Deathtrap (1982)

Alternatieve titel: Moordkuil

Komedie / Mystery

geregisseerd door Sidney Lumet
met Michael Caine, Christopher Reeve en Dyan Cannon

Clifford Anderson is een schrijver van toneelstukken en heeft net zijn eerste toneelspel afgemaakt, genaamd Deathtrap. Hij neemt zijn idee mee naar Sidney Bruhl om zijn mening erover te vragen. Die denkt dat het toneelstuk goed kan worden, maar laat Anderson niet weten dat hij dit script wil gebruiken, aangezien zijn meest recentelijke toneelstuk geflopt is.

Goeie film over een toneelschrijver die een leerling van hem uitnodigt om diens eerste werk te bespreken. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich grotendeels af op één locatie en met slechts een handjevol personages). Dat de twee hoofdpersonages zelf ook soortgelijke thrillers schrijven, maakt het plot des te intrigerender. Goed acteerwerk, maar wel wat aan de lange kant.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Kan zich wat mij betreft met gemak evenaren aan Sleuth, met het verschil dat ik hier de plottwists beter vond maar dat Sleuth dankzij de mooie filmlocatie een betere sfeer heeft.
Het eerste gedeelte duurt alleen best lang, dit had normaal gesproken niet erg geweest maar ik vond Dyan Cannon nogal irritant en met overacting acteren, dit kan ook aan haar personage hebben gelegen maar ze was duidelijk de zwakste tussen Cain & Reeve.
Hierna wordt de film wel een stuk sterker en interessanter en het einde was passend, origineel en onvoorspelbaar.

Door de iets te lange speelduur en opbouw kan ik hier helaas geen 4 sterren aan kwijt, maar 3,5 zijn meer dan op zijn plaats. Het zelfde cijfer wat ik aan Sleuth heb gegeven.