• 8.344.278 stemmen

Geregisseerd door: Sidney Lumet

Met onder meer: Michael Caine, Christopher Reeve en Dyan Cannon

Releasedatum: 24 maart 1983

Plot Deathtrap

"The trap is set... For a wickedly funny who'll-do-it."

Clifford Anderson is een schrijver van toneelstukken en heeft net zijn eerste toneelspel afgemaakt, genaamd Deathtrap. Hij neemt zijn idee mee naar Sidney Bruhl om zijn mening erover te vragen. Die denkt dat het toneelstuk goed kan worden, maar laat Anderson niet weten dat hij dit script wil gebruiken, aangezien zijn meest recentelijke toneelstuk geflopt is.

imageimageimageimage

Porter Milgrim

Seymour Starger

Burt - the Bartender

Handsome Actor

The Minister (as Rev. Francis B. Creamer Jr.)

Stewart Klein

avatar van neo

neo (crew films)

als ik alle berichten moet geloven is dit een originele, verrassende film.

avatar van EmDee

EmDee

...of het is een trap.

avatar van Jos2

Jos2

als ik alle berichten moet geloven is dit een originele, verrassende film.

Niet als je Sleuth hebt gezien, die er superieur aan is.

avatar van FisherKing

FisherKing

Precies Jos2

avatar van Wouter

Wouter

Jammer van het klote-einde. Anders had ik de film veel beter gevonden.

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Lang niet zo sterk als Sleuth (min of meer de voorganger qua idee), maar evengoed een aardige thriller

avatar van handelaar

handelaar

Weet iemand of deze (maar ook Sleuth 'de classic') ook op dvd te verkrijgen is met NL subs?

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ik herinner me een paar leuke verwijzingen naar Nederland, leuk.

avatar van The Scorcher

The Scorcher

Sleuth is inderdaad veel sterker.

Maar dit blijft toch ook wel een knappe en spannende thriller

met een verrassend einde.

Alweer een goede film van Sidney Lumet !

avatar van handelaar

handelaar

Zowel Sleuth ('72) als deze Deathtrap zijn meesterlijke films waarin we constant misleid worden.

scorsese

Goeie film over een toneelschrijver die een leerling van hem uitnodigt om diens eerste werk te bespreken. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich grotendeels af op één locatie en met slechts een handjevol personages). Dat de twee hoofdpersonages zelf ook soortgelijke thrillers schrijven, maakt het plot des te intrigerender. Goed acteerwerk, maar wel wat aan de lange kant.

avatar van Mescaline

Mescaline

Kan zich wat mij betreft met gemak evenaren aan Sleuth, met het verschil dat ik hier de plottwists beter vond maar dat Sleuth dankzij de mooie filmlocatie een betere sfeer heeft.
Het eerste gedeelte duurt alleen best lang, dit had normaal gesproken niet erg geweest maar ik vond Dyan Cannon nogal irritant en met overacting acteren, dit kan ook aan haar personage hebben gelegen maar ze was duidelijk de zwakste tussen Cain & Reeve.
Hierna wordt de film wel een stuk sterker en interessanter en het einde was passend, origineel en onvoorspelbaar.

Door de iets te lange speelduur en opbouw kan ik hier helaas geen 4 sterren aan kwijt, maar 3,5 zijn meer dan op zijn plaats. Het zelfde cijfer wat ik aan Sleuth heb gegeven.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2075 berichten

De mise-en-scène, het scenario, de montage: meesterlijk allemaal. Hoe de spanning tussen Sidney en Clifford wordt opgebouwd, zeer geslaagd. Ik kende Reeve enkel als de man die van zijn paard viel, maar wat een getalenteerde acteur was hij! De komst van Helga werd door mij dan weer minder gesmaakt. Haar personage was wat te excentriek, maar gelukkig verscheen ze niet vaak in beeld. De film moet het volledig van de dialogen hebben, maar dat lukt wonderwel. Naast de eerder aangehaalde Reeve, speelt ook Michael Caine fantastisch. De heerlijk theatrale Cannon was eveneens goed gecast. Echt genoten van deze film.