The Expendables (2010)

Actie / Thriller
103 minuten / 113 minuten (extended director's cut)

geregisseerd door Sylvester Stallone
met Sylvester Stallone, Jason Statham en Jet Li

'The Expendables' zijn een groep huursoldaten, elk met een eigen specialisme die in opdracht infiltreren in een Zuid-Amerikaans land. Zij gaan de strijd aan met de wrede dictator die het land in zijn greep houdt. De mannen beseffen al snel dat niet alles in deze missie is wat het lijkt. Ze raken steeds dieper verstrengeld in een gevaarlijk web van bedrog en verraad. Hierdoor wordt hun missie gedwarsboomd en brengen ze een onschuldig leven in gevaar. Maar de mannen worstelen met een nog zwaardere uitdaging... één die hun band onderling dreigt te vernietigen.

avatar van wimnoot
Ja. Alleen deze film heet The ExpEndables. En dat is iets heel anders.

wimnoot schreef:
Expandable

Betekent zoiets als uitrekbare.

Niet te geloven hoeveel mensen dat fout schrijven.

Kan het wel begrijpen, van deze film kun je 100 delen maken en is in die zin dus erg Expandable.

Verder heeft het een verhaaltje van een een paar zinnen en dat is ook wel Expandable.

startkabels
Stallone als voice over van Mr Patato Head zou prima zijn.

88Fabian
Alleen de intelligentie van deze film is niet uitrekbaar da's wel jammer,zou veel goeds opleveren.

startkabels
Inderdaad en het verhaal wat aanvullen zou ook geen kwaad kunnen, maar aljeblieft geen 100 delen hiervan.

88Fabian schreef:
Pure brave cinema

Verre van eigenlijk. Het merendeel van jongere users lijken vooral vertrouwd te zijn met de hedendaagse actiefilm: nadruk op de narratieve structuur, heel wat visuele poespas, een pseudo-intelligente plot met heel wat zijspoortjes, een protagonist die een soort banale vorm van complexiteit uitstraalt en de problemen oplost met zijn 'brains' in plaats van met zijn spieren.

The Expendables is een 'back to basics' actiefilm en dus uit een commercieel oogpunt redelijk gedurfd. Zij het niet voor de sterrencast, was de film misschien een box office flop geweest. (kijk maar naar The Punisher: War Zone)

startkabels schreef:

Ik noemde die niet op om met deze film te vergelijken, maar omdat Thorak me vroeg om voorbeelden van aktiefilms met een beter verhaal.

Waarom kunnen jullie niet gewoon zeggen dat het verhaal dikke crap is en het acteerwerk buiten de actiescenes niet serieus genomen kan worden?
Er is nooit door iemand geroepen dat het verhaal wél goed is en dat er serieus in geacteerd word! De enige die maar blijft roepen dat dat zou moeten ben JIJ! Wij proberen alleen maar duidelijk te maken dat dat helemaal niet relevant is in een film als dit, maar dat wil maar niet door dringen bij je!

Damn ga ik er toch weer op in

avatar van dilic
Wat een niveau weer hier zeg... ben een middagje offline geweest en het gaat gelijk nergens meer over. Heeft zelfs Startkabel niet eens meer wat pittige stellingen over? Valt me tegen van je hoor... Je kan niet eeuwig over Stallone zijn uiterlijk blijven zeuren

avatar van Naomi Watts
Ik neem ook de moeite niet meer alles door te bladeren. Beetje een herhaling van zetten en getroll.

avatar van Emiledj
Door de moderators wordt er ook weinig aan gedaan, dus blijft het niveau zeker beneden het aantal sterren dat voor deze film wordt gegeven.

Volgende week gaan wij eindelijk de film bekijken en ben zeer benieuwd. Misschien eindelijk (na Heat) een film waarin grootheden tesamen een megasfeer neerzetten.

avatar van Goodfella1812
Emiledj schreef:

Heat kun je echt niet met een film als deze vergelijken.. de actie sterren in deze film vergelijken met Pacino en de Niro kan natuurlijk al helemaal niet. Neemt niet weg dat The Expendables uitstekend vermaak is maar ga er vooral niet van uit dat het ook maar een beetje in de buurt van een film als Heat komt.

De 4 sterren die ik voor deze film gegeven heb zijn dan ook puur in het genre want heerlijke actie krijg je genoeg!

avatar van wwelover
Na lang wachten heb ik The Expendables dan eindelijk gezien, en ik heb genoten. Alhoewel hij niet zo perfect was als ik had gehoopt. Sowieso hadden ze een iets talentvollere schrijver moeten nemen, dan hadden ze er veel meer uitgehaald denk ik. Niet dat het verhaal zo geweldig moet zijn bij dit soort films, ik had toch het gevoel dat er wat ontbrak. En misschien een iets sterkere regisseur, maar ok Stallone heeft het prima gedaan.

De actie was perfect, echt heel mooi gefilmd ook. Special effects waren ook dik in orde, alleen het vuur vond ik erg lelijk. Muziek was niet speciaal maar wel goed.

De humor was ook leuk, gewoon typische one-liners wat je vooraf kan verwachten. En een aantal personages waren erg grappig met name die van Jason Statham (as usual), Jet Li en Terry Crews. Ook natuurlijk de opwachting van Schwarznegger is erg leuk, vooral de grap die Stallone maakt als ie wegloopt is briljant.

De cast is zoals je kunt verwachten, een beetje houterig. Met als dieptepunt natuurlijk Dolph Lundgren. Die gast kan dus echt niet acteren. Maar gelukkig hebben ze met Jason Statham wel iemand in huis die goed kan acteren, en perfect is in dit soort films. Stallone viel ook nog wel mee. Maar ik vond overigens Rourke ook heel erg goed.

wwelover schreef:

Dolph Lundgren rocks! Echt een beest in deze film gewoon. Ik vind hem trouwens één van de meest onderschatte actiehelden uit de jaren stillekes: met Showdown in Little Tokyo, I Come in Peace, The Punisher, Army of One en Red Scorpion had hij toch een paar geslaagde actievehikels. In Universal Soldier en Rocky IV speelde hij dan weer een coole bad guy.

avatar van The One Ring
Het is grappig om te zien hoe de volgorde waarop je films kijkt soms invloed kan hebben op je kijkplezier. Een half uur na The Last Airbender zag ik The Expendables en na een ramp als Airbender komen de openingscredits van Expendables al bijna als een kunsstuk over. Ieder daarop volgend schot, iedere explosie en iedere sterfscène lijkt briljant en zelfs Stallone's gemompel lijkt ineens gelijkwaardig aan de beste Shakespearevertolking. In ieder geval een half uur lang. Daarna valt toch maar op hoe weinig het eigenlijk voorstelt.

The Expendables is volgens mij voor een groot deel afhankelijk van de goodwill van de kijker. Een affectie met de jaren '80 actieknaller is bijna een must. Persoonlijk heb ik weinig met het genre, maar toch kon ik wel warm worden van het idee hier: zoveel mogelijk oude actie-iconen samen in een laatste strijd. Het had zomaar Stallone's The Wild Bunch kunnen worden, maar Stallone denkt niet zover. Hij blijft hangen in het idee dat het genoeg is om gewoon zoveel mogelijk oude helden van stal te halen. Wat mij betrefd was het interessant geweest als de ouderwetse helden tegenover een nieuw soort bedreiging kwamen te staan, wellicht vertolkt door jongere actiesterren (Matt Damon, Daniel Craig, Tony Jaa). Op zijn minst had Stallone een paar van zijn hoofdfiguren moeten laten sterven, maar alleen de schurken gaan uiteindelijk dood. Zo'n ode als deze vroeg echter om een aantal grootse sterfscènes. Helaas lijkt Stallone aan een franchise te denken, maar het reünie-idee is eigenlijk maar eenmaal fris en Stallone had er meer uit kunnen halen.

Maar goed, wat we hebben is over het algemeen wel leuk. De actiescènes zijn soms wat te rommelig gemonteerd, maar er zijn evengoed veel fijne momenten, zoals het vliegtuig en Terry Crews en zijn geweer. De acteurs hebben het volgens mij goed naar hun zin gehad en het plezier is te zien. Statham is duidelijk de meest charismatische van allemaal, maar ook Rourke's passieve bijrol is fijn. De cameo van Schwarzenegger zorgde voor de grootste lach, maar Willis kwam niet helemaal uit de verf. Er zijn echter hier ook wat missers. Ik weet dat ze niet konden of geweigerd hebben, maar het ontbreken van Seagal, Norris en Van Damme is toch wel een serieus gemis. Misschien nog storender is het dat Jet Li niet één groot gevecht krijgt dat hij wint. Zijn één-op-één met Lundgren had zijn moment moeten zijn, maar Stallone moet dat gevecht weer afmaken. Je vraagt je dan bijna af waarom hij Li überhaupt een rol gaf.

Maar ach, als een terugval op de jaren '80-film is het best leuk. Dergelijke dingen vermaken altijd wel, maar tevens besef ik me weer waarom ik ze zo weinig kijk. Erg veel heeft het niet om het lijf.

Reinbo
The Wild Bunch.... aardig idee, maar totaal geen jaren 80 materiaal (evenals grootse sterfscenes). Dus eigen lijk logisch dat Stallone dat er niet van gemaakt heeft. Gelukkig, want The Wild Bunch vind ik ook helemaal niet zo goed.

Wat opvalt is dat het wel helpt om goed op de hoogte te zijn van de jaren 80 films, want de kritiek is vaak niet op zijn plaats. Zo zal elke Rocky fan begrijpen dat het natuurlijk niemand anders kan zijn dan Stallone die Lundgren (Drago) uitschakelt. Evenals een mooie sterfscene.... Zo werkt dat niet. Je spreekt een one-liner uit gevolgd door een coole kill. Geen tijd voor drama. Zo hoort het. En Matt Damon of Craig mag niet eens in de buurt komen van de set....

startkabels
Goeie recentie van The One Ring.

Aantal slowchat berichten verwijderd en aantal users flinke waarschuwing gestuurd.

MovieMeter is een discussiesite voor filmliefhebbers. Dat impliceert dat gebruikers in hun berichten hun meningen serieus verwoorden en beargumenteren.
Houd de discussie bij de film.
Slowchatten is tevens niet toegestaan op de site.
Gedragsregels - MovieMeterWiki - wiki.moviemeter.nl

avatar van TragieStar.*
Haha, ik ga de film hopelijk ook kijken ben echt benieuwd na deze hoge beoordelingen hier

avatar van JacoBaco
Minotaures schreef:
btw, aangezien dit een mannenfilm is is het toch een beetje vergelijkbaar met Predator ?

Ik zou zeggen, lees alle 41 meningen eens rustig door. Of nog beter, laat je (een soort van) verassen en ga de film gauw kijken!

avatar van Minotaures
ikke probeer, moet een hele proces doorgaan wil ik niet alleen gaan

avatar van Thorak
Vergelijkbaar met Predator? Ja en nee, het is een wat gevarieerdere film op veel punten. Zoals JacoBaco al zegt, laat je gewoon verRassen (cremeren doen we pas als je dood bent toch )

ikke probeer, moet een hele proces doorgaan wil ik niet alleen gaan
Ik kan me haast niet voorstellen dat je geen mensen kunt vinden die mee willen naar deze film toch?

Echt leuke film. Veel actie met en kleine dosis humor. De top combinatie voor een super film.
De actiefilm liefhebber moet deze gezien hebben.

De special effects zijn ook zeker goed.

Minotaures schreef:

Ja zelfde concept, alleen Predator is ook SF en is serieuzer.

avatar van AGE-411
Ik keer terug met een dubbel gevoel.
Een gevoel van lichte teleurstelling (had er meer van verwacht) en een gevoel van 'ik heb me toch vermaakt'.

- De actiescène's zijn rommelig in beeld gebracht.
- Waarom loopt hij na het doodschieten van de generaal nog weg met da meisje? Hij ging ze toch dood maken had ie gezegd. Als hij haar toen had doodgeschoten moest hij haar niet meeslepen, en zat hij wellicht in de helicopter nog voor die vernield werd door de helden.
- Die 'Gunner' komt op het laatste gewoon weer binnenwandelen?

+ Een groot pluspunt in deze film vond ik die gepensioneerde expendable. Vooral dat verhaal over Bosnië is prachtig. Ook Stallone als verliefde puber vind ik geloofwaardig. [i](Je gaat me op deze site zelden de woorden 'Liefde' en 'wel geloofwaardig' zien gebruiken in combinatie met elkaar)[/i] Dat komt misschien ook omdat het einde me wel aan staat hier. (Geen 'kiss' of cliché-quote's)
+ De humor in deze film kan ik wel pruimen

3,0-3,5*
Uiteindelijk oordeel zal nog wal vallen.

startkabels schreef:
Predator is serieuzer.

Sure

Het is een rambo film maar dan met 5 ipv 1 man oftewel 5 man leggen gewoon een heel leger neer en dat op dan wel en weer niet goed gemaakte wijze. de acteurs zijn natuurlijk allemaal toppie maar helaas laten de special effects het een beetje afweten, het stoort overigens niet en het is zeker een goede film als je van dood en verderf houd, zoals ik.

van mij krijgt die een wel verdiende 4 voor de bloedbaden en overdreven veel explosies

avatar van Minotaures
Thorak schreef:

zodra ik er een recensie zou kunnen plaatsen, zal ik meer info erop typen maar tot nu toe is het alleen maar een kwestie om tijd, wie de auto neemt en geld (te kinderachtig, sommige 'vrienden')

avatar van dilic
AGE-411 schreef:
Ik keer terug met een dubbel gevoel.

- De actiescène's zijn rommelig in beeld gebracht.
- Die 'Gunner' komt op het laatste gewoon weer binnenwandelen?

+ De humor in deze film kan ik wel pruimen

3,0-3,5*
Uiteindelijk oordeel zal nog wal vallen.

wat vond je van de "Gun-scene"??.. vond dat wel een van de hoogtepunten van de film, hoe hersennloos het eigenlijk misschien ook is. Het geluid dat door de zaal ging in combinatie met al die lijken die het gevolg waren van al dat geweld, zorgde voor een enorme grijns op mijn gezicht. Hahaha. TADADADADADA!!!!! Zou er bijna het leger van in gaan.

avatar van blisteringdude
AGE-411 schreef:

- De actiescène's zijn rommelig in beeld gebracht.

Misschien had hij nog iemand nodig voor gijzelaar mocht de ontsnappingspoging toch niet zo goed uitpakken .