True Lies (1994)

Actie / Komedie

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Jamie Lee Curtis en Tom Arnold

Overdag is Harry Tasker een geheim agent, die feilloos alle spionage-technieken beheerst. Maar 's avonds is hij een brave huisman en Harry's vrouw Hellen weet niets van zijn gevaarlijke werk. In haar ogen is hij een doodeerlijke, maar saaie vertegenwoordiger in computers. Na vijftien jaar huwelijk, heeft Helen genoeg van haar leventje en stort zij zich in het avontuur. Harry moet, gezegend met alle capaciteiten om de wereld van een nucleaire ramp te behoeden, alle zeilen bijzetten om z'n huwelijk te redden. En daar is hij niet voor opgeleid. Remake van La Totale! uit 1991.

avatar van Thomas83
Zo leuk nog. Een heerlijke balans tussen luchtig en serieus zoals ze die tegenwoordig eigenlijk niet meer weten te vinden. Dan zie je films die of zichzelf te serieus nemen of luchtigheid waarvoor je te veel moeite ziet worden gedaan. Deze film schudt het ene na het andere prachtige over de top-momentje of enorm amusante scène uit de mouw.

De intro met Arnie die op dat feestje arriveert en spectaculair ontsnapt (vooral mooi hoe hij die twee Dobermanns uitschakelt), de geweldige scène op het toilet van het winkelcentrum gevolgd door een bespottelijke achtervolging met de terrorist op een motor en Arnie op een paard, via de lift eindigend op het dak met een sprong van de motor naar een ander gebouw. Arnie die zijn vrouw verhoort en later een klant van haar speelt in de hotelkamer, met die dans van Curtis.

Arnie die zijn bewakers precies vertelt hoe hij ze gaat doden. Het wapen van Helen dat van de trap valt en een hele groep terroristen uitroeit. De limo die met een dode chauffeur voorin en Helen achterin van de brug dreigt te rijden, waarna Arnie met de helikopter haar moet redden, besloten met een kus met een kernexplosie op de achtergrond. Arnie die zijn dochter redt met een Harrier (vooral schitterend als je hem van onderaf in beeld ziet komen en die terrorist met zijn verrekijker recht in het boze gezicht van Arnie kijkt voor deze de hele verdieping aan gort schiet).

En natuurlijk ook het einde op de kraan met Arnie die de terrorist die aan de raket hangt afvuurt. "You're fired"
. Eigenlijk noem ik nu al de halve film al. Stuk voor stuk lekker overdreven vermaak, regelmatig weer gepaard met de fantastische oneliners van Schwarzenegger. De dialogen zijn ook erg leuk in de film en opvallend grof soms. Curtis speelt soms net iets te maar houdt het nog leuk. Tom Arnold benadert als de komische sidekick ook de grens maar blijft net aan de goede kant.

Op de minste momenten halverwege voelt het wel soms een beetje alsof je een tweede nieuwe film aan het kijken bent, maar het kan allemaal net. Op zich had de film ook zonder de glibberige rol van Paxton gekund, maar ik had hem niet willen missen. De actie wordt altijd fris en overzichtelijk gehouden en is gewoon erg goed uitgevoerd qua stunts en de locaties zijn vaak leuk gekozen en vormen een mooi decor van de over de top onzin die in de film tot kunst wordt verheven. Nog steeds echt een heerlijke film. Er zijn niet zoveel films die camp zo leuk weten te maken. Een van Schwarzeneggers beste films wat mij betreft. 4.0*.

avatar van xxERWINxx
Hele gave actiefilm met ook komische stukjes erin! Schwarzenegger speelt een soort James Bond rol in deze film! Spectaculaire scenes en volop actie! Op het eind wel een beetje over the top, maar op zich niet echt storend.
Heb mij zeer vermaakt met deze film.

avatar van Antonev
Lekkere jaren 90' komedie met een goede dosis actie. Leuk genoeg om zo nu en dan nog eens uit de kast te trekken.

avatar van Duke Nukem
Grappige film boordevol actie en een flinke vleug zelfspot.

avatar van FlorisV
Heerlijke actiekomedie. Meer dan 2 uur bijna non-stop lachen. De vertolkingen van Curtis en Schwarzenegger, net als die van de schurk en zijn baardmannen, zijn lekker over de top. Vooral de vele grapjes in de relationele sfeer zijn scherp, met Paxton als schlemiel die de player probeert uit te hangen als hilarisch hoogtepunt. De overvloed aan cliche's en stereotypen dient de komische toon zodat je het nooit te serieus neemt. Subtiel is anders, maar het is vaak goed voor een metersbrede grijns. Ik had hem al een tijd niet gezien maar heb een tijd niet meer zo gelachen.

Verder de meest toepasselijke uitvoering van "You're fired".

Vergelijk dit met modernere actiekomedies als Deadpool waarin je een spervuur van mislukte grappen over je heen krijgt. Zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Gerlof1378
Groots gemaakte actie/komedie film met een leuk verhaal, goeie cast, flink veel humor en heel veel actie. Arnold Schwarzenegger, Jamie Lee Curtis en Tom Arnold spelen goed en let ook op het kleine rolletje van Charlton Heston. De actie scenes zijn erg over de top maar dat maakt deze film nu juist zo leuk, al met al een mooi gemaakte film die geen moment verveelt.

avatar van IH88
“I married Rambo!”

Topentertainment. Arnie en Curtis zijn in topvorm en het samenspel tussen de twee is fantastisch. Een ingekakt echtpaar, waarvan de man stiekem een geheim agent is (terwijl zijn vrouw denkt dat hij een saaie kantoorbaan heeft), komen terecht in een doldwaas avontuur met veel humor, twists en gave actiescènes. True Lies benadert het materiaal met een knipoog, en het spionagegenre wordt aardig op de hak genomen. Minpunten zijn de te lange speelduur en het wat saaie middengedeelte. Dat subplotje met Paxton had eruit gehaald mogen worden. Het laatste gedeelte is wel ontzettend sterk en een spectaculaire afsluiter.

avatar van Ajax&Litmanen1
Televisieversie van James Cameron-film True Lies in de maak | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Waarom toch altijd. Zelfde naam, maar altijd een nieuwe cast zoals bijde tv serie van Lethal Weapon. Ik kan alleen Ash vs Evil Dead als echt geslaagde tv serie gebaseerd op een film noemen, maar puur omdat daar de hoofdrolspeler wel in mee ging spelen.

avatar van j0enne
Ajax&Litmanen1 schreef:

Fargo?

een geweldige film met schwarzenegger en curtis.erg leuke komische stukjes in de film.en tom arnold ook erg grappig en leuk in de film.met een leuk verhaal er in.en leuk dat er een serie van komt.maar wel afwachten natuurlijk als het een leuke serie word.de niewe lethal weapon serie vind ik wel geslaagd.

Ik verhoog mijn score van een paar jaar geleden met een halfje.

Van Titanic over Terminator en Avatar tot True Lies. James Cameron kan het allemaal. Een origineel uitgangspunt maar vooral goed uitgewerkte film boordevol actie en de nodige humor, bestaande uit 3 luiken. Topfilmpje

avatar van thoyouknow1980
James bond met spierballen
Aan alles is te zien dat hier veel aandacht aan is besteed.
Geweldige actie scenes op prachtige locaties,en een boeiend verhaal dat je aan de buis gekluisterd houd

avatar van Master Blaster
Stuk met Bill Paxton is ook briljant!

avatar van Eh..buuh
Black Math schreef:
Ik kom me dit herinneren als een grappige film, bij de herziening viel dat helaas toch nogal tegen. Een vrij lange inleiding met standaard actie (hoewel duidelijk met een knipoog) tot het gedeelte waar Schwarzenegger achter de affaire van zijn vrouw komt. Vanaf kon ik er wat meer de humor van inzien, maar als het terroristen het plot weer overnemen is het over. Ik word er in ieder geval niet wild van.

Schwarzenegger doet het wel aardig, en ik kan ook best om zijn boze grimassen rondom de affaire lachen. Curtis doet me dan nauwelijks iets. Komt toch teveel als een grijze muis over, en kan dat niet afschudden tijdens het vervolg.

Uiteindelijk een film die op twee paarden wedt, maar niets wint. De actie weet niet te boeien en als parodie op de spionnenfilms weet de film ook maar een gedeelte te vermaken. 1,5*.

Alleen die scène dat Arnie op een paard achter de terrorist aan rijdt is al 1,5 ster waard man. Doe eens even realistisch stemmen ofzo.

avatar van des1
Tis een film die bij herzien niet verveelt. Best lange speelduur ook omdat Cameron veel tijd uittrok voor de komische verwikkelingen in de aanloop naar het dealen met een stel terroristen die meer de lach opwekken (kon nog in de tijd ver voor 9/11) dan dat je ze serieus moet nemen. Zullen veel jihadisten wel aanstoot aan nemen. De dansscene met Jamie Lee Curtis sla ik altijd over, omdat het net lijkt alsof een knulletje met borsten probeert (semi) sexy te zijn. Schwarzenegger is lekker op dreef. Idem Tom Arnold en de helaas veel te vroeg overleden Bill Paxton, die vaker in Cameron films speelde (Aliens, Titanic).

Bij googlen op recenties kwam ik deze van de VPRO tegen. Ik sluit me er volledig bij aan

"Alles is overdreven aan True Lies: de actiescènes, de spieren van Schwarzenegger, de onderkoeldheid van zijn oneliners. Ook de personages zijn karikaturaal. Op dat laatste kreeg Cameron veel kritiek. Vrouwen en Arabieren werden volgens verschillende emancipatiebewegingen te eenzijdig negatief afgeschilderd. Maar je moet de film vooral niet serieus nemen"

Ik neem de film dan ook niet als serieus bedoeld. Het is een komedie dat dingen uitvergroot. En in dat opzicht, voor een film uit de mid-1990s, goed onderhoudend. In tegensteling tot wat andere films uit die periode, wordt True Lies echter wel sneller gedateerd. Het hele tussenstuk met de autoverkoper en Jamie Lee Curtis was onnodig en duurde veel te lang.