American Pie (1999)

geregisseerd door Paul Weitz en Chris Weitz
met Jason Biggs, Alyson Hannigan en Shannon Elizabeth

Vier vrienden besluiten na een feestje een pact te sluiten: ze zullen er alle vier alles aan doen om nog voor ze gaan studeren hun maagdelijkheid te verliezen. Het eindbal is natuurlijk de laatste kans voor de jongens. Terwijl het feest steeds dichterbij komt doen de jongens er alles aan om te scoren.

avatar van Ste*
Als puber uiteraard vaker gezien, en het was echt veul slechter dan ik me herinnerde. Vind het zelfs best apart dat deze film zo populair is (ook hier op MovieMeter) en zelfs een hele reeks gekregen heeft, want verdienen doet hij het niet. Het grootste euvel is dat vrijwel alle personages verschrikkelijk zijn. Hoewel Biggs nog wel een aardig goed acteur is - geloof het of niet.

De scenes tussen Heather en Oz behoren tot de saaiste en tenenkrommendste uit de filmgeschiedenis. Echt een vreselijk plotje.

Om nog maar niet te spreken van die verschrikkelijke Kevin en Tara Reid, waarvan het een raadsel is waarom ze op haar 41e nog gecast is voor deze film.
Nee, het is een zooitje losers bij elkaar, en niet op een leuke manier.
Het script is zwak, cliché, de leuke grapjes zijn op een hand te tellen. Ze komen bijna allemaal van de momenten met Jim en zijn vader.

Vantevoren dacht ik deze film 3* te gaan geven, maar het wordt niet hoger dan een schamele 2*

avatar van Marteineke
"Suck me beautiful"

Een van de meest magistrale quotes die in een film gebruikt is, gezien het feit dat hij met zoveel overtuiging en puberale onschuld wordt gezegd.

En dan de heerlijke gemeende reactie vol schaamte als de studente in lachen uitbarst:

"You don't have to laugh"

Meest fantastische platte komedie ever

avatar van Peterke!
Echt een hilarische film! Ik heb me werkelijk rotgelachen! Ik snap haast niet hoe je alles bij elkaar verzonnen krijgt. Dit is gewoon een geweldige film en ik ben ook blij dat er in totaal 8 zijn uitgekomen!

Prettig en charmant deze tienerkomedie. Houdt nog steeds stand in populariteit en beslist beter dan al wat er op volgde.

avatar van mjk87
Laatste weer voor groot deel gezien, en toch minder hard moeten lachen. Vooral de poep- en plashumor begin ik steeds minder en minder te waarderen. Ik vraag me ook oprecht af wat ik van de film had gevonden had ik deze toen voor het eerste gezien. Het zal vooral op jeugdsentiment zitten. Verder blijft dat de meeste personages sympathiek zijn, een enkele goede grap er wel degelijk nog in zit en vooral Jim's Dad legendarisch blijft. Verlaagd naar 3,5*.

avatar van moviemafketel
Misschien niet helemaal eerlijk om een film te verlagen als je hem inmiddels misschien al wel 10 keer hebt gezien? (ik wel tenminste). Ik vind de kracht van deze film dat de cast perfect bij elkaar past. Het zijn echte vrienden lijkt het en dat is knap om het zo over te laten komen. 4 verschillende karakters, maar vullen elkaar wel goed aan. Gooi daar de legendarische Stiffler bij en je blijft een klassieker houden. Zo'n beetje de hele cast heeft deze films kunnen gebruiken om zich in de kijker te spelen en dat is zeker gelukt, want afgezien van Thomas Ian Nicholas hebben we alle andere acteurs en actrices nog vele malen mogen aanschouwen op het witte doek.
Ik heb hem laatst ook weer helemaal gezien en moest om sommige situaties nog steeds lachen. Jim's Dad is samen met Stiffler echt de komische noot en de dames mogen er ook stuk voor stuk zijn. Ik verhoog juist met een halfje

avatar van Naomi Watts
Waarom mag herzieningswaarde geen beoordelingscriterium zijn? Hoeft ook niet perse echt te maken hebben met het aantal herzieningen maar de leeftijd waarop je het ziet. Op een gegeven moment kan je dit ontgroeien. Hoop ik tenminste .

moviemafketel schreef:

Geen 10 keer, wel dik acht jaar terug voor het laatst. En dan kan er veel veranderen. Buiten dat kan een film sowieso met de kijkbeurt beter of slechter worden, dus zou je daar best een film op mogen waarderen. Alle Disney Classics heb ik ook herzien, en ook daar was mijn idee van toen heel anders dan de realiteit van nu. (vaak positiever nog trouwens).

Overigens ben ik het wel met je eens inhoudelijk, en we komen nog op hetzelfde cijfer uit ook zo Alleen Stifler kan ik echt niet harden.

avatar van moviemafketel
Ja, ik snap het ergens ook wel. Ik vergis me ook wel eens als ik een film jaren later nog eens zie, maar bij een Comedy vind ik het wat lulliger. Een grap is de 1e keer altijd het leukst. Ik geef na de 1e kijkbeurt dan een cijfer met dit in mijn achterhoofd. Nu zag ik hem laatst weer en kreeg ik nostalgische gevoelens naar de 1e kijkbeurt en hoe geweldig ik hem toen eigenlijk vond. Mijn 3 sterren waren toen echt te laag. Wanneer ik ga kijken hoe vaak ik de laatste keer heb moeten lachen zou ik hem met een ster moeten verlagen, omdat het verrassingseffect er wel af is natuurlijk, maar ik hanteer andere toetsingsregels

moviemafketel schreef:

Een comedy als Airplane! blijf ik grappig vinden. De grappen in deze American Pie zijn wat puberaler, en zoals Naomi al hoopt, ben ik die wel wat ontgroeid. De droge vader van Jim blijft dus wel grappig, nog steeds.

En overigens kan dat met alles zijn, dat herziening een mindere impact geeft. Requiem for a Dream vond ik ook minder na herziening, of Mad World in Donnie Darko bracht ook niet hetzelfde gevoel teweeg. Beide films toen ook afgewaardeerd.

avatar van moviemafketel
Ik vrees dat ik bijna alle films die ik heb gezien zou verlagen mocht ik ze weer gaan herzien.
Daarom doe ik dit bij sommige films als een Requiem for a Dream bijvoorbeeld ook liever niet.
Ik houd het graag bij die ene heftige herinnering. De impact zal nu al stukken minder zijn. Ik onthoud hem graag zoals ik het toen ervoer.

avatar van tattoobob
De leukste uit de reeks...ja destijds was dit wel een film die een soort nieuw genre bracht....en vele deden hem ma maar niet met hetzelfde resultaat.
Geweldige klassieker dit.

avatar van SlickRick
Prachtige film. absoluut de beste uit de reeks als je er zo op terugkijkt.

avatar van Phantasm
Leuke tiener komedie die lekker wegkijkt.

avatar van JeroenFR08
Lachen met vrieden gekeken, dan ist wel leuk.

avatar van rcuppen79
Eén van de leukste tienerkomedies die ik ooit heb gezien. De film bevat een aantal zeer geslaagde grappen en ik vond hem wel iets in de stijl van Porky's liggen (hoewel die film wel iets gedurfder was). Ook de acteurs vond ik erg geslaagd.

avatar van Black Math
Een film die op de Lijst staat. DIt is een lijst samengesteld door mijn collega's en mij van films die niet noodzakelijk goed zijn maar wel een impact hebben op de hedendaagse cultuur. In dit geval staat American Pie dus op de Lijst vanwege het populariseren van de term "MILF".

Ik moet zeggen dat het nogal aanvoelt alsof ik onder een rots vandaag gekropen ben, want ik had deze film dus nog nooit gezien, ook omdat ik het idee had dat dit niet echt mijn type film is. Mede om de hiaten uit de Lijst op te vullen toch besloten hem eens te kijken.

Zoals verwacht erg puberaal en een overdaad aan platte humor. Sommige grappen kon ik zowaar nog wel om lachen, maar er wordt ook nogal gemikt op humor afkomstig uit plaatsvervangende schaamte, en dat is zo'n beetje mijn minst favoriete soort humor. Met name het personage van Biggs is de spil in dit soort grappen. Ik moet zeggen dat ik bij hem qua uiterlijk ook wel een beetje aan Ross uit Friends moet denken, nog zo'n personage die het moet hebben van dit soort humor en die ik daarom niet kan uitstaan. Toch werkt het hier wat beter (maar nog steeds niet goed!!), misschien omdat de setting dusdanig puberaal is dat het nauwelijks serieus te nemen valt.

Visueel verwacht je hier niet veel van, maar sommige scènes, met name aan het begin in Stifflers huis zijn erg matig belicht. Dat begin viel sowieso tegen, want de wijze waarop de personages geïntroduceerd worden voelt erg stroef aan. Het vrouwelijk schoon valt eigenlijk ook wel een beetje tegen, echt verleidelijk wordt het nooit.

Uiteindelijk minder erg dan ik had verwacht, toch af en toe nog wel geinig, maar goed kan ik het niet noemen. 1,5*.

avatar van kimberlyVD
Beter, veel beter dan verwacht! Of nee, 'leuker', dat is een betere beschrijving voor de film.
Enkele jaren geleden zag ik American Pie 3: the wedding, en god, wat vond ik die slecht.
Daarom dat ik het maar bleef uitstellen om dit eerste deel te bekijken.
Maar dat bleek dus helemaal niet nodig te zijn want deze is zoveel malen beter.

Eerst en vooral komen de personages hier veel beter uit de verf.
Vooral Jim is zo'n onnozel personage dat het grappig wordt. Ook Stifler, die ik verschrikkelijk vond in deel 3, vond ik hier best goed. Waarschijnlijk omdat zijn rol hier wat kleiner is en zijn irritante karakter niet té fel naar voren komt. Ook de rest van de cast is goed op dreef en zijn stuk voor stuk leuk om bezig te zien. Beetje cliché vriendengroepje natuurlijk wel... Je hebt de rustige, de macho, de sul, de hyperactieve,... Maar net dat zorgt ervoor dat het allemaal wat in evenwicht blijft.

Het verhaal op zich is natuurlijk niets bijzonder. Zoals al in de beschrijving te lezen valt, willen 4 vrienden hun maagdelijkheid verliezen voor ze gaan studeren. Heel cliché uiteraard, maar wél goed gebracht deze keer. De grappen zijn stuk voor stuk, of toch de meeste ervan, écht grappig. En dat komt ook weer door de leuke personages natuurlijk. Ook het verloop van het verhaal is gewoon heel voorspelbaar, maar dat stoort hier niet. En eigenlijk kan je dat op voorhand al weten bij een film als deze.

Dit thema is vervolgens nog ontelbare keren herhaalt in films, maar haast geen enkele komt nog maar aan de enkels van deze American Pie.
Jawel, van mij mag dit gerust de classic onder de high-school komedies genoemd worden.
Stiekem toch wel benieuwd of ik deel 3 nog altijd zo slecht zal vinden en vooral benieuwd naar de andere delen.

Twijfel tussen 3.5 en 4*, maar laten we maar eens gul zijn want ik heb me ontzettend vermaakt!

avatar van misterdhdh
Had er iets meer van verwacht. Op zich is het wel een vermakelijke film maar soms valt de film een beetje in. Wel leuk vriendengroepje, het leek dat ze al lang goede vrienden waren. Verhaal is wel leuk en dit is inderdaad een typisch tienerfilmpje. Vooral die momenten met de vader van die kerel waren hilarisch, ook de beruchte scene met de appeltaart en de webcamscene was gieren, die stukken staken er voor mij bovenuit. Voor de rest blijft het leuk, ook al vind ik dit geen toppertje. Omdat de film niet te lang duurt blijft hij wel vermakelijk tot het einde. Einde zelf is ook wel goed gevonden. Deze film was onlangs op tv, net zoals deel 2. Die moet ik nog bekijken maar zie er zeker niet tegenop, maar niet dat ik er echt op zit te wachten.

3/5

avatar van Flavio
Voor het eerst gezien dus geen referentiekader, ik had eens zin in een makkelijke film met flauwe humor, en dat doet deze film wel aardig. Verveeld heb ik me dus niet, maar hoogstaand is het ook allerminst, het is natuurlijk al zo vaak gedaan.

Wat aardige grappen daargelaten niet bijster veel moeten lachen. Wel verbaasd over de soms wat vage moraal- een duidelijke nerd die wat opschept over zn amoureuze avond wordt publiekelijk flink hard aangepakt dat het me niet zou verbazen als hij de avond na de prom van het dak springt. Iemand die zichzelf letterlijk voor lul zet op internet wordt hard uitgelachen, en dat geldt ook voor iemand die geluiden maakt op de wc (zou verfrissend zijn - no pun intended - als er eens een komedie verschijnt zonder laxeermiddel en/of WC-scene). Met zn allen wijzen en HaHa roepen, als die etter uit de Simpsons.

Maar goed, je moet dit soort films ook niet te serieus nemen, en puur beoordeeld op vermaak voor de doelgroep zit het wel OK. Had ik deze film 10 jaar geleden gezien had ik wellicht een punt hoger gegeven.

avatar van Glennekeeeee
Het is raar maar om de éen of andere manier had ik de allereerste American Pie nog nooit gezien terwijl ik alle officiële vervolgen al heb gezien en ook enkele van de Direct to DVD sequels op tv heb zien passeren. Nu, de vervolgen volgen was niet zo moeilijk want uitzonderlijk veel gebeurd er hier niet en de iconische scènes ken je zo ook wel vanbuiten.

Maar nu was het dus zover en eerlijk is eerlijk: het is naar mijn gevoel inderdaad de beste High-School tiener film die rond het thema sex werkt. Al talloze films hebben gelijkaardige zaken gedaan (ook de AP-reeks zelf) maar geen enkele bracht deze nagenoeg perfecte balans met zich mee. De film heeft inderdaad puberale humor, maar ook meer intelligentere humor. Daarnaast heeft de film een hart en maakt het het thema niet belachelijk maar is er wel in éen van de personages een zekere herkenbaarheid. Deze balans zorgt ervoor dat je zowel genoeg lachmomenten zal hebben maar eveneens ook een paar keer nadenkt. Want hoewel de meeste van deze cast het niet hebben kunnen maken in Hollywood leveren ze hier wel een meer dan degelijke prestatie af waarbij elke relatie redelijk perfect wordt neergezet. Daarnaast heeft de film een resem aan iconische scènes die op je netvlies blijven staan voor de rest van je leven en als de credits verschijnen heb je een heerlijke tienerkomedie achter de rug die meer heeft gebracht dan je zou verwachten.

American Pie is een uitstekende komedie die een perfecte balans brengt tussen soorten humor, personages, realiteit en een hart.

avatar van DVD-T
"Spank my hairy ass"

American Pie heeft de tiener komedies weer helemaal op de kaart gezet destijds. Wat volgde waren veel soortgelijke films en drie sequels op AP. Zeer leuk geschreven dit eerste deel en met scherpe dialogen en grappen. American Pie is en film die het vooral van momenten moet hebben. En gelukkig zijn die er genoeg. Niet elk personage is even interessant. Vooral Oz en Heather vallen hier een beetje buiten de boot. Verder is het vooral Jim natuurlijk die (bijna) alle aandacht naar zich toe trek. Vooral de befaamde scene is er eentje om nooit weer te vergeten. Maar ook zijn Jim's vader is een geweldig personage. Ook erg goed gespeeld door Eugene Levy. Blijft over de gehele speelduur vermaken. Zelfs nog na 16 jaar.

avatar van Mr-Mcmovie
Geweldige tiener romance comedy. En de beste American pie.

Momenten zo als, als Finch naar het wc loopt door het laxeermiddel en jim met Nadia op de web cam (met punk rock groep blink 182 dat mee kijkt op een computer) of vooral als de coach zegt tegen fuckface en stifler van you score until you score en stifler roept zo smakelijk: thats right baby! Blijf ik gewoon top scenes vinden waar ik mij nog steeds goed mee krom lach
Wat dus ook duidelijk maakt dat stifler het leukste personage is.

Ook heel heel goede muziek en een korte speelduur dat erg snel voorbij vliegt vond ik.

Blijft 1 van de betere young adult comedy.

Dikke 3,5 sterren!

avatar van IH88
“So uh, "shaved" is the expression?”

Nog steeds onweerstaanbaar leuk. Ik heb American Pie in mijn jeugd ontelbare keren gezien en ik ben opgegroeid met Jim, Chris, Kevin, Stifler, Paul etc. Natuurlijk is het nu allemaal wel wat minder dan bij de eerste kijkbeurt maar nog steeds heeft Pie zijn charme en magie niet verloren. Sommige scènes hebben nog steeds een iconische status voor mij en de grappen en personages blijven leuk.

Stifler, Jim's Dad en Jim blijven het leukst en Biggs, Scott en Levy blijven helden. Kaye Thomas vind ik bij herziening wel wat tegenvallen en Ian Nicholas en Klein waren sowieso wat saai. De chemie tussen de jongens is wel erg sterk. Wie niet tegenvallen zijn de dames. Elizabeth, Hannigan, Reid en Suvari zorgen niet voor de humor maar zijn wel erg leuk. Lyonne blijft wel grappig en had best een wat grotere rol mogen hebben. Een vriendengroep, hormonen, seks, mooie dames, “Prom”, een rare vader, een webcam (Hello Nadia!), een taart en natuurlijk Stifler’s Mom… Alle ingrediënten voor een geslaagde tienerkomedie die nog niets van zijn charme heeft verloren.

Schitterende film ... veel stereotiepen. Feelgood movie waarbij uiteindelijk alles goed komt

Enkele onvergetelijke scenes ... de taart, Jim zijn vader met de dubbelzinnige opmerkingen ... Blijft na alle keren kijken even goed.

Leuk voor de jongeren onder ons, heb er ook altijd wel om kunnen lachen ! heb er
altijd met plezier naar gekeken, maar de ene is nou eenmaal leuker dan de andere...

Naar mijn mening, is dit kwa leuk, de volgorde:

1. American Pie - 2
2. American Pie - 1
3. American Pie - The Wedding
4. American Pie - Reunion
5. American Pie - presents - The Naked Mile
6. American Pie - presents - Beta House
7. American Pie - presents - Band Camp
8. American Pie - presents - The Book Of Love

de originele cast blijft voor mij het beste ! en dus ook de leukste !

maar die van book of love.... grappig verhaaltje maar voorderest...
man man man wat triest allemaal ! vond het een beetje zielig,
ook de Stifler (scott) wat een sukkeltje !

STEVE EN DWIGHT DE BESTE ! ! !

avatar van Antonev
Ondertussen toch wel een klassiekertje in het moderne komedie genre. Het verhaal is niet bijster origineel of doordacht en de humor leunt vooral op oneliners en onderbroekenlol. Het slaat echter wel aan en de acteurs (vooral Biggs) zijn uitstekend gecast. De speeltijd is met zo'n anderhalf uur prima te noemen, dit had geen 20 minuten langer moeten zijn.

Deel 2 en 3 waren nog beter.

avatar van erik1977
Het klinkt misschien heel cliche, maar ik vind dit samen met de hot bubblegum en porky films de beste jongeren en dan ( sex) maar ff goed tussen aanhalingtekens.
Ik kan deze film(s) keer op keer zien. het ene deel is wel wat beter dan het andere deel en dan heb ik het wel over de orginele delen niet de wanstaltige gevolgen met andere acteurs want in mijn ogen heeft dat niks met deze geweldige serie films te maken.

Is het puberaal? ja
Is het soms plat? ja
Is al het acteerwerk goed? nee, maar sommigen spelen wel heel geweldig, dat ik er nog steeds naar meerdere herzieningen dubbel om lig. En dan ligt het meestal in de kleine dingetjes zoals de brommer die niet wil aanstarten, en meer van zulke kleinigheden.
En als je film keer op keer weer uit de kast pakt is volgens mij wel een teken dat de film wat heeft.
Ja..... voor mij blijft dit samen met Porky 1 en 2 en de gehele Hot Bubblegum de ideale zomerkomedie.
Het tovert een lach op mijn gezicht, ik denk terug aan de eerste keer dat ik hem zag en zelfs aan de 2e keer dat ik hem zag dat ik hem perse aan mijn broer moest laten zien.

Kortom: op komedie gebied vind ik dit wel een klassieker van mijn generatie.

avatar van Alathir
Goh, was lang geleden maar nu toch weer eens herzien en ik had het grappiger verwacht. Nu niet dat er niets te lachen viel maar bij American Pie lig ik geregeld wel strijk. Ja, ik weet niet maar ik vind het wat braafjes. Van mij mag het allemaal nog meer over de top, nog genanter en nog meer naakt zijn. Al is Nadia (Shannon Elizabeth) wel echt een godin. Dit zijn films die niemand serieus neemt dus mag het er ook wel los over gaan. Onlangs Beta House gezien en ik vond die eigenlijk grappiger. Deze film tast duidelijk nog de grens af en kleurt ietwat veilig binnen de lijnen.

avatar van Shadowed
Mwa.

Ik vind tienerkomedies altijd wel lekker droog, maar dit is me toch niet helemaal goed bevallen. Superbad en The Girl Next Door vond ik beter. Maar uiteindelijk is het ook weer niet heel slecht, want soms was hij nog wel lollig.

Niemand van de cast behalve Biggs bij vlagen doet het echt goed. Iedereen speelde zeer matig, vooral Reid die echt nergens grappig was. Haar karakter paste ook niet echt in een komedie zoals deze. Misschien kan het daarom ook daaraan liggen.

Voor de rest kijkt het wel lekker weg, maar geen topper

avatar van Kondoro0614
‘American Pie’ gaat denk ik niet echt samen met het woord ‘familieweekend’, ik heb hem wel even lekker gekeken tussen de uitjes door. En ik heb me soms scheel gelachen om de foute grappen die ‘American Pie’ te bieden heeft, ondanks dat het natuurlijk een ontzettend grote puberale komedie film is waar seks op de eerste plek komt te staan, vond ik niks echt irritant in de film.

De cast is wel leuk, met vooral een toch met vlagen hilarische Jason Biggs, die hier toch echt wel de grootste rol wegkaapt als ‘Jim Levenstein’. Chris Klein deed het ook best leuk als de gevoelige Chris 'Oz' Ostreicher die ook ook wel prima vond acteren, en ook geen moment geërgerd aan de beste man. Voor de rest kent de film ook nog wel een leuke cast, beetje veel om zo langs te gaan, en één persoon die ik persoonlijk best irritant vind: Seann William Scott, ik kan nooit echt wennen aan het acteerwerk van deze beste man, jammer genoeg.

“I would like to make an announcement. There is a gorgeous woman masturbating on my bed.”

Het verhaal stelt niks voor, en daar hoef je de film dan ook niet specifiek voor aan te zetten. We volgen vier vrienden die graag hun maagdelijkheid kwijt willen raken en zijn hopeloos opzoek om voor de overstap naar de volgende school dit in gang te kunnen zetten. Het gaat allemaal alleen niet zo vlekkeloos en ze komen steeds in benauwde situaties terecht waar ze zichzelf weer uit moeten halen, waaronder de ‘cam’ show van Jim, waar ik toch wel vaak om moest lachen.

“Dude that chick's a MILF!”
“What to hell is that?”
“M-I-L-F Mom I'd Like to Fuck!”
“Yeah dude! Yeah!”

Het concept was geinig maar is eigenlijk niet héél bijzonder aangezien dit een constant herhalend concept is wat blijkbaar goed in de smaak kan vallen bij het publiek. ‘American Pie’ is dan wel een klasse apart vind ik zelf, ik heb me heerlijk vermaakt met deze film en dat is prima zo. Ik heb me weer uitstekend vermaakt, en soms in een deuk gelegen om de domme dingen die de jongens uithalen.

avatar van Vidi well
Deze film kwam uit toen ik zelf middenin de puberteit zat. Samen met mijn vrienden op een zaterdagavond huurden we de film bij de videotheek, en met een kratje bier erbij werden we getrakteerd op een bijzonder grappig verhaal over dezelfde soort onervaren en onhandige types als we zelf waren. Herkenbaarheid alom dus, en dat is meteen de kracht van deze romantische film, die zich vermomd als puberhumor.

Want naast de poep- en plashumor die deze film kenmerkt, is het vooral een film over onzekere jongeren die graag gezien willen worden door het andere geslacht. Ze willen gewoon erbij horen. De angst voor afwijzing en de publieke schaamte die daarbij hoort op een highschool is alom aanwezig in de film, en niets anders dan de realiteit voor veel jongeren. Hoewel alle schade en schande hier natuurlijk flink uitvergroot wordt.
Tegelijkertijd komen er vragen voorbij die elke puber zichzelf wel eens gesteld heeft: moet je gaan voor snelle seks of voor de echte liefde? Zal ik ooit iemand vinden, of blijf ik altijd alleen? Hoe doe je het uberhaupt, praten met een leuk meisje? Om van seks nog maar te zwijgen...
De onhandigheid omtrent deze onderwerpen van deze jongeren levert wisselend resultaat op: van schattig en aandoenlijk, tot bijzonder pervers en gestoord gedrag. En vooral dat laatste levert dan weer erg komische situaties op, die een fijn tegenwicht bieden aan het romantische deel van het verhaal.

Zelf hou ik op zijn tijd wel van dit soort films: de luchtige thematiek (met terugwerkende kracht denk je: waar maakten we ons allemaal druk om?) het zonnige zorgeloze sfeerje van de Amerikaanse suburbs, de aanstekelijke punkrock... het doet je stiekem terug verlangen naar de zogenaamd zorgeloze tijd in je tienerjaren van saaie lesuren, onderbroekenlol met vrienden en onbeantwoorde liefdes.