La Sindrome di Stendhal (1996)

Alternatieve titel: The Stendhal Syndrome

Italië
Horror / Thriller
120 minuten / 113 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Asia Argento, Thomas Kretschmann en Marco Leonardi

De knappe jonge politieagente Anna Manni jaagt op een gewelddadige seriemoordenaar, die het ene slachtoffer na het andere maakt. Het spoor leidt naar het beroemde Uffizi museum in Florence, waar de gebeurtenissen een onverwachte wending nemen: Anna wordt getroffen door het zogenaamde syndroom van Stendhal, een psychische aandoening waardoor ze bij de aanblik van bepaalde kunstwerken bewusteloos raakt. Dit leidt tot een angstaanjagend kat-en-muisspel, waarbij Anna steeds verder verstrikt raakt in de angstaanjagende wereld van de moordenaar.

avatar van Ralfke
Viel zwaar tegen; zeker gezien de nietsverhullende waarschuwingsteksten op de hoes van mijn DVD ('Bizar en supergeweldadig - Argento's gruwelijkste film tot nu toe')... Niet meer dan een B-filmachtige thriller. Zonde van mijn 8,99 Euro. **1/2

Bah wat een saaie film. Vooral het laatste uur is slaapverwekkend. Ik snap niet dat ze dit horror noemen, het is meer een soort psychotisch drama.

avatar van Hemdale
Een minder goeie film van Dario Argento totaal niet te vergelijken met Suspiria en Non Ho Sonno, in plaats van zenuwslopende horror van Dario Argento is deze film meer de extreme kant op en dan bedoel met veel meer geweld. Maar ik geef de film toch 3,5 ster voor de sfeer en het prima acteerwerk van Asia Argento!!!

avatar van SSeagal
Aardige thriller, maar weinig verassend, vooral het einde was al ruim van te voren te voorzien. Sfeer was wel goed, evenals de soms zieke taferelen. **1/2

djelle
De sfeer kwam er voor mijn op de een of andere manier niet echt door. Argento begint precies wat door te drammen in zijn surrëele scenes. Ze zijn ook niet altijd meer zo interessant. Zelfs de zieke taferelen waren erg matig naar zijn normen. Nee, geef mij maar phantom at the opera of tenebre of zoiets, daar komt zijn talent veel beter tot uiting. 2

waarom speelt Asia toch altijd van die ondankbare rollen? Dit was ook niet echt om in te lijsten...

avatar van Rianneke_Dan
Wat een tijdverspilling zeg!
Echt een saaie film, acteren was ook niks, en dat het een horror is, vind ik misplaatst want ik heb er niks van gemerkt.

avatar van Naomi Watts
Een mindere film van Dario Argento, erg jammer. Want de man is toch zeker wel een meester in zijn vak.

De film is langdradig, saai en weet geen enkel moment te boeien. De sfeer en het acterwerk van Asia Argento behoeden deze film voor en halve ster. 1,5*

avatar van Boeikens
Nog een, wie heeft het gedaan, politie thriller van Argento. Heeft iets van Tenebre en Deep Red maar minder goed. Gelukkig was Asia te zien

Magere 2*

avatar van JorgXIV
Niet slecht, maar de dubbele twist werkt niet zo goed. Niettemin een opmerkelijke film. Drie sterren.

Wederom een meersterwerk van Argento. Ik zag de Italiaanse dvd (met de Italiaanse cut en dub) en was erg onder de indruk. Geniale regie en geweldige muziek van Morricone. Natuurlijk, ik zag de ontknoping ook aankomen, maar de emotionel impact bleef.
Asia is geweldig.

Laat ik voorzichtig zijn en met ****1/2 beginnen.

avatar van Quentin
Heb de belabberde Nederlandse dvd, ga binnenkort de prachtige uitgave van Blue Underground, inkluis de Italiaanse versie, maar eens bestellen; http://10kbullets.com/reviews/t/stendhal-syndrome-the-blue-underground/

Heb even een Argento weekendje, aangezien ik er hier nog enkele op de stapel had liggen. Na gisteren te hebben genoten van The Bird With the Chrystal Plumage, was vandaag deze aan de beurt.
En opnieuw weet Argento te overtuigen, alhoewel ik hem net wat te traag vond om boven het niveau van Bird... uit te steigen.

Maar opnieuw: sfeer in het kwadraat. Geen Storraro dit keer, maar toch weer erg mooi gedraaid (door de vaste cameraman van Fellini dit keer) en again een erg sfeervolle score van Morricone, die hier wellicht nog wel wat meer bijdraagt aan het unheimisch gefühl dan bij Bird...

Enig minpunt helaas is dat het verhaal een klein beetje inzakt op het moment dat Anna Alfredo ogenschinlijk heeft vermoord
Maar had volgens mij ook niet de beste dvd (ik meen een Engelse versie, met tevens een Engelse dub), dus ook maar eens op zoek gaan naar een betere versie.

Voor nu 4*.

avatar van Drs. DAJA
Schitterende Argento. Ik vond het vooral knap hoe hij z’n vertrouwde aanpak van genregelijke films achterwege liet om hier veel meer een psychologische film van te maken. Wat wel opvalt is dat met die keuze op zijn sfeerregie ook minder is. Geen lange track-shots, minder contrastrijke belichting en een veel meer mainstream visuele stijl zijn enkele minpuntjes maar de sfeer wordt uistekend opgevangen door Ennio Morricone die een waanzinnige soundtrack levert. Een aparte film in het oeuvre van Dario Argento maar zeker eentje waarmee hij een deel van zijn veelzijdigheid laat zien. La Sindrome di Stendhal is een zeer noemenswaardige psychologische horror.

Reinbo
Sfeervolle en sterke Thriller. Goede rol van Asia Argento 3,5*

Minst slechte film van Argento van de afgelopen 20 jaar,al zegt dat helaas weinig.Ik wilde er een eind aan breien toen Asia haar lokken afknipte,maar het werd uiteindelijk nog een vemakelijke psychotriller.Leuke uitstapjes naar de beeldende kunst in het begin en de personages uit de nachtwacht van Rembrandt die tot leven komen spreken nog Hollands ook!

Verschikkelijk slechte film. Langdradig en geheel geen interessant verhaal. Dario Argento kan goede films maken (deep red/phenomenia), maar ook zeker gedrochten, zoals deze en Phantom of the Opera.
De film krijgt een half puntje meer dan 1, omdat er op mijn DVD een documentaire stond van Dario Argento van meer dan een uur. Deze was zeker te pruimen.

avatar van ASman
4,5* voor het eerste deel van de film.
Bruut geweld ( marteling intact) , sfeer, giallo, rape-revenge, dark fantasy-hallucinaties met schilderijen ( het zogenaamde ''Stendhal Syndrome'' leent zich in deze helft tot een paar zalige surrealistische scènes), psychologische breakdown,...het komt allemaal aan bod. Het is creatief, de gebeurtenissen gaan zwaar op de maag ( op een goede manier) en de sfeer is dromerig en grimmig tegelijk.
De regie had wel iets levendiger mogen zijn naar Argento-normen.

1,5* voor alles wat hierna komt.
Het idee van het tonen van een post-traumatische ervaring is goed op zich, maar het had veel creatiever gekund. De 'schwung' ontbreekt en de film kabbelt een beetje voort naar het einde dat ook nog eens onbevredigend is.

Erg jammer gezien het ongelooflijk sterke eerste deel.

erik1677
Ik heb de film al jaren in mn bezit op vhs en al een paar keer bekeken.
Het is dus absoluut niet de beste van Argento, maar zekers ook niet de slechtste.
Nee, om eerlijk te zijn,vermaak ik me elke keer wel met deze film als ik hem opnieuw bekijk.
Op een vage manier doet hij me denken aan opera van Argento.

avatar van perceived
Redelijke Argento.
Niet geweldig maar ook niet slecht. Verhaal is aardig, maar qua inhoud dobbert de film iets te lang voort. Een half uurtje korter had de film waarschijnlijk goed gedaan. Een nipte voldoende. 6/10*

avatar van Drs. DAJA
La Sindrome di Stendhal oftewel The Stendhal Syndrome staat op de nummer 9 in de Top 25 met de beste Horrorfilms van de jaren '90. Vanaf 7 oktober tellen we dagelijks af met een nieuwe titel uit de '90s Horror Top 25 om op Halloweenavond de nr. 1 vrij te geven.

Voor de video: '90s Horror Top 25 - The Stendhal Syndrome

avatar van Jonesy
Net de argento box besteld op play.com koste waarschijnlijk door een foutje ook geen klap (8euro) en in huis gekregen.

Dikke vette aanrader deze film. kwalitatief gezien zeker net zo goed als zijn oudere werk, alhoewel de gore wat meevalt/tegenvalt zitten er zeker een aantal scenes in die je niet snel meer vergeet.

Ik heb deze rommel gelukkig maar 1 euro betaald. Dat is wel 1 euro te veel natuurlijk.

avatar van goongumpa
Jonesy schreef:
Dat heb ik ook gedaan, de neo giallo collection heet het. Wat een geld voor een box van goede kwaliteit, met extra's, boekjes en posters.

Verder vond ik de film redelijk. Visueel is het, zoals je van Argento mag verwachten, knap (een paar crappy CGI-trukjes terzijde gelaten). Het is natuurlijk ook een prettige omgeving, zo tussen de klassieke kunst. De retrozoom voordat Asia in het schilderij gaat is schitterend.
Asia's transformatie van Italiaanse schone naar manwijf naar blonde vamp is prettig om te volgen, maar helaas verliest de film zijn tempo in het middenstuk om te eindigen met een sisser.

16 maart te zien in het kader van Cinema Egzotik in de Balie (Amsterdam): meer info

Herzien. Een van Argento's beste films en gigantisch onderschat.

avatar van Peake
Eens, dit is zijn beste post-Opera film.

avatar van wendyvortex
En giallo-meester Dario Argento laat hier zo'n beetje de typische jaren 70 giallo herleven met z'n dochter in haar eerste hoofdrol.
Beetje jammer dat een hoop mensen denken dat Argento een soort van horror-B-film regisseur is.
Inderdaad niet z'n allerbeste film, maar wel degelijk een geweldige thriller met flink wat geweld, een beetje gore, veel narigheid, Ennio Morricone-score en de gebruikelijke driedubbel overgehaalde plot.

avatar van Peake
wendyvortex schreef:
met z'n dochter in haar eerste hoofdrol.

Tweede hoofdrol. Trauma was haar eerste.

avatar van de grunt
Blu-ray binnengekregen van Blue Underground. Geweldige uitgave. Mooie kleurrijke, filmachtige, grainy transfer. Tal van extra's. Enorme vooruitgang tov die lelijke dvd's uit het verleden.

Stendhal Syndrome, The | blue-underground.com