Kameleon 2 (2005)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Steven de Jong
met Jos van der Donk, Koen van der Donk en Steven de Jong

Sietse en Hielke worden geconfronteerd met een laffe en zeer laaghartige streek van twee jongens uit de stad. Ze hebben Marieke, een Vlaams meisje, bijna laten verdrinken. Ze was al erg ziek. Ze dreigt dood te gaan als er niet snel 'dure' medische hulp komt. De jongens zetten de aanval in op twee fronten. Ze gaan achter de daders aan en zamelen tegelijkertijd geld in.

avatar van Purmerend

avatar van jassonn
Krijgt deze nog een ondertitel of blijft het zo?

avatar van tims
Purmerend schreef:

€€€€€
$$$$$
FL FL FL FL

Purmerend schreef:

Terecht.

Van deel 1 heb ik genoten en zat me al af te vragen wanneer deel 2 zou komen..

Het is even wachten maar in 2005 ga ik zeker kijken

Mvg,

Ringo

Dit wordt beslist weer een super zomer knaller.
De voorberichten zijn al veelbelovend, net als de beelden en de trailer.
En ja, dat de film niet gelijk loopt met de originele verhalen die we allemaal zo goed kennen, daar moeten we dan maar overheen kijken.

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwtjes op algemeen kameleongebied:
er is ook een gratis nieuwsbrief voor de kameleonfan.

We kijken er weer allemaal naar uit deze zomer:
De Kameleon gaat weer op volle toeren....
Eerst de premiere tour, dan de bioscoop in met z'n allen.

De van zelfspreekendheid waarmee er nu een sequil uitkomt is ongezond, het levert de (nederlandse) film geen goed imago op, er zijn duizende voorbeelden waar men door ging met het maken van opvolgers, een enkelle keer is de opvolger ook beter maar over het algemeen is het gaat het alleemaar berg af, tot een practijk waabij de sterstatus en de bij behoorende hype de film verkoopt, niet de kwaliteit!

Lijkt me een kl*te film...

avatar van Anjin
Hebben ze alweer een boek gevonden
waarin ze zo uitlezen

Zeer waardeloze film en heel erg gemaakt

Kun je geen 0,0 geven?

Poeh, poeh... alsof ik naar een Nederlandse film gemaakt in 1961 zat te kijken. Tenenkrommende dialogen, zelfs erkende acteurs als Scholten van Aschat en Wouterse leveren niets dan matige prestaties. En dan de vechtpartij... nee, je ziet het nog overtuigender bij het volkstoneel. In vergelijking met Kameleon2 was zelfs Costa nog een productie van internationale alure...

Veel beter dan ik verwachtte. Ik heb me eigenlijk wel vermaakt. De vorige was slaapverwekkend maar deel 2 was okay.

Doet het goed las ik. Al 70 duizend bezoekers na het eerste weekend. Start daarmee beter dan het 1e deel.

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 8 juli 2005

KAMELEON 2 na een week al Gouden Film

Na één week tijd hebben al meer dan 100.000 mensen de familiefilm KAMELEON 2 in de bioscoop gezien. De film wordt daarom bekroond met de Gouden Film. De prijs wordt zaterdag 9 juli uitgereikt tijdens het paardenconcours in Wolvega, waar om 18.00 uur de speciale Kameleonrace wordt gereden. Na afloop van deze race zal Piet Paulusma de Gouden Film aan de beroemde tweeling Jos en Koen van der Donk overhandigen.

Kameleon 2 draait op dit moment in ruim 115 bioscopen.

kappeuter schreef:
De prijs wordt zaterdag 9 juli uitgereikt tijdens het paardenconcours in Wolveg,

Anyways, 100.000 bezoekers tot nu toe he... Op de site van het NFC staat dat de film na een week zo'n 490.000 euri in het laatje heeft gebracht, wat op zich niet slecht - maar ook zeker niet briljant is voor deze film. Volgens mij hadden ze bij Independent (gezien het succes van de vorige) wel een stuk meer verwacht.

Staat nog altijd op nr. 3, achter War of the Worlds en Madagascar. Ben benieuwd hoe het uitpakt als ZOOP zometeen ook in roulatie komt.

avatar van feanaro surion
Hopelijk slecht, dan leren ze tenminste dat ze films als Kameleon beter niet kunnen maken en al helemaal geen vervolgen.

Zombie McGruder schreef:

Natuurlijk niet.

Zombie McGruder schreef:

Het is normaal dat een tweede deel het minder doet dan een eerste. Overigens was de opening beter dan die van het origineel.

Ringo schreef:

Terecht.

Van deel 1 heb ik genoten en zat me al af te vragen wanneer deel 2 zou komen..

Het is even wachten maar in 2005 ga ik zeker kijken

Mvg,

Ringo

looky schreef:

in naam van JAMES BUNT

Huh?

Pfff, wat een beproeving. Ik heb ém uitgezeten maar ook nog maar net.

avatar van feanaro surion
looky schreef:

met die twee mongolen als hoofdrol

Wil je niet met mongolen schelden, het slaat namelijk helemaal nergens op en als je iemand kende met down syndroom(ik neem aan dat je dat bedoelt en geen echte mongool namelijk iemand uit mongolië) zou je tenminste weten waar je het over hebt, wat hier duidelijk niet het geval is.

maar ja, de film lijkt me wel leuk, evenals de eerste, die ik ook nog moet zien

feanaro surion schreef:

dat bedoel ik natuurliijk ook mensen uit mongolie sukkel

neo (crew)
Vele malen vlotter en leuker als de eerste Kameleon film, en ook tot nu toe de beste film van Steven de Jong vind ik. Hidde Maas is leuk, Gijs Scholten van Aschat weer als burgemeester en ga maar door... Score van Ronald Schilderpoort was ook vele malen vlotter en meeslepender als die van de eerste. 3 sterren

avatar van hannes64
Ik durf niet eens te stemmen. ( en doe `t ook niet, zelfs een halve ster is al teveel )
Ongelooflijk slechte film!!!
Moest deel 1 bijna onder bedreiging zien, nu heb ik ongeveer 4 a 5 minuten gezien van dit kadaver en gelukkig afgehaakt.
Ja sorry, maar kunnen ze bij independent niet wat betere films maken??
Maar okè, voor kinderen tot 10/12 jaar misschien wel te pruimen.

neo (crew)
Voor de doelgroep perfect lijkt mij, zelfs voor sommige ouderen. Eigenlijk zou je het gewoon als puur vermaak moeten zien, en het het aangedikte en slechte acteren van sommige voor lief nemen. Heb het zelf met Pietje Bell 1 & 2...

Voor de doelgroep is het inderdaad een ontzettend leuke en spannende film. Voor de kritische kijker valt ie misschien wat tegen, maar ik vond de film nog best amusant!

avatar van patrick17
Van de week ff deze film gezien is wel leuke filmpie om voor 1 x te zien meer ook niet!!!

2 **

Na het succesvolle eerste deel, dat door ruim 750.000 mensen bezocht werd, kon een vervolg niet uitblijven. Regisseur Steven de Jong besloot nog één deel te maken, alvorens de Kameleonboeken definitief te sluiten.

Kameleon 2 begint in een geheel nieuwe situatie, en gaat dus niet verder waar deel 1 ophield. De tijden zijn veranderd en het Kameleon dorp staat onder zware druk. Men wil een snelweg en een villapark aanleggen op de plaats van het dorp. Als de tweeling dit toevallig opvangt, besluiten ze in actie te komen. Via via verspreidt het nieuws zich door het hele dorp en al snel stuit het plan op grote tegenstand. De aannemer die verantwoordelijk is voor de bouw van de snelweg en villa’s, is een rare man, met een net zo vreemde zoon. Zijn zoon, Ronnie, vind het wel leuk om, nu zijn vader toch in het boerengehucht rondloopt, de buurt onveilig te maken en mensen te treiteren. Zijn oog valt al snel op het Vlaamse meisje Marieke, dat net in Lenten is komen wonen. Marieke is ernstig ziek en samen met haar moeder heeft ze grote moeite de touwtjes aan elkaar te knopen. Als Marieke opzettelijk door Ronnie in het water wordt gegooid, begint de tijd voor haar te dringen. Er moet snel veel geld op tafel komen om haar een goede verzorging te kunnen bieden. Sietse en Hielke proberen op allerlei manieren aan genoeg geld te komen, helaas tevergeefs.
Dan komt er hulp uit onverwachte hoek …

Steven de Jong legt in Kameleon 2 de focus meer op de actie en handelingen, waardoor de charme en de sfeer van het eerste deel niet echt meer voelbaar zijn. Bijkomstigheid is wel dat deze Kameleon een stuk vlotter is dan zijn voorganger.

Zoals het een jeugdfilm beoogd zitten in de film redelijk wat stereotype, uitvergrote karakters. Deze worden erg leuk neergezet door Jack Wouterse en Gijs Scholten van Aschat. De eerste speelt aannemer Haan, een schreeuwerige, egoïstische man. Van Aschat speelt de burgemeester van Lenten en maakt hier wederom een klein feestje van. Samen met zijn vrouw zorgt hij voor een paar leuke momenten. Naast aannemer Haan en kornuiten zien we nog een paar nieuwe personen voorbij komen. Nieuw is onder andere ook Hidde Maas, die een vreselijke vrek speelt, zo gierig als maar zijn kan. Maas zet zijn personage soms iets té overdreven neer en overtuigt niet helemaal, maar de doelgroep van deze film zal daar waarschijnlijk minder moeite mee hebben. De tweeling zelf speelt iets beter dan in het eerste deel, maar weet ook hier niet te overtuigen.

De muziek, verzorgd door Ronald Schilderpoort, is van hoog niveau en overstijgt met gemak het gemiddelde niveau van een jeugdfilmscore die normaal toch al gauw verzaken in een overdreven, handeling volgend melodietje. Schilderpoort slaagt erin een meeslepende en vlotte score te presenteren. Ook het camerawerk en de art-direction zien er verzorgd uit, met als hoogtepunt wederom een stormscène waarbij, net als in deel 1, gebruik is gemaakt van computer geanimeerde beelden. Dit zorgt voor prachtig donkere wolken en een nog vrij aardig uitziende grote vloedgolf.

Al met al heeft Steven de Jong een waardige opvolger van De schippers van de Kameleon afgeleverd die door het vlottere karakter en de leuke woordgrappen nog altijd voor een avond vol plezier zorgt.

Zie hier de DVD recensie Kameleon 2.

Quido schreef:

Eens. Al snap ik je ''al gauw verzaken in een overdreven, handeling volgende melodietje'' niet echt.

Voor wat meer info over de De Kameleon 1 muziek: Link