American Pie (1999)

geregisseerd door Paul Weitz en Chris Weitz
met Jason Biggs, Alyson Hannigan en Shannon Elizabeth

Vier vrienden besluiten na een feestje een pact te sluiten: ze zullen er alle vier alles aan doen om nog voor ze gaan studeren hun maagdelijkheid te verliezen. Het eindbal is natuurlijk de laatste kans voor de jongens. Terwijl het feest steeds dichterbij komt doen de jongens er alles aan om te scoren.

avatar van Shadowed
Mwa.

Ik vind tienerkomedies altijd wel lekker droog, maar dit is me toch niet helemaal goed bevallen. Superbad en The Girl Next Door vond ik beter. Maar uiteindelijk is het ook weer niet heel slecht, want soms was hij nog wel lollig.

Niemand van de cast behalve Biggs bij vlagen doet het echt goed. Iedereen speelde zeer matig, vooral Reid die echt nergens grappig was. Haar karakter paste ook niet echt in een komedie zoals deze. Misschien kan het daarom ook daaraan liggen.

Voor de rest kijkt het wel lekker weg, maar geen topper

avatar van Kondoro0614
‘American Pie’ gaat denk ik niet echt samen met het woord ‘familieweekend’, ik heb hem wel even lekker gekeken tussen de uitjes door. En ik heb me soms scheel gelachen om de foute grappen die ‘American Pie’ te bieden heeft, ondanks dat het natuurlijk een ontzettend grote puberale komedie film is waar seks op de eerste plek komt te staan, vond ik niks echt irritant in de film.

De cast is wel leuk, met vooral een toch met vlagen hilarische Jason Biggs, die hier toch echt wel de grootste rol wegkaapt als ‘Jim Levenstein’. Chris Klein deed het ook best leuk als de gevoelige Chris 'Oz' Ostreicher die ook ook wel prima vond acteren, en ook geen moment geërgerd aan de beste man. Voor de rest kent de film ook nog wel een leuke cast, beetje veel om zo langs te gaan, en één persoon die ik persoonlijk best irritant vind: Seann William Scott, ik kan nooit echt wennen aan het acteerwerk van deze beste man, jammer genoeg.

“I would like to make an announcement. There is a gorgeous woman masturbating on my bed.”

Het verhaal stelt niks voor, en daar hoef je de film dan ook niet specifiek voor aan te zetten. We volgen vier vrienden die graag hun maagdelijkheid kwijt willen raken en zijn hopeloos opzoek om voor de overstap naar de volgende school dit in gang te kunnen zetten. Het gaat allemaal alleen niet zo vlekkeloos en ze komen steeds in benauwde situaties terecht waar ze zichzelf weer uit moeten halen, waaronder de ‘cam’ show van Jim, waar ik toch wel vaak om moest lachen.

“Dude that chick's a MILF!”
“What to hell is that?”
“M-I-L-F Mom I'd Like to Fuck!”
“Yeah dude! Yeah!”

Het concept was geinig maar is eigenlijk niet héél bijzonder aangezien dit een constant herhalend concept is wat blijkbaar goed in de smaak kan vallen bij het publiek. ‘American Pie’ is dan wel een klasse apart vind ik zelf, ik heb me heerlijk vermaakt met deze film en dat is prima zo. Ik heb me weer uitstekend vermaakt, en soms in een deuk gelegen om de domme dingen die de jongens uithalen.

avatar van Vidi well
Deze film kwam uit toen ik zelf middenin de puberteit zat. Samen met mijn vrienden op een zaterdagavond huurden we de film bij de videotheek, en met een kratje bier erbij werden we getrakteerd op een bijzonder grappig verhaal over dezelfde soort onervaren en onhandige types als we zelf waren. Herkenbaarheid alom dus, en dat is meteen de kracht van deze romantische film, die zich vermomd als puberhumor.

Want naast de poep- en plashumor die deze film kenmerkt, is het vooral een film over onzekere jongeren die graag gezien willen worden door het andere geslacht. Ze willen gewoon erbij horen. De angst voor afwijzing en de publieke schaamte die daarbij hoort op een highschool is alom aanwezig in de film, en niets anders dan de realiteit voor veel jongeren. Hoewel alle schade en schande hier natuurlijk flink uitvergroot wordt.
Tegelijkertijd komen er vragen voorbij die elke puber zichzelf wel eens gesteld heeft: moet je gaan voor snelle seks of voor de echte liefde? Zal ik ooit iemand vinden, of blijf ik altijd alleen? Hoe doe je het uberhaupt, praten met een leuk meisje? Om van seks nog maar te zwijgen...
De onhandigheid omtrent deze onderwerpen van deze jongeren levert wisselend resultaat op: van schattig en aandoenlijk, tot bijzonder pervers en gestoord gedrag. En vooral dat laatste levert dan weer erg komische situaties op, die een fijn tegenwicht bieden aan het romantische deel van het verhaal.

Zelf hou ik op zijn tijd wel van dit soort films: de luchtige thematiek (met terugwerkende kracht denk je: waar maakten we ons allemaal druk om?) het zonnige zorgeloze sfeerje van de Amerikaanse suburbs, de aanstekelijke punkrock... het doet je stiekem terug verlangen naar de zogenaamd zorgeloze tijd in je tienerjaren van saaie lesuren, onderbroekenlol met vrienden en onbeantwoorde liefdes.

avatar van Grindhouse62
Mijn voorkeur gaat dan het eerst uit naar de Hot Bubblegum (Lemon Popcicle) en Porky films. Maar met het eerste deel uit American Pie (gisteravond voor het eerst gezien) filmserie is het ook geregeld lachen en voor voor mij dan ook een geslaagde (sex)komedie. Natasha Lyonne die de rol van Jessica vertolkt ging vier jaar later de rol vertolken van Nicky Nichols in de uitermate populaire, maar helaas afgelopen tv serie Orange is the new black. American Pie krijgt van mij 3.0

grappig, leuke film

avatar van Duke Nukem
Erg leuke film over een groep oversekste tieners die hun maagdelijkheid willen verliezen. Bijna alle personages in deze film zijn grappig, vooral Eugene Levy als Jim's vader en Seann William Scott als Stifler. En Shannon Elizabeth als Nadia is natuurlijk sexy as hell! American Pie is niet enkel flauwe onderbroekenlol, maar bevat ook voldoende sentimentaliteit en aandacht voor de onhandigheid en onzekerheid van tieners die hun plaatsje trachten te vinden tussen leeftijdsgenoten en in hun verkennende omgang met leden van het andere geslacht.

"Ooh Finchie... Finchie!"
"Woow, Stifler's mom!!"