Twister (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Helen Hunt, Bill Paxton en Philip Seymour Hoffman

Twee wetenschappers die alles in het werk stellen om de waarschuwingstijd te vergroten van een twister, willen elektronische meetapparatuur in het hart van de tornado brengen om hem zo beter te kunnen bestuderen en de weg die hij aflegt te kunnen voorspellen. Dit kan echter alleen door recht in haar dodelijke pad te gaan staan en te proberen het pas op het allerlaatste moment uit de weg te gaan...

Het was weer een tijdje geleden dat ik deze film nog eens had gezien.
Maar heb me er opnieuw goed met vermaakt.
Goede speciale effecten en redelijk goede vertolkingen.
Jan de Bont, cameraman van Paul Verhoeven, was de Nederlandse regisseur van dienst toen, spijtig dat men tegenwoordig zo weinig van de man horen.
De film heeft, terecht, 2 Oscars gekregen, voor geluid en speciale effecten.

avatar van TornadoEF5
Herzien, en inderdaad tien jaar later blijkt dat het tot enige hoogte ook wel een onzinfilm is. Onderhoudend en vermakend is het echter wel. Mocht ik hem nu pas voor het eerst gezien hebben, dan had het me wellicht nog minder bevallen.

avatar van Boneka
Na het overlijden van Bill Paxton (RIP) heb ik deze film maar gelijk aangeschaft, want ja het is toch een soort mini klassieker in zijn soort.

En het valt mij helemaal niet tegen. De blu ray uitgave is wel wat minder (vooral de huidtinten zijn wat te kleurrijk), maar het geluid is zo overweldigend. Wow. Je wordt helemaal weggeblazen uit je luie tv stoel. Met de spanning is ook helemaal niks mis. De oude techniek van ruim 20 jaar geleden is helemaal niet onaardig. Ziet er nog steeds strak uit. Dat van die koeien vind ik nog steeds erg leuk om te zien. Natuurlijk het duo had al 20 x dood moeten zijn, maar ach daar valt mee te leven. Ook het verhaaltje vond ik zo slecht nog niet. Apart is wel dat er geen vervolg is als zijn ex de papieren alsnog invult. Uiteraard kunnen we wel raden waar het naar toe leidt, maar dat is allemaal bijzaak.

De muziek spanning en geluid is absoluut een groot pluspunt. Jammer dat we weinig van dit soort films meer zien. Ook van Jan de Bont hebben we weinig meer gehoord. Jammer.

Het geheel mag dan lekker ongeloofwaardig zijn, dat zijn de tornado's zeker niet. Het is wel grappig om te zien dat de tankwagen lekker komt aanwaaien terwijl zij lekker strak nog op de weg rijden, maar ach bij dit soort films valt dat allemaal te pruimen.

avatar van Elchapo
Goede film,verschillende keren gezien..4.5 stars.

avatar van Bantavoer
Boneka schreef:

Hoewel dit niet zo vreemd is. Het is wel geen tankwagen, maar kijk dit filmpje maar eens:
Car gets sucked up by tornado - YouTube

TornadoEF5 schreef:

Twintig jaar, denk ik. Tenzij je de film in 2006 hebt gekeken.

Een goeie en spannende film. Special effects was in orde. Hoewel al die tornado's een beetje erg overdreven was (net alsof ze allemaal tegelijk kwamen), Is het niet echt ongeloofwaardig. Zie afleveringen van Storm Chasers of de opnames van Pecos Hank op YouTube. Wat echt niet klopt, is het einde dat ze vastgebonden met leren riemen een F5 overleven. Als je bij Storm Chasers ziet, dan wordt zelfs het asfalt van wegdek afgeschraapt. Net als iemand met een groot schuurpapier bezig is geweest. Desalniettemin, heb deze film meerdere keren gezien vanaf 1996 (als jongen, later als volwassene) en verveelt me nog steeds niet.

avatar van TornadoEF5
Bantavoer schreef:

Twintig jaar, denk ik. Tenzij je de film in 2006 hebt gekeken.

In 1996 werd ik geboren. En ik denk dat ik hem in 2004 of 2005 heb gezien.

avatar van Bas15
De film blijft geweldig om naar te kijken. Ik heb tornado's altijd al mooie natuurverschijnselen gevonden. De tornado's in de film zien er realistisch uit en ook al dat rondvliegend puin ziet er echt uit.
Wat ik wel ongeloofwaardig vindt is dat het stel altijd ongedeerd blijft, zoals op het einde, het puin vloog overal rond maar ze werden nul keer geraakt. Volgens mij kan je ook geen F-5 overleven door jezelf vast te binden met leren riemen.

Maar voor de rest is ie erg top. Ik was vroeger echt dol op deze film, nu nog steeds. Ik heb hem al een stuk of duizend keer gezien. Toen ik in groep 5 zat had ik mijn spreekbeurt over tornado's gehouden en ik heb een stukje van de film laten zien, dat stukje met de vrachtwagen, de klas was erg onder de indruk.

avatar van IH88
“Why can't we spend a normal day together?”

Aardige rampenfilm van Jan de Bont. Tornado’s zijn niet het interessantste natuurelement om een rampenfilm over te maken, maar De Bont weet er een vlotte en spectaculaire film van te maken. De acteurs zijn hier de sterkste troef, met vooral Paxton en Hunt die een mooie chemie hebben. Vreemde maar leuke bijrol ook van Hoffman. De special effects zien er goed uit en de tornado's zorgen voor spectaculaire momenten. Het heeft allemaal weinig om het lijf, maar de acteurs en de actie houden je bij de les.

avatar van FlorisV
Voor meer dan 90 miljoen mag je wel wat verwachten maar het ziet er allemaal prima uit, verveelt geen moment, heeft een prima tempo en het is leuk geschreven (mede door Michael Chrichton) en geacteerd. Leuk is het gekibbel tussen Paxton en Hunt en het getut van zijn wel erg breekbare nieuwe vlam.

Het heeft hier en daar een zekere plattelands-charme zoals Tremors ook heeft. Vond hem 20 jaar geleden leuk, toen in de bios gezien, nu nog steeds prima bij te tijd. Natuurlijk zijn er altijd weer zuurpruimen die het gebrek aan Shakespeareaanse monologen, epische familietwisten en filosofische mijmeringen menen te moeten bekritiseren. Jammer want inhoudelijk ook een prima film: hier gaat het wel degelijk om een belangrijk wetenschappelijk (en mensenlevens sparend) doel, hoewel dat natuurlijk met de nodige risico's bereikt wordt die men in het echt niet zou nemen. Het blijft een blockbuster. Jan de Bont kan niet alleen mooi filmen maar ook prima regisseren. Te weinig van gehoord daarna, het ging met Speed 2 te snel downhill...