American Pie Presents: The Book of Love (2009)

geregisseerd door John Putch
met Bug Hall, Kevin M. Horton en Brandon Hardesty

Tien jaar na de avonturen in American Pie, ontdekt een stel nieuwe leerlingen van East Great Falls High hun 'Bijbel', verborgen in de bibliotheek. Het probleem is echter dat het boek beschadigd is door één van die leerlingen. Ze nemen contact op met Noah Levenstein (Eugene Levy), die samen met de jongens probeert om de verhalen in de Bijbel weer terug te krijgen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Did you create the Bible? No..that was God.

Omdat ik alle delen van deze bekende serie heb gezien, heb ik me ook maar aan deel 7 gewaagd. Ik had eigenlijk nauwelijks goede verwachtingen van deze film omdat deel 4 tot 6 ook al matig waren en mijn gevoel kwam uit.
American Pie: The Book of Love is gewoon slecht. Bijna alles is slecht aan deze film en hieronder kan je lezen waarom.

- Sowieso is het hele plot gewoon gejat van deel 1 alleen hebben ze het iets anders verpakt. Kom op, wees eens origineler.

- De personages hadden echt 0,0 karakterinhoud. Juist de leuke karakters maakten van American Pie 1 tot 3 leuke films omdat ze symphatie opwekten. De karakters in AP 7 wekken alleen irritatie op.

- Daarop doorgaand; wat een vreselijke rollen met vreselijk acteerwerk in deze film zeg. Die dikke gast met die bril was echt vreselijk slecht. Zelden iemand zo kut zien acteren. En hij was verder erg storend. Dit geldt ook voor dat jongere broertje met zijn filmpjes. Damn, heel ergerlijk. Net als deze versie van 1 van de personages uit de Stifler familie. Wat een knuppel zeg. Slecht geacteerd, niet grappig en gewoon overbodig. Ik denk met weemoed terug aan de echte Stifler uit deel 1, 2 en 3. Die was geniaal. En dan die moeder van de hoofdrolspeler die steeds de rol overneemt die Mr Levenstein in de 1e films had met onbedoelde goede adviezen....echt heel erg niet leuk meer.

- Leuk dat mr. Levenstein weer op mag draven maar gebruik hem dan langer dan krap 10 minuten. Die man is trouwens pas leuk als hij genante dialogen aan kan gaan. Hij was in AP 7 gewoon niet grappig en erg overbodig. Zonde dat die man zich trouwens nog leent voor zulke films want hij is best een geinig acteur.

- En wat deel 1 tot 3 zo leuk maakte naast de leuke personages waren geslaagde grappen. Die vond ik in deel 4 tot 6 al nauwelijks meer terug maar in deel 7 al helemaal niet meer. Alleen de intercom grap in de kerk bezorgde me een glimlach.

Is de film totaly crap? Ja. Pluspunten? Ja, dat wel. De film zit wel tjokvol met prachtige vrouwen zeg die ook nog het nodige van zichzelf tonen. Dat was de enige reden dat ik deze film geen 0,5* ga geven. Half puntje erbij en het komt dus op 1* uit. Kap maar met deze reeks.

avatar van rep_robert
De American Pie reeks wordt echt met het deel slechter.

De film heeft gewoon weinig inhoud en probeert te graag om grappig te zijn.
De beginscene alleen al? Welke mafkees verzint het nou om zijn lul in een broodje pindakaas te stoppen. Je hebt echt een zieke geest als je van een broodje met pindakaas uberhaupt geil kan worden.
Dat van de appeltaart uit deel 1 was nog grappig en begrijpelijk, maar dit gaat me toch erg ver.
Dat komt ook omdat in deel 1 nog een beetje aan karakterontwikkeling werd gedaan, je kon meeleven met de personages. Dat ontbreekt je totaal hier, het enige waar de filmmakers voor willen gaan is het laten zien van zoveel mogelijk tieten. In dat opzicht zijn ze zeker geslaagd ja.

Ben blij dat het Stifler personage hier geen grote rol speelt, want wat een ongelooflijk irritante en slecht acterende drol is dat hierin zeg. Ik hoop dat die gozer hierna een acteerverbod krijgt, want het enige wat hij mensen hiermee bezorgt is een accute neiging om jezelf een nekschot te geven.
Sean William Scott was nog geniaal als Stifler in de eerste drie delen, daarna proberen ze er wanhopig nog iets van te maken, kap daarmee, alsjeblieft.

Verder komen de vele clichés voorbij en met als grootste dieptepunt de digitale eland die Stifler even van achteren neemt. Denk niet dat ik ooit zoiets triests heb gezien in de hele American Pie reeks.

Het is maar dat ze naast al die siliconentieten nog een heleboel charismatische vrouwen met een lief koppie in de film hebben gestopt, want andere positieve punten heb ik niet te vermelden over dit stuk stront dat zichzelf een American Pie film noemt.

Hoop dat dit de laatste is en mocht er wel een deel 8 komen, dan wat beters dan dit dieptepunt uit de AP reeks. Jammer dat die vervolgens allemaal die stempel van American Pie krijgen, die doen namelijk de originele triologie geen eer aan.

avatar van jeroentjuhhhhh
Pijnlijk niet grappig.

American pie is ondanks het gebrek aan humor in de laatste 3 delen toch altijd een film die ik aan zal zetten.
Helaas word het wel met het deel slechter en dat voorspelt niet veel goeds voor de komende delen.

Dit keer zijn opnieuw de personages irritant, vooral die dikke.
Geen enkele 'grap' heeft zelfs maar een lach op m'n gezicht weten te krijgen, dat is toch redelijk triest (Zeker wanneer ik om de slapste en smerigste humor mezelf kapot kan lachen) Dieptepunt is absoluut die scene met die eland, welke kleuter bedenkt deze humorloze meuk?

En die stiffler, wat een idioot Heel flauw, heel slecht gespeeld, irritant zoals de rest maar dan nog net een stapje verder willen gaan.
De dames zijn wel weer goed te doen in dit deel, dat is zoals verwacht wel weer een pluspunt.

1.5*, omdat het een vlot wegkijkend tijdverspillertje is.
Meer kan ik absoluut niet geven

avatar van Elineloves
STOP MET UITMELKEN, HET IS KLAAR NU!

Wat een vreselijke film. Laten we een paar hete chickies er in gooien en dat zal deze film redden. Niet dus. Acteren is vreselijk, verhaal idem dito, en humor? Welke humor?

Bah, kappen met die onzin zeg. Steek het geld liever in iets anders.

avatar van otherfool
Niet best natuurlijk, maar ook niet het slechtste deel. Er zat zelfs bijna een verhaal in, tussen de gebruikelijke blote borsten parade, een immer vervelende wordende Stifler en dubieuze seksuele activiteiten, waarbij ditmaal een broodje pindakaas, een bejaard hoertje en een eland de hoofdrol spelen. Mijn probleem is dat ik een serie altijd af moet kijken, dus ja ook voor het onvermijdelijke deel 8 zit ik weer paraat.

1,5*.

avatar van FillumGek
De eerste drie delen waren erg leuk. Deel 4 t/m 6 waren geinig, maar niet al te hoogstaand meer. Dus Putch, gefeliciteerd met het maken van de eerste totaal niet leuke American Pie!

Allereerst is het thema gekopieerd van het eerste deel. Deel 4 had nog een Band Camp, deel 5 een naakt-wedloop en deel 6 een studentenhuis, maar dit deel bracht echt niks nieuws. Weer een stel high school losers die willen neuken en dit proberen te doen aan de hand van de seksbijbel.

Het ergste is nog dat de cast gewoon kut is. De drie nerds zijn niet grappig, en Stifler is al helemaal slecht. In Band Camp vind ik Stifler nog wel te pruimen, daarna werd hij slechter en slechter met dit als dieptepunt. American Pie scoort nog wel steeds hoog met het showen van mooie meiden, met Jennifer Holland als pluspunt.

Ze mogen nu wel weer eens met iets nieuws komen, want de zoveelste spermagrap is niet leuk meer. En toen ik die eland zag wist ik ook al meteen wat er ging gebeuren. Niet leuk meer. Tevens de eerste AP waarbij ik voortdurend op de klok keek hoelang hij nog duurde.

avatar van DiKKe_OsCaR
Kijkt leuk weg op een verdwaalde avond, maar het is de benaming 'American Pie' niet meer waardig. Heb je iets anders in de kast staan, bekijk dat dan eerst.

Desondanks heb ik wel een aantal keer moeten grinniken.

avatar van RooieBloemkool
American Pie: Book of Love

Deeltje 7 alweer, eerste 3 waren zeer vermakelijk (en goede komedies) alleen de 3 daarop volgende delen waren in mijn opinie goedkope komedies om makkelijk geld mee te verdienen. En met deze regisseur, die naar mijn mening garant staat voor b-films, zal dat ook wel niet anders zijn bij dit deel.

Toch kijkt deze film net zoals alle andere delen lekker weg, alleen zijn de acteerprestaties van een erg laag niveau. Het verhaal is ook erg bekrompen en slaat eigenlijk nergens op. De grappen zijn slecht uitgevoerd en brengt op mijn gezicht geen lach. Het enige wat mij moest denken aan de eerste American Pie films is Eugene Levy. Grappig dat hij na al die delen nog steeds acteert in deze reeks. Maarja, hij zal er ook wel genoeg geld voor krijgen.

Een film als deze mag de titel American Pie eigenlijk niet dragen.

avatar van Amercianpie
Dit verneukt de hele film reeks: American Pie.(om het maar even grof te zeggen )
De eerste 3 delen waren echt wel lachen, maar daarna zakte de humor in de opeen volgende delen ook langzaam weg. Deel 4; leuk, oke, maar toch paste hij niet in de verhaal lijn.
Deel 5; matig, maar ook weer een uit de duim gezogen verhaal, waardoor de film eigenlijk uitgemelkt leek.
Deel 6; oke, hou maar op, dit was bij mij echt het top punt.
En dan komen ze ook nog eens met deel 7, te gek voor woorden.
Alsof ze er verplicht zijn 1 bij te maken, nou ik kan je zeggen, dat had voor velen niet gehoeven.

Ik zeg niet dat de film een total shit movie is, maar wat ik wel bedoel is, 7 delen, kom op, wanneer houdt het eens een keer op.

Ik hoop dat deze film, de laatste is, in de American Pie reeks.

Ik ben zelf een heel groot fan van American pie(zie mij naam ) maar toch, dan moet ik wel de sfeer van American pie zien, en dat ontbrak bij mij sterk...

En zoals RooieBloemkool al zegt:

''Een film als deze mag de titel American Pie eigenlijk niet dragen.''

*1.5

avatar van Shinobi
Het nodige is al gezegd over deze film. Voor mij was het wel een redelijke film met hier en daar wat leuke grappen, maar dat is het dan ook wel.

De Stifler hierin is totaal niet grappig, evenals de andere personages.
Toch ergerde ik me er niet te veel aan deze film, omdat er hier en daar toch nog een glimlach op mijn gezicht verscheen.

Nipt 1, 5 sterren.

avatar van schram101
Erg flauwe film die me niet aan het lachen wist te maken. Hoewel de voorgaande films altijd nogal de nodige, zij het super flauwe, humor bevatten erg goed was het natuurlijk nooit. Echt hard lachen was het nooit. Vermakelijk was het wel. En dat was altijd het knappe aan de American Pie reeks waardoor het bij mij toch meestal wel een zesje scoorde. Hier was dat anders. Nergens heb ik moeten lachen. En hoewel het opnieuw (een stuk minder, maar toch) vermakelijk was geen deceptie, maar toch een onvoeldoende.

Overigens is deze achterneef (of wat was ie eigenlijk?) van Stiffler totaal niet grappig. The Stiffmeister, zijn broertje en zijn neef waren veel leuker.

avatar van dave
Nu deze American Pie achter de rug is, heb ik alleen nog Band Camp in het ‘Te Zien’- bakje liggen. Het is me weliswaar een raadsel waarom ik zo vaak met deze films in aanraking kom. Haast elk jaar vliegen meerdere brokken uit de reeks de DVD speler in, zonder echt een slechte score te behalen.

Iedereen loopt steeds steen en been te klagen over het feit dat ze nooit een punt achter de serie kunnen zetten. Daar hebben ze natuurlijk deels gelijk in. Het namelijk zo dat dit deel niet meer dan een herhaling van zetten is. Veel mopjes zijn weinig vernieuwend, en als ze zich al eens aan iets origineel durven wagen, komt er al direct een slecht getrukeerde eland bij kijken. Jammer. Daarnaast is de grootste boosdoener duidelijk het gebrek aan charismatische personages. Niemand van de nieuwe cast slaagt erin sympathie op te wekken. Vooral Stifler is compleet verneukt. En ook de moeder van het hoofdpersonage (ik ben verdorie zijn naam al vergeten), die als functie het oproepen van plaatsvervangende schaamte heeft, bakt er niets van.

Bijrollen zijn er van veel gekende B-acteurs. Curtis Armstrong (Revenge of the Nerds), C. Thomas Howell (The Land that Time Forgot) en inmiddels ons aller Eugene Levy.

Enfin, zullen ze er ooit mee ophouden? Ik stoor me er alleszins niet bepaald aan.

2,00

Zo flauw en slecht (zelden zo'n achterlijk verhaal gezien) maar dankzij de vele domme bimbo's en de vele tieten is hij nog net te bekijken. De acteurs zijn overigens zeer matig met als dieptepunt Stiffler die totaal niet grappig was. Je hebt de neiging deze film steeds na een aantal minuten af te zetten (is echt slecht) maar dan komt er weer een paar tieten in beeld en dan blijf je toch maar kijken.

Wel grappig om soms vergeten acteurs uit oude serie terug te zien zoals Screech (Dustin Diamond). Ze hadden uiteraard wel allemaal maar een minuscule kleine rol.

avatar van Jessen0wnt
Vreselijke film. Ik kan nog steeds genieten van de American Pie films, alleen deel 7 ( ) is echt te veel van het goede. Het verhaal bestaat uit een paar losse ''zogenaamd leuke'' scènes die door een of ander slap verhaal aan elkaar vast zijn geknoopt. De film doet zich erg goedkoop voor en ook de cast slaagde er niet in om ook maar enige emotie, zelf niet de geilheid die de jongentjes altijd hebben in dit soort films met allemaal bloedmooie meiden om zich heen, over te brengen. Deze reeks moet stoppen !

Toch af en toe een glimlach gekregen, 1 ster.

Back to the Roots, dat is wat American Pie Presents: The Book of Love doet. Het oude American Pie -gevoel, aangevuld met de laatste technologische snufjes als videotelefoons, komt weer helemaal boven, precies zoals het regiseurstrio onder leiding van John Putch wilde bereiken. Een subtiele verwijzing in het begin van de film doet je lachend terugdenken aan Jim Levenstein die de zelfgebakken appeltaart van zijn moeder voor andere doeleinden gebruikte: de scène waaraan de gehele reeks haar naam ontleent.

Zoals ieder jaar heeft East Great Fals ook nu weer een drietal kersverse maagden. Rob, gespeeld door Bug Hall, Nathan door Kevin M. Horton en Lube door Brandon Hardesty. De jongens komen terecht in doldwaze avonturen wanneer zij hun ultieme droom proberen te verwezenlijken: ontmaagd worden vóór zij gaan studeren. Of dat gaat lukken blijft tot de laatste minuten van de film spannend...

American Pie Presents: The Book of Love brengt inderdaad het originele gevoel naar boven, zoals dat in de delen daarvoor iets minder gebeurde. Over geloofwaardigheid valt te twisten, maar dat is iets waar je bij dit genre eigenlijk niet mee aan moet komen, gewoon heerlijk met z'n allen op de bank 100 minuten lachen. Leden van de oer-familie's Levenstein en Stifler maken ook hun opwachting, al is zeker de rol van Scott Stifler ietwat aan de kleine kant. Een absolute aanrader voor allerlei gelegenheden.

avatar van teaso
Film die weinig om het lijf heeft (letterlijk en figuurlijk)

Zeker de nieuwe Stiffler is onuitstaanbaar, wat een flauw afkooksel van de ooit legendarische Stiffmeister

avatar van maerk
Natuurlijk is dit een slechte film.

Maar dit is dan weer een typisch geval van zo slecht dat het leuk wordt. Het verloop van het verhaal kun je zelf verzinnen, te voorspelbaar en de grappen zie je meestal ook wel aankomen. Maar als je dit bekijkt met een paar vrienden met een pilsje bij de hand kun je er nog wel om lachen. Sommige meiden zijn zo intens lelijk dat het vanzelf leuk wordt en de grappen zijn zo voorspelbaar dat twee facepalms niet genoeg zijn. Zoals ik al zei: Zo ongelooflijk slecht dat het leuk wordt.

Klinkt misschien heel vreemd, maar dat vind ik gewoon. Daarnaast helpt het misschien dat dit pas mijn 3e American Pie film is. (Die eerste twee waren wel wat beter dan deze, maar toch ook verre van geweldig). Daarnaast blijkt iemand op de filmset toch goede smaak te bezitten want tussen al die American High School Rockrotzooi draaien ze Say Yes van Elliott Smith aan het einde van de film. Kijk eens aan, dat zag ik dan weer niet aankomen.

Tsja gewoon kijken met een paar vrienden dus. Alleen die Stifler is wel schandalig veel minder leuk dan Sean William Scott zeg. 2,5*.

avatar van moviemafketel
De slechte vertolking van Stiffler, wat toch wel mijn lievelingspersonage uit de American Pie-reeks is, maakt het voor mij allemaal een stuk minder. Genoeg lekkere chicks en ook het naakt wordt niet echt geschuwd naar Amerikaanse standaards, maar veel verder dan dit komt het ook niet. De dikzak die met de lekkere chearleader aan de haal gaat is leuk hoor, maar denk dat dat in het echt 0,0001% voorkomt. De muziek vind ik wel altijd goed gekozen bij American Pie.
De vernederende zaken die voorbij komen, zijn niet lachwekkend of pijnlijk genoeg en de vriendengroep is tig keer zwakker dan de originele chemie van de cast. 2 sterren blijven staan.

avatar van maxroelofs
goed bevallen.

Ik kan na 4 American Pie films toch wel zeggen dat ik er goed bekend mee ben. Geen een is tot nu toe echt goed bevallen. Dit is het eerste deel dat me wel beviel. Om het verhaal kijk je natuurlijk niet na American Pie, dat is duidelijk want dat zit er hier gelukkig ook heel weinig in. De grappen waren deze keer eg leuk en ik heb heel erg vaak krom gelegen van het lachen. Het verhaal was natuurlijk niet erg goed alleen daardoor blijft er veel ruimte over voor goede grappen. Tegen het einde aan zakt het hierdoor ook wat in. Ze moeten het verhaal nog even snel afmaken. Dat is ook vaak mijn probleem met American Pie.

De grappen in dit deel waren ver boven het gemiddelde. Leuk uitgevoerd. Vooral die kop van die dikke was echt niet om aan te zien. Ik geloof dat ik dat stukje wel drie keer opnieuw heb gezien.

De keuze van de muziek was erg goed in deze film. Vooral tegen het einde toe gaf de muziek een leuke toegevoegde waarde aan het geheel.

Acteerwerk is natuurlijk zoals verwacht niet zo goed. Toch werden veel rollen erg leuk gespeeld, op een slechte manier. Zoals bijvoorbeeld die dikzak.

Had niet verwacht dat deze me zo goed zou bevallen.

avatar van patrick17
De minste van alle delen. Gewoon weg omdat je geen feeling hebt met de nieuwe cast.
Stifler was indd een mindere persoon dan de andere Stiflers.
Nee de grappen zijn nog wel te doen maar over het geheel de slechtste te noemen uit de reeks.

avatar van Metalfist
Het slechtste deel uit de taart

Ik dacht eigenlijk altijd dat ik maar een klein deel van de American Pie reeks gezien had maar toen ik een dikke week geleden aan de queeste begon om alle delen te kijken, kwam ik tot de conclusie dat ik alleen maar het deel uit 2009 nog niet had gezien. Qua plot leek dit me eigenlijk de interessantste uit de reeks (althans toch van de vervolgen met nieuwe acteurs) maar gisteren bleek dat dit 7e deel de doodsteek voor de reeks was.

Want eerlijk gezegd, ik vond de vervolgen op zich nog wel vrij vermakelijk. Het niveau van het eerste deel werd natuurlijk nooit gehaald maar er zat altijd wel een voldoende in. Dat is bij The Book of Love dus overduidelijk niet het geval. Waarom? Omdat dit gewoon een film is geworden met vreselijke personages. Laat ik beginnen met de zoveelste Stifler die hierin komt opdraven. Ik heb de andere Stiflers altijd wel leuk gevonden (al kan niemand tippen aan Sean William Scott) maar dit was gewoon verschrikkelijk onleuk. Het droevigste is dan ook de rape scène met een eland die er a) belachelijk slecht uitziet en b) compleet niet grappig is. Maar dat dit een moeilijke zit ging worden qua humor werd al vanaf de degoutante openingsscène duidelijk. Mijn god, waar heb ik weer naar zitten zien.. Gelukkig komt deze Stifler op zich niet erg veel in de film voor maar ook de andere personages zijn te slecht voor woorden. Die dikzak is nog te erg voor woorden met zijn fantasieën. Het wordt dan ook nog compleet belachelijk dat hij op zo'n stomme manier nog de chick weet te scoren. Maar bon, ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is geworden dat het qua personages en humor erbarmelijk slecht gesteld is met dit 7e deel. Erg vreemd trouwens ook dat een film die zich zogenaamd profileert als een zoektocht naar bepaalde personen om de Bijbel terug opnieuw in zijn volle glorie te restaureren maar dat dit alleen maar de laatste 10 minuten echt aan bod komt...

Daarmee is het ook wel erg jammer dat ze de rol van Jim zijn vader zo weten te verkloten. Eugene Levy is een acteur die mij alleen maar bekend is van de American Pie reeks en The Man maar juist in die eerste reeks films was hij af en toe erg de moeite waard vanwege de awkward gesprekken. Dit soort rollen passen compleet niet bij zijn personage en Levy weet ze ook totaal niet te benutten, al ligt dat toch sowieso aan het brakke script. De film probeert ook, redelijk wanhopig moet ik zeggen, om eenzelfde sfeer van personages op te bouwen qua vriendengroep maar echt werkelijk iedereen lijkt een enorm slechte afrip te zijn van de personages uit de eerste drie delen. Brandon Hardesty is enorm vervelend als Lube, wat Bug Hall als Rob er in zat te doen is mij nog altijd een raadsel en ook Kevin M. Horton is compleet verwaarloosbaar als Nathan. Het enige waar de reeks nog enigszins de moeite waard is, is voor al het schone vrouwvolk dat in de film rondloopt maar eens je wat minder afgeleid bent door het vele flashen van de boobs, dan valt het nogal snel op dat werkelijk niemand kan acteren. De enige leuke was nog die chick met dat accent maar ik ben sowieso wel een sucker voor dit soort accenten.

Normaal gezien ben ik wel een sucker voor verwijzingen naar andere delen maar zelfs dat weten ze hier te verkloten want het lijkt me wel erg sterk dat alle Stiflers en Cooze de bijbel nodig zullen gehad hebben.. Soit, het mag wel duidelijk zijn dat ik hier nu niet al te hard over te spreken ben. Het plot is ronduit slecht, de personages zijn puur karton en worden gespeeld door een stel bloempotten zonder enige vorm van charisma. Maar het zijn wel mooie bloempotten.

avatar van Sergio Leone
Slap.

Het verhaaltje is ook hier weer gerecycleerd: een stel snullen wil seks met een stel knappe grietjes. Dergelijke herkauwde niemendalletjes bevatten het gebruikelijke: een hoop voze dingen, blote tieten (van plastic dan nog wel) en een dosis voorspelbaarheid om U tegen te zeggen, de CG eland laat ik dan even buiten beschouwing.

Voeg daar nog een hoop non-acteurs bij en het kalf is verdronken nog voor het water ziet. Eugene Levy is de enige die er nog iets van had kunnen maken, maar de beste man krijgt amper gelegenheid.

Slecht, slecht, slecht.

Dwaas en inspiratieloos. Heimwee naar de eerste American Pie.

Bijzonder zwak in vergelijking met American Pie en American Pie 2, maar sterk in vergelijking met de misbaksels die ervoor kwamen (Band Camp? Beta House?). Enkele 'bekende' gezichten passeren de revue, maar die kunnen de film ook niet van enkele zwakke momenten redden. En het gedoe met Stifler is nu ook wel stilaan uitgewerkt.

Ik hink dus een beetje op 2 gedachten, vandaar een middelmatige 2,5*

Tegenvallende film over een paar pubers die er alles aan doen om hun maagdelijkheid te verliezen. De zoveelste American Pie film waarbij enige vorm van originaliteit inmiddels ver te zoeken is. Een aantal grappen zijn eerder smakeloos dan echt grappig. De cast probeert er nog wel het beste van te maken, maar echt acteerwerk kun je het niet noemen.

avatar van mjk87
De laatste spin-off en ook veruit de minste. Drie volstrekt oninteressante hoofdpersonen, verhaal biedt echt niets nieuws, weinig chemie met de meisjes (die ook een zekere persoonlijkheid missen) en een uiterst vervelende Stifler. Matig geacteerd, visueel niets bijzonders, en Levy kan het ook niet redden. Heel af en toe wat aardige muziek en tegen het einde wordt het nog enigszins wat, tot die cgi-Eland die er niet uitziet. Dan houdt het op. 1,0*.

avatar van Shadowed
De minste taart.

De reeks is nooit heel hoogstaand geweest maar Beta House landde plots op een voldoende dus nog enige fun had ik nog wel gehoopt met The Book of Love. 1 van de twee taarten met 16+ dus dat betekend meestal dat de grappen iets brutaler zijn, wat in Beta House nog wel ten goede kwam. Maar hier slaat het de plank mis.

The Book of Love begint wel op z'n typische American Pie manier. Niet de appeltaart, maar een broodje. Het zorgt nog wel voor een opmerkelijke opening en dat zet een beetje de toon. Maar wat we vervolgens krijgen zijn voornamelijk grappen die elkaar in rap tempo opvolgen maar nooit grappig zijn.

Het helpt er dan ook niet bij dat de grappen een stuk minder uit de hoek komen. Het gehele uur lijkt bijna een aaneenschakeling te zijn van random stukjes film aan elkaar geplakt met zwakke lijm. Het slaat volkomen nergens op. Dat is wel bekend bij de reeks, maar daar zat er uiteindelijk nog wel een bepaalde lijn in. Die blijft hier uit.

Acteerwerk is ook een stuk slechter in het algemeen. Jordan is in ieder geval een treurige Stifler. Normaal heeft elke Stifler een bepaalde uitstraling maar bij hem werkt het nooit. Hij ziet er sowieso meer uit als loser dan als seksueel gefrustreerde boosdoener.

Acteerwerk ligt voor de rest ook niet heel hoog. Levy blijft te goed voor de American Pie reeks, al is hij hier vooral een cameo. De drie musketiers in de hoofdrol doen het nog wel aardig, en als er in de finale langzaam een draad begint te ontstaan in het verhaal begint de film wel op z'n pootjes te komen.

Maar het eerste uur is vooral een chaos waarvan ik zelfs een regelmatige amateuristische indruk kreeg van de film. Van een regisseur die niet zo goed wist wat hij met het script aanmoest en hem wellicht te letterlijk heeft opgevolgd. De minste Pie van allemaal in ieder geval.