Conspiracy Theory (1997)

Thriller

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Julia Roberts en Patrick Stewart

Jerry Fletcher is een paranoïde New Yorkse taxichauffeur die in alles een samenzwering ziet. In zijn wereld vermommen alledaagse dingen zich in kwade krachten. Officier van Justitie Alice Sutton hoort hem aan en denkt daarbij aan de verdachte omstandigheden waaronder haar vader is vermoord. Ze neemt Jerry's verhalen pas serieus als er werkelijk kwade zaken gebeuren. Dan beginnen ze samen de levensgevaarlijke speurtocht naar de waarheid in een wereld, waarin niemand te vertrouwen is.

Had toch wat meer verwacht van deze film.
Vond het niet echt een thriller een beetje saai zelfs.
Van beide hoofdrolspelers, Gibson en Roberts heb ik al veel betere dingen gezien.

avatar van kleez
Goede film, zeker ook in die tijd. Vond het laatste uur / half uur beetje langdradig.

Grappig is dat al die theorieën die hij in het begin noemt (in de taxi) en velen die later worden genoemd zijn nu nog hartstikke 'hot' op vele fora's e.d.

Hier wel een goede review vind ik:
Hoffman reviews Mel Gibson's "Conspiracy Theory" - revisionisthistory.org

(al moet je ook hier in gedachten houden wat het standpunt van de schrijverT is)

avatar van fun in acapulco
Vaak gezien en blijft aangenaam kijken. Gibson is top.

Best wel een leuke en ook wel goede thriller, met een lekker opdreef zijnde paranoïde Mel Gibson in één van de hoofdrollen.

Het verhaal zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Ook weet het verhaal te boeien en zitten er komische momenten in (met name natuurlijk die met Mel Gibson). De cast doet het goed en leuk en dan met name natuurlijk de drie hoofdrolspelers Mel Gibson, Julia Roberts (zag er ook niet onaardig uit) en Patrick Stewart als de slechterik.

Kortom gewoon een leuke thriller die zich lekker wegkijkt en ondanks de behoorlijke duur nergens verveeld.

Het verhaal begon niet bepaald overzichtelijk: er werd op een wilde en chaotische wijze (weliswaar zonder veel vaart) wat af "gesamenzweerd". Maar gelukkig toen Julia Roberts acte op het appel verscheen en er een tandje "af"geschakeld werd, werd de zaak wat interessanter. Helaas was dit ook weer van korte duur. Alles bij elkaar toch een solide maar langdradige actiefilm waar meer in had gezeten. Bovendien vond ik hem vrij donker. Over de cast: Patrick Stewart verraste mij in positieve zin, Julia Roberts speelde okay en van Mel Gibson ben ik sowieso nooit een fan geweest.

avatar van Antonev
Vermakelijk allegaartje, met een geestige Gibson! Aardig om eens gezien te hebben.

Vermakelijke film die naar mijn mening (nog steeds) goed wegkijkt.
Mel Gibson en Julia Roberts vind ik in deze film een goede combi. Naar het eind toe de gebruikelijke Amerikaanse zoet sappigheid die ze er om een of andere reden toch altijd in moeten stoppen maar dat is ze vergeven.
En inderdaad zeker voor uit die tijd(tovh alweer bijna 20 jaar geleden) nog steeds een leuke film.

Goeie film waarin een paranoïde taxichauffeur overal een complot in ziet. Het verloop van deze soms licht komische thriller laat zich niet gemakkelijk voorspellen, waardoor het geheel ondanks de flinke lengte toch onderhoudend blijft. Mel Gibson zet zijn personage uiterst vermakelijk neer en ook Patrick Stewart is wel goed gecast als de bad-guy.

avatar van ZenZin
Leuk voor de fan van de oude (jonge) Mel Gibson . Typische flauwekul zoals die alleen in de USA gemaakt kan worden dus de plot zit overvol gaten en om het nog enigszins aannemelijk te maken moet je die wel zelf invullen mbv een dosis fantasie want zoals wel vaker wordt er meer gesuggereerd dan waargemaakt.

Langdradige flopfilm met Mel Flopson en de frigide Julia Roberts. De laatste zei in een interview dat ze seks "vies, naar en onprettig vond". Dus je kijkt naar een film waar de hoofdrolspelers ondermaats zijn......(Mel letterlijk, die schijnt nogal wat scenes op een verhoging te spelen....) O....in vier dagen twee keer op tv...ja het moet goedkoop)

avatar van Lovelyboy
Vlees noch vis die het vooral aan de juiste en vooral pakkende toon ontbreekt voor een dergelijke verhaal. Laat Mel dan ook nog een totale, en vooral irritante, miscast zijn en dan snak ik na anderhalf uur toch naar het einde.

Het idee is opzich nog niet zo verkeerd. Een paranoïde taxichauffeur. Maar het door Gibson neergezette karakter is vooral erg druk en komt eerder kolderiek over dan dat ik mee ga in de spanning van de complottheorieën. De toon in combinatie met muziek is eveneens een totale mispeer. Regelmatig waan ik me door de flauwe muziek eerder in The Pink Panther dan een thriller die serieus genomen wil worden. Iets dat in pieken en dalen verder gaat omdat het allemaal wel iets mysterieuzer wordt maar aan kracht ontbeert door een abominabel slecht gekozen soundtrack van Carter Burwell nog wel die ik de afgelopen weken meerdere keren aangehaald heb als opvallend en goed

Het wordt allemaal iets beter met het verschijnen van de Men in Black om het zomaar te zeggen en uiteraard de aanwezigheid van Stewart. Toch wordt alles weer de nek om gedraaid door de koddige Gibson en relatie met Roberts die iedere chemie ontbeert en eerder een 'moetje' lijkt. De rolstoel scene doet even denken aan Jacob's Ladder's ziekenhuis scene, de koelkast en alle voorraadblikken op slot is een aardig detail, de bios waar Gibson invlucht draait Donner's Ladyhawke en het MK ULTRA verhaal is een aardige zijstap. Toch is het veel te laat en veel te weinig.

Conspiracy Theory strand in een poging vlotter en leuker te willen zijn dan passend voor een dergelijk verhaal. Wellicht dat de film dan ook een typerend jaren '90 product genoemd kan worden en vooral een mispeer met een acteur die in die fase garant stond voor succes.