het 'idyllische gezin' zoals het in de boeken neergezet wordt. En in de boeken is dat een belangrijk rustpunt, steeds als er weer een avontuur is beleefd komt er een scene waarin het gezin vredig aan de boterhammen of warme maaltijd wat nakletst.

Dat er wat verliefdheid bij kwam kijken (iets dat in de boekenserie pas in het laatste deel (al niet meer geschreven door de toen inmiddels overleden Hotze de Roos) voorkwam, kan ik dan wel begrijpen en vond ik niet storend, omdat dat wel een nieuw element is in de verhalen, maar niets afdeed aan de karakters van Hielke en Sietse.

De drie belangrijkste verhaallijnen, 1) het meisje dat naar een sanatorium moet (in de boeken een jongen, maar verder vrijwel exact overgenomen, inclusief de voorliefde voor reisboeken), 2) De huisbaas wiens zoon Tjeerd gered wordt door de tweeling en dan 'ontdooit' (in de boeken dhr. Siegertsma) en 3) een projectbureau dat wil gaan bouwen (zoiets komt in één van de laatste delen van de serie voor), werden leuk gecombineerd, en vooral die twee schoffies in die nette pakjes vond ik leuk. Daar kon je lekker vanaf de eerste aanblik een hekel aan hebben.
Het verhaallijntje van de smederij die niet goed draaide was dan weer onzinnig; smid Klinkhamer heeft het altijd druk en heeft nooit financiële problemen. Van dat soort vastigheden moet gewoon niet afgeweken worden!

Al met al heb ik genoten van deze film, en zonder dat gezeur rond gezin Klinkhamer had de film 4 sterren gekregen.
Nu laat ik het bij 3,5.

robertus65
Borduurt voort op de eerste film. Weer worden de jongens verliefd op een meisje en weer doen er nozems mee en ook hier enkele achtervolgingen met de speedboot. En weer enkele verrassende gastrollen zoals Steven de Jong Boudewijn de Groot als hoe sterk is de eenzame fietser tegen de wind liet fietsen. Minder verrassend is deze dan de eerste, maar toch aardig onderhoudend.

Het verhaal is een beetje simpel in elkaar gezet vind ik maar het blijft toch net als deel 1 wel een leuke film

avatar van Arabyus
Moeilijk om dit soort films een cijfer te geven omdat ik hier in principe niet zo van hou. Maar ik heb hem gister toch maar gekeken omdat hij aanstond.

Het acteerwerk in deze film is toch echt ondermaats te noemen. Verder kloppen een aantal dingen uit de boeken gewoon compleet niet. Ten eerste is Gerben achterin de twintig en niet iets van 55 jaar. Kees is alleen maar aan het karbit schieten en heeft mijns inziens een veel te kleine rol. Louw komt zelfs helemaal niet in de film voor terwijl ie in alle boeken op de 1e na voorkomt (dat ie niet in de 1e film zit is dus nog te begrijpen). De rol van moeder Klinkhamer is juist weer veel te uitgebreid en past totaal niet bij een vrouw uit de jaren 60. In de boeken is het gewoon een huisvrouw die zorgt dat het eten klaarstaat en de was gedaan wordt. En tenslotte is Dijkstra een aardige man terwijl ie in de boeken een zuurpruim is.

En hoe vaak heeft Gerben het woord heikneuters gebruikt in de boeken? Kan me geen enkel boek herinneren waar het in staat dus waarom zegt ie het dan 20x in deze film?? Scenes die wel uit de boeken komen moeten beter uitgewerkt worden (zoals met de oliebollen) want nu slaan ze eigenlijk nergens op. En tenslotte natuurlijk: een 5 meter hoge golf in een meer? Alsjeblieft zeg de vorige keer was het een tornado wat al even onwaarschijnlijk was. Gebruik het geld voor dat soort special effects liever voor een paar extra draaidagen of beter uitgewerkte scenes.

Toch maar ff met een positieve noot afsluiten, ik vind Zwart goed gecast en acteren (al snap ik niet waarom ie op een motor gaat rijden). Ook de muziek bij de film en titelsong van Sita is goed te noemen.

avatar van niethie
Naar mijn mening net ietsjes vermakelijker dan de eerste maar nog steeds redelijk ondermaats, de Kameleon films missen gewoon beide iets dat een jeugdfilm echt goed maakt, wat dat is kan ik nu zo een, twee, drie niet opkomen, maar de- oudbolligheid hielp er in ieder geval niet aan. Pluspunt is de leuke rol van Maas.

2,5 sterren

avatar van mdevries8
Redelijk leuke film, alleen een beetje te veel verhalen door elkaar gemixt vind ik. Toch ook nog leuk omdat ik figurant was bij de paardenrace

avatar van Spetie
Redelijk vervolg, ware het niet dat er net wat minder leuke grappen e.d. in zitten dan in het eerste deel. Verder zitten er ontzettend veel bekende acteurs en Nederlanders in deze film, wat natuurlijk wel weer leuk is. Jammer is ook dat bijvoorbeeld een Kees en een Gerben, die in de boeken toch een voorname rol spelen in de film slechts zo marginaal aan bod komen, erwijl het mijn inziens allebei leuke karakters zijn, waar een heleboel mee gedaan kan worden. Een ietwat gemiste kans van Steven de Jong dus. Voor de rest is het als geheel allemaal best onderhoudend, maar het voegt allemaal weinig toe t.o.v. het eerste deel.

avatar van Drs. DAJA
Tamelijk flauw vervolg op De Schippers van de Kameleon. Soapachtig drama, overacterende nozems en wel heel veel toevalligheden. Het verhaal met het zieke meisje kon ik maar moeilijk slikken. Wel erg leuk waren de cameo’s met als hoogtepunt Boudewijn De Groot (die eenzaam tegen de wind fietst…)

avatar van Legan
Toch wel een matig vervolg op het aardige eerste deel. Het is allemaal wat volwassener geworden. Iets 'duisterder', 'spannender' en 'avontuurlijker' en dat is jammer want hierdoor ontbeert het de charme en het kameleon-gevoel.

Het verhaal, dat niet meer is dan een aaneenschakeling van zo 'spectaculair' mogelijke losse scènes en ideeën, kan maar met moeite interesseren en hetzelfde geldt voor de personages. Een hoop bekenden komen weer langs, maar ze hebben veels te weinig screen-time terwijl ze wel die potentie hebben (Gerben Zonderland bijvoorbeeld). Miscast was Jack Wouterse als de projectontwikkelaar Piet Haan .

Aardig maar toch jammer dat het allemaal weer groter en spectaculairder moest zijn. Een erg krappe 3,0*.

rose
Deze was ook weer aardig weg te kijken. De jongens zijn wat gegroeid, maar helaas de acteerprestaties niet.

rose
soom schreef:
. Er mogen wat mij betreft nog heel veel delen van dit duo gemaakt worden.
Alsjeblieft niet...

avatar van movie acteurs
Matig vervolg op het best goede eerste film.

Het acteerwerk (vooral van dat Vlaamse meisje) was overdreven/flauw. Het verhaal was ook best matig. De eerste film was gewoon veel leuker en was zelfs best spannend. 2,0.

avatar van Robi
Cliché film met een onwaarschijnlijk verhaal en bovendien nog matig geacteerd door met name de hoofdrolspelers. En dan heb ik deel 1 nog niet eens gezien. De muziek was bovendien ook nog eens zwaar irritant, vooral aan het einde.

avatar van mcdaktari
wat een ontzettende slechte film is dit zeg. Ok het is dan wel een jeugdfilm, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook maar meteen slecht geacteerd mag worden. want het acteren is me toch van een laag niveau, gewoon weg triest. bv die de vader speelt van chris zeegers in de film, nou dat is toch geen acteren wat die man laat zien. Dit slaat echt alles, ik had 1 ster gestemd maar verlaag het met een halve ster. want dit is gewoon bar en bar slecht

avatar van van duijn
Bah wat slecht zeg.