Kameleon 2 (2005)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Steven de Jong
met Jos van der Donk, Koen van der Donk en Steven de Jong

Sietse en Hielke worden geconfronteerd met een laffe en zeer laaghartige streek van twee jongens uit de stad. Ze hebben Marieke, een Vlaams meisje, bijna laten verdrinken. Ze was al erg ziek. Ze dreigt dood te gaan als er niet snel 'dure' medische hulp komt. De jongens zetten de aanval in op twee fronten. Ze gaan achter de daders aan en zamelen tegelijkertijd geld in.

neo (crew)
Vele malen vlotter en leuker als de eerste Kameleon film, en ook tot nu toe de beste film van Steven de Jong vind ik. Hidde Maas is leuk, Gijs Scholten van Aschat weer als burgemeester en ga maar door... Score van Ronald Schilderpoort was ook vele malen vlotter en meeslepender als die van de eerste. 3 sterren

Na het succesvolle eerste deel, dat door ruim 750.000 mensen bezocht werd, kon een vervolg niet uitblijven. Regisseur Steven de Jong besloot nog één deel te maken, alvorens de Kameleonboeken definitief te sluiten.

Kameleon 2 begint in een geheel nieuwe situatie, en gaat dus niet verder waar deel 1 ophield. De tijden zijn veranderd en het Kameleon dorp staat onder zware druk. Men wil een snelweg en een villapark aanleggen op de plaats van het dorp. Als de tweeling dit toevallig opvangt, besluiten ze in actie te komen. Via via verspreidt het nieuws zich door het hele dorp en al snel stuit het plan op grote tegenstand. De aannemer die verantwoordelijk is voor de bouw van de snelweg en villa’s, is een rare man, met een net zo vreemde zoon. Zijn zoon, Ronnie, vind het wel leuk om, nu zijn vader toch in het boerengehucht rondloopt, de buurt onveilig te maken en mensen te treiteren. Zijn oog valt al snel op het Vlaamse meisje Marieke, dat net in Lenten is komen wonen. Marieke is ernstig ziek en samen met haar moeder heeft ze grote moeite de touwtjes aan elkaar te knopen. Als Marieke opzettelijk door Ronnie in het water wordt gegooid, begint de tijd voor haar te dringen. Er moet snel veel geld op tafel komen om haar een goede verzorging te kunnen bieden. Sietse en Hielke proberen op allerlei manieren aan genoeg geld te komen, helaas tevergeefs.
Dan komt er hulp uit onverwachte hoek …

Steven de Jong legt in Kameleon 2 de focus meer op de actie en handelingen, waardoor de charme en de sfeer van het eerste deel niet echt meer voelbaar zijn. Bijkomstigheid is wel dat deze Kameleon een stuk vlotter is dan zijn voorganger.

Zoals het een jeugdfilm beoogd zitten in de film redelijk wat stereotype, uitvergrote karakters. Deze worden erg leuk neergezet door Jack Wouterse en Gijs Scholten van Aschat. De eerste speelt aannemer Haan, een schreeuwerige, egoïstische man. Van Aschat speelt de burgemeester van Lenten en maakt hier wederom een klein feestje van. Samen met zijn vrouw zorgt hij voor een paar leuke momenten. Naast aannemer Haan en kornuiten zien we nog een paar nieuwe personen voorbij komen. Nieuw is onder andere ook Hidde Maas, die een vreselijke vrek speelt, zo gierig als maar zijn kan. Maas zet zijn personage soms iets té overdreven neer en overtuigt niet helemaal, maar de doelgroep van deze film zal daar waarschijnlijk minder moeite mee hebben. De tweeling zelf speelt iets beter dan in het eerste deel, maar weet ook hier niet te overtuigen.

De muziek, verzorgd door Ronald Schilderpoort, is van hoog niveau en overstijgt met gemak het gemiddelde niveau van een jeugdfilmscore die normaal toch al gauw verzaken in een overdreven, handeling volgend melodietje. Schilderpoort slaagt erin een meeslepende en vlotte score te presenteren. Ook het camerawerk en de art-direction zien er verzorgd uit, met als hoogtepunt wederom een stormscène waarbij, net als in deel 1, gebruik is gemaakt van computer geanimeerde beelden. Dit zorgt voor prachtig donkere wolken en een nog vrij aardig uitziende grote vloedgolf.

Al met al heeft Steven de Jong een waardige opvolger van De schippers van de Kameleon afgeleverd die door het vlottere karakter en de leuke woordgrappen nog altijd voor een avond vol plezier zorgt.

Zie hier de DVD recensie Kameleon 2.

Ondanks de zo nu en dan tenekrommende dialogen, enkele stupide scènes (De "De-molen-moet-blijven" scène spande toch wel de kroon) en ergerlijke clichetypetjes was het nog redelijk kijkbaar. Maar ik heb het wel gezien met die Kameleon verfilmingen. Mij iets te oubollig.

avatar van jumpstylemovie
vond hem veel van het zelfde.
de knok scene is zoooo niet deel 1.
ook dat gedeelte van dat paard is nep.
toch een leuke kijk ervaring.
2.5***

avatar van Spetie
Redelijk vervolg, ware het niet dat er net wat minder leuke grappen e.d. in zitten dan in het eerste deel. Verder zitten er ontzettend veel bekende acteurs en Nederlanders in deze film, wat natuurlijk wel weer leuk is. Jammer is ook dat bijvoorbeeld een Kees en een Gerben, die in de boeken toch een voorname rol spelen in de film slechts zo marginaal aan bod komen, erwijl het mijn inziens allebei leuke karakters zijn, waar een heleboel mee gedaan kan worden. Een ietwat gemiste kans van Steven de Jong dus. Voor de rest is het als geheel allemaal best onderhoudend, maar het voegt allemaal weinig toe t.o.v. het eerste deel.

avatar van Drs. DAJA
Tamelijk flauw vervolg op De Schippers van de Kameleon. Soapachtig drama, overacterende nozems en wel heel veel toevalligheden. Het verhaal met het zieke meisje kon ik maar moeilijk slikken. Wel erg leuk waren de cameo’s met als hoogtepunt Boudewijn De Groot (die eenzaam tegen de wind fietst…)

avatar van movie acteurs
Matig vervolg op het best goede eerste film.

Het acteerwerk (vooral van dat Vlaamse meisje) was overdreven/flauw. Het verhaal was ook best matig. De eerste film was gewoon veel leuker en was zelfs best spannend. 2,0.

Best een leuke kinderfilm, lekker boeren-oud-hollands compleet met veldwachter op de fiets en herrie schoppende nozempjes uit de stad. Het verhaal is ook onderhoudend, bevat oliebollen, regen en een projectontwikkelaar. Ik vind de tweeling Van der Donk het best goed doen als Hielke en Sietse, de (kwa)jongens met een hart van goud, die iedereen + dieren uit de nood helpen. In het verhaal zijn een aantal stereotypen (overdreven boos, overdreven dom, overdreven doortrapt) geplaatst, wat best humoristisch is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Waardeloos slecht vervolg.

Die Steven de Jong moet zich kapot schamen voor deze rommel. Deel 1 was al vrij matig, maar kende nog wel bepaalde pluspunten die ik kan waarderen als voormalig Kameleon boeken lezer. Dit tweede deel heeft werkelijk niks meer met de boekenreeks te maken. Omdat ik er zin in heb zal ik het uitgebreid toelichten.

Eerst maar eens beginnen met een grote ergernis. De meeste zaken zijn gewoon gekopieerd uit deel 1. Weer vervelende jongens uit ''de stad'' die irritant komen doen. Als je niet beter weet zou je denken dat alle jongens uit de grote stad corpsballetjes zijn. Wat een dom iets zeg. Wederom speelt een meisje de hoofdrol, waar beide jongens wederom voor vallen. En op het einde krijgen beiden wederom een innige zoen van haar. Na de tornado uit deel 1 krijgen we hier ook wederom extreem weer te zien. Boring. Dit is gewoon allemaal gekopieerd uit de vorige film.

Verder slaan een aantal zaken echt nergens op als je weet hoe in de boeken deze karakters handelden. Zo heeft ''Mem Klinkhamer'' wel een erg aanwezige rol in de film, net als in deel 1 trouwens. In de boeken komt ze nauwelijks voor en heeft ze sowieso nooit een eigen mening over belangrijke zaken. Beetje bullshit dat door haar nu in deze film het gezin in tweeën wordt gesplitst over de nieuwe snelweg. Sowieso, wat speelt die Dominique van Vliet enorm slecht zeg. Verder slaat het gedrag van veldwachter Zwart ook nergens op. Zomaar een motor zonder goede reden innemen en er mee rond gaan rijden? Kom zeg, wat dom. En dan op het einde nog zeggen dat de motor wel bevalt en dat hij er voor gaat betalen !!!. Welke idioot heeft deze verhaallijn bedacht zeg? Idem als dat Zwart de tweeling in de gevangenis stopt. Allemachtig, heeft dan niemand van de script-schrijvers ooit de oude boeken gelezen? En wat misschien wel het grootste dieptepunt was in vergelijking met de boeken was de massale vechtpartij. Dat ging helemaal nergens over en zou in de boeken echt nooit voorkomen.

En dan kan ik nog wel gaan klagen dat Gerben echt 30 jaar te oud is in vergelijking met de boeken, wat ook zo is bij pa Klinkhamer, die weer veel te jong en te iel is in vergelijking met de boeken, maar dat heb ik bij de recensie bij Kameleon 1 al gedaan. Wel vind ik beide een prima rol spelen, tenminste 2 die aardig acteren. Alleen stoort het gedrag van Gerben me wel weer met zijn opmerkingen over dat hij vroeger een paard was (dat hoef je niet vijf keer te zeggen en het slaat sowieso nergens op) en dat hij de jongens constant heikneuters enzo noemt. De Gerben uit de boeken was heel anders. Het grapje met de eieren op het hoofd kapot slaan of het verhitte muntje waren wel weer geslaagde Gerben grapjes zoals ze in de boeken ook voor kwamen.

Tot slot nog even algemene kritiek op bepaalde verhaallijnen. Dat gedoe met die gierige kerel was echt lachwekkend. Helemaal dat hij op het einde plots 180 graden bijdraaide, alleen omdat zijn zoon die hij schijnbaar jaren niet meer had gezien door de tweeling werd gered. Die tweeling doet overigens erg hun best, maar ze behoren echt tot de slechtste acteurs die ik ooit zag, maar terzijde. De film kent gewoon zoveel gaten in een logisch plot. Welke debielen gaan nu enkele minuten voor de deadline en het dan volgende faillissement pas alle papieren tekenen? Wat was dat een slecht stuk zeg. Maar dan hebben we het ultieme dieptepunt nog niet gehad. Die krijgen we pas helemaal op het einde, als de postbode met de moeder van dat zieke meisje gaat trouwen. Waarom? Hij bezorgt daar alleen de post, heeft geloof ik nog niet eens ooit met haar afgesproken of gegeten

Kortom, een enorm slechte film en bepaald geen eerbetoon aan de mooie boekenreeks van vroeger. Deel 1 viel nog mee, deel 2 is echt enorme bagger. Ik had nog zoveel kunnen benoemen, zoals de domme rol van Jack Wouterse of het feit dat de jongens om de 20 minuten wel iemand dapper uit het water redden, maar dat laat ik maar zitten. Heel snel vergeten en hopen dat er ooit nog een capabele regisseur de Kameleon boeken gaat verfilmen, want het zou best leuk kunnen worden.

avatar van tattoobob
Gemiddelde jeugdfilm die buiten het feit dat het in een andere periode afspeelt erg gedateerd over komt.
Acteerwerk van iedereen laat de wensen over....ondanks dat allemaal vond mijn zoon dit best een grappige film en dat vind ik belangrijker