American Pie (1999)

geregisseerd door Paul Weitz en Chris Weitz
met Jason Biggs, Alyson Hannigan en Shannon Elizabeth

Vier vrienden besluiten na een feestje een pact te sluiten: ze zullen er alle vier alles aan doen om nog voor ze gaan studeren hun maagdelijkheid te verliezen. Het eindbal is natuurlijk de laatste kans voor de jongens. Terwijl het feest steeds dichterbij komt doen de jongens er alles aan om te scoren.

avatar van Minotaures
''Suck me, beautiful.''

Blijft een klassieker.

GuyB
Recht vanuit het hart Amerikaanse humor.

De humor is niet zoals in een Big Lebowski, of Fight Club, er is namelijk geen onderlaag/diepgang of maatschappijkritiek. Toch sta ik niet de eerste in de rij om op hem te bashen.

De grappen doen het telkens weer, en de film kan je avond goed maken.

Niets mis mee.

avatar van jansma
movie acteurs schreef:
Wat hier zo grappig en hilarisch aan is weet ik nog steeds niet. Dan heb ik liever de Porky humor. 1,0 voor de moeite.
weer zo'n onnozel iemand die van horror en bloed houd maar toch een komedie gaat kijken om het dat vervolgens af te zeiken

avatar van movie acteurs
Ik heb veel betere komedie's gezien, die wel op mijn lachspieren werken en die je tenminste een komedie kan noemen. Onnozele.

Ik moet mijn 5 toch maar naar een 4.5 brengen, het is nu toch wat minder geworden dat het ooit was, deze film paar jaar geleden met vrienden kijken, dat was spannend. (als ook iemand ook maar weet waarop ik doel...)

Nu is het toch minder, maar het is nog steeds een hele goede komedie.

Nu ik het objectiever kijk is het echt een 4.5 waard.

4.5'

JHM
Deze film blijft toch een meesterwerk, ik kan me nog herinneren dat ik het eerste deel zag. Ik heb zoveel gehuild van het lachen. Als men zegt american pie zeg ik JIM! En dan wel met sok om penis of penis in appeltaart. Smaakloze humor, maar deze film was wel origineel. Ik geef hem in zijn genre 5 sterren voor de originaliteit.

avatar van Beffrey28
Oh wat een mooie herinneringen aan deze film. Meesterlijke komedie met de appeltaart als hoogtepunt...

avatar van lagaiske
Blijft na al die jaren nog steeds een van de beste komedies allertijden.

NightSpirit
Wat blijft dit toch een prachtige film. Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande reactie. Ook ik geef hem 4,5*. Nog steeds zie je films die graag het gehalte van deze willen overtreffen. Het is er nog geen 1 gelukt in mijn ogen!

avatar van soom
'Nothing is perfect.'

Niet helemaal waar.

Deze film is namelijk echt best geweldig. Ik verwachtte een hoop Amerikaans, pijnlijk onleuk, niet grappig gedoe, maar het viel echt niet tegen. Het was best diep, voor een Amerikaans gemaakte film. Jason Biggs is wel leuk, Seann William Scott is fijn, maar vond vooral Chris Klein een echte verrassing, had nooit gedacht dat ik iets meer in hem (zou gaan zien) kon zien, dan alleen maar ex van Katie.. (Al heb ik hem, volgens mij weleens gezien, maar kan nu even niet meer op de titel van die film komen? Of wel? Hm... Nee dus.)

American Pie is echt hartstikke leuk. Toffe scenes, mooi uitgewerkt, van alle acteurs écht onder de indruk, dat gebeurd me echt niet vaak: Meestal vind ik slechts 2 van bijvoorbeeld 4 acteurs, die in een film meespelen, boeiend. Maar hier toch echt íedereen, dat is dus wel een hoog cijfer waard. Echt geniaal, jammer alleen dat er zo veel sequels en vervolgen moesten komen.

Say my name, bitch.

Fijne dialogen, geweldig acteerwerk.. Zeker, briljant, geniaal. En dus 5*, inplaats van de 4,5* die ik dacht te kunnen geven. Echt, zulke komedie films mogen ze van mij vaker maken. Prachtig.

TMP
American Pie is natuurlijk een klassiekertje. Standaardkomedie die ik ondertussen meerdere keren gezien heb. Niet omdat hij zo goed is, maar hij blijft toch redelijk vermakelijk. Simpele humor, maar wel het aanzien waard.

juhnzun
Geinige vertoning duidelijk 1 van de betere komedie in dit gerne
de heerlijke Meisjes doen de film uiteraard veel goed

de puberachtige ( humor ) bleef gelukkig nog net binnen mijn verdraagzaamheids grenzen
heb vernomen dat der een stuk of 10 vervolgen gemaakt zijn ?
ben gelukkig genoeg door de wol geverft om niet eens aan deel 2 te beginnen

avatar van Virix
Ik heb de DVD-box met alle 7 delen maar gekocht. Ik blijf het na al die jaren toch echt een geweldige film vinden! Ik heb me weer kapot gelachen terwijl je de grappen toch al kent. Vandaar ook dat het van 4,5 naar 5 gaat bij mij.

Ik krijg vaak kritiek op het feit dat American Pie, één van mijn favoriete films is.
Waar deze kritiek vandaan komt, dat weet ik niet, want alles maar dan ook alles klopt in deze film. De sfeer, de personages en de situaties.
Misschien ben ik 1 van de weinigen die deze sfeer gewoon ontzettend mag, ik snap dat niet, maar het zij zo.
Om maar te beginnen over de personages. Elke personage heeft zijn eigen karakter, en elk personage vind ik interessant. Jim de verlegen scholier, Finch degene met de stonedlook, die gewoon apart is. Ik heb zelf ook zo'n vriend die qua uiterlijk en qua karakter op hem lijkt. Dan heb je natuurlijk nog Stifler de vrouwenverslinder, Ozzy de knappe maar falende versierder en Kevin de normale jongen met een preutse vriendin.
Allemaal totaal andere personen. Kevin vond ik wel een beetje aan de saaie kant. Ook zijn acteerwerk vond ik zeer matig tot slecht, maar gelukkig had hij niet zo'n ontzettend invloed.
Het verhaal.. ja, wat valt daar nou over te zeggen.. door dit verhaal komen zij in allerlei grappige situaties terecht, en bovendien is dit wel een verhaal waar iedere puber/jong volwassene zich in kan vinden en identificeren.
Dan heb je natuurlijk nog de muziek. Wellicht wel het allerbeste van de film, die zorgt voor de ultieme sfeer.
Door American Pie heb ik muziek gehoord dat mijn oren erg fijn vinden, namelijk punkrock.
De muziek in deze film is voornamelijk high school, garage en populaire punk rock, dat erg goed past bij de karakters en de situaties. Excellente keus van de regisseurs.
In mijn recentie heb ik het eigenlijk nog helemaal niet gehad over hoe grappig deze film eigenlijk is.
Ik moet daar ook niet teveel van zeggen, want dit ontneemt de humor natuurlijk.

De enige film waar ik meer om gelachen heb dan deze is Harold & Kumar Go To White Castle.

avatar van schram101
Had hier nog nooit op gestemd, uiteraard wel meerdere keren gezien. Film is natuurlijk de godfather van de highschoolfilms. Leuke personages en vooral, veel, veel bloot..

avatar van robin193
Deze mag voor mij ook in de porno-schappen Blijft leuk!

avatar van de_keyser
Superkomische high-school film zag 6 delen voor een tientje dat maar gedaan!

avatar van moviemafketel
de_keyser schreef:
Superkomische high-school film zag 6 delen voor een tientje dat maar gedaan!

Waar zag je 6 delen voor een tientje liggen?

goelian schreef:
Ik moet daar ook niet teveel van zeggen, want dit ontneemt de humor natuurlijk.

Ben het helemaal met je eens hoor!

avatar van Travolta_Jackson
Even off topic: Schijnt dat er een American Pie 4 komt in 2012, met de orignele cast. Staat niets hiervan op MM, ik zelf las het op Wikipedia, weet iemand meer?

avatar van schram101
Hier staat een stukje op filmtotaal van vorig jaar.

Seann William Scott in gesprek voor American Pie reboot - FilmTotaal filmnieuws

Geen idee hoe dit is afgelopen. Een reboot zou erg leuk zijn natuurlijk, zeker met de oude cast!

Dick2008
Ik had eerst deel 2 gezien en nu dus deel 1. Deze film haalt het lang niet bij deel 2, die film kent in verhouding ook weinig grappen maar die zijn wel beter en grappiger van opzet.
De film begint goed met een leuk intro maar verder is het nogal een slappe film. De echte grappen zijn spaarzaam en in de meeste gevallen helemaal niet zo leuk. Zo kan ik wel lachen om sex, poep en piesgrappen in films, alleen de manier waarop is toch iedere keer anders. Zo vind ik wc-grap wel het dieptepunt. Niet zo zeer de uitvoering maar wel het idee, die ik nogal laag bij grond vind, heel vernederd.
De vader speelt in deze film ook veel minder goed dan in deel 2. Ik heb nu twee delen gezien en ik vind het wel weer genoeg. 2.0.

avatar van Knisper
Niet serieus bedoeld bericht + reacties verwijderd.

avatar van FrisoBoei
Echt goed is ie niet, maar dit is toch wel de "godfather" van alle "American College/High School" films . En hij is gewoon lachen

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na 4 jaar weer eens opnieuw bekeken en American Pie blijft zeker erg vermakelijk.
Al vind ik wel dat deze film best overgewaardeerd is, misschien dat hij toen de tijd origineel was maar door alle volgelingen is het eigenlijk een dood normaal filmpje geworden waar je je wel goed mee kan vermaken.

Stem blijft staan op 3, binnenkort de andere delen weer eens een kansje gunnen

avatar van Minotaures
''And one time, at bandcamp...''

Wat een heerlijk en verfrissende komedie.

Voor mij blijft dit bestempeld als ultieme 'sex-issue' film. Er ontstaan hier genoeg belachelijk, leuke situatie's en gebeurtenissen.

Het verhaal gaat over een groep jongens die koste wat het kost voor hun eindexamen/gala hun eerste keer moet halen. Terwijl ze van alles en nog wat doen, hulp inschakelen (o.a. een sexboek), voorbereiden en een date zoeken gaat er van alles mis. Zo onstaat er problemen en dat meestal aan je vrienden te danken (de enige echte Stifmeister).

Er komen genoeg leuke personages in voor, waar de acteurs/actrice's in zulk films of series vaak schitteren. Qua personages blijft Jim diegene die de meeste problemen en vaker voor schut staat dan iedereen (het strippen voor een bloedmooie meisje, niet het lef hebben om het met haar te doen en dat allemaal nog eens online). Ook de MILF-hunter Finch kan er wat van, met z'n 'toiletincident'. Stifler blijft hoe-dan-ook een klootzak die zoveel mogelijk moet verpesten. Maar die kan geweldige feestjes geven. En dan - zo ongeveer het enigste volwassene/ouder personage (van alle vergelijkbare films) die erg leuk uitgewerkt is - Jim's vader (Levy), met z'n geweldige hulp, tips en porno-aankoopjes om z'n zoon voor te bereiden... ''Shaved''

Locatie's zijn goed op beeld; huizen, feestjes, toiletten, bedden... en de school. De relatie's tussen vrienden en vriendinnen zijn goed en duidelijk uitgewerkt en - erg belangrijk - de tempo. Dat zit er goed in, begint aardig goed, eindigt voorspelbaar natuurlijk maar uitstekend.

Dit is gewoon een soort van 'feel good' komedie die je in je jeugdige jaren een keertje moet zien.

avatar van Maurice-FR
Pas alle zeven films weer is gekeken, blijven stuk voor stuk fantastisch. Sommige delen waren natuurlijk wel iets minder, maar op een gegeven moment houdt het ook op. Deel 1 blijft natuurlijk de mooiste klassieker die er is, ben heel erg benieuwd naar het vervolg op het derde deel (Las dat deze begin 2012 uit zou komen)

avatar van maxroelofs
deze film is natuurlijk een van de bekendste komedies, gisteravond dus maar eens gekeken.
Ik wil beginnen met het acteerwerk, hier had ik eigenlijk niks op aan te merken. Was op een paar uitzonderingen na gewoon helemaal in orde.

Het verhaal zelf was gewoon simpel, niet dat dit slecht is, het is immers bedoelt voor scholieren. Toch zaten er wel erg veel geniale stukjes in. Dan heb ik het over bijvoorbeeld de webcam scène of over de taart scène. Die tweede zal ik nog wel een tijdje aan moeten denken als ik weer eens een appeltaart eet. Toch zat er één groot nadeel in de film, dit kom ik vaker bij komedies tegen. Tussen de ontzettend grappige momenten zit echt veel te veel tijd. Als ik een komedie kijk die zo goed staat aangeschreven dan verwacht ik toch wel dat hij minstens het -doorlopend lach niveau- haalt. Dit vond ik in de film sex drive veel beter alleen ik had toch wel verwacht dat american pie het zou overtreffen. Op een aantal grappige momenten na stelde het verder niet zo heel veel voor. Deze film is meer bij vlagen echt grappig en dat vind ik het grootste nadeel.

had er dus meer van verwacht, komedies vallen mij vaak tegen alleen toch nog een nipte voldoende door de paar geniale stukjes.

avatar van Dee Al
Matige komedie. Ik vind niet dat deze zijn faam verdiend. Ik heb toch echt wel beter komedies over dit onderwerp gezien. Natuurlijk zitten er wel enkele hilarische scènes in, maar daarnaast zitten er niet veel grappige momenten in. Dat is mijn probleem met deze komedie: hij is bij vlagen grappig, maar dat maakt het voor mij dus geen goede film.

avatar van Al DeNiro
Dit is was samen met Road Trip dé komedie van mijn tienerjaren.

Wat mij betreft zijn beide films nooit meer evenaard