Twister (1996)

1985 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Helen Hunt, Bill Paxton en Philip Seymour Hoffman

Twee wetenschappers die alles in het werk stellen om de waarschuwingstijd te vergroten van een twister, willen elektronische meetapparatuur in het hart van de tornado brengen om hem zo beter te kunnen bestuderen en de weg die hij aflegt te kunnen voorspellen. Dit kan echter alleen door recht in haar dodelijke pad te gaan staan en te proberen het pas op het allerlaatste moment uit de weg te gaan...

Het was weer een tijdje geleden dat ik deze film nog eens had gezien.
Maar heb me er opnieuw goed met vermaakt.
Goede speciale effecten en redelijk goede vertolkingen.
Jan de Bont, cameraman van Paul Verhoeven, was de Nederlandse regisseur van dienst toen, spijtig dat men tegenwoordig zo weinig van de man horen.
De film heeft, terecht, 2 Oscars gekregen, voor geluid en speciale effecten.

avatar van TornadoEF5
Herzien, en inderdaad tien jaar later blijkt dat het tot enige hoogte ook wel een onzinfilm is. Onderhoudend en vermakend is het echter wel. Mocht ik hem nu pas voor het eerst gezien hebben, dan had het me wellicht nog minder bevallen.

avatar van Boneka
Na het overlijden van Bill Paxton (RIP) heb ik deze film maar gelijk aangeschaft, want ja het is toch een soort mini klassieker in zijn soort.

En het valt mij helemaal niet tegen. De blu ray uitgave is wel wat minder (vooral de huidtinten zijn wat te kleurrijk), maar het geluid is zo overweldigend. Wow. Je wordt helemaal weggeblazen uit je luie tv stoel. Met de spanning is ook helemaal niks mis. De oude techniek van ruim 20 jaar geleden is helemaal niet onaardig. Ziet er nog steeds strak uit. Dat van die koeien vind ik nog steeds erg leuk om te zien. Natuurlijk het duo had al 20 x dood moeten zijn, maar ach daar valt mee te leven. Ook het verhaaltje vond ik zo slecht nog niet. Apart is wel dat er geen vervolg is als zijn ex de papieren alsnog invult. Uiteraard kunnen we wel raden waar het naar toe leidt, maar dat is allemaal bijzaak.

De muziek spanning en geluid is absoluut een groot pluspunt. Jammer dat we weinig van dit soort films meer zien. Ook van Jan de Bont hebben we weinig meer gehoord. Jammer.

Het geheel mag dan lekker ongeloofwaardig zijn, dat zijn de tornado's zeker niet. Het is wel grappig om te zien dat de tankwagen lekker komt aanwaaien terwijl zij lekker strak nog op de weg rijden, maar ach bij dit soort films valt dat allemaal te pruimen.

avatar van Elchapo
Goede film,verschillende keren gezien..4.5 stars.

Bantavoer
Boneka schreef:

Hoewel dit niet zo vreemd is. Het is wel geen tankwagen, maar kijk dit filmpje maar eens:
Car gets sucked up by tornado - YouTube

TornadoEF5 schreef:

Twintig jaar, denk ik. Tenzij je de film in 2006 hebt gekeken.

Een goeie en spannende film. Special effects was in orde. Hoewel al die tornado's een beetje erg overdreven was (net alsof ze allemaal tegelijk kwamen), Is het niet echt ongeloofwaardig. Zie afleveringen van Storm Chasers of de opnames van Pecos Hank op YouTube. Wat echt niet klopt, is het einde dat ze vastgebonden met leren riemen een F5 overleven. Als je bij Storm Chasers ziet, dan wordt zelfs het asfalt van wegdek afgeschraapt. Net als iemand met een groot schuurpapier bezig is geweest. Desalniettemin, heb deze film meerdere keren gezien vanaf 1996 (als jongen, later als volwassene) en verveelt me nog steeds niet.

avatar van TornadoEF5
Bantavoer schreef:

Twintig jaar, denk ik. Tenzij je de film in 2006 hebt gekeken.

In 1996 werd ik geboren. En ik denk dat ik hem in 2004 of 2005 heb gezien.

avatar van Bas15
De film blijft geweldig om naar te kijken. Ik heb tornado's altijd al mooie natuurverschijnselen gevonden. De tornado's in de film zien er realistisch uit en ook al dat rondvliegend puin ziet er echt uit.
Wat ik wel ongeloofwaardig vindt is dat het stel altijd ongedeerd blijft, zoals op het einde, het puin vloog overal rond maar ze werden nul keer geraakt. Volgens mij kan je ook geen F-5 overleven door jezelf vast te binden met leren riemen.

Maar voor de rest is ie erg top. Ik was vroeger echt dol op deze film, nu nog steeds. Ik heb hem al een stuk of duizend keer gezien. Toen ik in groep 5 zat had ik mijn spreekbeurt over tornado's gehouden en ik heb een stukje van de film laten zien, dat stukje met de vrachtwagen, de klas was erg onder de indruk.

avatar van IH88
“Why can't we spend a normal day together?”

Aardige rampenfilm van Jan de Bont. Tornado’s zijn niet het interessantste natuurelement om een rampenfilm over te maken, maar De Bont weet er een vlotte en spectaculaire film van te maken. De acteurs zijn hier de sterkste troef, met vooral Paxton en Hunt die een mooie chemie hebben. Vreemde maar leuke bijrol ook van Hoffman. De special effects zien er goed uit en de tornado's zorgen voor spectaculaire momenten. Het heeft allemaal weinig om het lijf, maar de acteurs en de actie houden je bij de les.

avatar van FlorisV
Voor meer dan 90 miljoen mag je wel wat verwachten maar het ziet er allemaal prima uit, verveelt geen moment, heeft een prima tempo en het is leuk geschreven (mede door Michael Chrichton) en geacteerd. Leuk is het gekibbel tussen Paxton en Hunt en het getut van zijn wel erg breekbare nieuwe vlam.

Het heeft hier en daar een zekere plattelands-charme zoals Tremors ook heeft. Vond hem 20 jaar geleden leuk, toen in de bios gezien, nu nog steeds prima bij te tijd. Natuurlijk zijn er altijd weer zuurpruimen die het gebrek aan Shakespeareaanse monologen, epische familietwisten en filosofische mijmeringen menen te moeten bekritiseren. Jammer want inhoudelijk ook een prima film: hier gaat het wel degelijk om een belangrijk wetenschappelijk (en mensenlevens sparend) doel, hoewel dat natuurlijk met de nodige risico's bereikt wordt die men in het echt niet zou nemen. Het blijft een blockbuster. Jan de Bont kan niet alleen mooi filmen maar ook prima regisseren. Te weinig van gehoord daarna, het ging met Speed 2 te snel downhill...

avatar van Kondoro0614
Dit is alweer de derde Jan de Bont film die ik op mijn beeldbuis heb geslingerd en ik moet er nog maar een paar van de beste man en dan heb ik ook nog eens al zijn films eens gezien. Ook moest ik deze film toch nog eens zien aangezien hij nog op het lijstje stond voor de films om mijn statistieken mooi up-to-date te krijgen, wat een doel is voor dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar ook nog. ‘Twister’ stond dan wel maandagavond op het programma met daarna ’s avonds nog even een stuk gekeken maar, ik moet zeggen dat de film me eigenlijk nog aardig is mee gevallen en ik me wat dat betreft prima vermaakt heb.

Toch moet ik toegeven dat voor het budget wat vrijgemaakt is voor deze film van ruim 92 miljoen dollar vond ik dat de CGI in deze film er niet uitzag, althans meer en deels van de tornado’s waren erg slecht erin gezet en ik vond het algemene plaatje van dit toch best achterhaald. Uiteraard ging veel budget naar het decor, wat er dan vaak wel gelikt uit zag maar om de tornado’s hoef je de film niet zozeer te zien omdat ik ze vaak toch slecht geanimeerd vond, al was dat in die tijd natuurlijk nog niet zo goed als hedendaags, ik heb ze wel eens beter gezien.

Toch was het qua realisme soms ook wel om te lachen, aangezien veel gewoon niet kan kloppen en de Bont hier echt op sensatiejacht uit is gegaan en dat viel vaak ook wel te merken. Zo kon het gewoon bijna niet kloppen dat Jo en Bill zich zo stevig vast konden houden aan de houten balk onder de brug omdat de tornado er aan kwam, ook wast het best onrealistisch om te zien dat wanneer ze gaan schuilen voor een F5 tornado, deze dan eerst het huisje weg rukt en vervolgens Jo en Bill pas na enkele seconden pas de lucht in geslingerd worden, wat al veel eerder had moeten gebeuren na mijn idee puur om het feit dat deze tornado krachtig genoeg daar voor is. Ook vond ik het vrij frappant dat ze überhaupt zo dicht bij zijn geweest, wat mij nooit gelukt zou zijn en dat die boerderij nog recht overeind stond na een F5 tornado, en na mijn weten zijn de F5’s het krachtigs die er bestaan..

“You've never seen it miss this house, and miss that house, and come after you!”

De cast was wel geinig maar nergens echt ontzettend bijzonder te noemen.. Helen Hunt deed het leuk als dokter Jo en Bill Paxton slaagde in de rol van Bill Harding. Voor de rest was de cast niet echt bijzonder, speciaal of ontzettend goed te noemen en ze slepen je door de film heen, dat was het beste.

Het verhaal was ook geslaagd, we volgen Jo en Bill die in een scheiding zitten. Jo is haar vader verloren na een tornado en ze jaagt nu zelf op deze monsters en Bill is eigenlijk uit het werk gestapt en heeft een nieuwe vlam gevonden. Toch neemt Jo, Bill weer mee op pad waarna de twee samen weer tornado’s aan het opjagen zijn en zo zeer vermakelijk de film op gang helpen waarin actie wel een rol heeft. Het doel was om sensoren in de tornado te krijgen om zo de tornado te kunnen analyseren wat zou betekenen dat er een stap dichter in de toekomst en nieuwe technologie werd gezet.

De mening is even iets korter aangezien mijn eigen computer nu bij de reparateur staat en ik het nu moet doen met de ontzettend trage laptop van mijn moeder, toch aangenaam vermaakt met ‘Twister’ en hij was net zo, zoals ik me nog kan herinneren van ‘vroeger’, prima zit.

avatar van LhKsoft
Heerlijke film om naar te kijken.

avatar van BeckyK
Leuke film om weer eens gezien te hebben.

Ongeloofwaardige stukken er in, maar dat maakt de film er niet minder om, het is tenslotte geen documentaire

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, ik moet zeggen dat ik deze minder spectaculair vind dat de film: ''Into the storm'' die was wel wat beter.
Niet dat deze slecht was, ik denk juist wel goed als je kijkt naar de special effects van de jaren 90 dat deze film uitkwam.
Ik vond ook dat er maar weinig slachtoffers vielen, maar de beelden van de tornado zijn wel mooi gemaakt.
Daarom wel 1 ster minder dan Into the storm.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Jan de Bont weer op avontuur in Amerika. Ik moet toegeven, die man maakt niet al te veel slechte cinema. Hij wist al eerder lekker bombastische dingen op het scherm te toveren, en deze Twister is absoluut niet saai voor zijn opzet.

Dit keer geen familie met ouders die gescheiden zijn, maar een ex-stelletje. Het tornado jagen idee was best leuk gedaan, de tornado's zijn er ook weer heerlijk lomp uit. Alles behalve realistisch natuurlijk, en natuurlijk komt daar weer de concurrent opdraven.

Genoeg actie en vermaak, maar het had natuurlijk beter kunnen zijn. Daarvoor leunt de film nog iets te vaak op standaard scenes en teveel voorspelbare dingen. Voor de rest blijft het best een prima rampenfilmpje van onze eigen De Bont.

Zeker de moeite waard.
Ik denk niet dat het de beste film ooit wordt voor mensen die het nog niet hebben gezien, maar het heeft dan ook niet de wow factor.

avatar van Night owl
Heb hem zo vaak gezien, maar ik kan hem blijven kijken. Iets met de sfeer denk ik: humor, gezellig, nerdy, beetje country. Maar ook dreigend en uiteindelijk een bloedserieus doel om mensen te helpen eerder gewaarschuwd te worden.

Lekkere vlotte film, met inderdaad wat ongeloofwaardige dingen... maar vooral het eind is te ongeloofwaardig en dat is jammer.. had veel beter gekund. Ik bedoel alleen al een mega F5 lekker in het zonnetje??? Als je F5 video's op youtube ziet is het zo donker als de nacht in een omtrek van kilometers.
Daarom een puntje minder.
Maar verder een super leuke film.

avatar van Lovelyboy
Fijne guilty pleasure die ondanks het matige verhaal en de vele fouten, toch altijd weer weet te vermaken.

Flinterdun verhaaltje rond twee hoofdpersonen in een haat/liefdesverhouding, die tot elkaar komen op een wel erg onwaarschijnlijke plek, juist, Tornado alley tijdens spitsuur. Niet alleen gebeurt dit allen met aanstaande bruid als getuige en een bijzondere concurrentiestrijd met een andere 'chaser', tevens valt de rest van het team op als een veel te bonte en bij elkaar gezochte verzameling mensen, net als de rits aan belachelijke voertuigen waar ze in rijden. Het kan niet afwijkender en raarder... uiteraard is het idee van een amateuristisch samenraapsel het idee, maar deze samenstelling schiet zijn doel net voorbij. Vooral met hun bijnamen en vooral in vergelijking met het team van Jonas. Om nog maar niet te spreken over de vele fouten en onmogelijkheden. Auto's die opgetild worden terwijl wrakke houten bouwsels blijven staan, deuren die uit schuilkelders gerukt worden maar alles in de kelder ongemoeid laten, auto's die ongemoeid door kunnen rijden terwijl enkele meters verder grote vrachtwagen combinaties meegesleurd worden, om dingen als zelf helende autoramen en tegenliggers, gezien door het zijraam achter de bestuurder terwijl ze, in het verhaal, op een eenbaansweg rijden, amper te noemen.

Desondanks is Twister van meet af een niet te serieus te nemen spektakelstuk. Een film overigens die ik in '96/'97 tot twee keer toe met veel plezier in de bios zag. En was dit toch even next level shit destijds. Tegenwoordig blijft er echter geen spaan meer heel van de realiteit, zijn sommige dingen erg over the top, zien de effecten voor '96 er best nog goed uit en is de chemie tussen Paxton en Hunt meer dan prima. Vooral op de vlak slaagt Twister meer dan prima. Een film met een vliegende vaart, zat spektakel en de nodige spanning en vooral twee innemende personages in de vorm van Jo en Bill. Verder is die dreigende donkere muziek, wanneer een storm aan het opbouwen is, de moeite van het noemen waard.

Een topper is Twister niet, was het al nooit eigenlijk, maar een vermakelijk film is het nog steeds meer dan. Lekker weer eens gedaan te hebben. Na deze film stagneerde De Bont zijn carrière behoorlijk om twee films verder als regisseur in de vergetelheid te raken.

avatar van rep_robert
Twister is een stukje jeugdsentiment die ik ergens een warm hart toedraag, maar aan de andere kant stelt het gewoon net allemaal even te weinig voor om me anno 2020 te overtuigen. De film bevat veel vaart, veel spectaculaire beelden en de vele tornado's zorgen voor chaos en verwoesting. Erg leuk en het boeit me vrij weinig of hier fouten in zitten en of de boel waarheidsgetrouw is.
De special effects zijn erg wisselvallig. Je kan merken dat bij de eerste recensies hier op MovieMeter de standaard voor CGI nog een stuk lager lag dan in 2020. Van een afstandje zien de tornado's er nog oké uit en doorstaat de film de tand des tijds. Maar eenmaal van dichtbij zijn de computeranimaties foeilelijk en overduidelijk zichtbaar, net zoals het rondzwervende puin in en rondom de tornado's. Jan de Bont heeft er slim aan gedaan om niet te lang de camera's hierop te focussen, zodat de schade nog enigszins beperkt blijft. Alsof hij wist dat we er een kleine 25 jaar later anders naar zouden kijken.
Het plot met de bad guys die gesubsidieerd worden en de good guys die in barrels rijden, inclusief een corny plotje is op zich te doen, maar ook op dit vlak is het gewoon een typische jaren 90 flick. Niet zozeer slecht, maar het doet de film verder ook vrij weinig.

Zodoende blijft een herziening nu nog steeds aardig, maar is het toch overduidelijk dat de film de tand des tijds niet helemaal goed heeft doorstaan.

avatar van Beertje45
Bombastische lompe aktie! de speciale effecten zijn dan wel oké, maar een verhaal verzinnen was blijkbaar teveel gevraagd. De film sleept zich werkelijk naar een erg voorspelbaar einde, na een uur zat ik reeds naar het einde te verlangen. Platte karakters waarvan er meerdere me ontzettend op de zenuwen werken. Hoef dit gedrocht nooit weer te zien. 2 voor de special effects en zeldzame spanning.

avatar van Alathir
Even weer een Amerikaanse film ertegenaan gegooid.
Naarmate ik meer films heb gezien, ga ik steeds meer denken aan een alternatiever einde dan hoe de typische Disneyfilm eindigt. Op zich is dat wel handig want wat vroeger voorspelbaar was, lijkt het gek genoeg nu minder te zijn. Hollywood is gewoonlijk wel voorstander van de happy ending maar na ongeveer 1000 films op de afgelopen 4 jaar gezien te hebben en steeds ruimer de filmindustrie ontdek, is die happy ending minder standaard geworden. Misschien klinkt dat raar maar wat voor veel mensen misschien clichés zijn geworden door steeds opnieuw diezelfde Amerikaanse blockbusters te kijken, is dat gevoel bij mij stilaan aan het vervagen.

Bill Paxton en Helen Hunt zijn in deze film de tornadojagers in spe en proberen hun eigen creatie, de Dorothy die bestaat uit wel honderden ballen met sensoren, tot in de wervel van de tornado te krijgen. Op die manier krijgen ze een beter beeld van de windsnelheden, temperaturen en noem maar op. Er is een zekere uitleg wel aanwezig van het werk dat ze doen al had ik wel graag meer gezien over hun data-analyse. Al was dat vast te saai voor de doorsnee kijker geweest

Naast het tornadojagen blijkt er ook nog tijd te zijn voor een echtelijke problemen. Jami Gertz heeft een behoorlijk ondankbare rol en staat er dus ook een beetje voor piet snot bij. Uiteraard jammer, niemand komt graag in beeld met een snottebel. Na een tijdje mee te hollen achter die gekke tornadojagers, besluit ze dus om het loodje te leggen.

Na 1u20 begon de film wat te vervelen en besloot ik een andere keer verder te kijken omdat het behoorlijk laat was geworden. Iets later start echter de volle finale en is het één en al extase wat de klok slaat. Het einde is behoorlijk machtig, die wegrennende paarden wow, kippenvel!
Toch een 3.5*

avatar van jipt
Lekkere actievolle film voor op een stormachtige avond. Vooral de praktische effecten zijn goed, de digitale hebben de tand des tijds minder goed doorstaan. 3,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
De laatste keer dat ik Twister heb gezien moet toch wel een jaartje of 15, 20 terug zijn. Toch wel samen met Speed de film waar we cameraman Jan de Bont aan linken. Typisch zo'n film die tig keer per jaar op televisie komt, maar aangezien ik daar geen films op kijk gaat dat altijd aan mij voorbij. Twister is natuurlijk niet zo heel goed, dat zie je wel aan diverse zaken als de karikature, clichématige karakters, de behoorlijk verouderde CGI en het platte, voorspelbare script. Maar toch kijkt de film gewoon lekker weg, met een hoog tempo en met een luchtig sfeertje dat me best bevalt. En Jan levert gewoon vakwerk, want het ziet er allemaal goed uit.

De film is wel een echte oude blockbuster, dit soort werk zie je tegenwoordig niet meer vaak. Cheesy dialogen, veel te aanwezige muziek en gewoon nauwelijks inhoud. Dat laatste bedoel ik overigens niet eens negatief, het is soms een verademing om eens een lekkere domme blockbuster te kijken, aangezien die films tegenwoordig allemaal diepgaand en dubbele lagen moeten hebben. Wat mij betreft waren ze in de 80's en de 90's vermakelijker. En zo beoordeel ik Twister ook. Niet goed, wel leuk.

3* blijven staan

avatar van debbietino
Vandaag Twister weer eens gezien, was al een tijdje terug voor mij (volgens mij 20 jaar geleden) dus had er wel zin aan. Ik had er goede herinneringen aan dus was benieuwd of ik nog steeds dezelfde sentimenten zou hebben.

Resultaat: een volle JA.... het blijft echt een leuke film met een beetje humor (soms misplaatst naar mijn idee want kan me echt niet voorstellen dat je het stoer vindt en begint te juichen als je bijna dood gaat), veel actie, mooie CGI (voor die tijd echt niet slecht) en natuurlijk zit er ook een liefdesverhaaltje tussen (die naar mijn inziens niet vervelend wordt en ook prima past in het verhaal) en is er de standaard “bad-guy” in de vorm van een concurrerende storm jager die een echte eikel is (dit karakter was wel behoorlijk cliché en een beetje “over the top”).

Ik lees toch in zeer veel reacties dat veel mensen de CGI afkraken omdat ze het gaan vergelijken met anno nu. Ik blijf dat wonderbaarlijk vinden want op die manier kun je dus nooit een oude film gaan kijken (waar CGI in voor komt natuurlijk) omdat deze na verloop van tijd inderdaad verouderd. Als je de film bekritiseerd om de clichématige figuren en scènes dan snap ik dat nog wel maar de CGI niet want dat was destijds het neusje van de zalm. Als je zo denkt dan kun je dus nooit films terugkijken als bijv. King Kong, Jurassic Park of Lord of the Rings want als je die nu terugkijkt dan zie je ook dat het in vergelijking met nu niet helemaal klopt. Ik vind dat niet eerlijk voor de films uit die tijd.

Kortom, Twister is een leuke vermakelijke film die lekker wegkijkt, ik heb er geen spijt van dat ik ‘m weer heb bekeken. Ik kwam erachter dat deze film nog niet beoordeeld was door mij maar hij krijgt voor mij gewoon een dikke 7, oftewel een 3,5 hier op MM.

avatar van Hanszel de P.
Behoorlijk mwah.... Heb 'm in '96 in de bios gezien, ik weet nog dat ik daar erg van onder de indruk was. Tijdens m'n studie ook nog een keer gezien, daarvan staat me bij dat veel huisgenoten de film belachelijk aan het maken waren. "we got debris" als al die traktors op straat neerkomen.

Hij was onlangs op tv, had 'm opgenomen en voor mij heeft ie de tand des tijds niet doorstaan. Ik lees hierboven dat er oscars waren voor licht en geluidseffecten, daar kan ik me in vinden. Maar het verhaal en de uitvoering..... tja, misschien ook een gevalletje 'je wordt ouder papa' want dat paniekerig geschreeuw als ze moeten schuilen in zo'n kelder kon ik ook maar slecht verdragen.

Voor liefhebbers van rampenfilms en toch nog wel redelijk goeie animatie CGI en een flinterdun verhaaltje is dit prima. Ik ben bang dat ikzelf het ontgroeid ben.