Bowling for Columbine (2002)
Genre: Documentaire / Misdaad
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Geregisseerd door: Michael Moore
Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson
IMDb beoordeling:
8,0 (152.037)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 december 2002
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Bowling for Columbine
"One nation under the gun"
Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf - NRA President
Zichzelf - President of Guatemala
Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada
Zichzelf
Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan
Zichzelf - Police Detective
Zichzelf - Columbine Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
In hoeverre wil ik eigenlijk de andere kant van het verhaal horen? Daar zit ik helemaal niet op te wachten namelijk. Ondanks dat we wel de pro's voor wapenbezit voorbij zien komen blijft het gelukkig wel een campagne tegen het wapenbezit in Amerika.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee en ik heb nog nooit een echt wapen gezien(behalve bij een voorbijwandelende politieagent).
Dus tsjah, blijkbaar is het niet zo normaal als jij wilt doen voorkomen hoor.
Overigens denk ik ook niet dat ik een volautomatisch geweer kan uitkiezen als ik een studentenrekening open bij de ING 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik denk ook dat je niet zomaar een wapen mag bezitten in Nederland... Volgens mij moet je zelfs door een bepaalde keuring. Dat terzijde.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Michael Moore is volgens mij ook niet tegen het vrije wapenbezit an sich maar kaart vooral de specifieke problemen aan die dit in de Amerikaanse samenleving tot gevolg heeft.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
In Amerika mag je ook in bijna geen enkele staat een automatisch wapen bezitten dat mag maar in een paar staten.
In Nederland hoef je helemaal niet door een keuring heen hoor, alleen maar minimaal 1 jaar lid zijn van een schietvereniging en geen strafblad.
Dat het de gemiddelde Europeaan niet zo heel erg boeit om een wapen te bezitten is een ander verhaal dan dat het niet net zo makkelijk is om er legaal aan te komen. De regelgeving om legaal aan een wapen te komen is bijna het zelfde. Ook in Amerika kan niet iedereen 'zomaar' een wapen kopen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Michael Moore is volgens mij ook niet tegen het vrije wapenbezit an sich maar kaart vooral de specifieke problemen aan die dit in de Amerikaanse samenleving tot gevolg heeft.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
In Nederland hoef je helemaal niet door een keuring heen hoor, alleen maar minimaal 1 jaar lid zijn van een schietvereniging en geen strafblad.
Wat er in de praktijk er op neer komt dat niemand dat doet om een wapen te bemachtigen.
Dus toch aardige drempel.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Gezien de historie en de omvang van de echte wildernis in landen als de VS, Australië, Canada, Brazilië etc is de vraag naar wapenbezit ook zeker wel te verklaren en zelfs niet eens een onredelijke.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Nee inderdaad, maar in de jungle van de grote steden zul je weinig wilde dieren tegen komen 
Het is in Amerika overigens ook bijna overal nog zo dat je een wapen in je huis mag hebben en er niet mee op straat mag lopen.
In sommige staten zijn er uitzonderingen op een aantal regels, in de ene staat mag je zo'n type wapen hebben, in een ander mag je wel op straat lopen met een vuistvuurwapen, daar mag je weer zus, daar mag je weer zo. Doordat juist vaak die uitzonderingen hier bekend lijken te zijn denken de meeste mensen blijkbaar dat dát de regels zijn en die voor heel Amerika gelden...
Nederland heeft overigens een van de strengste wapenwetten ter wereld.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Heb ooit eens met een Amerikaan gesproken die tijdens de winter in Oregon last had van een Zwarte Beer bij z'n blokhut. Hij kreeg het advies van de parkwachters daar om hem dan maar neer te schieten (immers een Zwarte Beer die niet meer bang is voor mensen kan nogal een gevaar gaan opleveren en bedreigt zijn ze ook niet), anyway hij had een leuk kleedje voor de open haard erbij zo...
Ik wil maar zeggen de problemen in dergelijke landen zijn anders dan in het kleine Nederland met zijn parknatuur en worden ook anders aangepakt dus.
Als ik het goed heb heeft dat vrije wapenbezit ook zijn oorsprong in het recht van iedere Amerikaan om zijn eigendom (=land) te verdedigen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Dat is inderdaad het idee van het wapenbezit ja. Het stamt nog uit de tijd van de kolonisten.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Nou ja.. zo lang iedereen zich maar realisseert dat zonders vuistwapens e.d. de straat een stuk veiliger is.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Als ik het goed heb heeft dat vrije wapenbezit ook zijn oorsprong in het recht van iedere Amerikaan om zijn eigendom (=land) te verdedigen.
Jep, het stamt nog af van toen de Verenigde Staten zich net van de Britse heerschappij afscheidden:
"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."
kos
-
- 46700 berichten
- 8856 stemmen
Je zult je nog flink verbazen over hoeveel Amerikanen gewoon een handgun in hun auto hebben liggen. Die sporen echt niet.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Ik denk dat dat niet alleen zo in Amerika is maar ook hier gebeurd hoor.
Ik zie trouwens nu pas dat de op de poster de spiegeling van de kegels kogels zijn... 
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ja, goed gezien. Schenk meestal niet heel veel aandacht aan de posters e.d.
wess16
-
- 618 berichten
- 3851 stemmen
Waarom niet dan? Waardoor ga jij twijfelen? Ben ik serieus benieuw na.
Ik denk dat Michael Moore een oordeel in zijn hoofd had dat hij koste wat kost wilde onderbouwen. Een goede documentairemaker probeert volgens mij zo veel mogelijk onbevooroordeeld aan het werk te gaan. Moore heeft gewoon beelden gezocht bij zijn mening. Ik vond het trouwens best vermakelijk om te zien, maar erg serieus neem ik het niet. Vermakelijke propaganda, meer is het niet.
L0rd_pwnz0hr
-
- 20 berichten
- 20 stemmen
In de woorden van Chris Rock: We don't need gun control, we need bullet control. Yes, I think all bullets should cost at least 5000 dollars each. There'd be no more innocent bystanders too! "Man, he must've done something, they put 50.000 dollars worth of bullets in his ass!"
Corcicus
-
- 2812 berichten
- 3915 stemmen
Zeer eenzijdig links onderonsje waarbij de waarheid ondergeschikt wordt gemaakt aan het gebrekkig inzicht van Michael Moore. Wapenliefhebbers krijgen alle zonden israels op hun nek en de fabrikanten ervan zijn blijkbaar verantwoordelijk voor al het leed in de wereld.
Wat een onzin.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Zeer eenzijdig links onderonsje waarbij de waarheid ondergeschikt wordt gemaakt aan het gebrekkig inzicht van Michael Moore. Wapenliefhebbers krijgen alle zonden israels op hun nek en de fabrikanten ervan zijn blijkbaar verantwoordelijk voor al het leed in de wereld.
Wat een onzin.
Dit afdoen als een links onderonsje slaat nergens op en nergens worden wapenliefhebbers verantwoordelijk gehouden voor al het leed in de wereld.
Je vooroordelen aan de kant en een keer serieus kijken.
Corcicus
-
- 2812 berichten
- 3915 stemmen
Wel, dat is mij niet ontgaan, maar ik vond dat absoluut niet goed uitgewerkt. Een hele film lang regent het hellevuur op wapenfabrikanten want de vraag werd toch gesteld aan de leider van de NRA om zijn excuses aan te bieden aan de familie van de nabestaanden van de ramp, alsof het zijn fout is dat dit was gebeurd. Uiteraard was het ontactvol om uitgerekend vlak na een ramp, een wapencongres te geven, maar meer als een gebrek aan tact valt hem niet te verwijten. Of is hij dan toch verantwoordelijk voor het angstklimaat waarover jij het hebt en Michael Moore even spreekt? Want dit brengt ons bij het feit dat zijn angsthypothese en de vergelijking met Canada absoluut niet goed uitgewerkt is.
Worden de Canadezen effectief niet bang gemaakt via media etc? Daarvan heb ik geen bewijzen gezien. Ergens valt dan toch de klinker dat het wel eens door een mislukt integratiebeleid zou kunnen zijn, dat de Amerikanen zo bang zijn, maar dat wordt door Moore afgedaan als racistische onzin met het argument dat Canada ook veel migranten herbergt. Dit brengt ons bij de kwaadaardige vooringenomenheid waarmee Moore zijn docu's maakt: Canada heeft één van de extreemste toelatingsvoorwaarden ter wereld om binnen te mogen. Een kameraad van mij wacht al vier jaar op goedkeuring om daar te gaan studeren (niet eens permanente woonst). Bij 't minste criminele feit wordt de hele familie van de dader de grens over gegooid, terug naar land van herkomst. Kortom: Misschien ligt daar de reden dat ze in Canada minder bang zijn? Omdat er veel minder criminaliteit is vanwege een veel cleaner migratiebeleid? Vergelijkbaar met Scandinavië: ook een land van wapenliefhebbers en jachtfanaten met weinig problemen hieromtrent, rechtevenredig met het gebrek aan migrantengeweld in hun steden (ten gevolge van een bijzonder streng asielbeleid).
Deze voor de hand liggende invalshoek wordt door Moore evenwel in zijn geheel opengelaten, wat getuigt van een compleet gebrek aan inzicht/kennis ter zake of/en van lafheid. Precies zoals ik hem gewoon ben.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Als er een land ter wereld is wat alles te danken heeft aan immigratie is het de VS wel (Canada trouwens net zo goed)... De relatie tussen migratie en criminaliteit lijkt mij bovendien nogal een schimmige.
Het laatste nieuws

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'

Netflix gooit ook de geprezen oorlogsfilm 'Platoon' uit het aanbod

Waargebeurde WOII-film 'Anthropoid' met Cillian Murphy is vrijdag te zien op televisie

Nederlandse komedieserie 'Moedermaffia' scoort op Videoland
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties

No End in Sight
Documentaire, 2007
19 reacties

Senna
Documentaire / Biografie, 2010
158 reacties

Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
74 reacties

Earthlings
Documentaire, 2005
102 reacties
Gerelateerde tags
vscanadapistoolmass murderhomicideto shoot deadchecks and balancescolumbineoklahoma city bombingamerican culture gun violenceperson running amokmass shooting
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











