Black Spurs (1965)

Western

geregisseerd door R.G. Springsteen
met Rory Calhoun, Linda Darnell en Scott Brady

Een voormalige ranchhulp besluit een nieuw leven te beginnen als premiejager. Zijn eerste opdracht is voor een hebzuchtige crimineel die de goede naam van een naburig stadje door het slijk wil halen, om ervoor te zorgen dat de geplande aanleg van een spoorlijn over zijn land zal lopen. Om het een en ander te bewerkstelligen laat hij een berucht gokker naar het stadje komen en opent er een bordeel. De sheriff en de gemeente protesteren, maar hen wordt het zwijgen opgelegd. Dit schiet in het verkeerde keelgat van de premiejager die waardering is gaan voelen voor de sheriff, en hij keert zich tegen zijn baas.

avatar van Brix
Degelijke doorsnee western, met uitstekende cast.
Allen voorop een van mijn favoriete western acteurs: Rory Calhoun.
Wanneer die in beeld komt is het pleit voor een film al half gewonnen bij mij.
En dan ook nog die schitterende Linda Darnell!

Láng geleden in de bios gezien, en daarna nog een keer of twee op TV.

Deze film zou ik graag op dvd willen hebben.

avatar van Dogie_Hogan
Brix schreef:
Deze film zou ik graag op dvd willen hebben.
HIER te zien.

Thanks Dogie!

Matige, tamme western, een van de mindere van Rory Calhoun.

avatar van Brix
Via DVD eindelijk nog een keer kunnen bekijken.
Mijn eerdere mening blijft gehandhaafd, maar er zijn wat minpuntjes die me nu opvallen.
Te beginnen bij het begin: de titelsong, gecomponeerd door B. Dunham en Jerry Haskell.
Een song die later voorbeeld geweest moet zijn voor heel wat spaghettiwestern tunes (al waren de teksten van die wel veel slechter)
Minpunt is de zanger, Jerry Cole, die met een geknepen stem die eerder aan Gene Pitney doet denken probeerde om Frankie Laine te benaderen.
Dat zoiets geen succesvol resultaat zou opleveren mag duidelijk zijn.

De cast is bezet met een buitengewoon groot aantal vertrouwde western gezichten.
Dat is de verdienste van producer A.C. Lyles, die ( in de jaren '60) bij voorkeur met (oudere) westernacteurs werkte.
Manuel Padilla Jr. is de uitzondering, en past helemaal niet in het geheel, maar dat deed hij doorgaans toch niet in de films waarin ik hem zag.
Zijn aanwezigheid in Tarzan films en TV series was een zeer irritante stoorfactor.
Waarom dat jochie zo populair was destijds is voor mij nog steeds een raadsel.

Op het acteerwerk valt verder niet veel aan te merken, routineus misschien, maar degelijk genoeg.
Calhoun's aanwezigheid is ook hier weer een groot pluspunt.

Het verhaal bevalt mij nog steeds.
Behalve dan de op de lachspieren werkende actie van James Best (sheriff Elkins) tijdens de finale shoot-out.
Gehuld in bandages ziet hij eruit als een rafelige mummie, en werkt onbedoeld komisch

Hoe triest dat dit de laatste film van de nog steeds mooie Linda Darnell was.
Kort na de opnames kwam ze bij een huisbrand tragisch om het leven.

Voor de westernliefhebbers die uitkijken naar een DVD heb ik helaas geen goed nieuws.
De bij mijn weten enige verkrijgbare DVD is een Spaanse van inferieure kwaliteit.
De kleuren zijn wat flets, maar dat is niet het ergste.
Het beeld mist links en rechts stukken, aangezien de Cinemascope ratio is teruggebracht naar formaat 16:9.
Het kan nóg erger, want halverwege de film is het afgelopen met de geluidssynchroniteit...

Hopelijk duikt er nog ooit een betere release op.
Door de DVD mankementen was ik bijna overgegaan tot een vermindering van de waardering voor de film, maar dat zou niet helemaal eerlijk zijn.